Vs: Lisävalot
Pajero on siitä kiitollinen asennuskohde, että Pajen keulalle mahtuu isotkin valot, toisin kuin moniin matalakeulaisiin nykyautoihin.
Kyllä se kai niin on, että tuon Biltemalaisen hinta-valotehosuhdetta on ainakin sen TM:n testin perusteella vaikea piestä. Onko niissä muuten laatu kohdallaan, en tiedä, kun en ole moisia ikinä itse omistanut. Tosin nykyään saa isoja pyöreitä Boschilaisia (225) ja Hella Rallyeakin (2000) satunnaisesti tarjouksesta viidellä-kuudella kympillä /pari. Molemmat ovat olleet jo vuosikymmeniä testien kärkineljänneksessä, ja kilpakäytössäkin hyvin yleisiä. Nykypäivänä tuollaiset isot old-school valot eivät enää ole oikein IN nykyautoissa, mutta Pajeroonhan sellaiset menevät hienosti.
Jos laittaa kaksi paria, niin kannattaisi kaivaa se TM:n testi jostain, ja etsiä keulalle yksi pitkän, mutta kapeamman valokuvion pari, ja sitten toinen vähän lyhyemmän, mutta vastaavasti leveämmmän kuvion pari. Ehkä biltemalaiset, ja jotkut muut siihen kaveriksi?
PS. Onkos kuvassa näkyvät Cibiet vaan vanhat (kulahtanut hopeointi?), vaiko sumuvalomalliset ja siitä syystä huonot, vai miksi ne on menossa vaihtoon? Tuon kokoisia Cibieitä käytettiin joskus ralliautoissakin, ja niitä pidettiin ihan OK valoina -ja olivat kalliita aikanaan. Isoa Cibieta oli vaan muistaakseni ainakin kolmea-neljää eri mallia, joista rallissa käytettiin pistevaloa ja sitä vähän rihlattua kaukovaloa. Jos tuo (keulalla) on se sumuvalomalli, niin se on sitten se "lyhyt ja tosileveä" valokuvio...
PPS: ennen kuin tekee valo-ostoksia, niin muistaa sitten laskea referenssiluvut ensin, JOS haluaa leimakelpoisen ja laillisen asennuksen. Ainakin noissa Bosch Rallyeissa on osassa myynnissä olevissa vähän liian iso referenssiluku, että paketista saisi helposti laillisen. Ts. pitää olla tarkkana, samasta valosta on joskus myynnissä eri referenssiluvulla olevia versioita.