Legnum tyyppivikoja?

larppa86

New Member
Liittynyt
10 Joulukuu 2011
Uusi tällä foorumilla, toivottavasti kyselen oikeesta osastosta..
Elikkäs aikeena ois hommailla tuollaanen Legnumi, mutta haluaisin tietää että soveltuuko tuo käyttöautoksi.
Elikkäs kuinkas paljon tyyppivikoja ja mitä ois hyvä tsekata ostotilanteessa? Mikä nelikko kyseissä vehkeessä on (visko,haldex...)?
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Vastataan nyt ensimmäisenä, että aika monella legnum on nimenomaan käyttöautona ja itsellä on ainakin ajanut vuoden verran asiansa mukavasti ympärivuotisena käyttiksenä.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Tästä kun pari sivua selaat tätä VR4-osiota niin selvinnee yleisimmät viat. En tiedä voiko puhua tyyppivioista, mutta jos ajatellaan että näitä autoja on tällä hetkellä Suomessa kymmenissä laskettavissa niin tiettyjä juttuja on kyllä hajonnut näistä enemmän kun muuta, karkea lista:

-Laturi
-Vaihdelaatikko(enemmänkin automaatti)
-Vetarit(erityisesti madalletut)

Nämä lienee kalleimmat mitä monella on eteen tullut. Pitää muistaa että tällainen raskas neliveto jossa on voimaakin kohtuullisesti on kova pala voimansiirrolle ja sitä myötä niiden osien kesto ei koskaan voi olla yhtä hyvä kuin esim vastaavissa vapari-etuvetomalleissa. Näissä autoissa myös kunnollinen huoltaminen palkitsee omistajaa parempana kestävyytenä :peukku.
 

larppa86

New Member
Liittynyt
10 Joulukuu 2011
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Oukkei.. Millä kilometreillä noita laatikoita on kajahdellu? Tuohonhan kyllä vaikuttaa rajusti se että paljon on poljettu ja öljyjen vaihdot.. Ja mikä noissa laatikoissa on saataavuus? Käykö muiden mitsujen autom.askit suoraan? Automaattinahan se varmaan on otettava, kun näytti manuaalien saatavuus olevan aika heikko.
Latureista löysinkin jo yhden topicin ja nopealla vilkaisulla sain sen käsityksen että muistakin malleista löytyy sopivia.

Ja jos tuosta nelikosta joku osaisi sanoa jotain? Onko ns.kova nelikko, eli täysin mekaaninen vai löytyykö jotain ohjauspiirejä?

Kahlailen nuo topicit jossain välissä läpi kunhan muut hommat antaa myöden..

Ja huoltoahan ne aina vaatii, jos nyt tosin vähän kestävämmän löytäis kun 2 edellistä kulkinetta. Tainnu mennä enemmän aikaa pellin ja auton alla kuin ratin takana.. ;D
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Vaikea sanoa tarkkaan vaihteiston hajoomiskilsoista mut vissiin 100-200tkm ne on paukkuneet joilta mennyt, foorumilla mennyt nyt tuoreesti kaksi näitä. Ja aikaisempia tapauksia tiedän ainakin kaksi kappaletta lisää. Yhdessä tapauksessa laatikko oli tosin palanut jäähdyhtyksen ohituksen takia eli se oli user error, se laatikko saatiin vielä järkevästi korjattua. Kapula7 voi kertoa tänne omasta sattumastaan mutta ainakin yhdessä yksilössä hajosi yksi planeetta jolloin korjaaminen on aika kyseenalaista???
Näissä on eräs jousi joka irtoaa, ja hajottaa paikat jos on sen tehdäkseen. Lisäksi momentinmuuntimen stefa saattaa alkaa jossain vaiheessa vuotamaan. Lämpökuolemia on koettu kuumemmissa maissa, täällä ei liene ongelma jossei mene radalle kesäkuumalla ulvottamaan ihan tosissaan pidemmäksi aikaa (mitä pidän lähinnä turhana touhuna tommosella norsulla jos täysin vakiopeli muuten ja tomaatti vielä)

Laatikko on syytä huuhdella parin, kolmen vuoden välein. Tämä on ehkä viimeisin kanta aiheesta. 90tkm vaihtoväli on ehkä hieman liikaa öljylle, oliskohan 60tkm järkevämpi.

Kovasti tuntuu auto olevan sellainen että aikanaan moni innoissaan osti mutta sitten kun ei ollut sellainen säästöpossu ajaa niin aikamoisia kiertopalkintoja ovat nykyään. Eritoten legnumit (mitäpä oikeasti perusnuori tekee edes farkulla :D:D )

Myös manuaali voi hajota mutta sen pystyy yleensä ennakoimaan, automaattilaatikko kun tuppaa hajoamaan ilman ennakkovaroitusta.

Ostaessa tarkastetaan pohjan ruosteet, voimansiirron kunto ajossa, koneen ja voimansiirron vuodot, jakopään tilanne yms yleisiä asioita. Ei nämä nyt kuitenkaan ihan pommeja ole, niinkuin ei evotkaan. Käyttö vaan voi joskus olla hieman rajua.
 

Raikali

New Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2011
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Niin ja varaudu siihen että bensaa menee kuten Mystinen viittasikin. On iso auto jossa jopa (ehkä) tehoakin ja jatkuva neliveto. Jos tankilla käynti hirvittää niin kannattaa jättää ostamatta.
 

larppa86

New Member
Liittynyt
10 Joulukuu 2011
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Oukkei, syynään siis mädät ja tenttaan auton yleisen käytön ja huollot painottaen laatikon huoltoja..
Ratapeliähän en ole hakemassa vaan ihan farmari käyttistä kohtuullisessa hintaluokassa, sopivalla suorituskyvyllä höystettynä.. 8)
Tuolta kerkesin lukemaan osan topicista jossa käsiteltiin kyseisen auton lastutusta/ohjelmistopäivitystä. Onkos täällä tietoa missä tuossa asiassa mennään. Sillä kun sais hiukka ainakin tuota kulutusta alaspäin. Alkaa olemaan bensan haaskaamista nuo 10:1 seokset.
Jaa ja onkos täällä Suomenmaalla kukaan vielä tehnyt noita rattikonversioita? Sillä vaan jos tuo parempi puolisko rupeaa nostamaan kissaa pöydälle..
Niin ja jos uittopelin ottaa niin kumpi parempi, britit vai japania? Noihinhan vissiin molempiin joutuu valot vaihtamaan..

Ja kiitoksia nopeista vastauksista. :)
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Legnum tyyppivikoja?

larppa86 sanoi
Oukkei, syynään siis mädät ja tenttaan auton yleisen käytön ja huollot painottaen laatikon huoltoja..
Ratapeliähän en ole hakemassa vaan ihan farmari käyttistä kohtuullisessa hintaluokassa, sopivalla suorituskyvyllä höystettynä.. 8)
Tuolta kerkesin lukemaan osan topicista jossa käsiteltiin kyseisen auton lastutusta/ohjelmistopäivitystä. Onkos täällä tietoa missä tuossa asiassa mennään. Sillä kun sais hiukka ainakin tuota kulutusta alaspäin. Alkaa olemaan bensan haaskaamista nuo 10:1 seokset.
Jaa ja onkos täällä Suomenmaalla kukaan vielä tehnyt noita rattikonversioita? Sillä vaan jos tuo parempi puolisko rupeaa nostamaan kissaa pöydälle..
Niin ja jos uittopelin ottaa niin kumpi parempi, britit vai japania? Noihinhan vissiin molempiin joutuu valot vaihtamaan..

Ja kiitoksia nopeista vastauksista. :)

Japanilainen kannattaa ostaa, tietty jos suomesta löydät semmosen brittipelin josta ei mene kenkä läpi (pian) lattiasta niin sitte ostamaan vaan jos on halpa viel :)

Bensaa menee eikä siihen asiaan juuri vaikuta mitään toi alkuperästen seosarvojen korjaaminen. Siis jooo siellä radalla se veis vähemmän sen jälkeen kun ennen muutosta mut normiajoon oon nyt ite koittanu about kaikkea säätöteknistä ja olen nyt hyväksymässä faktan: varsinkin automaatti syö sitä bensaa. Laihaseoksen käyttö näytti tuovan hetkellisen hyödyn mutta nyt on taas kulutus takasin normilukemissa. Automaattilaatikon luisto kylmänä (jäähdytyspiirissä ei termostaattia) johtaa kovaan kylmäkulutukseen Maantiellä voi päästä alta 10 litran alle 100 ajonopeuksilla. Kylmäkäynnistykset imee ihan sikana bensaa. Näille maistuu paremmin kuin evoille, isompi kone ja lisää painoa. Kannattaa pohtia että olet valmis sekalaisessa ajossa sellaisiin 13 litran kulutuksiin.
 

Zous

Member
Liittynyt
27 Tammikuu 2011
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Omia kokemuksia Legnumin (automaatti 1997) omistajana:

Ostin auton 2011 tammikuussa, käyttöautoksi (tälläkin hetkellä ainoa autoni).
Auto oli tuotu 2010 syksyllä japanista suomeen ja ilmeisesti minua edeltänyt omistaja kauhistui tuota kulutusta kun parin kuukauden käytön jälkeen halusi eroon siitä (minun onneni).

Ostohetkellä autolla oli rullattu ~55tkm ja nyt 78tkm. 11kk ajoa takana eikä moitittavaa ole. Bensaa toki kuluu reippaamman puoleisesti (toki oli tiedossa kun ostin). Omassa ajossa (sekalainen) kulutus pyörinyt siinä ~11-12l/100km paikkeilla

Itse olen autoon teettänyt 60tkm kohdilla:
Vaihdattunut kaikki nesteet ja suodattimet (moottori, laatikko, perä, ayc, jäähdytin...), jakohihna, kiristimet, vesipumppu, tulpat, tiivisteitä varmuuden vuoksi...
Samalla tuli laitatettua lohkolämmittin ja sisähaara.

Nyt 75tkm kohdilla ennen talvea sain aikaiseksi teettää ruostesuojauksen kun pohja kerran vielä oli hyvässä hapessa :)

Öljyt vaihdellut 7500km välein.

Mainio käyttis ollut (kunhan muistaa että ylläpito ei ole ihan niin halpaa kuin peruskikottimissa), toivon mukaan ei isompia murheita tule ihan heti, laturin hajoamista odotellessa ;)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Legnum tyyppivikoja?

3vuotta ja 65tkm kertyi automaattivaihteisen -96(-97) VR4 Galantin mittariin. (mittarilukema nyt 145tkm)
Tänä aikana vaihdettu:
- jakohihna + kiristimet (hydraulikiristinkin)
- toinen sisempi etuvetonivel
- hydrauliset venttiilivälyksentasaajat
- 2 pyöränlaakeria
- iskarit + jouset
- öljyt laatikkoon pariin kertaan ja moottoriin 7500km välein

Suurin osahan on kuluvia osia noista ja pakollisia vaihtoja :peukku
Auto on aika takuulla paremmassa kunnossa nyt kuin mulle tullessaan ;D
Kulutus oli 8.5-10.5 matkassa ja kaupungissa 13-15. Keskikulutus itsellä 13 tietämillä. Bensa maksaa mut harrastukset maksaa aina :peukku
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Ja legnum vie hieman enemmän kuin galant ja mitä tätä empiiristä havaintoaineistoa tullut niin Prefacelift mallit tuntuisivat kuluttavan hieman jopa vähemmän kuin faceliftit. Tätä en nyt mene varmaksi sanomaan mutta onkohan vaihteistoon esim tehty jotain tyhmiä muutoksia.
 

larppa86

New Member
Liittynyt
10 Joulukuu 2011
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Todella hyvin tullut asiallisia vastauksia ja omakohtaisia kokemuksia, jatkakaa ihmeessä listan jatkamista.. ;)
Omakohtaisesti joudun hieman puntaroimaan vielä, tuo laatikon rikkoutuminen kun vähän hirvittää.. Varsinkin jos vaihtoaskit on kiven alla.. :-\
 

Miketsu

New Member
Liittynyt
6 Lokakuu 2009
Vs: Legnum tyyppivikoja?

2,5 vuotta on facelift-tomaatti-galantti ollut omisuksessa käyttiksenä, eikä mitään suurempia murheita ole ollut. Kilometrejä on tullut tuossa ajassa noin 25t. Näitä samoja kulutusosia on tullut vaihdeltua mitä muutkin foorumilaiset. Hydraulikiristin alkoi antautumaan jo heti ensimmäisen talven ja pakkasten tultua. Raidetangon sisemmät päät näyttivät olevan nyt väljänä kun käytin autoa ylhäällä. Alkukesästä vaihdoin ulommat päät (olisi pitänyt vaihtaa molemmat). Lisäksi ohjaustehostimen pumpun saa melko helposti rikki jos rattia vääntää linkkuun ja samalla runttaa sitä kaasua. AYC-perä saattaa myös oireilla, useimmiten pumppu sieltä taitaa simahtaa, mutta säännöllisesti huollettuna kyllä sen ayc-systeeminkin pitäisi kestää.

Yksilöitähän nämä ovat, mutta kaikenkaikkiaan paras auto jonka olen omistanut, en vaihtaisi :)
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Legnum tyyppivikoja?

larppa86 sanoi
Todella hyvin tullut asiallisia vastauksia ja omakohtaisia kokemuksia, jatkakaa ihmeessä listan jatkamista.. ;)
Omakohtaisesti joudun hieman puntaroimaan vielä, tuo laatikon rikkoutuminen kun vähän hirvittää.. Varsinkin jos vaihtoaskit on kiven alla.. :-\

Kaikissa toistakymmentä vuotta vanhoissa autoissa on omat murheensa. Ei noita laatikoitakaan ihan sarjana ole pamahdellut, joten ostoksille vaan jos auto muuten miellyttää!
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Legnum tyyppivikoja?

nokonzok sanoi
Kaikissa toistakymmentä vuotta vanhoissa autoissa on omat murheensa. Ei noita laatikoitakaan ihan sarjana ole pamahdellut, joten ostoksille vaan jos auto muuten miellyttää!

Juurikin näin. En lähtisi yksittäisten tapausten johdosta vetämään tyyppivikakorttia noihin laatikoihin ja muiltakin osin voidaan hyvin sanoa, että huolloilla ja kuluvien osien vaihdolla näissä selviää ihan niin kuin muidenkin autojen kanssa.
 

Raikali

New Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2011
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Ja muutenkin jos alkaa miettimään yli kymmenen vuotta vanhan auton ostoa sillä kriteerillä ettei olisi mitään vikaa niin ei se oikein ole hyvä yhdistelmä. Näistä on mennyt jokunen laatikko joo mutta missä käytössä? Yksi clubilainen ainakin myönsi rehellisesti antaneensa ihan huolella monoakin autolle ja sanoi sen varmasti vaikuttaneen laatikon kestävyyteen. Kuten todettua, kaiken saa rikki jos haluaa.

Itsekin puntaroin samaa Legun kans, eli mietin tuota vaihteistoa. Jos se nyt sit joskus hajoaa niin sitten se hajoaa, mietitään sitten tuleeko manuaalikonversio tilalle vai mitä tehdään. Nyt aion vaan tehdä omalta osaltani kaiken että se kestäisi ja ajella vaan. Ihan ainoana käyttiksenä tuo meilläkin on.
 

larppa86

New Member
Liittynyt
10 Joulukuu 2011
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Mitenkäs noin yleisesti tuohon löytyy osia suomen maalta? Tarkotan siis alustan niveliä, vetareita yms.kulutus osia.
Eipä tässä käytettyä uutena ollakkaan etsimässä. Niinkuin aikaisemminkin mainitsin, jos vähän kestävämmän kuin nuo pari edellistä löytäis (nykyinen 18v vanha).. Tottahan tuo että raju käyttö ja vähäinen huolto noita paikkoja rikkoo ja Legnum edelleenkin vakavasti harkinnassa. Sen takia mahd.paljon tietoa kaivan kun nykyisestä ns.harrastepelistä luovun perheasioiden takia, eli aikaa ei ole enää yhtäpaljoa auton alla makoiluun.. Tästä syystä siis hakusessa tällä kertaa myös hieman luotettavuutta.
Niin ja jos helpon, massaan katoavan ja ylläpidollisesti halvan haluaisin niin ostaisin Corollan. :)
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Camskilliltä saa tärkeimpiä osia tai sitten ihan mitsulta tilaamalla, etuvetosisissa on samoja osia myös. Kyllä mä todennäkösempänä pidän että aika monella on tuo legnumi lähteny vaihtoon vaan noitten peruskäyttökulujen takia eikä sen että kokoajan sais rempata. Jos lähdetään jos siitä että öljynvaihtovälikin on puolet perusmitsusta. Osat eivät tietenkään halpoja ole mutta saatavuutta on tuon camskillin lisäks clubvr4 foorumilla purkavat välillä niitä raatoja :D Kannattaa koeajaa useampaa koska eroja kyllä tulee vähän sen mukaan miten on ajettu. Manuaalikonversio on hyvä ratkaisu sitten kun laatikko hajoaa, oneglma on vaan se että vähän on manuaaleja tehty-> evon laatikotkin käy pienellä muokkauksella tähän. Esim evo 9 6 vaihteisen on joku soveltanut. Mutta ei se normi käyttöautokäytössä heti hajoa käsiin. Vaihteistossakin vaan se että pitää huoltaa. Huuhteluun menee helposti 12-15 litraa öljyä joka ei ole ilmaista.....
 

AnttiHartik

Active Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2006
Sijainti
Hyvinkää
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Itsellä pyöri Legnum pari vuotta alla. Ei tuosta nyt mitään pahaa sanottavaa ollut. Ei se ylläpito mitään halpaa ole mutta ei kyllä mitään kallistakaan. Mitään isoja yllätyskuluja ei tullut. Normaalit jakopääremontit ja öljyjen vaihdot riitti.

Pirun paljon tykkäsin kyllä autolla ajaa. Talvella varsinkin verrattuna vaikka nykyiseen Outlanderiin niin tykkäsin enemmän. Kunnon sohjossa ja lumessa meni todella vakaasti.
Ehkä tästä syystä vaimo sillä sitten lähinnä ajelikin lasten kanssa ja itse kurvailin milloin milläkin rimpulalla.

Ainoa mikä jäi kaivelemaan oli turbojen koko ja se että kun nälkä kasvoi, jäivät ne heti auttamattoman pieniksi ja jatkoviritys olisi kaivannut aika paljon taatelia. ;D

Ja automaattilaatikon kanssa ei tuona aikana ollut yhtään mitään ongelmia.
 

larppa86

New Member
Liittynyt
10 Joulukuu 2011
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Kylläpä mä luulen että se seuraava pirssi tulee olemaan tuo Legnum. Hankinta tosin menee pitkälle ens vuoden puolelle.
Eipä kai sitä käyttikseen ämpärin kokosia holsetteja tarvi, sitä vartenhan on harrastepommit.. ;D
 

Juhani

Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2009
Sijainti
Rajamäki
Vs: Legnum tyyppivikoja?

mystinengalant sanoi
Noh menköön offtopiciksi mutta ei kovin monessa autossa ole semmosta 500Nm 3500rpm kohdalla ? :D Voishan sitä tehdä.

Meinasin kommentoida juuri samaa. Liian pienet ahtimet, mihin?? Huipputehoihin tietysti huomattavasti liian pienet ahtimet, ahdot alkaa tippua jo neljän tonnin jälkeen. Mutta koneen mahtava herääminen taas puoltaa pieniä ahtimia. Kaikkea kun vaan ei voi saada! :D
Broidikin omaa GTO:ta ajettuaan sanoi ettei herää niin hienosti ku Legnum. Mutta loppuvetojahan siinä on tietysti enemmän...
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Juhani sanoi
Meinasin kommentoida juuri samaa. Liian pienet ahtimet, mihin?? Huipputehoihin tietysti huomattavasti liian pienet ahtimet, ahdot alkaa tippua jo neljän tonnin jälkeen. Mutta koneen mahtava herääminen taas puoltaa pieniä ahtimia. Kaikkea kun vaan ei voi saada! :D
Broidikin omaa GTO:ta ajettuaan sanoi ettei herää niin hienosti ku Legnum. Mutta loppuvetojahan siinä on tietysti enemmän...

Ja siinä on isompi kone ja kuitenkin vain td04-9b:t. Menee vähän offtopiciksi mutta menkööt, kukakohan hölmö tätäki aluetta valvoo :D Jännä juttu ettei tonnari herää niillä turboilla paremmin. Tietysti sitten kun aletaan puhumaan mikä auto on oikeasti nopea niin tehoahan se vaatii... Noh pannaan keskustelu tämän suhteen nyt poikki. Turbot ovat liian pienet jos haluaa ohitella jotain supria tuolla :D Alakierroksilla ja sopivat ja turbojen hajoaminen ei todellakaan ole mikään tyyppivika, sitä on turha pelätä. Briteissä oon lukenu jostain noin 200tkm ajetuista vehkeistä joissa voi alkaa klappia jo olla.

larppa86 anna mennä vaan, kerran se vaan kirpasee.......onpahan ainaki komia auto eikä ole monella samanlaista. Jos automaattia nin kato facelift!
 

Anderz

VR4-19T & Legnum
Liittynyt
27 Lokakuu 2004
Sijainti
Espoo
Vs: Legnum tyyppivikoja?

Td04-13T turboilla herää kyllä hitaammin kun vakioilla, saa kyllä melkein täydet ahdot @ 2000 rpm mutta nousee hitaasti. @ 3000 rpm herää käytännössä yhtä nopeasti kuin vakiona.
 
Ylös Bottom