No, ei se nyt taida ihan virallinen termi olla, mutta tapahtumana täysin todellinen, ja on kerran käynyt itsellekin (ei tosin Mitsulla).
Diesel-konehan käy periaatteessa aika monenlaisilla palavilla aineilla (diesel, moottoriöljy, ruokaöljy, lentopetrooli), koska sytyttämiseen ei tarvita kipinää. Puristustahdin tuottama lämpö riittää sytyttämään kaikki nuo yllämainitut, kunhan ne on jollain tapaa vaan saatu/joutuvat palotilaan.
"Öljyhullut" käy silloin, kun palotilaan pääsee jotenkin hallitsemattomasti liiallisia määriä esim. moottoriöljyä, vaikkapa huohottimen tai turbon kautta (tai viallisen kansipahvin kautta, kuten omassa tapauksessani kävi).
"Öljyhullut" on siis tilanne, jossa dieselmoottori käy ja/tai kiihdyttää nopeuttaan kaasuun koskematta (eli kuljettajan tahtoa noudattamatta, hulluhan se silloin on?). Meikäläisen kansipahvi-tapauksessa kone otti yhtäkkiä täydet (=hullut?) kierrokset, vaikka jalka oli kaukana kaasupolkimelta. Siinä onkin se WTF-tilanne, ja kandee toimia nopeasti, ennen kuin kone räjähtää. Avaimen kääntäminen ei tietenkään silloin auta (EDIT: no, jotkut läppävehkeet näköjään pois lukien), kun kone käy jollain muulla aineella kuin dieselillä, ja saa sen aineen ihan outoja reittejä pitkin. Itse polkaisin nelosen sisään ja sammutin kytkimellä. Ja ajelin toinen jalka jarrulla varovasti himaan, sellaisen savupilven saattelemana, että T-75 savuverhosyötölläkin olisi ollut kateellinen....