Vs: Miksi Mitsubishi? -Syitä miksi päädyit juuri tähän valmistajaan.
Itehän oon lähtökohtaisesti Honda mies, mutta kun piti saada vaunujen kuljetukseen auto niin hetken pyöritin tonnin patonkia ja totesin et siitä on päästävä eroon mahd. nopeesti. Jos en ois keksiny sille koloa niin oisin varmaan polttanu sen! Kävin sitten pankissa istumassa ja tytön kanssa juttelemassa tovin ja tytön kanssa päädyttiin budjettiin, minkä alle tosin tähtäsin. Sanoin että pidä nappi valmiina, jos soitan autokaupasta.
No kaikki suht saman hintaluokan kinnerit lukuunottamatta Ladoja ja Meisselinjatkeita käytiinkin koeajamassa, avoimin mielin. Ei vaan voinut mitään että eniten viehätti Mitsussa se että se oli aivan tautisen hyvä ajaa, ja siitä puuttui kaikki tilpehöörit, eli just ne mitä mä ihan viimesenä haluisin autooni. Oon vähän semmonen function over form tyyppinen ihminen joten mitä vähemmän vilkkuvaloja ja nappeja sisustassa niin sen parempi! Ja jos autossa ei ole manuaaliaskia niin teilaan suoraan. Ilmastointi piti kuitenkin olla kun mulla on semmonen pieni Newfoundlandin koira ja pieniä lapsia.
No kaikissa kilpailijoissa nyt oli kaikenmaailman turhakkeita kuten automaattilaatikoita, kromia, sähkösäätöisiä penkkejä, luistonestoja, sutimisen estoja (vi*tu minä ohjaan sitä autoa!) ja muita ajamista haittaavia tekijöitä. Lisäksi valtaosa nyky autoista on täysin tunnottomia, pintakovia lahnoja joissa kuitenkin joka mutkassa ottaa ovenkahvat kiinni maahan. Esim. Accord oli aivan varteenotettava vaihtoehto, jos siinä ei ois niin pirun paljon kromia ja ihmeellisiä "aura" muotoja sisustassa ja niitä ihme nappeja joka paikasta. Myöskin Acco on huomattavasti tunnottomampi ajaa kun tämä. Avensiskaan ei säväyttänyt. Saksalaiset ei mikään miellyttäneet yhtään. Tuntuu että kaikki on ihan surkeita ajaa ja niissä on panostettu just enemmän niihin tilpehööreihin kun siihen mitä autolla kuuluu tehdä, ajamiseen! En ois halunnu autoa missä on niin paljon tilpehöörejä muutenkin joten ne oli 'bout kaikki poissuljettuja. Patonkeja ajoin mutten edes harkinnu.
Poikkeuksen tässä tapauksessa teki Mitsubishi, missä viehätti vielä ne mausteet mitä oli varastettu Evosta. Sisusta oli just niin pelkistetty kuin halusin, manuaali ilmastoinnilla (niinkun halusin), Momon nahkaruori, ajotuntuma kun mikroautossa vrt. patonki/kilpailijat ja kovempaakin viipottaessa taittu kivasti mutkiin. Ajoasennonkin sai just eikä melkein, vaihdekeppi nyt sais olla karvan pidempi ja lyhyemmällä vaihdevälillä. Auto oli ulkomuodosta huolimatta ihan tautisen tilava jopa takapenkeiltään, ja tarvittaessa penkkien kaataminenkin oli lasten leikkiä (ei mitään turhaa niskatukien irrottamista tai mitään). Ehkä yks parhaista ominaisuuksista, niinkin yksinkertainen on, on lapsiperheelle se että takavyöt "lukittuu" sisäänkelautuessa kun ne vetää ensin kokonaan ulos. Tätä ei ollut missään kilpailijassa. Sipoon mutkateiden lisäksi Kehä III testiajelulla huomasin että alusta ei oo juuri yhtään pintakova (sekin vähä poistettiin myöhemmin Eibachin paremmin suunnitelluilla jousilla). Lisänä autossa oli pari huomautettavaa (helposti korjattavaa) asiaa mistä napisemalla pääsin myyjän kanssa sopuun hinnastakin. Auto tuli talouteen, ja toistaiseksi en oo keksiny mitään autoa mihin haluaisin vaihtaa (kun ne vaunut pitää mahtua kuitenkin, muuten ois). Lukuunottamatta CT9W, mutta sehän nyt on ~sama auto, vähän kivempana vaan vielä.
Ei sillä, kyllä halajaisi takaisin noihin vanhoihin luotettaviin autoihin, mut kun tilat on huonommat kun ennen niin ei voi ostaa toiseks autoks itelleen vanhempaa Japanin ihmettä. Sen verran Mitsuun on saanu laittaa rahaa kuitenkin. Ehkä joskus sitten. En siis varsinaisesti fanita, mutta tykkään ehdottomasti.