Maalaaminen ja pohjatyöt

eclipse2.0

Eclipse 2.0 DOCH 2WD (D22A)
Liittynyt
3 Lokakuu 2003
Sijainti
Kotka/Lapinjärvi
ite ruiskulla. oon pieniä korjauksia maalaillu ennenkin mutta nyt olis vähä isompi homma ni tarttis tietää vähän enemmän siitä pohjatyöstä ja parhaasta maalausolotilasta.
Pientä ruostetta on mutta ei paljoakaan. Ilmeisesti ne olisi parasta hiekkapuhaltaa.
 

onlymanual

.....
Liittynyt
14 Elokuu 2005
Sijainti
Raahe
joo ja tuohon hiekkapuhallus kohtaan kannataa heti puhalluksen jälkeen laittaa jotain ruosteenestoa muuten puhalluksesta ei ole hyötyä.....minkälaista hiomakonetta käytät ja minkäs moista paperia???hyvä lämpötila olisi noin 20 astetta ja maalauksen/lakkauksen jälkeen lämpötilaa jos pystyy nostaa noin 40 niin justfine mutta tämä hieman hankalaa jos ei ole uunia :'( Ilman vaihto olisi helkutin moinen helpotus "pitkissä" maalaus sessioissa...Minkälaista maalia aattelit käyttää???helmiäistä vai ei?? ja auto kannattaa nostaa mahd. ylös lattiasta ettei lika nouse lattiasta ruiskuttaessa...
 

eclipse2.0

Eclipse 2.0 DOCH 2WD (D22A)
Liittynyt
3 Lokakuu 2003
Sijainti
Kotka/Lapinjärvi
viimex ku jotain korjailin ni oli alux ihan vaa rälläkkä ja sit käsin hiekkapaperilla. kysyin yhestä maalaamosta ni ne sano et pitäs hioo lopux jollain tosihienol hiekkapaperilla 800-1000, mut ei taida tavallisesta kaupasta tommosta edes löytyä. Maalista en vielä tiedä, pitää vielä tuota väriäkin miettiä.saattaa tulla osittain kaksivärinen, pitäs vaan joku hyvä keino saada siihen rajaukseen kun tuntuu että jää aina pieni kynnys siihen,ainakin silloin kun tekee paikkausmaalausta.
 

eclipse2.0

Eclipse 2.0 DOCH 2WD (D22A)
Liittynyt
3 Lokakuu 2003
Sijainti
Kotka/Lapinjärvi
pitää kyllä ensin vähän muutenkin muokata tuota autoa ennen maalausta, pitäsi skooppi laittaa ja ehkä spoileri ja korisarja jos jostain löytyy mytta sitä on aika nihkeesti saatavilla.
 

JokinPaha

Suzuki GS450S -86, Sunnyt -83 1.8t ja HB -92
Liittynyt
19 Toukokuu 2003
Sijainti
Kajaani
eclipse2.0 sanoi
kysyin yhestä maalaamosta ni ne sano et pitäs hioo lopux jollain tosihienol hiekkapaperilla 800-1000, mut ei taida tavallisesta kaupasta tommosta edes löytyä.
Kyllä noita löytyy yllättävän helpostikin, itselläni paikallisesta halpakaupasta ostettuna 800 - 1800 papereita n. 200:n välein
 

onlymanual

.....
Liittynyt
14 Elokuu 2005
Sijainti
Raahe
Rälläkin toimii mutta vain ruoste kohtiin ei koko auton hiontaan. ;D Siltikin kannattaa laittaa heti joku pohja siihen että se ei ole pitkään pelkällä pellillä....säähän joudut kuitenkin pohjamaalaan sen auton niin omasta mielestä 400 paperi riittää kun et näe ennen pohjamaalausta kaikkia rokamia..ja pohjamaalilla pystyy pienimmät peittään...tuo kaks värisyys onnistuu OMASTA mielestä siisteiten häivyttämällä kuten omassa autossa tehtiin tuli siisti ja aika kapea häivytys...mutta kyllä riippuu maalistakin että tehdäkkö häivytys vai teippiraja...kaikkia maaleja ei "tarvitse" lakata....jos on heti lakattava maali niin teippi rajan saa pois sillä lakalla...
 

eclipse2.0

Eclipse 2.0 DOCH 2WD (D22A)
Liittynyt
3 Lokakuu 2003
Sijainti
Kotka/Lapinjärvi
kysyin yhestä paikasta mistä kysyin neuvojakin ni siel olis maalaaminen pohjatöineen vähän alle 2000e.
Laitoin äsken yhelle toiselle paikalle kyselyn ni tarvii kahtoo mitä sieltä vastataa.
 

onlymanual

.....
Liittynyt
14 Elokuu 2005
Sijainti
Raahe
no ei ole "kallis" jos verrataan siihen mitä täällä olisivat ottaneet.....mulle maalamo lupasi 2500 pelkän maalin ja lakan ruiskutuksen eli pohjatyöt ja maalit/lakat vielä päälle..... :seina
 

onlymanual

.....
Liittynyt
14 Elokuu 2005
Sijainti
Raahe
tosin tuo häivytys ei ole mikää helppo homma että se siinä olisi maksanut mutta onneksi kaverilla on 15 vuoden kokemus ja sai tallissa maalattua 99%:n pinnan... ;D
 

Vesku

Autohifi, Lasitummennukset.
Liittynyt
18 Marraskuu 2003
Sijainti
Kokkola
eclipse2.0 sanoi
Onko kokemusta auton maalaamisesta ja sen pohjatöistä??

Juu on.. Jos et ole ikään tehnyt noita hommia, niin kannattaa tutustua johonkin automaalariin (pullo koskista auttaa aina). Ja kysyä häneltä neuvoja ja vinkkejä.
Ja jos mahdollista niin teetä se pintamaalaus maalarilla, kun virheetöntä pintaa en ole nähny kenenkään autotallimaalarin tekevän.. Ja jos ajattelee niin pelkät maalit maksaa noin 300€, niin kannattaako laittaa kuukauden työ ja kalliit pohjien tekemiset piloille parinsadan euron takia??

Itse teen näin, olen monesti tehny:
Teen kittaukset ja pohjamaalauksen itse, käyn ostamassa tarvikkeet joltain maalarilta.(jotku väittää että kallista, mutta kun ajattelee kokonaisuutta niin...) Joka viikko jotain haen, samalla puhutaan paskaa noin tunti. Sitte kun häämöttää se hetki kun pitäis pintaa saada, niin menee maalarin luokse ja kysyy että onnistusko mitenkään??? Edullisesti???  Esittää oikein säälittävää, niin varmaan maalari ottaa auton kammioon ja maalaa kunnolla..
Näin ole maalauttanut jo kaks autoa, eikä kumpikaan ole maksanut lähellekkään 2000€, jos omaa työtä ei laske.
Ja jälki on ollut parempaa kuin tehtaalta tullessaan.
 

AntiDrizztus

New Member
Liittynyt
15 Marraskuu 2005
Sijainti
Joensuu
Offtopickina täytyy kysyä, että kuinka kannattaa menetellä, kun ottaa kiveniskujen aiheuttamia ruostekohtia pois? Mitä mömmöjä siihen pintaan kannattaa heittää, ettei heti ala ruostua? Saako maalipinnasta "kotikonstein" enää siistiä?
Kysymys siis nimenomaan aivan pienistä ruostekohdista (<2mm)
 

alfadatsun

New Member
Liittynyt
10 Lokakuu 2003
Sijainti
Vaasa
Jos haluaa kukan kunnolla korjata ensin pitää vetää
pelti kokonaan kirkaalle,sen päälle jotkut vetää sinkkiväriä itse joko happopohjan tai ruostesuojavärin.
Sitten ohut paklaus,hionta ja pohjaväri ja jos nyt vielä
oikein leikitään saa siihen pohjakalvonkin vetäistä tasoittamaan pikkuvirheitä ;)
 

Vesku

Autohifi, Lasitummennukset.
Liittynyt
18 Marraskuu 2003
Sijainti
Kokkola
AntiDrizztus sanoi
Offtopickina täytyy kysyä, että kuinka kannattaa menetellä, kun ottaa kiveniskujen aiheuttamia ruostekohtia pois? Mitä mömmöjä siihen pintaan kannattaa heittää, ettei heti ala ruostua? Saako maalipinnasta "kotikonstein" enää siistiä?
Kysymys siis nimenomaan aivan pienistä ruostekohdista (<2mm)

Suolahappo (aktivoi/pehmentää ruosteen),vaikka pienellä pensselillä. Ja sitten vedellä pesu, puhdas vesi.. Lämmitä kunnolla noin 60 asteiseksi (kuivaus) sitte pienellä pensselillä maali täppä päälle.
 
M

mitsu87

Guest
nojoo...... aika suolaselta kuulostaa toi 2000€ täällä päin jampat ottaa jotain n.400€ jos pohjat, maalit yms. hommaa/tekee ite. riippuu tietenki vähän autosta ja maalista sit lopullinen hinta. ite en autoa alkais maalaamaan jos kokemusta ei ole, se näyttää helpommalta mitä onkaan..... ;D
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
onlymanual sanoi
ja deutorantti maalit kannattaa unohtaa...

No jaa. Exässäni oli pahat ruostetiplat takakontin kupeessa ja tässä maalaustulos ennen lakkausta, lakan jälkeen ei valitettavasti kuvaa ole:
http://www.autodb.fi/artikkelit/ruostekorjaus/DSC03333.JPG
 

AntiDrizztus

New Member
Liittynyt
15 Marraskuu 2005
Sijainti
Joensuu
Millähän nuo ruosteet kannattaa vetästä pois? Onko rälläkkä hieman raskas vehje esim. kiveniskuruostuman hoimiseksi? :)
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
rosterinkiillotukseen tarkoitettu "harsolaikka" on MINUN mielestä hyvä.
Sitä saa porakoneeseen ja rälläkkään. aika tyyriitä ja kuluvaisia
 

Zeta

-82 Galant
Liittynyt
18 Maaliskuu 2006
Sijainti
Helsinki
ahis sanoi
rosterinkiillotukseen tarkoitettu "harsolaikka" on MINUN mielestä hyvä.
Sitä saa porakoneeseen ja rälläkkään. aika tyyriitä ja kuluvaisia

..mutta todellakin ehkä paras työkalu tuohon hommaan. Mun mielestä niitä saa nykyisellään jonain halvempinakin versioina, itse bongailin joskus että ne siniset maksaa mansikoita mutta sitten oli sellaisia hiukan nopeammin kuluvia mutta ihan yhtä toimivia mustia laikkoja jotka olivat halvempia. Vielä kun muistaisi että mikä putiikki oli kyseessä ;D Helsingin päässä kuitenkin mutta mutta.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Osasiko joku antaa hyvät vinkit noiden gallun isojen kylkimuovien maalaukseen,ku itsellä on tuon maalauksen kanssa vähän peukalo versonnut väärään kohtaan :-X
 

Wado

Evo VIII, Eclipse Gs t -97, EX Galant 2.0 glsi -88
Liittynyt
16 Heinäkuu 2003
Sijainti
Uusikaupunki
Ensin hiotaan vanha väri hiomapaperilla saa käyttää karkeampaakin. Sitten kevyt tinneripuhdistus ja hiomaväri. Hiomaväri hiotaan hienolla 800-1000 paperilla ja maalataan tarpeen vaatiessa lisää hiomaväri kerroksia, hiomajälkien ja muiden pienien kolojen peittämiseksi. viimeisen kerran hiontaväri vesihiotaan 1000 paperilla. Kaikki hiontapöly on saatava pois sen jälkeen. Sitten voit aloittaa maalaamaan itse väriä. tässä on hyvä olla hyvä valaistus jotta näet peittääkö maali, missä maalia on liian vähän ja missä sitä on (toivottavasti ei) liian paljon. Maalaus lämpötilastakin tuli jo juttua. Jos ei ole mahdollisuutta nostaa autoa ylös niin voit kastella lattian huolellisesti ennen maalausta, näin vältyt suuremmilta pölyiltä. Sitä pölyä tosin on siellä tallissa jokapaikassa, seinillä yms. mutta varovasti ja huolella voit saada kotonakin hyvän pinnan... Ilmanvaihto olis tärkeä sillä eteekin kun lakkaa ruiskuttelee niin yleensä ei paljon näe mitään, jossei ilmanvaihto ole kunnossa. sumu on aikamoinen kun auton kokoinen ala maalataan.
 

Vesku

Autohifi, Lasitummennukset.
Liittynyt
18 Marraskuu 2003
Sijainti
Kokkola
Nuhapumppu sanoi
Osasiko joku antaa hyvät vinkit noiden gallun isojen kylkimuovien maalaukseen,ku itsellä on tuon maalauksen kanssa vähän peukalo versonnut väärään kohtaan :-X
Kannattaa mennä johonkin automaali liikkeeseen ja esittää toi kysymys siellä.. Saat ostettua kunnon aineet ja saat neuvot kaupanpäälle.
On olemassa omat primerit noille muoviosille. puskureihin ja kylkilistoihin.. laitan juttua tänne, kun saan Korpelan autosta takapuskimen työn alle.. noin viikonpäästä. Kylkilistat just galantista poistettiin ja peitettiin juttua siittäkin tulossa.. JKorpela kertoo lisää..
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Nuhapumppu sanoi
Osasiko joku antaa hyvät vinkit noiden gallun isojen kylkimuovien maalaukseen,ku itsellä on tuon maalauksen kanssa vähän peukalo versonnut väärään kohtaan :-X
Jos ne on samanlaiset ku Coltissa oli niin en mä ainakaan muuta tehny ku hioin ja maalasin DuPontin automaalilla päälle, ja hyvin pysy ja kiilsikin niinku pitää :)
Kuva alla
 

Liitetiedostot

  • vanhacolttakaa.jpg
    vanhacolttakaa.jpg
    131.3 KB · Lukukerrat 639

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Joo mä vähän arvelinkin että täällä kannatetaan tuota liikkeessä käymistä. Pitää kyäydä väri-polarilta kysymässä tarvittavat aineet ja kunnolla neuvoja :) Ja tarkoitus on ottaa nuo muovi-osat irti maalauksen ajaksi,niin näkee samalla että onko niiden alle pesiytynyt ruostetta.
 

Wado

Evo VIII, Eclipse Gs t -97, EX Galant 2.0 glsi -88
Liittynyt
16 Heinäkuu 2003
Sijainti
Uusikaupunki
Muoviosia varten lisätään maaliin ainetta joka tekee maalista kimmoisamman. Näin ainakin maalari sanoi... Itse olen noi kylkilistat kans poistanu mitsusta. Ensin ajattelin vaan maalata mutta lopulta päätin hitsata urat umpeen... siistit tuli, eikä mitään hirveempiä peilauksia tullu :peukku
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Pari kesää sitten omasta E33:stani maalasin listat ihan kilkatikalkatimaalilla ja eipä siinä ongelmaa ollut, pysyi siinä missä muuallakin.
 

Territorial_

New Member
Liittynyt
4 Huhtikuu 2006
Sijainti
Imatra
Elikkä monessa paikkaa on tästä kinasteltu..
Voiko pohjamaalin päälle paklata vai paklataanko pakkeli kirkkaalle pellille.. itse ajatuksissani vedin ensin pohjamaalin ja pakkelin.. nyt pitäs hioo pakkelit pois ja tehdä koko paska uusiks :/
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Ainut vaan että ainakin jotkut pakkelit ruostuttaa peltiä, näin käynyt yhden auton kanssa... Eikä ollut ruostetta pohjalla, vaan uutta kirkasta peltiä. Pakkeli rapisi muutaman kuukauden päästä pois ja ruskea pelti alla.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Territorial_ sanoi
Elikkä monessa paikkaa on tästä kinasteltu..
Voiko pohjamaalin päälle paklata vai paklataanko pakkeli kirkkaalle pellille.. itse ajatuksissani vedin ensin pohjamaalin ja pakkelin.. nyt pitäs hioo pakkelit pois ja tehdä koko paska uusiks :/

Omien kokemuksien perusteella se on aivan sama kummin päin tekee, useissa tapauksissa on ollut paljon fiksumpaa laittaa pakkelit ensin, useissa taas maali ensin.
 
S

sapporo79gsr

Guest
tän vuojen loppuun automaalauspuoli vaihtuu kokonaan vesiohenteisiin maaleihin...liikkeetkään ei saa myydä pöydän alta vanhoja"myrkkymaaleja"
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Nostetaan tällanen "pinnalle" eli juttu on seuraavanlainen perustason ongelma GTI etuveto galantissa on kulahtanu kaikki ne harmaat muoviosat eli puskurin yläosat ja ovien suojukset semmosiks vaaleiks, kokeilin tossa ihan photshopilla ni hitto et tulis nätti ku sais alkuperäsen värin takas, eli käsittääkseni se on ollut alunperin aika tumma se väri, sehän on ollu sama väri kaikissa eli se harmaa..

Eli nyt kysynkin että onko mitään tapaa käsitellä tuota, eli joutuuko maalaamaan, mitkään muovipuskurin kirkasteet ei varmaan auta mutta löyty kyl biltemasta tämmönen tuotee ku harmaa vinyyli eli siinä ois sitä pigmenttiä mutta varmasti jollakin muulla ollu tää sama ongelma???
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Kyl tuollaiset "black chrome" sun muut tökötit tosiaan toimii haalenneissa puskureissa, mut joutuu käsittelemään todella monta kertaa. Omat käsittelen kerran-pari kesässä, ja tyyliin kerros-kuiviminen-kerros jne kunnes pinnassa on vähintään 3 kerrosta. Kun viimeinen on kuivunut, se kiillotetaan puhtaalla liinalla. Hyvälle se kyllä näyttää :)

En tosin mene vannomaan toimiiko väriltään harmaaseen muoviin, haalenneeseen mustaan kyllä.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
joopa joo--- black chromea oon itekki käyttäny ton GLI:n mustiin muoveihin ja renkaisiinki joskus, hyvä tulos tulee, ehkä vois enempi olla kerroksia vielä, muuten ei pysy kauaa. mutta hitto ku tosiaan harmaata vastaavaa saa vaan biltemasta nimeltä harmaa vinyyli....
 

alfadatsun

New Member
Liittynyt
10 Lokakuu 2003
Sijainti
Vaasa
Jos haalenneet muoviosat haluaa takaisin alkuperäisen
väriseksi on myös mahdollista ensiksi käyttää muovin-
pesuainetta esim corapesua ja sen jälkeen säädettävällä kuumailmapuhaltimella lämmittää osia
senverta että väri palautuu.
Muistaa että ei liikaa lämpöä,vaan rauhallisesti,jos lämpöä tulee liikaa pinta muuttuu laikukkaaksi ja liian
kiiltäväksi johon taas auttaa karhunkieli tms. 8)
 

jarno

siinä on 4 pyörää,., mitä sitten
Liittynyt
19 Syyskuu 2006
Sijainti
Lappeenranta
Pitipä tässä kysymän, löytyykö täältä joku joka voisi ylimaalata-auton. Jos mahdollista niin pohjatyöt myös. Eli auto hyvässä kunnossa ei ruostetta, mut jokainen jolla on ollut 88-92 lanceri tietää miltä näyttää se vakio metallinruskea maali. Täällä maksaa (mitä kävin kysymässä) ylimaalaus maaleineen reilut 2000€ pohjatöistä en sitten edes uskaltanut kysyä. Antakaa nyt ainakin jotain neuvoja, jos joku maalaa, mihin hintaa? jne. Tai jos maalauttaa niin mikä on fiksuin paikka?!
 

Vesku

Autohifi, Lasitummennukset.
Liittynyt
18 Marraskuu 2003
Sijainti
Kokkola
Jarno sanoi
Pitipä tässä kysymän, löytyykö täältä joku joka voisi ylimaalata-auton. Jos mahdollista niin pohjatyöt myös. Eli auto hyvässä kunnossa ei ruostetta, mut jokainen jolla on ollut 88-92 lanceri tietää miltä näyttää se vakio metallinruskea maali. Täällä maksaa (mitä kävin kysymässä) ylimaalaus maaleineen reilut 2000€ pohjatöistä en sitten edes uskaltanut kysyä. Antakaa nyt ainakin jotain neuvoja, jos joku maalaa, mihin hintaa? jne. Tai jos maalauttaa niin mikä on fiksuin paikka?!
Eli meinaat värin vaihtaa??? toi paritonnia värinvaihto projektina ei ole kauhean kallis.. Alle tonnilla et saa tuskin mistään. riippuen että jos joku tekee ilta puuhina niin sitten..

Itse maalautan yli asti myös, ja hinta pyörii siinä 1000€ pinnassa. Pohjat teen itse, en omista kammiota niin siksi en edes yritä pintaa maalata, varsinkaan isoja aloja.
 

Territorial_

New Member
Liittynyt
4 Huhtikuu 2006
Sijainti
Imatra
Vesku sanoi
Jarno sanoi
Pitipä tässä kysymän, löytyykö täältä joku joka voisi ylimaalata-auton. Jos mahdollista niin pohjatyöt myös. Eli auto hyvässä kunnossa ei ruostetta, mut jokainen jolla on ollut 88-92 lanceri tietää miltä näyttää se vakio metallinruskea maali. Täällä maksaa (mitä kävin kysymässä) ylimaalaus maaleineen reilut 2000€ pohjatöistä en sitten edes uskaltanut kysyä. Antakaa nyt ainakin jotain neuvoja, jos joku maalaa, mihin hintaa? jne. Tai jos maalauttaa niin mikä on fiksuin paikka?!
Eli meinaat värin vaihtaa??? toi paritonnia värinvaihto projektina ei ole kauhean kallis.. Alle tonnilla et saa tuskin mistään. riippuen että jos joku tekee ilta puuhina niin sitten..

Itse maalautan yli asti myös, ja hinta pyörii siinä 1000€ pinnassa. Pohjat teen itse, en omista kammiota niin siksi en edes yritä pintaa maalata, varsinkaan isoja aloja.
 

jarno

siinä on 4 pyörää,., mitä sitten
Liittynyt
19 Syyskuu 2006
Sijainti
Lappeenranta
Ole tältä alueelta yrittänyt löytää maalareita mut en ole löytänyt! Jos voit jelpata, pientä maksua vastaan. et saan sit maalautettua auton, niin hyvä homma. Siehän asut imatralla, eli ei pitkä matka edes matkustaa sinne!
 

marlboro

A6 1.9TDI avant -00 -ex galant -00 gls
Liittynyt
11 Huhtikuu 2003
Sijainti
Parkano
Vs: Maalaaminen ja pohjatyöt

jos clubin kokeneemmat maalarit osaisivat auttaa aloittelevaa ruiskumaalari :) Tein ekan maalaukseni hiljattain, homma meni hyvin paitsi lakkaus meni appelsiinille :-\ eli massa maalia vedin, välineistä ei pitäisi olla kiinni tai ruiskun säädöt varmaan ei oo ihan just.

Mutta lakkukseen...tein ekan harson ja sitten niin paljon kuin uskalsin ettei tuu valumia! oikein? no röpelöinenhän siittä tuli. sen jälkeen paikkailin tilannetta useilla ohuilla kerroksilla ja paranihan se vähän...

mikä olisi se oikea tapa lakan maalaamiselle? ja mistä se appelsiini oikeastaan johtuu? liikaa maalia? vai liian vähän?

kuva kohteesta....

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=21258

saako lakkaa nyt korjattua ettei tarvisi maalipinta uudestaan tehdä? esim. lakan hionta ja uudelleen ruiskutus?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Maalaaminen ja pohjatyöt

L.Knuuttila sanoi
jos clubin kokeneemmat maalarit osaisivat auttaa aloittelevaa ruiskumaalari :) Tein ekan maalaukseni hiljattain, homma meni hyvin paitsi lakkaus meni appelsiinille :-\ eli massa maalia vedin, välineistä ei pitäisi olla kiinni tai ruiskun säädöt varmaan ei oo ihan just.

Mutta lakkukseen...tein ekan harson ja sitten niin paljon kuin uskalsin ettei tuu valumia! oikein? no röpelöinenhän siittä tuli. sen jälkeen paikkailin tilannetta useilla ohuilla kerroksilla ja paranihan se vähän...

mikä olisi se oikea tapa lakan maalaamiselle? ja mistä se appelsiini oikeastaan johtuu? liikaa maalia? vai liian vähän?

kuva kohteesta....

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=21258

saako lakkaa nyt korjattua ettei tarvisi maalipinta uudestaan tehdä? esim. lakan hionta ja uudelleen ruiskutus?

Sinuna odottaisin että lakka kuivuu kunnolla, sitten vesihioisin hienolla (1500-2000) paperilla ja myllyttaisin. Tulee muuten eeppinen kiilto ja syvyys :)
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Maalaaminen ja pohjatyöt

Ei sitä nyt aivan synnytä maalariksi,tuskin kukaan joka ensimmäisen kerran maaliruiskun käteensä saa osaa sillä heti virheetöntä pintaa vetää.
Eiköhän siihenkin yrityksen ja erehdyksen kautta opita ja kun aikansa treenaa,saattaa joskus tulla hyvääkin ;D
Siksi toiseksi kun ite tekee niin saa just niin hyvää kun sattuu tulemaan :peukku
Nuohin vanhempiin käyttis autoihin sitä on hyvä tuota sumuuttelua treenata.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Maalaaminen ja pohjatyöt

Itse olen sinällään samaa mieltä Kohvin kanssa,nykyajan väreillä maalaus on VAIKEATA ja työaikaa kuluu.

Mutta tuo hintahaitari on melkoinen,vaikka onhan toki tuossa työtäkin.

Itse olen jo vuosia silloin tällöin maalaillut,ja vaikka erinäisiä kertoja jo tullut maalattua vesiväreilläkin,niin ei vaan suju..

Tänäänkin maalasin moposta katteita yms,valaistus oli HYVÄ jne,silti kun oli tumma pohja johon tuli tumma maali,niin jäi vajaita kohtia jotka huomasi vasta kun oli kuivunut,vaikka märkänä näyttikin täysin peittyneeltä..


P.S.
Mitenkään ammattikuntaa mollaamatta,niin lähes joka maalari jonka tunnen on alkoholisti enemmän tai vähemmän..
 

Kohvi

Evolution IX
Liittynyt
6 Marraskuu 2008
Sijainti
Suomi
Vs: Maalaaminen ja pohjatyöt

itse harjoittelin pikkutyttönä kolikoli pulloilla maalaamaan skootterin katteita sitä mukaan kun sai rahaa kerättyä uusiin materiaaleihin ;D
Itseltä on välillä karannyt tuo alkoholin käyttö käsistä mutta se on johtunut ihan siitä kun on haalinut liikaa projekteja työn alle.. Onneks on vielä 2 viikkoa LOMAA 8)
 
Ylös Bottom