mihin tarvii kaasuläpän as.tunnistinta

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
eli mulla nyt 91 lancer ja 1,5 kone 12v ja herjaa kaasuläpän tunnistin vikaa (2.della eri eculla) eli ecu vika pois luettu(ainakin minusta) ja koitettu myös 8v tunnistimella ja ei toiminu,tyhjäkäynti souti ja ce valo palaa jatkuvasti.eli vika tunnistimessa vahvasti.oudointa kyllä että auto toimii jokapäiväisessä liikenteessä moitteetta ja leimattukin noin eli onko sillä vehkeellä virkaa,muutakun ce valon vilkunta/palaminen sillon tällön pidemmän aikaa.??????????? EN ymmärrä.ps.ostan osan jos joku myy kohtuu hinnalla
 
Riippuu siitä millainen ruiskusysteemi on käytössä.

Yksinkertaisin "Alpha-N" algoritmi ottaa huomioon vain kaasuläpän asennon ja kierrokset. Sitä ei voi käyttää katalysaattorikoneissa, joten sellaisesta ei ole kyse kuin erikoistapauksissa (jotkut kilpa-autot).

"Speed-density" algoritmi ottaa huomioon imusarjan paineen ja kierrosluvun pääparametreina. Kaasuläpän asentotietoa (tai pikemminkin tietoa siitä että kaasuläppä on avautumassa enemmän) käytetään lähinnä kiihdytysrikastukseen eikä se vaikuta polttoaineen annosteluun tasakaasutilanteessa (tavallaan tieto sisältyy imusarjassa vallitsevaan paineeseen). Tätä käytetään aika yleisesti sellaisissa ruiskujärjestelmissä missä ei ole ilmamäärämittaria eli useissa nykyautoissa ja lähes kaikissa jälkiasennusruiskuissa.

Tuon ikäisessä Mitsussa ilmamäärämittari kuitenkin on ja minulle on jäänyt epäselväksi mitkä silloin ovat pääparametrit ja mihin muita parametrejä käytetään. Käsittääkseni kaasuläpän asento on kuitenkin tässäkin tapauksessa lähinnä kiihdytystilanteeseen liittyvä suure.

Ehkä joku osaa täydentää viimeiseen kohtaan tarkemman selostuksen.

Mitä tuohon vikaan tulee niin saattaisi olla johto poikki tms. Kaasuläppäanturille menee yleensä kolme johtoa: maa, +5V ja jännitesignaali takaisin. Kyseessähän on siis potentiometri jonka päissä on maa ja 5V ja keskinastasta otetaan jännitesignaali takaisin. Voisit mitata yleismittarilla ECU:n liittimeltä virrat päällä jännitettä maan (huom: voi periaatteessa olla eri kuin runkomaa, tosin ei todennäköistä) ja jännitesignaalin väliltä jännitettä ja katsoa että se muuttuu tasaisesti kun painat kaasua.
 
Takaisin
Ylös Bottom