Maaliruiskuista

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Kävi tässä mielessä jos koittais itse maalata vanteita toiseen väriin. Eli minkälaista maaliruiskua kannattaisi ruveta metsästämään ko. operaatioon? Koskaan en ole aikaisemmin ruiskulla maalannut joten kaikenlaisia neuvoja niin ruiskuista kuin maalaustekniikoista olisi kiva saada. Halvalla ei tietenkään voi todella hyvää saada mutta onko jollain 100e:llä mahdollista saada joku hyvä ruisku tälläseen hommaan?

Jos olisi joku kohtalainen ruisku olemassa niin sillä voisi sitten näppärästi maalailla lisäksi jotain pieniä osia kuten tällähetkellä puskurinalaosa kaipaisi uutta maalia jne.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Maaliruiskuista

Mulla on Airgunsa.n ruisku,hintaluokka pyörii siinä 100e paikkeilla.
Oon tykännyt tuolla kyllä maalailla,joku oli tietävänä että tuo olisi satajetin kopio.
Tuola ocf.än puolella on juttua noista halvemmista maaliruiskuista:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?f=3&t=167954&st=0&sk=t&sd=a&hilit=airgunsa
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Maaliruiskuista

Ani F1 ruiskut on sellasia et ajaa samalle tasolle sadan ja vilbiksen kanssa, hinta on vähä kovempi, 200e maksaa moinen, mutta on sen arvonen kyllä. Ei kannata paskalla ruiskulla alkaa reenaamaan maalaamista, siinä tuloo paha mieli ja pahaa jälkeä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Maaliruiskuista

Alkaa suoraan sanoe ottaa päähän kun 300-400e on takapuskurin maaalaushinnat täällä...Toki tiiän et työ maksaa.

Mut ny katsellu ruiskuja ja lukenu nettiä niin tämmösen tilaus aika lähellä:
http://www.ebay.de/itm/NEU-LACKIERPISTOLE-DEVILBISS-FLG-5-1-4-NEU-/151266266493?pt=Lackierwerkzeuge_Zubeh%C3%B6r&hash=item23382c0d7d

sama Suomessa:
http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/FLG-G5
 

MPa

Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2010
Vs: Maaliruiskuista

Itse ostin saman ruiskun vajaa vuosi sitte paikallisesta puljusta tingittynä 100€. Ihan asiallinen peli :peukku

Harri K sanoi
Alkaa suoraan sanoe ottaa päähän kun 300-400e on takapuskurin maaalaushinnat täällä...Toki tiiän et työ maksaa.

Mut ny katsellu ruiskuja ja lukenu nettiä niin tämmösen tilaus aika lähellä:
http://www.ebay.de/itm/NEU-LACKIERPISTOLE-DEVILBISS-FLG-5-1-4-NEU-/151266266493?pt=Lackierwerkzeuge_Zubeh%C3%B6r&hash=item23382c0d7d

sama Suomessa:
http://www.automaalit.net/epages/Gagar.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/FLG-G5
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Maaliruiskuista

Pinnan laatu harvemmin on ruiskusta kiinni, enemmän sen käyttäjästä. Itse suosittelisin ihan Bilteman SATA kopio ruiskua, mihin saa hyvän valikoiman suuttimiakin (perus 1.4ia kannattaa yks ostaa varaltakin jo). Fakta on se ettei Devilbissillä saa yhtään sen parempaa jälkeä jos ei osaa käyttää vehkeitä. Jos on intoa opiskella, perehtyä ja testailla ennen pinnan tekoa niin Bilteman vehkeillä + myllytyskamoilla tekee kuitenkin parempaa jälkeä kun 95% suomen maalaamoista ;) Ja tää tulee kokemuksen syvällä rinta äänellä, mä kun yleensä korjaan niitten maalaamojen jälkeä ;D Ja eräs tuttu maalaili pitkään Biltsun ruiskuilla (tai maalaa edelleen, mutta DevilBissillä lakkaa nykyisin) ja jälki harjaantuneen kaverin käsissä aika saatanan hyvää :peukku

Ja jos tuntuu niin voihan tommosen DevilBissin lakkaruiskun ostaa itse lakan levitykseen, mutta siltikin tarviit pohjien tekoon jotain huonompia ruiskuja (ellet haluu ostaa nekin DevilBissiä, rahamiehenä?) mihin Bilteman vehkeet on enemmän kun hyviä. Yläkannu ruuttaan suuttimia saa 1,2-2.0 joten ei kirpase pahasti vaikka ostaa pohjille omansa, baselle omansa ja lakalle omansa, niin ei tarvii vaihdella suuttimia..

Mutta noista hinnoista pakko sanoa että tuo 300e menee äkkiä tarpeisiin kun tarvitset paineilmajärjestelmään suodatukset ja vedenerottimet sit perus pohjat 2k epoksi, mahd. 2k happis, muovipohjat, hiontaväri, kovettimet näille, suodattimet, villat, paperit jne niin tuo on kevyt :D Just eilen mun tarvelistan mukaan kaveri kävi hakemassa kivijalkaliikkeestä DeBeer 2K pohjamaalia, hinkkistä, niihin kovettimet, pari liuskaa villoja, parit purkit/tikut/suodattimet jne. niin 190e oli loppusumma :) Siihen päälle maalit 7e/dl ja Lakka kovettimineen ~40e (tosin siinä ohjeistin ettei osta DeBeeriä).
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Maaliruiskuista

Vaan kyllä noi jotka on piltsu yms ruuttia käyttäny ja siirtyny tuollasiin nin todenneet että eroa on.

Ja tämä hankinta siis tulee ajankohtaiseksi kun tulossa paljon muutaki maalattavaa... Jossen ny osta puskuriin niin 1kk päästä tarve on jo toiseen hommaan.
Maalauskoppia hallille suunnitellen...
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Maaliruiskuista

Urran sanoi
Pinnan laatu harvemmin on ruiskusta kiinni, enemmän sen käyttäjästä. Itse suosittelisin ihan Bilteman SATA kopio ruiskua, mihin saa hyvän valikoiman suuttimiakin (perus 1.4ia kannattaa yks ostaa varaltakin jo). Fakta on se ettei Devilbissillä saa yhtään sen parempaa jälkeä jos ei osaa käyttää vehkeitä. Jos on intoa opiskella, perehtyä ja testailla ennen pinnan tekoa niin Bilteman vehkeillä + myllytyskamoilla tekee kuitenkin parempaa jälkeä kun 95% suomen maalaamoista ;)

Komppaisin hieman tätä. En ole Bilteman ruiskulla maalannut kuin pari kertaa - ne tosin menivät v**uiksi, mutta täysin ruiskusta riippumattomista syistä (1. kerralla lakkaus jäi vajaaksi kun paukkupulloilla sen tein ja 2. kerralla oli vain liian kiire = en ilmeisesti malttanut odottaa pohjien kuivumista riittävän pitkään -> maalaustulos oli hyvä ja lakkauskin onnistui mitenkuten, mutta seuraavana talvena lähtivät maalit konepellistä isoina paloina) - mutta käytössä tuntui hyvältä. Sumujälki oli tasaista eikä räkinyt ollenkaan. Putsauskin onnistui kohtuullisen helposti. Laatueroa parempiin varmasti on ja lakkausta en ole ko. ruiskulla kokeillut, mutta pointtini onkin tämä: aloittelijana kertaakaan ei tullut mieleen toivoa omistavansa parempaa ruiskua. Se on jo jotakin. :)
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Maaliruiskuista

No itse olen sitten vaan eri mieltä. Eroa varmasti on, sitä en kiellä, onko sillä suurta merkitystä lopputuloksen kannalta niin olen sitä mieltä että ei. Itse en omista yhtään Devilbissiä, mutta tuttavaporukassa noita on kylläkin. Pari sankaria tiedän ketkä omistaa GTit vaikkei osaa maalata ensinkään, mut piti ostaa GTi silti ;D Itse olen muodostanut rivien välistä mielipiteen noitten maalareitten juttuja kuunnellessa, mistä löydän paljon yhteyttä omenatuotteisiin. Vaikkei se olisi niin hyvä, kuin mitä se maksaa, niin ei sitä voi haukkuakkaan, koska siitä on maksanut. Ja täytyyhän 10 kertaa kalliimman ruiskun olla ainakin vähän parempi ;D

Toki siinä missä käyt kaupasta hakee neulantiivistesarjan Devilbissiin, niin Biltsusta haet uuden ruiskun. Eli varaosia (suuttimia lukuunottamatta) ei oikein saa.

Mielipidekysymyksiähän nämä on. Mut oikeilla aineilla ja tavoilla halpisruiskuilla saa todella hyvää jälkeä.

Ja anyway, pohjien tekoon olisi joka tapauksessa hyvä olla eri ruisku, kuten myös basen levitykseen. Toi sun linkkaama on lakkaruisku (varmaan tiesitkin jo), vaikka voi sillä vetää kaikki kamatkin jos siltä tuntuu.

Mutta anyway pidä meidät ajantasalla, mitä ostatkin. Maalaus on aihe mikä kiinnostaa varmaan monia :peukku Itse oon muutaman kohteen noita maalauskohteita tehnyt ja oli ainakin omalla kohdalla helvetin hyvä, että aloitin siitä että hain lähi-kolarikorjaamolta muutaman pellin mitkä maalasin pariin kertaan treeniksi :D Se että saa basen kiteet osumaan samalla tapaa kun autossa mitä tulee maalaa (usein kuitenkin tehdasmaalattuja) vaatii muutaman yrityksen säätökikkailuna + et miten itse käytettävä lakka tasoittuu parhaiten just semmoseks kun muu auto (korjauskohteita, pinnassahan ei saa olla enempää eikä vähempää aplaria, kun alkuperäisessä ;) ). Tosin eihän kaikkia kiinnosta, etenkin jos auton maalipintakin on naarmuja täynnä. Mut kun tehdään hyvää niin tehdään hyvää välineistä riippumatta.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Maaliruiskuista

Enemmänhän se jälki on kiinni pohjista ja maalarista kuin itse ruiskusta. Toki hyvällä ruiskulla on helpompi maalailla. Myös Bilteman ruiskulla saa ihan ok jälkeä, olen sellaisella maalaillut ihan kelpo lakkapintoja mutta oma ehdoton suosikkini on Satan HVLP ruiskut.

Kannattaa miettiä suutinkoko kohdilleen riippuen mitä maalataan ja millä maalilla ja tuohon vanteiden maalaamiseen vinkkinä että kannattaa vedellä mahdollisimman ohuita kerroksia jättämättä kuitenkaan kuivaksi, vanteisiin kun tuppaa tulemaan roikkoja melko helpolla. Tuleeko suorakiiltoväri vai meinaatko lakata? Ja ne pohjatyöt, niiden tärkeyttä ei voi korostaa. Melko pienetkin kolot ja naarmut näkyy sitten lopputuloksessa eli periaatteessa kaikki mikä sormeen tuntuu tulee näkymään.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Maaliruiskuista

Tiedän tiedän et pohjat on tärkeet ja tullu niitä jo tehtyäkin. Projekti outis meni maalarille ja kehujen kera pohjat. Toki maalari jatkoi vähän kun niin oli sovittukin.
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Maaliruiskuista

No mullakin (ihan harrastelijamaalari) on kokemusta halvasta ehkä 60€ keskikoon yläsäiliö-ruiskusta jolla maalailin aika kauan puskureita y.m. yksittäisiä osia, sitten kun tuli Coltin maalauksen vuoro niin päätin hommata "oikean" ruiskun eli ostin Satajet RP digitalin (n.500€) ja sille kaveriksi Airgunsan hiontavärejä varten... Ei voi yhtään haukkua tuota satasta, on se vaan mahtava ruisku, mutta tuo on niin totta että jos ei osaa maalata niin noi huippuruiskut on väärä paikka aloittaa, saattaa äkkiä kaduttamaankin ruveta kun ei ruiskusta tulekaan heti pianopintaa :D
Mä osasin silloin vähän odottaa "ongelmia" kun säätöjä oli vaikka miten ja vanhalla pikkuruiskulla ei paljoa tarvinnu ku maalit kuppiin ja ruiskuttamaan :D Mutta äkkiä tuohon sitten oppi ja kyllä, kun säädöt on kohdallaan niin kyllä satkulla pinnan tekee :peukku
Mutta silti suosittelen aloittamaan ehkä aavistuksen edullisemman pään yläsäiliö-ruiskulla.

Mulla on vielä Norgrenin vesi-/öljy-/hiukkaserottimet ja paineensäädin välissä niin suht puhdasta ilmaakin on tarjolla :peukku
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Maaliruiskuista

Jep, vetelin eilen Tepin Coltin mustaksi Bilteman 40 euron ruiskulla. Tarvii kyllä sanoa että oli erittäin positiivinen ylläri tuo ruisku. Tuli varsin hyvä pinta ja oli kiva ruiskuttaa. Hieman on isommalle kädelle tehdy, melko harallaan sai sormia pidellä ja varmaan tuolla neulat kuluu eritahtia kuin kalliimmissa. Katsotaan nyt kuinka monta maalausta tuo kestää.

Taas vaan eteen tuli se että kun ei tehty pohjia ja vedettiin mahdollisimman nopeasti ylimaalaus yliohennetulla teollisuusalkydimaalilla niin karmeahan se pinta sitten on. Ne pari kittikohtaa jotka laitoin niin kiehuhan ne siellä alla kuten odotinkin. Noh, ei ton hintaluokan värillä vissiin priimaa saa. :p
 

AnttiHartik

Active Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2006
Sijainti
Hyvinkää
Vs: Maaliruiskuista

Kyllä varmasti sillä halvemmallakin ruiskulla saa hyvää pintaa, mutta helpompaa se on paremmalla ruiskulla.
Tasainen maaliviuhka jeesaa pirusti vs. että viuhkan toisella laidalla tulee enemmän kamaa kuin toisella. Kyllähän siihenkin tottuu ja oppii ennakoimaan että miten sitä pitää käyttää.

Itselläkin ollut noita halpoja ja vähän halvempia ruiskuja, mutta sitten kun edes hieman panostaa merkkiin, niin on se ihan eri meininki värjäillä. Enkä sano että se pitää +300€ ruisku hankkia. Esim. tämä on varsin pätevä ruisku harrastelijalle. Itseltäkin yksi tuollainen löytyy, hinta ei päätä huimaa ja "merkittömän" ruiskun jälkeen aivan toiselta planeetalta. :peukku
 
Ylös Bottom