Miksi tako-kiertokankia ei saa puristettavalle männäntapille?

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Monessa Mitsussa männät kestävät enemmän kuin kiertokanget. Takokanget ovat edullisia, mutta niitä ei voi käyttää vakiomäntien kanssa koska kanget on holkitettu kelluvalle tapille joka pitää lukita männässä oleviin uriin menevillä sokilla. Näitä uria ei ole vakiomännissä koska niissä tappi on puristussovitteella kiinni kangessa.

Miksi tako-kiertokankia ei saa sellaisella yläpäällä että niitä voisi käyttää puristettavan männäntapin ja vakiomäntien kanssa? Jos tällaisia olisi olemassa moottorin vahvistamisen tekisi helposti ja edullisesti lohko paikallaan öljypohja ja kansi irti.
 

Maestro

Evo V Black, Evo V Green, Evo IV, Airtrek TURBO R
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2010
Sijainti
Pori
Vs: Miksi tako-kiertokankia ei saa puristettavalle männäntapille?

ast sanoi
Monessa Mitsussa männät kestävät enemmän kuin kiertokanget. Takokanget ovat edullisia, mutta niitä ei voi käyttää vakiomäntien kanssa koska kanget on holkitettu kelluvalle tapille joka pitää lukita männässä oleviin uriin menevillä sokilla. Näitä uria ei ole vakiomännissä koska niissä tappi on puristussovitteella kiinni kangessa.

Miksi tako-kiertokankia ei saa sellaisella yläpäällä että niitä voisi käyttää puristettavan männäntapin ja vakiomäntien kanssa? Jos tällaisia olisi olemassa moottorin vahvistamisen tekisi helposti ja edullisesti lohko paikallaan öljypohja ja kansi irti.
Emmää mistää mitää ymmärrä, mutta jos sen motin viittii avata niin eikö sen nyt samalla vaivalla laita kerralla vahvaksi. Ja vaihda ne männätkin?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Miksi tako-kiertokankia ei saa puristettavalle männäntapille?

Ei se ole aivan niinkään, esim. Briteissä tehdään Evoihin paljon pelkkien kiertokankien vaihtoja koneistamalla mäntiin urat sokille. Takomännät eivät välttämättä ole oikea valinta esim. päivittäisessä käytössä olevaan moottoriin jolle tulee paljon kylmäkäynnistyksiä.

Kustannuksissa on aika iso ero 400 euron kankissarja, tiivistesarja ja koneistamolla kankien vaihto mäntiin vs täysi koneremontti sisäänajoineen päivineen. Kumpikin moottori kuitenkin kestää sen 500 hv mainiosti.
 

artova

IX
Liittynyt
23 Tammikuu 2010
Sijainti
Raisio
Vs: Miksi tako-kiertokankia ei saa puristettavalle männäntapille?

Kyllähän veivejä saa mittojen mukaan tehtynä, esim. Pasi Ojennus noita ihan Suomessa tekee. Hinta luultavasti "vähän" kalliimpi, kuin halvimmilla h-profiili kiinankangilla :) Miten mahtaa Suomessa koneistamot suhtautua noihin mäntien koneistukseen, eikös myös tapin reikää männässä joudu suurentamaan?

Kyllä "Rod-Job" omaan autoonkin kiinnostaisi :peukku
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Miksi tako-kiertokankia ei saa puristettavalle männäntapille?

artova sanoi
Kyllähän veivejä saa mittojen mukaan tehtynä, esim. Pasi Ojennus noita ihan Suomessa tekee. Hinta luultavasti "vähän" kalliimpi, kuin halvimmilla h-profiili kiinankangilla :) Miten mahtaa Suomessa koneistamot suhtautua noihin mäntien koneistukseen, eikös myös tapin reikää männässä joudu suurentamaan?

Kyllä "Rod-Job" omaan autoonkin kiinnostaisi :peukku
Ocf.ällä joskus(2005) tehtiin Po-Metallille kimppatilausta kiertokangista,niin kun 7srj tilattiin niin sarjalle jäi hintaa 730€/srj
Pitää olla vaan aika hyvät jigit missä prässää irti tuota puristus sovitteista tappia,ettei mene mäntä persiilleen.
 

Pansu

Evo V GSR
Liittynyt
17 Elokuu 2010
Vs: Miksi tako-kiertokankia ei saa puristettavalle männäntapille?

Mulla oli yhdessä autossa sorvattu jostain teflonista mistä lie "tutit" männäntapin päihin, niin tappi sai uida vapaasti eikä mäntiin tarvinnut koneistaa mitään uria sokille.
 

Anderz

VR4-19T & Legnum
Liittynyt
27 Lokakuu 2004
Sijainti
Espoo
Vs: Miksi tako-kiertokankia ei saa puristettavalle männäntapille?

En oikein tiedä, mutta "rod-job" olisi hyvä tapa vahvistaa mitsun moottoreita
Tällainen ratkaisu oli suunniteltu Galanttiin, takokanget piti sopia vakioiden tilalle vakiomännillä. Tuli kuitenkin kelluvalle männäntapille
Vakiomännät olisi hyvin rittäneet 500 hv tehotavoitteelle

Luulen että syy miksi kiertokankien valmistajat ei valmista tällaisia on hankaluus kiinnittää männät, pitää tosiaan olla hyvä jigi ettei vaurioita mitään
Tulisiko sitten enemmän "reklamaatio" tapauksia kun jotain tapahtuu kun ei ole tehty oikein ??

Jos männässä ei ole tilaa että saa urat sorvattua niin ehkä pidempi männäntappi missä on tapissa ura sokalle
 
Ylös Bottom