lancer pätki -----------> "check engine"

  • Viestiketjun aloittaja Vesa
  • Aloituspäivämäärä
V

Vesa

Guest
Auto on Mitsu lancer 1.5 GLXi vm-1990.

Vika ilmeni viikko sitten aamulla kun starttasin autoa ja se ei käynnistyny. Auto lähti kuitenkin käyntiin kun painoi hieman kaasu poljinta... mutta "check engine" - valo paloi mittaristossa. Lähdin silti ajaan ja auto ei toiminut kunnolla vaan nyki ihmeellisesti. Joskus auto toimii oikein ja silloin myös "check engine" ei pala.

Osaako joku kertoa missä vika on? Tiedän miten luetaan vika koodit mutta en löydä pistoketta... niin ja missä ecu sijaitsee tämän vuosimallin autossa?
 
Mulla sama vika 91:ssä touko-kesäkuun vaihteessa.  Vika löytyi ECU:sta.  Katsele viestiketjua alaspäin.  Otsikoin jutun hieman epämääräisesti "kusetetaanko minua". :-[
Finnware systems korjaa ecuja ja virranjakajia, jossa vika voi myös olla.  Yhteystiedot löydät kun katselet viestiketjua.
Paljon ajettujen ruiskulancerien tyyppivika.
 
Ai niin unohtui

Ecu on apukuskin puolella sisätiloissa hanskalokerosta vähän alaspäin sivupellissä. Muoviverhousta vähän päällä, mutta löytyy helposti. :p
 
Löysin diastoniikka pistokkeen ja se antoi vikakoodit:
22 = kampiakselin asennon tunnistin
13 = imuilman lämpötunnistin
15 = Motor Position Sensor????????????????????????????

Tunnen yhden jolla oli golf:issa vastaava vika ja se korjaantu imuilmamäärä anturin vaihtamisella. Onko mahdollista että vika on siinä myös lancerissa?. Käsittääkseni imuilman lämpötunnistin on siinä samassa "kotelossa" missä imuilman lämpötunnistinkin on. Onko kellään tietoa mitä kyseinen "kotelo" maksaa uutena?
 
...tarkoitin että onko imuilman lämpötunnistin samassa "kotelossa" kuin ilmamäärä mittarikin on?
 
en tiedä Lancerin tapausta tarkkaan, mutta yleensä Mitsuissa se on samassa kotelossa ilmamäärämittarin kanssa...

Ja oudon laajat nuo vikakoodit. Pätkimisen syyksi sanoisin ennemmin 22 ja 15 koodeja, jotka viittaavat käsittääkseni samaan anturiin. Tuskin pelkkä lämpötunnistin kauhean rajuja pätkyttelyjä tekee? Tai sitten tosiaan se ECU, joka tuossa keksii etsi vikakoodeja...
 
Nonii...Luin jostain että pistokkeiden irti käyttö jää ecun muistiin jos käyttää autoa käynnissä silloin kun pistoke on irti.

Otin akunkengän irti autosta 20min:ksi, käytin autoa muutaman minuutin (savutti todella paljon), sammutin, laitoin vikakoodin luku "laitteen" paikalleen ja se antoi tälläiset koodit tälläiset koodit:

13 = imuilman lämpötunnistin
15 = (ISC) tyhjä käynnin säätö moottori?
21 = moottorin lämpötilan anturi
25 = ulkoilman paineen tunnistin

Auto ei pysynyt tyhjä käynnillä käynnissä vaan sammui jos löysäsi kaasun. Se taas pätki aivan kuin sytytykset ois ollu todella pahasti pielessä. Joko kannattaa käydä ostaan ecu vai onko vika jossain yllämainituissa antureissa?

PS: Tämä romu ei menny päästöistäkään katsastuksessa läpi vaikka auto kävi silloin oikein.
 
Aikalailla selkeästi ecu. Mikään muu ei voi kehittää noita kaikkia vikoja, eikä ole erityisen todennäköistä, että nuo kaikki viat olisivat todellisia. Eli ecu sekoilee.

Ostamisesta en sitten tiedä...mutta voinenhan tuon korjata ;D
 
Nyt lancu toimii taas! :D ;D

Ostin ecun hajottamolta ja vaihdoin sen.
Auto ei menny pakokaasutestissä läpi...oisko vika ollu siinä vanhassa ecussa?
 
Olisipa hyvinkin.

Ei muuten kannata ajella sillä purkamolta ostetulla eculla kovin kauaa... niillä on tapana posahtaa melko äkkiä. Elleivät sitten käy välillä tohtorisetällä kylässä....  ::)

Ainiin... voisin vähän maksaakin siitä vanhasta!
 
Takaisin
Ylös Bottom