Mietiskelyä mikä nostaa imuilmanlämpötiloja (peltipönttöset IM-mittarit)?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Olen koittanut mietiskellä mikä lämpötiloja nostaa, ajatellaan esim Galantin tapauksessa.

Ilmamassamittarin intake on suht lähellä lokasuojaa, jne "viileää aluetta". (kts. kuva)
Silti vaikka ulkoilma olisi vaikka 5 astetta, niin Ilmamassamittarin päässä (siinä hunajakennon kohdilla) oleva anturi haistelee esim 25 asteen lämpötilan, valistakaa pöljää mikä skenaario on mahdollinen:
Vai onko tuo 20 asteen lämpötila delta mahdollinen näilläkin säillä.

1) Ilmaa imetään enemmän kuin filtteri periaatteessa antaa läpi/filtteri likainen, ja tästä johtuvasta vastuksesta(?) ilman lämpötila pöntössä nousee?
2) Anturi paskana?
3) Konehuoneen lämpötila nousee ajoviimasta huolimatta myös reuna-alueilla 25 asteen tuntumaan
4) Lämmin ilma tulee imupuolelle bypassin kautta ja lämmittää pönttöä sitä kautta?
5) Pönttö lämpiää koneen lämmöstä johtuen ja sitä kautta lämmittää myös ilman sisällä.
6) Jokin muu mikä?

???

Tilannehan tuntuisi olevan tämä että kun lämpötila pysyy IAT puolesta siinä 15 astetta tai ali niin auto ei "naulaa", haamunakua tai ei, mut kun lämpötila nousee lähemmäs 25 naulaaminen alkaa (ja sytkän retardoiminen ei tunnu auttavan), tähän ei liene auta kuin imuilman lämpötilan alentaminen jotenkin?
 

Liitetiedostot

  • 110824_9mg.jpg
    110824_9mg.jpg
    64.8 KB · Lukukerrat 253

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Mietiskelyä mikä nostaa imuilmanlämpötiloja (peltipönttöset IM-mittarit)?

Katselin juuri vanhoja logeja, evo 8 ecu gm map ja iat

Paikalla käydessä ~imulämpötila 18astetta, ajossa tippuu 15-16 asteen väliin


Tapatalk@iPhone
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Mietiskelyä mikä nostaa imuilmanlämpötiloja (peltipönttöset IM-mittarit)?

Tämä tapatalk ku ei anna editoida..

Ulkolämpötila oli tuolloin jossain 16asteen tietämissä, aika tarkasti eculta sai saman arvon kuin mitä ulkolämpötila


Tapatalk@iPhone
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Mietiskelyä mikä nostaa imuilmanlämpötiloja (peltipönttöset IM-mittarit)?

4 on todellisuutta ja näkyy vedon jälkeen kaasu nostettaessa. Lämpö laskee tosin takaisin hyvin nopeasti kun kaasua avataan sen verran että virtaus on merkittävä.

Virtaus kaasu pohjassa on sellainen että jos lämpö ei silloin laske niin pönttöön varatunut lämpö ei ainakaan selitä mitään.

Kai loggaat oikeaa arvoa? Evo nelosesta eteenpäin on ainakin kaksi mut requestia lämmöille ja toinen näyttää liikaa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Mietiskelyä mikä nostaa imuilmanlämpötiloja (peltipönttöset IM-mittarit)?

Kokeilisin uutta anturia. Ne ei hirveitä maksa. Suht herkkiä osia ne vastukset niissä.

Tuo bypass teoria vaikuttaa kans ihan varteenotettavalle vaihtoehdolle.

Mulla on IAT imusarjassa ja auton ollessa paikallaan se lämpiää kyllä jonkin verran mut en usko että tuo sinun muovitötterö jaksais kuumua samaan malliin ku mulla konehuoneen takaosassa oleva alumiinimöntti.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Mietiskelyä mikä nostaa imuilmanlämpötiloja (peltipönttöset IM-mittarit)?

ast sanoi
4 on todellisuutta ja näkyy vedon jälkeen kaasu nostettaessa. Lämpö laskee tosin takaisin hyvin nopeasti kun kaasua avataan sen verran että virtaus on merkittävä.

Virtaus kaasu pohjassa on sellainen että jos lämpö ei silloin laske niin pönttöön varatunut lämpö ei ainakaan selitä mitään.

Kai loggaat oikeaa arvoa? Evo nelosesta eteenpäin on ainakin kaksi mut requestia lämmöille ja toinen näyttää liikaa.

Juu itsellä on ECT kokoajan 100 astetta kun kone on lämmennyt (epäilen että anturi sekoilee koska sisämittari näyttää puoliväliä ihan normisti) (eri anturi tälle), mut tuskin siellä oikeasti neste kiehuu.
ja Imuilmat on yleensä just hyvät, mut on taas maagisesti ollut monena päivänä putkeen että imuilmat nousee vaikka ulkoilma on suhteessa laskenut.
Sitten esim kun ajaa töistä kotiin niin 20 minuutin moottoritiepätkän jälkeen on ihan turha toivoa painavansa kaasua, ilman että palaa kaikki ledit taulussa.

Ei näissä vanhemmissa oo nuita arvoja ylimääräisiä logattavaksi, mut silti, ihmettelen suuresti miten IAT voi olla nuinkin paljon kovempi myös ajossa. (olettamus ois itelläkin että ne ois bout samat tai muutaman asteen lämpimämpi kun auto liikkuu) kuin ulkoilmakin.

Sitä en tiedä auttasko tässä paljonkin se jenkkien suosima "cutting the airbox", eli tuosta peltipöntöstä leikataan niin paljon peltiä pois ympäriltä kuin se on mahdollista, sit se haukkoo ilmansa kyllä konehuoneesta täysin.

+ Polkeminen ei lämpöjä laske, sen mitä oon tässä katsellut niin IAT lämpötila pysyy bout vakiona ajossa.

Ohessa liite jossa periaatteessa olosuhteet pitäisi olla bout samat, ja täällä tosiaankaan ei ole ulkolämpötilat ollu mitään +25, tai edes +15, mut ero knockin määrässä aika suuri.
Lisäksi: sekä IAT että ECT pitäisi vaikuttaa sytkään, mutta ainakaan näiden logien perusteella tuo 20 astetta ei vaikuta :p

*EDIT* Koodin mukaan IAT vaikuttaa vain low loadilla ja high loadilla käytetään vakioarvoa $80 joka on 23 astetta, ECT korjaus on sen sijaan aina.
 

Liitetiedostot

  • logipatka.png
    logipatka.png
    55.3 KB · Lukukerrat 253

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Mietiskelyä mikä nostaa imuilmanlämpötiloja (peltipönttöset IM-mittarit)?

Basbarduu sanoi
Kokeilisin uutta anturia. Ne ei hirveitä maksa. Suht herkkiä osia ne vastukset niissä.

Tuo bypass teoria vaikuttaa kans ihan varteenotettavalle vaihtoehdolle.

Mulla on IAT imusarjassa ja auton ollessa paikallaan se lämpiää kyllä jonkin verran mut en usko että tuo sinun muovitötterö jaksais kuumua samaan malliin ku mulla konehuoneen takaosassa oleva alumiinimöntti.

Tuo muovitötterö menee tuohon takanan näkyvään metallipönttöön. Viikonloppuna mittaan anturin ja/tai otan sen irti koska silloin ecun pitäisi olla fail-safe modessa ja näyttää 85 astetta.
Tänä aamuna kävin kattomassa kun auto ollut pari päivää pihalla mita anturit näyttää, ja molemmat näytti 6 astetta, että voisi olettaa että ainakin toisessa päässä anturit näyttää oikein.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Mietiskelyä mikä nostaa imuilmanlämpötiloja (peltipönttöset IM-mittarit)?

Semmosen jutun nyt huomasin kun katselin tuota koodia, niin usa koodissa ECT vaikuttaa huomattavasti vähemmän tuossa "normialueella(?)" kuin JDM koodissa.

Interpolated from ect, used in timing advance calculations

jne..
$81 = 1 deg advance
$80 = 0 deg
$7f = -1 deg advance
jne..

.byte $80, $80, $80, $80, $80, $84, $88, $8b

Suomeksi, +0 +0 +0 +0 +0 +5 +8 +11 astetta

JDM mappi sen sijaan on:
.byte $80, $80, $7b, $7b, $80, $84, $88, $8b

Suomeksi, +0 +0 -5 -5 +0 +5 +8 +11 astetta

Osaakohan kukaan selittää miksi ihmeessä japseissa on tarvetta tehdä -5 sytkästä coolant tempin mukaan jota taas jenkeissä ei tarvi? Sitä en oo kattonut kumminpäin tuota karttaa luetaan, olettamus on että oikealta vasemmalle lämmön mukaan.
 
Ylös Bottom