Miten korjata alhainen polttoaineen paine?

Miksuli

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2018
Kyseinen auto on Lancer bensa 1,6 16 v 113 hv SOHC, moottorikoodi 4G92, vm 2000, ajettu 146.000 km

Asensin polttoaineen paineen mittarin polttoaineen suodattimen yläpäähän, joka näyttää 40 psi /2.76 bar tyhjäkäynnillä. Löytämäni nettitiedon mukaan 182 cc suuttimilla paineen pitäisi olla 47.6 psi/3,28 bar tyhjäkäynnillä.

Irrottamalla polttoaineen paineen säätimen alipaineletkun (jolloin säädin antaa maksimi paineen) paine on 50 psi/3,45 bar, edelleen tyhjäkäynnillä - eli säädin itsessään ainakin toimii, ja se on myös hiljattain vaihdettu uuteen. Mikäli tuon alipaineletkun irrottaminen vastaa "täyskaasu" tilannetta, jää paine tällöinkin alakanttiin, koska WOT-paineen pitäisi tietääksen olla 52 psi/3,58 bar.

Auto käy laihalla, aiheuttaen mm pakokaasujen liiallisen happipitoisuuden (lambda-arvo on luokkaa 1,2, kun korkein katsastuksessa hyväksyttävä on 1,03), ja tutkittuani aiemmin pako-, imu- ja sähköpuolen ja todettuani niiden olevan kunnossa epäilen alhaista polttoaineen painetta perimmäiseksi syyksi.

Mistä alhainen paine voisi johtua, paitsi paineen säätimestä, ja miten sen saisi korjattua? Tankin ja polttoaineen suodattimen välinen polttoaineputki ei näyttäisi olevan litistyneenä mistään. Miten on tankin sisällä olevan polttoaineen pumpun oma suodatin, voiko se tukkiutua ajan saatossa? Entä voiko pumppu itsessään käydä "laiskasti", ja voidaanko sitä siinä tapauksessa jotenkin mitata tai todeta erikseen? Mitä toimenpidettä ehdottaisitte seuraavaksi?
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Kyseinen auto on Lancer bensa 1,6 16 v 113 hv SOHC, moottorikoodi 4G92, vm 2000, ajettu 146.000 km

Asensin polttoaineen paineen mittarin polttoaineen suodattimen yläpäähän, joka näyttää 40 psi /2.76 bar tyhjäkäynnillä. Löytämäni nettitiedon mukaan 182 cc suuttimilla paineen pitäisi olla 47.6 psi/3,28 bar tyhjäkäynnillä.

Irrottamalla polttoaineen paineen säätimen alipaineletkun (jolloin säädin antaa maksimi paineen) paine on 50 psi/3,45 bar, edelleen tyhjäkäynnillä - eli säädin itsessään ainakin toimii, ja se on myös hiljattain vaihdettu uuteen. Mikäli tuon alipaineletkun irrottaminen vastaa "täyskaasu" tilannetta, jää paine tällöinkin alakanttiin, koska WOT-paineen pitäisi tietääksen olla 52 psi/3,58 bar.

Auto käy laihalla, aiheuttaen mm pakokaasujen liiallisen happipitoisuuden (lambda-arvo on luokkaa 1,2, kun korkein katsastuksessa hyväksyttävä on 1,03), ja tutkittuani aiemmin pako-, imu- ja sähköpuolen ja todettuani niiden olevan kunnossa epäilen alhaista polttoaineen painetta perimmäiseksi syyksi.

Mistä alhainen paine voisi johtua, paitsi paineen säätimestä, ja miten sen saisi korjattua? Tankin ja polttoaineen suodattimen välinen polttoaineputki ei näyttäisi olevan litistyneenä mistään. Miten on tankin sisällä olevan polttoaineen pumpun oma suodatin, voiko se tukkiutua ajan saatossa? Entä voiko pumppu itsessään käydä "laiskasti", ja voidaanko sitä siinä tapauksessa jotenkin mitata tai todeta erikseen? Mitä toimenpidettä ehdottaisitte seuraavaksi?


Noin hyvän diagnoosin jälkeen vaihtaisen bensapumpun jonka jälkeen paineiden uudelleen mittaus.

Lisäksi suosittelen testaamaan säätimen alipaineella että se toimii. Letku irrotettuna ei vastaa täyskaasua koska moottorissa vallitsee silloin reipas alipaine?
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Ääni myös pumpulle/imusihdille. Tai mahdollisesti joku putki vähän lytyssä?
 

Miksuli

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2018
Kiitoksia. Pumpun/sihdin vaihtamisessa on oma hommansa koska tässä mallissa siihen ei pääse käsiksi takapenkin alta vaan koko tankki täytyy irrottaa, mutta tämä varmaan on silti järkevin seuraava toimenpide?

Sattuuko joku tietämään virallisia polttoaineen paineen lukemia tälle moottorille, koska nuo yllä mainitsemani ovat toisen käden tietoja?
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tämä topic ilmestyikin sopivaan aikaan, kun omassa lancerissa on ehkä bensapaineen puutteesta johtuvaa pätkimistä.

Tilanne on sen verran eri, että se ei ole ihan vakio. Seuraavaksi ajattelin asentaa ruuvattavan bensapaineensäätimen ja mittarin, niin voi arvioida bensapumpun tilannetta. Pumpulla on ikää vasta 27 vuotta.

Walbron pumppuja näyttää löytyvän ihan järkevään hintaan, mutta en vielä tiedä mikä malli tarkalleen olisi sopiva. Ainakin race.fi ja VP Motorsport niitä myy.
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Itse laitoin colttiin(sama se on lancerissakin) walbron racelta olikohan se mitä ne kauppaa eclipseen sopivana. sellaisen sain sinne mutkitta paikoilleen.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Itse laitoin colttiin(sama se on lancerissakin) walbron racelta olikohan se mitä ne kauppaa eclipseen sopivana. sellaisen sain sinne mutkitta paikoilleen.
Saatko annettua vielä tarkemmat tiedot, ettei olisi erehtymisen vaaraa. Malli on varmaan se 255 lph? Pitikö tilata erikseen liitintä tai muita asennustarvikkeita?
 

Miksuli

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2018
Tässä nyt korjaus ylinnä mainitsemiini polttoaineen paineen lukemiin. Mitsubishin Colt/Lancer verstaskäsikirja vuosimallille -96 antaa 4G9-moottorille (1,6 l) normaali tyhjäkäyntiarvoksi 265 kPa (= 38 psi) ja polttoaineen paineen säätimen alipaineletku pois kytkettynä 324-343 kPa (= 47-49,7 psi). Vuosimallin 2000 verstaskäsikirja viittaa polttoaineen paineen suhteen vuosimalli -96 kirjan tietoihin, joten samat arvot pitäisivät koskea sekä vm -96 että vm -00 4G9-moottoreita.

Näinollen mittaamani arvot ovatkin tämän käsikirjan mukaisia, eikä perimmäinen syy pakokaasujen korkeaan happipitoisuuteen olekaan alhainen polttoaineen paine (viime katsastuksessa sain luvan kokeilumielessä irrottaa paineen säätimen alipaineletkun, jolloin happiarvo meni normaaliksi, joten painetta keinotekoisesti lisäämällä happiarvon saa kyllä alas).

Nyt olen taas ulalla, enkä tiedä mille pitäisi ruveta seuraavaksi.

Sen lisäksi että pakokaasujen happiarvo on liian korkea, moottorivalo syttyy usein yli 70 km/h ajettaessa ja antaa vikakoodin 11 joka viittaa etummaiseen happitunnistimeen. Luultavasti happitunnistin siis reagoi yksinkertaisesti pakokaasujen liian korkeaan happipitoisuuteen. Kuten olen muualla tässä foorumissa aiemmin kertonut, mm seuraavat toimenpiteet ja tarkistukset on tähän mennessä tehty, vikaa löytämättä:

1) Happitunnistin on vaihdettu kolme kertaa, kaksi kertaa merkkikorjaamolla (toka kerralla Denso-merkkiseen) ja viimeksi vaihdoin sen itse kiinalaiseen halpamalliin (silti aivan oikealla, alkuperäismallisella koskettimella). Joka vaihdon jälkeen oireet ovat pysyneet täsmälleen samanlaisina.

2) Denso-tunnistimen lämmityspiirin vastus on 13,8 ohmia, halpamallin vastaava on 6,0.

3) Lämmityspiiriin tulee auton puolelta 12 V jännite auton käydessä, mitattuna auton puoleisesta ja lähinnä tunnistinta olevasta pistokkeesta.

4) Tunnistimen auton puoleisen signaalikaapelin (=johto ohjausyksikön ja tunnistimen pistokkeen välillä) vastus on 1,0 ohmia - eli kaapeli lienee ehjä ja hyväkuntoinen. Kyseisen piirin maakaapelin vastus on 1,1 ohmia, samoin lämmityskaapelin maadoitus - eli nämäkin lienevät kunnossa.

5) Koska myös ilmamassamittarin vajaatoiminta voi aiheuttaa saman vikakoodin, tarkistin myös sen pistokkeen 8 johtoa, ja nekin olivat kunnossa. Mittari itsessään on puhdas.

6) Ohjausyksikön kondensaattorit on vaihdettu, auton ja niiden ikää ajatellen.

7) Imu- ja pakopuolen mahdolliset vuodot on tarkistettu, joita ei ole (EGR-venttiilin mäntä on kylläkin sen verran väljä että moottorin kierrosluku nousee jos siihen suihkuttaa jarrukliineriä tai starttikaasua, mutta kun kokeilumielessä tulppasin koko venttiilin ei se vaikuttanut mooottorivaloon).

8) Polttoaineen paine suodattimen ulostulo-päästä mitattuna on ohjearvojen mukainen (tyhjäkäynnillä 38-40 psi), joskin sen keinotekoinen kohottaminen irroittamalla polttoaineen paineen säätimen alipaineletkun (49-50 psi) saa pakokaasujen happipitoisuuden normaaliksi (viime katsatuksessa lambda 1,01, kun se letku kiinnitettynä oli noin 1,2).
 
Viimeksi muokattu

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Moottorille puristuspainemittaus ja jakopään merkkien tarkistus, pakosarjan tarkastus mahdollisen halkeaman varalta. Muuten diagnosointi on kyllä todella esimerkillistä ja tätä ketjua on mahtava lukea, voimia vianetsintään
 

Miksuli

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2018
Kiitos Kiili. Itse asiassa puristuspaineet mitattiin noin vuosi sitten, ja samalla tehtiin ohivuotomittaus. Paineet olivat (sylinterit 1-4) 13,3 - 12,8 - 13,3 - 12,9 baaria ja ohivuotomittaus osoitti 7 - 10 - 15 - 10 %. Tuon sylinteri 3:n 15 % ohivuotoa ei kyetty paikallistamaan, eli tuliko se männänrenkaista, imu- vai pakopuolelta. Käsittääkseni tulokset eivät kuitenkaan olleet hälyttäviä, eivätkä sitä luokkaa että aiheuttaisivat pakokaasujen liiallisen happipitoisuuden/moottorivalon syttymisen.

Jakopään merkeistä en tiedä muuta kuin että tein niiden mukaan venttiilien säädön noin vuosi sitten. Miten nuo merkit voisi tarkistaa?
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sain asennettua bensapaineen säätimen ja mittarin. Oletan, että paineet ei riitä ja säädintä ei voi enää enempää kiristää.
IMG_20190912_141722.jpgIMG_20190912_140226.jpg
Tyhjäkäynnillä noin 2,8 bar. Välillä käy kolmesssakin.
Täyskiihdytyksessä ei enää pätkäise terävästi, mutta paine tippuu 1 baariin ja on aika laiska.

Minulla seuraava hankinta taitaa olla bensapumppu.
Vahvistakaa tai oikaiskaa käsitykseni.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ei siitä uudesta bensapumpusta ainakaan haittaa ole. Useimmiten nuissa pumpuissa on puoliteho ja täysiteho, joita ohjataan releellä. Toimiihan rele? Pääsetkö siis jotenkin mittaamaan tuleeko pumpulle 12V kovemmassa kiihdytyksessä? Ootko kattonu myös että maadotukset on kunnossa?
 

Miksuli

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2018
Sen verran päivitystä että vaihdoin kokeilumielessä viime joulukuussa illmamassamittarin kiinalaiseen piraattiversioon. Moottorivalo syttyi kerran ensimmäisellä ajokerralla, mutta ei ole syttynyt sen jälkeen kolmeen kuukauteen - kunnes viime viikolla jolloin oli + 5 astetta lämmintä, mikä oli tämän talven lämpimin ajokeli. Moottorivalon syttymisen "herkkyys" näyttää siis ainakin vähentyneen koska aiemmin se syttyi vain yli - 7 ulkolämpötilassa mutta nyt siis vasta yli + 5 asteessa :).

Hiljattaisessa katsastuksessa happi- eli lambda-arvo liikkui tästä huolimatta aiemmissa 1,2-1,27 lukemissa, eikä se tällä kertaa laskenut edes polttoaineen paineen säätimen alipaineletkun irroituksella. Hiilidioksiidi-lukema (CO2) oli noin 12 %, kun sen kai pitäisi olla vähintään 14,5 %.

1) Tietääkö joku mitä alhaisesta CO2-lukemasta yhdessä korkean lambda-arvon kanssa voi päätellä, koskien mistä korkea lambda-arvo voi johtua?

Muut pakokaasuarvot olivat CO 2.500 rpm 0,0 %, CO 0,0 %, HC 4 ppm.

2) Entä voisiko olla niin että piraatti-ilmamassamittari toimii kylläkin paremmin kuin vanha alkuperäinen, mutta ei niin hyvin että se antaisi täysin oikeat arvot ohjausyksikölle? Piraatti-mittari muuten toimii hehkulangalla kun taas alkuperäisen toimintaperiaate on ilman sellaista (Karman Vortex).

3) Ja miten on, voiko ilmamassamittarin antamia arvoja jotenkin mitata ja tarkistaa niiden paikkansapitävyyden?

Katsastuksen jälkeen muuten tarkistin ensimmäiseksi jälleen kerran pakopuolen tiiviyden, ja löysinkin kaksi pienempää vuotoa uudesta ja juuri vaihdetusta äänenvaimentimesta. Paikkasin tahnalla tiiviiksi, mutta epäilen johtuiko noin korkea lambda-arvo pelkästään siitä. Myös tuo viimeisin moottorivalon syttyminen tapahtui paikkauksen jälkeen. En ole vielä uskaltanut mennä uusintakatsastukseen ;).
 
Viimeksi muokattu

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Lambda arvon perusteella moottori käy liian laihalla. Tuo voisi hyvinkin johtua ilmamäärämittarista. Kuumalanka mittari toimii todella eritavalla vrt karman vortex mittariin. Mikäli mahdollista voisi kokeilla toisella alkuperäisellä mittarilla.
 
Ylös Bottom