Lancerin virtalukon ongelmat

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Moro,

Nyt on muutaman kerran satunnaisesti tehnyt niin että Lanccu (CS9W) ei oo lähteny ekalla avaimen kääntämisellä starttaamaan. Onko miten yleisestä ongelmasta kyse? Kun vähän painaa avainta syvempään niin hienosti lähtee eli todennäköisesti virtalukon pohjasta kiinni.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Lancerin virtalukon ongelmat

Noniin. Vastaan itse itselleni jotta joku muu vois repiä iloa tästä selvitystyöstä myöhemmin.

Eilen teki niin että ekan kerran vaati +10 kertaa avaimen pois ottoa virtalukosta ja takaisinlaittoa. Jostain merkillisestä syystä avain täytyi ottaa pois virtalukosta ::)

Asiaa tutkin hieman ja tässä muutama tutkielma:
-Sillä, miten avainta painoi tai väänteli, ei tuntunut olevan mitään vaikutusta vikaan.
-Kojelaudan alla naksuu jokin rele avainta käännettäessa
-Front ECU myös naksuu myös yrittäessä startata (tosin sillä ei liene mitään tekemistä koneen käynnistymisen kanssa, tai ainakaan käsittääkseni se ei vaikuta siihen) -> Tulkinta: Sammuttaa valot starttauksen ajaksi.
-Ilmenee useimmiten lämpimälle koneelle, jostain syystä esim. töistä lähtiessä en ole kertaakaan törmännyt kys. ongelmaan (ei selvinnyt mistä tää vois johtua)
-Eräs kerta ongelma ratkesi kun vapautin kärmän ja annoin auton valua tasaiseen paikkaan (oli tosi jyrkässä "mäessä") -> Tällä ei tod. näk mitään vaikutusta asiaan.
-Startin solenoidin naputtelu tyhjäkäyntimoottorin säätöruuvimeisselillä (n.70cm pitkä talttapää, julmetun iso) ei poikinut mihinkään. Kun auto solenoidi kytkeytyi niin auto hörähti käyntiin kuin palmun alta.
-Akunkenkien liitokset tarkistettiin ja putsattiin. Moottorin maadoitus tarkistettiin ja osittain putsattiin.
-Releitä räplättiin ja putsattiin.

Ja sitten se vika oli tasan siinä, mihin se ei viitannut ollenkaan. Eli siellä virtalukon pohjassa. Vaikkei mikään siihen enää viitannut niin irrotin sen, vein sisälle ja otin palasiksi. Yllätyksekseni löysin h*lvetin nokisen (paljon kipinöinyt) ja mustan kuparisätöstelyn sisältä. 15min topsien ja elektroniikka cleanerin kanssa räplättyä maallikko ei olisi erottanut uudesta. Uudelleen asennuksen jälkeen auto lähti käyntiin kuin uutena :)

Ohjeet virtalukonpohjan irrotukseen, purkuun ja putsaukseen (uskallan väittää että pätee myös: CS3A/W, CS9A ja CT9A/W malleihin):
-Irrota ohjauksen kolumnin ympäröivät muovit (tai mitkä ne nyt onkaan, muovit, mitkä on ratin ja mittariston/kojelaudan välissä), alapuolelta, kolme ruuvia (PH2, yksi takana omassa kolossaan ja kaksi ratin korkeussäädön vivun "kolossa" edempänä). Varovasti työnnä kolumnin ylempää muovia niiden liitoskohdasta samalla vääntäen sitä irti (et tarvitse tähän työkaluja, millä saletisti pilaat muoviosat). Kun saat sopivasti painettua niin "hampaat" päästää irti alemmasta osasta ja kansi lähtee aukeamaan. Varovasti otat sen irti. Avaa ratin korkeudensäätö ja ota alempi muovi pois.

-Virtalukon pohja on, eroten esim. Hondasta, ohjausakselin toisella puolella, vastapäätä virtalukkoa. Tarvitset sen avaamiseen (ainakin kojelaudan paikallaan ollessa) 90° kulmassa olevan PH2 ruuvarin. Esim. tämmöset). Mutta ennen ruuvin avaamista työnnä sen alapuolella olevaa sähköliitintä mittaristoa kohti (tai ns. eteenpäin) ja vedä se alas, irti. Sitten avaa ruuvi, varovasti vedä virtalukon pohja pois ohjauskolumnin sisältä ja väännä se johtoineen alas, että saat liittimen irti. Siinä on semmonen perus japskiautoista tuttu "paina sitä nappia sormet verellä" -sähköliitin. Eli mikään kovin pieni force ei riitä painamaan liittimen hammasta tarpeeks alaspäin, että saisit sen vedettyä irti ;D

-Nyt kun sulla on virtalukonpohja irti niin mee johonkin paikkaan missä jouset voi lennellä niin että löydät ne vielä. Aina parempi jos sulla on esim. 2kg karkkirasioita, minkä "alla" avaat virtalukon pohjan. Ne jouset kun aina haluu tulla pois sieltä. Väännä mini-talttapäällä varovasti sivuissa näkyvät hampaat niin että saat vedettyä valkoisen muovin "raolleen" virtalukon pohjassa. Ennen avausta, aseta virtalukon pohja varovasti musta muoviosa ylöspäin ja hivuta hitaasti se irti. Jos onnistuit niin jouset ja kuparilevyt on vielä paikallaan etkä ole lattialla ettimässä niitä. Sen jälkeen irrota kuparilevyt ja putsaa ne + mustan muovisan kontaktoripinnat (ns. kärjet) esim. topsilla ja elektroniikka cleanerilla. Älä silti poista alkup. rasvoja (eli sumuta sitä cleaneria esim. siihen topsiin). Kun kasaat niin se, missä on ohuempi 90° kulmassa oleva "tappi" menee ensin, sitten vasta se missä paksumpi. Virtalukon pohjan kehällä on näille molemmille oma uransa (huomaat että toinen one leveempi ja toinen kapeempi).

-Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä

-Kovaa ajoa.
 
Ylös Bottom