Laturin merkkivalon toimintaperiaate?

rounela

New Member
Liittynyt
16 Tammikuu 2006
Sijainti
Taipalsaari
Eli kyseessä Mitsun L300 kikotin. Laturissa 2 ohutta + 1 paksu. (merkkivalo, heräte ja lataus?)

- Auto syö virtaa ihmeellisesti, kun virtalukolle / merkkivalolle menevä johto on kiinni laturissa, 30-60 A latausvirtaa pitää auton ollessa käynnissä. 5h pysäköinnin jälkeen aggu tyhjä.
- Mikäli ko. johdon ottaa irti, ei virtaa häviä.
- Laturi vaihdettu (jännitteensäädin sis. rakennettu)
- Latausjohto vaihdettu
- Kaikki turhat vempeleet riisuttu
* * *
- Mikäli pienet johdot kääntää toisinpäin, toimii lataus oikein, mutta latauksen ja vesipumpum merkkivalot jäävät palamaan.
- Kun piuhat oikein päin (?), ei latauksen eikä vesipumpun merkkivalo edes syty, mutta latausvirrat 'tapissa'. Eli valo ei syty edes ennen auton käynnistystä.

Mihin tuo latauksen merkkivalon toiminta perustuu?

Onko välissä esim. diodi, joka estää virran tulon akulta päin, jolloin valo sammuu vasta, kun laturilta päin tulee jännitettä? Jos tuo diodi olisi esim kyrvähtänyt --> virta pääsee myös akulta päin. Tällöinhän valo ei syttyisi edes avaimet "ON" -asennossa (kuten nyt tapahtuu). Mittaritaulussa on 2 kpl diodeja juuri laturin valon liittimessä, mutta molemmat olivat ehjiä.

Pirssin moottripuolen sähköjen korjausopas, jossa mm. kytkentäkaavioita:
http://www.delicaclub.com/load.php?id=89
 
Vs: Laturin merkkivalon toimintaperiaate?

Äkkiä tulisi mieleen että akku oikosulussa eli vaihtokunnossa. Jotenkin niin saman oloiset oireet kuin tuossa kaverin entisessä Galantissa mikä söi latureita.
Kliks vanhaan topiciin
 
Vs: Laturin merkkivalon toimintaperiaate?

Mutta jos akku olisi oikosulussa niin silloinhan kaytos olisi sama riippumatta siita onko mittaristolle meneva johto kiinni vai irti?

Nuo laturin lampun kytkennat ja niiden vaikutus alueet ovat valilla sellaista :seina etta..
 
Vs: Laturin merkkivalon toimintaperiaate?

Laturin kytkentään tosiaan on eri variaatioita vaikka kuinka paljon. Todennäköisesti tuollaisessa L300:ssa kytkentä on melko perinteinen.
Eli: Oletettavasti laturin kolme napaa ovat B+, D+ ja 15
B+ menee akulle, D+ menee valolle, jonka toimintaperiaate sangen yksinkertainen, 15 virta menee valolle ja valon toinen johto siis laturin D+ napaan. D+ maadoittuu D- miinuksen kautta (tämä yleensä suora maadoitus laturin runkoon). Kun 15 virta menee laturin navalle 15 ja samalla laturi pyörii, alkaa laturi lataamaan ja D+ napaan tulee +, jonka seurauksena valo sammuu.

D+ navan toiminta perustuu juurikin diodeihin, niihin samoihin jotka myös ovat mukana tasasuuntaamassa vaihtovirtaa tasavirraksi, lisäksi D+:lle on omia diodeja, mutta nekin siis laturin sisällä.

Kuva kertoisi enemmäin kuin tuhat sanaa, mutta toivottavasti ymmärsitte.
 
Takaisin
Ylös Bottom