mistäs löytys mulle 4g63 vapariin termostaattikotelo

penttinen

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2009
Sijainti
Muurame
Kaikenlaisesta osamäärästä huolimatta puuttuu oleellinen juttu: Termostaattikoppa. Ärsyttää... ;D Ruiskusarjasta ei käy, tötterö osoittaa väärään suuntaan. Käykö jostain muusta, vai haluaako joku myydä minulle sellaisen?

045-6771222, Muuramessa (Jyväskylän vieressä) ollaan.
 

penttinen

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2009
Sijainti
Muurame
Vs: mistäs löytys mulle 4g63 vapariin termostaattikotelo

Oho, tää menikin hieman väärään osastoon, olis kuulunut tuonne tekniikkapuolelle.
 

l151726

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: mistäs löytys mulle 4g63 vapariin termostaattikotelo

Eli kyseessä on kaasari 4g63? Mulla on pakko olla sellanen osa jossain.
 

penttinen

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2009
Sijainti
Muurame
Vs: mistäs löytys mulle 4g63 vapariin termostaattikotelo

joo, 4g63. imusatsi on orkkis, tuplakaasareille, mutta luulen että normaalistakin käy. Voin ostaa pois kuleksimasta, niin ei tartte alkaa tekemään :)
 

penttinen

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2009
Sijainti
Muurame
Vs: mistäs löytys mulle 4g63 vapariin termostaattikotelo

Ei se 1:n kaasarin imusarjasta käy ! Siinä on kiinnityspultit ihan eri kohdassa. letkutötsä tulisi osoitamaan kohti venakoppaa :seina

Täytyy varmaankin tehdä itse.
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: mistäs löytys mulle 4g63 vapariin termostaattikotelo

Mahtaako -80 lancer GSRssä olla samanlainen ??? semmonen vois löytyä.
 

penttinen

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2009
Sijainti
Muurame
Vs: mistäs löytys mulle 4g63 vapariin termostaattikotelo

Tässä nyt kävi niin, että katselin masentuneena vuoden takaisia valokuvia koneelta mitsun rompeista, joita on tullut ostettua. Ja kuvassa oli irrallinen imusarja, jossa oli kiinni ko. osa. :eek: Prkl. Alkoi 3 tuntia kestävä penkominen kaikista varastoista, ja bingo! löytyi! Nyt se on paikallaan jo. :driver - päivä lähenee koko ajan...
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: mistäs löytys mulle 4g63 vapariin termostaattikotelo

Tuo on sitä löytämisen iloa kun on "liikaa" tavaraa ;). Minä löysin eilen toisen termostaattilähdön 4G54 -moottoriin. Oli yllättäen samanlainen kuin 4G52 imusarjassa, jonka hankin lähinnä noiden imusarjapurkistojen kartoitukseen. Lisäksi termostaattikin näkyy sopivan, mutta jäi mietittäväksi miten päin se tulee ??? Imusarjan termostaattiosa uloslähtöön päinkö? Joissakin ihan symmetrisellä rakenteella varustetuissa termostaateissa se pannaan "läpivirtaussuuntaan" kuten esim Mondeossa. Tässä on peräti kolme vaihtoehtoa, enkä muista mitenpäin se oli purettaessa. Tosin tuosta moottorista voin ehkä luntata sen, kun sieltä joskus joutuu nesteet toisen kaasuttimen kokeiluun poistamaan :-\.
 

penttinen

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2009
Sijainti
Muurame
Vs: mistäs löytys mulle 4g63 vapariin termostaattikotelo

se tulee aina niin päin, että vahapatruuna on kuuman veden eli koneen puolella. Siis jos meinasit, että kummin päin se sinne laitetaan. Vahapatruuna on se pieni pyöreä 10x10 millinen sylinterimäinen juttu, joka sitten työntää akselilla termostaatin auki. Jousi painaa sitten kiinnipäin.

Miten niin siinä on kolme vaihtoehtoa? onko se kolmas vaihtoehto poikittain siellä kanavassa heh.. ;D ;D (muuten, skoda felisiassa 3:s vaihtoehto toteutuu itsestään ajan saatossa, ja lämpömittari ei enään nouse ollenkaan)

Muoks: vahapatruunan voima on niin suuri, että virtaussuunnalla ei ole väliä. Oleellisempaa on se, että lämpötilan haistelija, eli vahapatruuna on kuumalla puolella, eli koneen puolella.

Meinasin laittaa kuvan malliksi tuolta blogistani, mutta huomasinkin, että siinä on termari väärin päin. Olen siis nyt sitten ilmeisesti kasannut kiireessä termarin väärin päin..... :seina
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: mistäs löytys mulle 4g63 vapariin termostaattikotelo

Tuo kuuman virtauksen pääsuunta sille vahapatruunalle tuntui kyllä todenäköiseltä vaihtoehdolta. Sieltä tulee vielä sivukanava imusarjan lämmityspiiristä termostaattikoteloon ja se oli se epätodennäköisin. Se voisi vielä olla sinne poistokanavaan päinkin, jollon saataisiin keskiarvo sylinteri- ja imusarjalämmöstä lopputuloksena ;D. Moisia epäsymmetrisiä rakenteita ei tosiaan ole yli 40 vuoden haeskelulla osunut kohdalle.

Aikanaan oli noista 4G54 moottorin tehoista puhetta. Sain Lepparilta hankituksi tuon imusarjan ja yllättävää oli, kun sattui imusarjan tiivistekin mukaan, että se alin tiiviste verrattuna sarjan imuaukkoihin olikin pienmpi ja reiät jatkuvat 1. kanavan osalta noin millin ja 2. kanavan osalta noin kaksi milliä suurempina kuin tiiviste, joka taas on mitoitettu kaasuttimen reikien mukaan 30/32 mm. Ilmeisesti sarja on tehty noille "isompitehoisille" moottoreille (Australia?), mutta kukaan adpterivalmistaja ei ole näköjään huomannut tuota ainakaan Weber DEGAS/DGMS kaasuttimia varten. Eli yksi syy miksi tehot jäävät 103 hevosvoimaan alkuperäisellä kaasuttimella. Samalla selvisi että ykköskurkun pääsuutin on liian pieni - pitäisi olla kuulemma numeroa suurempi. Piristyy jo tuollakin kummasti.
 
Ylös Bottom