Liikenneverkkoyhtiö

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Bernerillä vaikuttaa olevan hyviä visioita.. Mutta mielenkiinnosta kysyisin mielipidettä tästä?
Esimerkkinä, että tiedonsiirtoyhteydellä toimiva laitteisto liitettäisiin ajoneuvon toimintaa ja vikoja valvovaan OBD-järjestelmään (On-Board Diagnostics), joka on jo kaikissa uusissa autoissa ja vanhoihin se on helppo ja halpa asentaa.
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/berner%20seuranta-59617
 
tommyz sanoi
Bernerillä vaikuttaa olevan hyviä visioita.. Mutta mielenkiinnosta kysyisin mielipidettä tästä?http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/berner%20seuranta-59617
Helppo ja halpa asentaa? Uskon kun nään. IMO jos valtio tällaisen vaatii niin saavat itse maksaa kulut eikä auton omistaja
 
tommyz sanoi
Bernerillä vaikuttaa olevan hyviä visioita.. Mutta mielenkiinnosta kysyisin mielipidettä tästä?http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/berner%20seuranta-59617

Toi on kyllä taas eniten vahinkoa aikaan saanut ministeri vähään aikaan. Entä jos siinä ODB portissa on jo joku muu oma loggeri, niin milläs siihen enää tuollaisen laittaa?

Pitäisi kyllä alkaa järjestämään mielenosoitusta tota uutta hanketta vastaan.

Se vaan tulee niin kalliiksi ja vaikeaksi toteuttaa että sen pitäisi kaatua omaa mahdottomuuteensa.

Ja muutenkin vastustan täysin sitä ideaa että tiet ja rautatiet yhtiöitettäisiin, se vaan on asia mikä on veron maksajien rahoilla rakennettu niin se pitäisi pysyä valtion omistuksessa.
 
Saman neidin muut ideat ovat yhtä surkeita. Lossiväylien kilpailutus? Ja prätkävero. Jotenkin ei Meen mun kaaliin että maksat veroa vaikka olisi pois liikennekäytöstä
 
Näillä julkisuudessa olleilla tiedoilla mahdotonta sanoa vielä mitään. Vastustaa voi periaatteen vuoksi (ja joku ehkä kannattaakin), mutta mihinkään faktoihin se ei voi tällä informaatiolla perustua.
 
N. 3v sitten J. Ollila yritti pedata firmalleen töitä kun meni niin surkeasti ja silloin nämä maksut torpattiin täysin. Nyt ollaan samaa ajamassa kauhealla raivolla ilman mitään konsultointia "asiantuntijoilta". Aivan älytöntä ja väkisin väännettyä sontaa tämäkin on.
 
Eniten tossa ihmetyttää se, että miten voidaan muka saada varoja paremmin käyttöön jos kustannukset säilyy samana. Todella monimutkainen infra ja suuret laitteistohankinnat, plus yksi välikäsi tohon ottamaan ne rahat.

Suomeksi: maksaa helvetisti enemmän että saadaan edes saman verran rahaa tiekunnossapitoon.

Toinen yhtä hasardi homma on yksityisyydensuoja. Ei ole nykyisin ihan helppoa saada asentaa GPS-paikanninta johonkin rikoksesta epäillyn autoon, mutta ton jälkeen sellainen olisi kaikkien autossa ja joku firma saa ne tiedot?
 
ast sanoi
Näillä julkisuudessa olleilla tiedoilla mahdotonta sanoa vielä mitään. Vastustaa voi periaatteen vuoksi (ja joku ehkä kannattaakin), mutta mihinkään faktoihin se ei voi tällä informaatiolla perustua.

Tiedät kyllä itse vähintäänkin suuruusluokan millaisen rahamäärän tuollaisen tiedonkeräysinfran rakentaminen vaatii. Aivan järkyttävä investointi, vaikka nykyinen polttoainevero hoitaa 95% samasta hommasta. Mielestäni jo se on aivan riittävä peruste vastustaa tuollaista hanketta - periaatesyistä ja yksityisyyden suojaan liittyvistä ongelmista puhumattakaan.

Bernerin paljon mainostama rahan kohdistaminen liikenneväyliin taas olisi aivan helppoa nykyiselläänkin: jokaisen veron aiheuttamat tulot tiedetään kyllä valtionvarainministeriössä sentilleen. Puuttuu vain poliittista tahtoa, sillä liikenteen aikaansaama veropotti on moninkertainen väyläinvestointeihin nähden.
 
DaJackal sanoi
Bernerin paljon mainostama rahan kohdistaminen liikenneväyliin taas olisi aivan helppoa nykyiselläänkin: jokaisen veron aiheuttamat tulot tiedetään kyllä valtionvarainministeriössä sentilleen. Puuttuu vain poliittista tahtoa, sillä liikenteen aikaansaama veropotti on moninkertainen väyläinvestointeihin nähden.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Tuntuu oudolta, että jonkun monimutkaisen järjestelmän jälkeen varojen kohdistaminen onnistuisi paremmin ja tehokkaammin.

Autoilun verotuksesta saadaan noin 8 miljardia euroa eli 14,5 prosenttia Suomen vuosibudjetista. Se on aika jäätävän kokoinen kasa rahaa, toki sitä tarvitaan kipeästi muuallakin.

Pikaisesti katsottuna liikenteestä saadut verotulot nousivat 31 prosenttia viiden vuoden aikavälillä 2009-2014. En välttämättä näkisi, että juuri täältä pitäisi puristaa vielä enemmän rahaa.
Tilanne muuttuu todennäköisesti 10-15 vuoden sisällä kun erilaiset voimalinjat yleistyvät ja polttoaineesta saatu verotuotto laskee. Siihen ja MaaS-yhteensopivuuteen tällä GPS-verkolla varmaan tähdätäänkin.
 
Niin, tämä vielä unohtui mainita:

"Esimerkkinä, että tiedonsiirtoyhteydellä toimiva laitteisto liitettäisiin ajoneuvon toimintaa ja vikoja valvovaan OBD-järjestelmään (On-Board Diagnostics), joka on jo kaikissa uusissa autoissa ja vanhoihin se on helppo ja halpa asentaa." (Lähde: https://anneberner.fi/anne-berner-liikenneverkon-kehittamista-ja-rahoittamista-on-mietittava-uudella-tavalla/)

Jos tälläisellä asiantuntemuksella varustettu henkilö vetää tämänkaltaista projektia, niin vähempikin pelottaa.
 
Vs: Offtopic

Niin, eihän sitä asiantuntevuutta ole enää pitkiin aikoihin noissa hommissa tarvittu. Riittää vaan "hyvä" idea ja herrat alkavat sitten veronmaksajan todellisuudesta vieraantuneena valmistelemaan hulluutta. :pesis

Noh, Autoliitto teki ainakin kantansa selväksi tähän hommaan, toivottavasti ryhtyvät myös johonkin käytännön hommiin tämän järjettömyyden pysäyttämiseksi ettei jää vain puheen tasolle.
 
Vs: Liikenneverkkoyhtiö

MakeM sanoi
Jos tälläisellä asiantuntemuksella varustettu henkilö vetää tämänkaltaista projektia, niin vähempikin pelottaa.
No, ei sen projektin vetäjän välttämättä tarvitse olla mikään tekninen asiantuntija. Mutta jonkun pitäisi olla, joka sitten sivistäisi projektin johtoa riittävillä faktoilla. Ja näitä teknisiä asiantuntijoita pitäisi myös kuunnella.
 
Vs: Liikenneverkkoyhtiö

Noko: Onko Autoharrastajat Ry:n suunnitelmissa antaa tästä asiasta kannanottoa? Monilla harrastajilla kun noita autoja voi olla aika monia, niin alkaa käymään kalliiksi asentaa n kertaa x saturaisen lisälaitteita.
 
Vs: Liikenneverkkoyhtiö

Jouni_K sanoi
No, ei sen projektin vetäjän välttämättä tarvitse olla mikään tekninen asiantuntija. Mutta jonkun pitäisi olla, joka sitten sivistäisi projektin johtoa riittävillä faktoilla. Ja näitä teknisiä asiantuntijoita pitäisi myös kuunnella.

Ei toki tarvitse eikä voikkaan olla. Mutta jos tapahtuu ton tason möläytyksiä, niin se kertoo mun mielestä aika paljon.
 
Vs: Liikenneverkkoyhtiö

MakeM sanoi
Ei toki tarvitse eikä voikkaan olla. Mutta jos tapahtuu ton tason möläytyksiä, niin se kertoo mun mielestä aika paljon.
Ongelmanahan näissä yleensä on, ettei tuo edellisen viestini viimeinen lause toteudu. Tuohon törmää liian usein ihan omassa työssäkin. Se on niin paljon mukavampi uskoa markkinoijan visioita kuin asiantuntijan huomioita rajoitteista...
 
Vs: Liikenneverkkoyhtiö

Olisiko perimmäinen ajatus karsia nuo työautoilla "firmanpiikkiin" ajavat, jotka nostavat silti kilometrivähennykset verottajalta? Tuskin kukaan harrastajista välittää. Trafin sivuillahan näkyy nykyisin jo autosi kilometrimäärä katsastuksessa. Niin eipä tässä mene kuin hetki niin verottaja tietää tarkastaa,että täsmääkö ajopäiväkirjasi kilometrit autoosi.
 
Vs: Liikenneverkkoyhtiö

cantoona sanoi
Olisiko perimmäinen ajatus karsia nuo työautoilla "firmanpiikkiin" ajavat, jotka nostavat silti kilometrivähennykset verottajalta? Tuskin kukaan harrastajista välittää. Trafin sivuillahan näkyy nykyisin jo autosi kilometrimäärä katsastuksessa. Niin eipä tässä mene kuin hetki niin verottaja tietää tarkastaa,että täsmääkö ajopäiväkirjasi kilometrit autoosi.

Kyllä minä uskon siihen mitä MakeM:kin sanoi, eli siihen että jos jatkossa sähköautot yleistyvät niin verotulot laskevat. Eli ei kannata jatkossakaan hommata sähköautoa, jos ja kun veroa aletaan keräämään liikkumisen perusteella niin kustannukset menevät samoihin.

Tosin, vaikea tosin uskoa että bensanhinta laskee samassa suhteessa mitä kilometrivero olisi.
 
Vs: Liikenneverkkoyhtiö

Kansainvälisten sitoumusten vuoksi on selvää että päästöaspekti tulee olemaan isossa roolissa jatkossakin. Todennäköisesti polttoaineveron muodossa, mutta ehkä myös kilometrien hinnoitteluperusteena lain säätelemänä.

Täysin vapaita käsiä operaattoreille ei voi antaa hinnoittelumallien luomiseen eikä polttoaineveroa poistaa, muuten joku öljy-yhtiö tajuaa alkaa myymään jotain "sitä halvemmat kilometrimaksut mitä isommat päästöt, kunhan ostat bensat meiltä" pakettia suuripäästöisille autoille ;D

http://yle.fi/uutiset/3-9379750

Purkit ja infra on jo valmiina odottamassa päätöstä. Kyllä se sieltä tulee, jos ei nyt niin uusi yritys taas muutaman vuoden kuluttua.
 
Vs: Liikenneverkkoyhtiö

DaJackal sanoi
Noko: Onko Autoharrastajat Ry:n suunnitelmissa antaa tästä asiasta kannanottoa? Monilla harrastajilla kun noita autoja voi olla aika monia, niin alkaa käymään kalliiksi asentaa n kertaa x saturaisen lisälaitteita.

Odotetaan nyt ensin, että saadaan joku virallinen esitys, johon voi ottaa kantaa. Toistaiseksi ollaan niin huhujen asteella, ettei turhaan viitsi älämölöidä. Henkilökohtaisesti en usko hetkeäkään, että tämä nyt julkisuudessa olleessa muodossa voisi mitenkään onnistua.
 
Vs: Liikenneverkkoyhtiö

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/eu-komissio-suunnittelee-tietulleja-koko-eurooppaan-6636324

Onneksi ei ehditty sooloilla ennen yhteistä järjestelmää.
 
Vs: Liikenneverkkoyhtiö

ast sanoi
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/eu-komissio-suunnittelee-tietulleja-koko-eurooppaan-6636324

Onneksi ei ehditty sooloilla ennen yhteistä järjestelmää.

Eipä mainittu sanallakaan että tultaisiinko nuita lisäkuluja kompensoimaan autoilijoille mitenkään. Tuli tunne että voi sanoa hei hei yksityisyys ja rahat.
 
Vs: Liikenneverkkoyhtiö

kaikkiin Euroopan maihin

Todellako? Ei tarvitse lukea pidemmällä, jo tuo paljastaa bullshitiksi.

Toinen seikka on annettu deadline, 2030. Tuolloin ei ole jäjellä muita EU jäsenvaltioita kuin Suomi.

Osa liittovaltiohanketta? Pehmittelyä?
 
Takaisin
Ylös Bottom