Mikä on kun Cordia ei lämpene? (yleinen?)

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli ongelma on ylläkuvattu, Cordia ei lämpene riittävästi nyt talvella, kesälä ongelmaa ei ollut ja kuumina päivinä ruuhkissa auto lämpeni normaalisti ja flektikin pelasi..

nyt kylmän tultua, niin -5 astetta on maksimi jollon ajon aikana on kierrokset ollu lähempänä 1000 jolloin kuvassa näkyvä lämpömittari on ollut bout samassa missä kuvassakin, ehkä hivenen alempana.. tyhjäkäynnillä auto lämpeää -5 asteella vielä puoliväliin jos seisoo tyyliin 10-20 minsaa, ja flektikin puhaltelee..

http://www.mitsubishiclubfinland.com/albumi/albums/2005/11-19-ouluntulli/HPIM1137.JPG

mutta tänään on ollut -15 ja tuntu että tyhjäkäynnillä ryyppy lähtipois päältä ja kierrokset siihen 1000rpm tienoilla (oisko noin 1100rpm), mutta heti ajossa lämpötila alkaa laskemaan (puhallin 2-3), että oisko ryyppy joka nostaa kierrokset tyhjäkäynnillä lähemmäs 1500rpm (liikennevaloissa), myöskään flekti ei pyöri varmaan ikinä (niinkuin wanhassa coltissa teki vaikka oli minkälainen pakkanen)

ajossaakaa auto ei mitenkään superhirveän lämmintä puhaltele tyyliin mitä coltti puhalsi.. (vrt siihen lämpöön mikä tulee sillonkun mittari on "puolissa välissä") ehkä korkeintaan haalean lämmintä.. ideoita missä vika ois?

konetilakin on eristetty ulkoilmasta bout, että pahvin laittaminen syylärin eteen tuskin auttaa kun ei se lämpene nytkään niin paljoo edes tyhjäkäynnillä että rupeis pyörimään (odotin jonku 5-10min).. ja ryyppy lähti sit pois ja kierrokset tippu sinne 1k tienoille..

onko termostaatti jumiutunut auki? kuulostaisko siltä? vai onko termostaattia ollenkaan? :D.

tv. Kylmä on, haluaa espanjan aurinkoon.

ps. mikäs ruuvi on siinä kahvassa mihin kaasuvaijeri tulee, sillä säädetään varman jotain? mutta pyöritelin sitä jotta olisin saanut tyhjkäkäynnin tippumaan, mutta ei.. eli ryyppy mitä ilmeisemmin on päällä kun ei tyhjäkäyntiruuvikaan käyntiin pahemmin vaikuta (kun kesällä siitä sai auton melkein sammumaan.. bensankulutuskin tuntuu olevan huomattavasti isompi kylmällä..
 
Termostaatti voi olla rikki, aukee liian aikaisin
Lämmityslaitteen kenno tukossa
 
Termaria en ole tosiaankaan katsellut, ja lämmintä kyllä tulee, mut ei paljon, tarkenee kuitenkin (jopa nyt -15 asteessa), mutta niinkuin sanoin, ryyppy tulee takas päälle että ei tunnu pysyvän ajossa lämpimänä..

Jos kenno ois tukossa (meinaten sitä kennoa joka jalkatilassa on?) niin eihän sieltä tulis lämpöä ollenkaan?

ja nestettäkään ei häviä tavanomaista "enempää" eli hyvin vähän ???

saapa nähdä saako tuosta ryyppy päällä tarpeeksi alas päästöt.. :p
 
JOW sanoi
Eli auton sisätilan lämpenemisestä ei ole kyse?

on se siitäkin :D, siis tosi lämmintä ei tule sisälle muullonku auto on yllättäen "normaali"lämpöinen (eli sillonku mittari on "puolissavälissä") :D, eli se lämpö jota normiolosuhteissa tulee on semmosta haaleeta lämmintä, kyllä silläkin tarkenee, mut miten sit -30.. mut sitkun istuu vaikka tyhjäkäynnillä autossa ja lämpö nousee lähemmäs keskustaa niin palaa oikeesti naama ku tulee niin kuumaa ilmaa suuttimista :)

joka sit viilenee ku ajaa autolla.. ja mielestäni tuo lämpenee myös turhan hitaasti muutenkin.. vrt. mitä coltti lämpes :)

mitsussahan tuo ryyppy siis perustuu jäähdytysnesteenämpötilaan jonka perusteella sit ryyppy kierroksia nostaa :p
 
J. Puhakka sanoi
mitsussahan tuo ryyppy siis perustuu jäähdytysnesteenämpötilaan jonka perusteella sit ryyppy kierroksia nostaa :p
Missä malleissa?
Ainakin näissä nuoremmissa (+15v) "ryyppy" menee muutamassa minuutissa pois päältä,ja vaikka kone on sen jälkeen kylmä,ei oo ainakaan mulla menny uudestaan päälle.
Ja kun lähtee melkein kylmällä koneella (sanoisko +10-20 c),niin sillonkaan ei mee ryyppy päälle.
 
ST sanoi
J. Puhakka sanoi
mitsussahan tuo ryyppy siis perustuu jäähdytysnesteenämpötilaan jonka perusteella sit ryyppy kierroksia nostaa :p
Missä malleissa?
Ainakin näissä nuoremmissa (+15v) "ryyppy" menee muutamassa minuutissa pois päältä,ja vaikka kone on sen jälkeen kylmä,ei oo ainakaan mulla menny uudestaan päälle.
Ja kun lähtee melkein kylmällä koneella (sanoisko +10-20 c),niin sillonkaan ei mee ryyppy päälle.

kaikissa vanhemmissa? ja tuota ryyppyä ei myöskään saa kaasua polkemalla pois päältä niinkuin esim vaikka nissanissa saa yms..
 
Onkos sulla tossa kaasarissa vielä sitä vahakalvoa säätelemässä,vai onko se vasta näissä nuoremmissa?
 
Termari vika on .... kaverilla oli just samat "oireet" pari viikkoa sitten.... parkissa lämpeni hitaasti kun ajamaan lähti mittari tippui alle alaviivan ja puhalsi kylmää
nyt toimii ;)
 
ST sanoi
Onkos sulla tossa kaasarissa vielä sitä vahakalvoa säätelemässä,vai onko se vasta näissä nuoremmissa?

varmaan pari kymmentä kertaa oon nuita wanhoja < 89 kaasareita purkaillut, ja en ole huomannut mitään vahakalvoja, tai sit en tiedä mistä puhut ;D mut en mä niitä sen kummemmin oo ihmetellyt, laittanut vaan ylös että tämä menee tuonne ja tämä menee tuonne, ja tää vipu tekee sitä ja tää tätä jne 8)

mut selvitetänpä viikonloppuna tuon termarin tilanteen..

tuntuu muutenkin nuo vanhemmat kaasarit olevan melkein pomminvarmoja jos ei väljäksi pääse :p (coltissa oli kiva kuriositeetti se ikkuna kaasarin kyljessä :)
 
Ja jäähdyttimen korkki vaihtoon siinä samalla, ei sekään ikuinen ole ja harvemmin päälisinpuolin katsoen näyttää huonolta vaikkei se pidä painetta enää. Ei tee budjettiin suurta lovea termarin lisäksi. Omasta gallusta hävis mystinen nestevuoto korkin vaihdolla :)
 
termari vaihdettu, äkkiseltään näyttäs että mikään ei muuttunut, mut eipä tule syyläriin paineitakaan..

käytin 15 min ja moottori oli varmasti lämmin ja avasin korkin suorilta, niin ei edes sihahtanut.. (eikä ollut imenyt syyläriin termarin vaihdossa hukkaan menneitä nesteitä.) korkki kyllä näyttää fubar, mutta tuntuu että se korkki on jostain muusta autosta, kun turbocordiassa on ihan erikokonen korkki ja tuo on ihan pikkunen..

motonet kertoo että

JÄÄHDYTTIMEN KORKKI MITSUBISHI CORDIA
Pitää jäähdyttimen paineen oikeana
Cordia (Ø59mm). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-7472 4.71 ???

ja mun mielestä tuo halkasija vois ehkä turbo cordiassa olla tuota luokkaa, mut mulla ainakin on semmonen ihan pikkunen tuo korkki..
 
kyllä se järjestelmä pitää täyttää ihan käsin kaatelemalla jos sieltä on tavaraa otettu pois, vieläpä pidemmän ajan kuluessa, että kaikki ilma on järjestelmästä poistunut. Paisuntasäiliö toimii vain lämpölaajenneen nesteen täyttönä, silloin kun syylari on ihan täynnä ja paisuntasäiliössä putken pää nestepinnan alapuolella -ei se neste ilman läpi hyppää.

Joissain (eurooppalaisissa? ;D) moottoreissa tuo jäähdytinjärjestelmän ilmaaminen on melko työlästä, mutta itse olen kyllä kaikista Mitsuista saanut järjestelmän toimimaan ihan pelkästään täyttelemällä ja käyttelemällä...
 
KYLLÄ LÄMPENEE ku täytti ite sen syylärin!, nyt tuntuu auto taas mitsulta :peukku :driver

ykköselläkin naama palaa ja saa ajaa t-paita päällä ;D 8)
 
Omista galanteista tuntuu tiputtavan vesipumpusta nestettä, gti tiputtaa nyt, glsi lopetti kun vaihdoin vesipumpun jakorempan yhteydessä.

Mutta ei varmaan ole sitten vesipumpussa vika kun koppii tulee jäähdytysnesteen tuoksu. :E
 
kun purit sisustaa, oliko matto märkä? Meinaan jos se vuotaa sisälle sitä nestettä, niin se ei kuiva ikinä sieltä matosta... samaten jäähdytinneste kabiinissa höyrystää ikkunat mukavasti kylmemmällä ilmalla.

Katsele konehuone kunnolla läpi: jäähdytinneste yleensä jättäää sellaista valkoista jälkeä vuotokohtiin. Jos siellä vuotaa vesipumppu, niin silloin pitää kurkata jakohihnan suojakopan sisään..
 
Niko Päivinen sanoi
kun purit sisustaa, oliko matto märkä? Meinaan jos se vuotaa sisälle sitä nestettä, niin se ei kuiva ikinä sieltä matosta... samaten jäähdytinneste kabiinissa höyrystää ikkunat mukavasti kylmemmällä ilmalla.

Katsele konehuone kunnolla läpi: jäähdytinneste yleensä jättäää sellaista valkoista jälkeä vuotokohtiin. Jos siellä vuotaa vesipumppu, niin silloin pitää kurkata jakohihnan suojakopan sisään..

Joo matto oli märkä.. ja painetta kerää.
Todennäköisesti vuoto on jossain tuossa lämppärin kennostossa. selvittelen kunhan muilta kiireiltä kerkeän.
edellinen omistaja on laittanut jotain korjaus sementtiä syyläriin niin pitää se ensin huuhtoa pois..

EDIT:
Noniin nyt on lämppäri purettu. Ihan vihreänähän tuo kenno oli.. hapettunut ja vuotava.
myös paisuntasäiliö oli lohennut yhdestä kohtaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom