Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Remontti oli tulossa ja tilailin hyvissä ajoin tiivistettä, jota ei saa tarvikkeena. En tiennyt auton runkonumeroa ja asa / capsi kertoi yleisesti osalle kolme numeroa, niin annoin merkkiliikkeen hoitaa osan tilauksen paremmin. Laitoin mailin+liitteen näin :
Moi tarvitsisin mitsubishiin venttiilikoneistoon tiivisteen. Liitteen
kuvassa osa numero 01236 Auton rekisterinumero on: chr-xxx.

Mikä on saatavuus ja hinta ko osalla?

Vastaus tuli heti että xxx hinta ja saatavuus tämä... No laitoin osan tilaukseen ja luulin että kaikki on ok.

Nyt kun yritin hakea osaa niin tilattu osa oli venttiilikopan tiiviste. :seina Remontti tulossa ja nyt pitäisi sitten vanhalla tiivisteellä kasata. Ihan oikeasti vittu, pitääkö tässä tehdä kaikki työ sen myyjän puolesta että saa oikean osan ? Minne tästä voi valittaa ??? Tämmöistä on jo tapahtunut muutaman kerran kun siellä liikkeessä on käynyt. Ai että menee hermo :seina :seina
 

Liitetiedostot

  • tiiviste.jpg
    tiiviste.jpg
    132.1 KB · Lukukerrat 597
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Vahvalla tasolla on tietämys merkkiliikkeissä tänä päivänä. Kävin aikanaan hakemassa Espoon Niittykumman Deltalta omaan Evoon erinäisiä tiivisteitä yms. Olin kaivanut kaikki osanumerot ASA:sta jo etukäteen ja homma menikin kaikinpuolin ok, eli oikeaa osaa tuli ihan kohtuullisessa ajassa. Tästä seurasi kuitenkin se, että nyt ne aina silloin tällöin soittelevat minulle kun tulee joku JDM Evon osakyselijä kysymään liian vaikeita :)
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

sama homma noissa EA galantin osissa. Oman auton tiedoilla ei tule oikeata osaa mutta AVK:lla seisova takamoottori-gallun numerolla tulee. Ja mun syyksi laitetaan väärät osat sanomalla et joku on sen auton rakennellu tollaseksi :)

ja myyjän mukaan ASA:ssa ei ole mitään vikaa ja kaikki osat tulee aina oikein ;D. onhan siellä vikaa kun runkonumerolla ei tule oikeata osaa autoon.

ei niitä vääriä osia pakko ole ostaa ja itsekkin tyhmänä ensin maksoin osan kun luotin että pakko sen on sopia vaikka näytti omaan silmäänki väärältä. no sit palautin mut valitusta tuli siitäkin että se jää niille hyllyyn lojumaan.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Tämä! :seina

Mua ärsyttää kuinka saamattomia nykyää lähestulkoon kaikki varaosamyyjät ovat.
Kun menet liikkeeseen sulta kysytään auton rekkari, eikä merkkiä tai mallia.
Tällöin se tarkoittaa sitä että heillä on ainoastaan tarjolla ne osat joita tämä varaosaohjelma tyrkyttää jos myyjällä ei ole kykyä soveltaa.
Tarkoitan sitä kuinka voisi tarvikeosien numeroilla suorittaa ristiin vertailua tai joissakin niissä raamatuissa olevien mittojen vertaamista haettuun osaan.
En tietenkään tarkoita että varaosamyyjien pitäisi tuntea jokainen auto perinpohjin joka tiellä liikkuu, mutta ei tuo sitä asiantuntemusta ainakaan auta.

Itse pidin kovasti eräästä pienestä autovaraosaliikkeestä, jossa tuli asioitua paljon kun liikuin lähempänä.
Miehellä oli mielenkiintoa tulla ulos katsomaan autoa jos ne jumalattomat raamatut eivät osaa tunteneet joita siinä paikkakunnan muovitetun kartan päällä selattiin. Oli kykyä soveltaa mallisarjojen väliltä osia ja joskus aivan eri merkistäkin jos sai jotain kriittisiä mittoja. Nykyään ei varaosamyyjä nosta persettään siitä jakkaralta ellei ala tauko tai työaika lopu.

Nykyään kyllä soittelen ensin varaosaliikkeet/maahantuojan läpi jos jotain tarvitsen. Jos hinta miellyttää ja osa löytyy helposti haen sen heiltä. Kovin monesti kyllä esim. Deltan kanssa asioidessa hinta on ollut posketon verrattuna ulkomailta tilattuun. Koskee niin alkuperäisosia kuin tarvikkeitakin. Vielä ei ole ollut sellaista tilannetta että ei sitä viikon, maks. kahden toimitusaikaa ole ollut mahdollista odottaa.

Hyvinkäällä sijaitsevan tarvikeliikkeenvanhempi herra on kyllä useasti toiminut hienosti jotain osia kysellessä. Jos ei hän tiedä jonkun osan saatavuutta suoraan ei sitä silloin ole olemassakaan. Tästä esimerkkinä kaveri kävi kysymässä Chevyynsä sellaista yleismallisia sähköikkuna settiä joissa moottorit + tarvikkeet veivien poistoon. "Ei sellaisia ole olemassakaan, ainoastaan romuttamolta jos löydät jostain purkuautosta niin voit saada kaikki osat." Hitto, on se kumma kun toisesta liikkeestä sai moiset tilattua seuraavalle päivälle. ;D

Kyllähän taas meni melkein avautumisen puolelle... ::)
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Kantsis vaan näihin JDM pommeihint tietää se runkonumero niin ei tuu väärinkäsityksiä.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

J. Puhakka sanoi
Kantsis vaan näihin JDM pommeihint tietää se runkonumero niin ei tuu väärinkäsityksiä.

No eipä se runkonumero paljoo auta jos järjestelmä sen perusteella yrittää tajota väärää puskuria autoon yms.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Ville T. sanoi
No eipä se runkonumero paljoo auta jos järjestelmä sen perusteella yrittää tajota väärää puskuria autoon yms.

no kyllä se asan kanssa auttaa (Mitsubishin oman varaosasoftan kanssa).. se ei tarjoile vääriä osia. Jos se tarjoaa väärää puskuria autoon.. autoa on muokattu sittemmin kun se on tehtaalta lähtenyt.
Rekkarilla saa varmasti väärää osaa.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

J. Puhakka sanoi
no kyllä se asan kanssa auttaa (Mitsubishin oman varaosasoftan kanssa).. se ei tarjoile vääriä osia. Jos se tarjoaa väärää puskuria autoon.. autoa on muokattu sittemmin kun se on tehtaalta lähtenyt.
Rekkarilla saa varmasti väärää osaa.
Eipä se auta kun ASA näyttää EA galantille 3 eri puskuria runkonrolla parhaimmillaan... alasivustoilla vieläpä. Ei se erittele niitä jostain syystä.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

J. Puhakka sanoi
no kyllä se asan kanssa auttaa (Mitsubishin oman varaosasoftan kanssa).. se ei tarjoile vääriä osia. Jos se tarjoaa väärää puskuria autoon.. autoa on muokattu sittemmin kun se on tehtaalta lähtenyt.
Rekkarilla saa varmasti väärää osaa.

Rekkarillahan sen runkonumeron saa?

Omat kokemukset menee näin: Leguun hommailin merkkiliikkeestä tiivisteitä, ja olin kattunt numerot valmiiks ja tehnyt selvän listan, jossa tulpanreijän tiivisteen numeron perässä oli että x6. Tiivisteet meni tilaukseen. Odottelun jälkeen menin hakemaan tiivisteitä ja sain jopa kaikki muut tiivisteet oikeanlaisina, paitsi tulpanreikien tiivisteet. Niitä oli yksi kappale, ja myyjän peruste oli että luuli sitä sarjaksi. :seina Oli pakko kyllä antaa siinäkohtaa rakentavaa palautetta myyjälle.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Harri K sanoi
Eipä se auta kun ASA näyttää EA galantille 3 eri puskuria runkonrolla parhaimmillaan... alasivustoilla vieläpä. Ei se erittele niitä jostain syystä.

juurikin näin ja tuossa tilanteessa se runkonumero eri kertonut mitään. Eikä myyjällä ollut oikeen intoa tutkia asiaa sen enempää.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Joo, kyllä ne varaosamyyjät on nykyaikana saamattomia. Ite pittää kattoa, tilata ja vielä maksaakin osat. :)
Jos sitten vähän asiaakin. Voin olla väärässäkin ja poikkeuksiakin lienee, mutta varaosamyyjälle ei ole haitaksi jos omaa asentajan taustan ja tuntee auton johon myy osia. Nykyään varaosamyyjäksi (ja huoltoneuvojaksi) pääsee jos on esim. kaupallinen koulutus takana. Mihinkäpä sitä muuhun voi silloin luottaa kuin mitä kirja näyttää jos sitä edes osaa lukeakaan tai tietää mistä edes on kyse?
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Uge sanoi
Joo, kyllä ne varaosamyyjät on nykyaikana saamattomia. Ite pittää kattoa, tilata ja vielä maksaakin osat. :)
Jos sitten vähän asiaakin. Voin olla väärässäkin ja poikkeuksiakin lienee, mutta varaosamyyjälle ei ole haitaksi jos omaa asentajan taustan ja tuntee auton johon myy osia. Nykyään varaosamyyjäksi (ja huoltoneuvojaksi) pääsee jos on esim. kaupallinen koulutus takana. Mihinkäpä sitä muuhun voi silloin luottaa kuin mitä kirja näyttää jos sitä edes osaa lukeakaan tai tietää mistä edes on kyse?

Joo meinasin juuri tulla tohon, tai sun tzu:hun, tai ihan mihin vaan. Siellä voi olla merkonomi asialla joka anteeksi vaan, harvoin tietää niin paljon asioista. Sitten voi toisaalta olla vaikkapa autoinssi, mutta tietääkö sekään :) hehhehh..... Uskon että paras varaosamyyjä olis henkilö joka on toiminut kys. merkin asentajana.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

^ Päivittäin "joudun" työskentelemään usemmankin autoinssin kanssa ja tasan yhden niistä uskaltaisin päästää varaosatiskille töihin.
Onneksi ei tarvitse sitäkään tehdä.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Tepi: mä käyn ite Treen deltalla ja vien suoraa osanrot ni homma pelaa. Ainaki tähä asti. Ihmettelevät vaa että mistä ja mihi tää osa käy, mut vastaan: elä kysele vaan tilaa ;D
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

J. Puhakka sanoi
Kantsis vaan näihin JDM pommeihint tietää se runkonumero niin ei tuu väärinkäsityksiä.

Mulle totes merkkiliikkeen varaosa puolelta että ei voi olla noin lyhyt numero kun sanoin runkonumeron ;D no mitä siihen nyt sitten olisi voinut mitään enään sanoa.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Harri K sanoi
Tepi: mä käyn ite Treen deltalla ja vien suoraa osanrot ni homma pelaa. Ainaki tähä asti. Ihmettelevät vaa että mistä ja mihi tää osa käy, mut vastaan: elä kysele vaan tilaa ;D

No niin minäkin, mutta kun ei ollut runkonumeroa....

Puhakka, euro autosta kyse ja rekkarin kautta se myyjä sen vinin saa.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

tepi sanoi
No niin minäkin, mutta kun ei ollut runkonumeroa....

Puhakka, euro autosta kyse ja rekkarin kautta se myyjä sen vinin saa.

:D sellasta se on

mut tuntevat jo timatti tiskillä niin ensimmäinen kysymys heillä on että "jdm vai euro kirjat?" toinen että "kaippa sulla on aikaa hetki odotella" ;D

joka kerta ovat osat löytäneet mitä on kyselty ja oikeet tullu :peukku (Mutanen, Joensuu)
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Tämän takia menen aina osaliikkeeseen (oli se sitten merkkiliike, normi varaosaputka tai nettikauppa) valmiiksi itse etsityt OEM osanumerot mukana. Lappeenrannan Osaset on täältä päin ainut liike jonka voisin kuvitella löytävän kelvollista osaa tarvittaessa ilman näitä tietoja, siellä ihan oikeasti ajatellaan ja sovelletaan jossei kirjat/kone meinaa tuntea.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

evo6 sanoi
Mulle totes merkkiliikkeen varaosa puolelta että ei voi olla noin lyhyt numero kun sanoin runkonumeron ;D no mitä siihen nyt sitten olisi voinut mitään enään sanoa.

Juu, jokaiselle markkinalueelle on oma ASA.. ja erit vinit.. Ja luonnollisesti JDM koodin tunkeminen ei hirveästi auta euro asaan

tepi sanoi
No niin minäkin, mutta kun ei ollut runkonumeroa....

Puhakka, euro autosta kyse ja rekkarin kautta se myyjä sen vinin saa.

Euroauton tapauksessa kyllä sit myyjän laiskuutta.. Tai ei oo ollut softaa saatavilla..

Käsittääkseni jos ASA tarjoaa useampaa eri osaa runkonumerolla niin ne kaikki käy, ois kiva tarkistaa tämä, käykö minkä tahansa EA:n runkonumero?

Ja onpa näitä ylläreitä tullut.. esim E39A:ssa on erillainne kytkimen työsylinteri ratin paikasta johtuen.. joten suomi-tarjottu osa ei käy.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Ei oo ollu valittamista. Aina oon ASA:sta/vastaavanlaisesta järjestelmästä osatiedon hankkinut ja tilannut suoraan varaosanumerolla ja kertaakaan ei ole tullut vääriä osia. Ten points! :D

Ainiin mut eihän ne voi olla oikeita kun mulla on kaupallisen alan koulutus ???
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Urran sanoi
Ei oo ollu valittamista. Aina oon ASA:sta/vastaavanlaisesta järjestelmästä osatiedon hankkinut ja tilannut suoraan varaosanumerolla ja kertaakaan ei ole tullut vääriä osia. Ten points! :D

Ainiin mut eihän ne voi olla oikeita kun mulla on kaupallisen alan koulutus ???
Nyt on pakko kysyä että toimitko tilanteessa siis osamyyjän vai asiakkaan roolissa?

Omasta mielsestä homma menee pieleen siinä että jos joutuu itse kaivelemaan kaikki tiedot sinne tiskille ja myyjän hommaksi jää vain rahastaa. Tällöin voisi jo osan hinnasta viiltää palan katetta pois kun säästyy myyjän kallisarvoista työaikaa.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

^Asiakkaana :D

Siitä lähtien kun oon minkään vehkeiden (mopo, piikki, prätkä, auto) puljannu niin aina on tuntunu että on parempi kaivaa ite pohjatiedot ennenkun lähestyy minkään liikkeen tiskiä. Karu fakta, ei ne siellä yleensä siitä sun menopelistä tiedä juuri mitään (poikkeukset vahvistanee säännön). Ja joskus on vaikea löytää yhteinen kielikin kun itse oon tottunu näkee varaosien nimiä englanniksi.

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että mielummin joku taulapää suoraan lukiosta istumaan siihen penkille ja hintaa alaspäin :) Mutta niinhän on jo tehty. Webbikaupat kuten Camskill tekee jo näin maksamatta edes lukiolaisen palkkaa ;) Vielä kun saataisiin suomeen järkevän hintainen samantasoinen webbikauppa varaosille.

Mutta toisaalta, esim. Motonetistä olen saanut erittäin avuliasta palvelua. Vaikkei kaveri oo tiennytkään/osannu ettiä osaa jonkun toisen mallin kirjoista niin sit on otettu osa käteen ja kävelty mun kanssa kattomaan mikä sopis tilalle. Kahan palvelu on toisaalta ihan omissa svääreissä. Mä saan sieltä viestiä mahd. osanumeroista välillä ennenkun oon kerenny edes kysyä sen osan perään :D
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Urran sanoi
Ainiin mut eihän ne voi olla oikeita kun mulla on kaupallisen alan koulutus ???

Eli minä saatan sittenkin olla väärässä tai sinä olet se poikkeus. :D

Vaikka autoista jotain tiedänkin, saattaisin olla aika hukassa esim. sähköliikkeen varaosamyyjänä...
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

Sen minä ymmärrän jos on jostain huitsin nevadasta tuotu auto kyseessä (eli ei Suomi auto ;) ), että on ongelmia varaosissa, mutta täytyy olla kyllä melko ranenneltu pommi jos ei suomi autoon löydy osia ??? . Itse kun aina hakenut osia ei pommi Suomi autoihin, niin ei ole koskaan ollu vaikeuksia. Jos ei ole varaosaputka tuntenut, niin aina on merkkimyymälä tuntenu (jopa 40 vuotta vanhaan Volleen hanskalokeron lukon) samoin kuin Mitsuihinkin +20v löytyy helposti oikeat osat. Ihan sama onko tarjonnu Oulussa merkkiliikkeelle runkonumeroa vai rekkaria Galluun, niin löytyy oikea osa, hinta ja saatavuus. Ite saanu sieltä aina vielä nähdä koneelta, että tarkoitinhan tätä komponenttia. Sieltä sain myös tiedon autoni tarkalle valmistumispäivällekkin :peukku Tämän varaosien saannin ja huoltamisen helpottamisen takia en suosittele (ja jos on minusta kiinni niin pyrin myös yli tramatisoimaan ;D ) kenellekkään ostaa vanhaa autoa, jota on rakenneltu millään lailla ainakaan käyttöautoksi (yleensähän näihin hurahtaa vasta ajokortin saaneet ja ensimmäistä autoa ostavat, jotka eivät itse ymmärrä auton päälle yhtään mitään :seina). Se on kuin kaivaisi verta nenästä, kun ostaa ykkös autoksi "persoonallisen +10 vuotta vanhan auton"
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä

_AH_ sanoi
Omasta mielsestä homma menee pieleen siinä että jos joutuu itse kaivelemaan kaikki tiedot sinne tiskille ja myyjän hommaksi jää vain rahastaa. Tällöin voisi jo osan hinnasta viiltää palan katetta pois kun säästyy myyjän kallisarvoista työaikaa.

Niinpä.

Karu fakta, että Tampereella tiputtiin täysin oman tiedon varaan kun siirtyi lada liikkeelle. Vehon/stockmann auton/xxx henkilökunta mikä oli myynyt mitsua varmaan koko elämänsä niin tiesi mitsuista ja osasi käyttää tietokonetta,puhelinta tai kysyä muilta. Nyt et saa näköjään oikeaa osaa, jollet anna osanumeroa. Ei ne osaa enään edes katsoa osia ilman viniä. Puuttuu täysin tietämys mallisarjoista,koneista, tekniikasta yms yms.
 
Vs: Mitä tein väärin tilatessani osaa merkkiliikkeestä


mulle teltta-auton varaosamyyjä antoi aika tyhjentävän vastauksen, kun taannoin (ilmeisesti) kyselin liikaa tuotteesta, minkä omilla rahoillani olin ostamassa: kaveri kääntyi kohti, katsoi silmiin ja sanoi "kuule, mä en tiedä mitsuista yhtään mitään". ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom