miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Eli potilas on L-200, mutta lienee muissakin rungoissa esiintyy ongelmia sillointällöin.

Kaverille oli katsuri huomauttanut huonosti näkyvästä numerosta ja käski kaivaa sen esiin. Runko on numeron kohdalta raaputeltu puhtaaksi joskus aiemminkin, joten siinä on paksuhko pintaruoste. lampun kanssa tiirailemalla ei erota yhtään mitään, eikä puukolla saanut ruostetta vuoltua pois. Kuvittelin, että numero ois ollu massan alla piilossa, koska edellinen omistaja on runkoa massauttanut, siksipä äskeisessä pikayrityksessä oli mukana kuumailmapuhallin ja puukko.

CRC:tä kun suihkutti palkkiin ja kuumailmapuhaltimella samalla kuumesni, niin CRC jotenkin vaahtoutui numeroihin ja se tuli esille, eli kyllä se siellä vielä on, mutta ei vain näe paljaalla silmällä.'

pitääkö siis lähteä kuumailmapuhaltimen ja CRC:n kanssa konttorille, vai onko olemassa jotaki konstia saada tuo numero näkyviin. Teräsharja vähän arveluttaa, kun ei tiedä onnistuuko sillä hiomaan loputkin numerosta pois. Ei mahda olla enää niin syvät numerot kuin alunperin.

onnistuiskohan jollaki hapolla tai ruosteensyöjällä? Kenties maalilla? Ideoita, toimivia toteutuksia kellään mielessä??

Jokatapauksessa numero meistetään nyt uusiksi eripaikkaan, että ei tarvis ku kerran hetkeksi enää saada se vanha numero sieltä esiin.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämä runkonumero näkyviin

Tää on varmaa jotenki tyhmä kysymys, mutta.. Ettei se numero nyt lue jossai rekisteritodistuksessa tai vastaavassa?
 
Vs: miten saan ruosteen peittämä runkonumero näkyviin

Vähän öljyä ja sitten hiekkapaperilla,tulee sitten huonompikin numero näkyviin.Speyöljy kaiken kivuttominta,mutta menee tavallinen öljykin esim. rätillä numeron kohtaan.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämä runkonumero näkyviin

Slider sanoi
Tää on varmaa jotenki tyhmä kysymys, mutta.. Ettei se numero nyt lue jossai rekisteritodistuksessa tai vastaavassa?
Mutta pitäähän se numero lukea myös autossaki jossakin, että katsuri voi varmistaa, että on oikea auto..
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Tätä on varmaan muuallakin paljon jauhettu, mut omalla kohdalla toimi seuraava kompinaatio: pikkurälläkkään messinkiharja, ohut yleisöljy/ruosteenirrioittin, rasvanpoistoaine. Meinasin(lue: yritin) meistata uuteen paikkaan numeroita, mut kerran iskin peukaloon 5kilon moskalla.... ja totesin etten saa mitenkään yhtä hyvää runkonumeroo ku originelli on tällä hetkellä.

Ja todettakoon et jos se vanha numero on ruostunu pois, niin ei siellä paljoo runkopalkkiakaan oo jäljellä, on ne sen verta syvät ne originelli meistokset.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämä runkonumero näkyviin

MVa~1 sanoi
Mutta pitäähän se numero lukea myös autossaki jossakin, että katsuri voi varmistaa, että on oikea auto..
Niin niin, mutta kun puhuit tuossa että pitää saada hetkeksi näkyviin.

Eikö se ole sama katsoa paperista se nummero ja lyödä johonkin muualle..
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Kyllähän täältä hakua käyttäen tuohon "uudelleen numerointiin" ohjeet löytyy. Tein itse tuon operaation viime syksynä gen1 Pajeroon. Lähinnä noista yksityiskohdista kannattaa pitää kiinni. Kävin hyvissä ajoin katsastustoimipaikalla näyttämässä kopiota täällä olevista ohjeista ja meistasin oikealle puolen uuden numeron etulokasuojan alle runkoon. Suurin ongelma kai on, että esim Pajeron runko on loppujen lopuksi varsin ohutta levyä, johon käsipelissä on vaikea meistiä vaikka paikka oli täysin virheetön. Ponnistaa takaisin ;D. On onnistuttava kerralla - ei uusintoja. Tarkistusleimat lyödään tosin vielä surkeammilla vehkeillä VIN-koodin päihin siellä katsastustoimipaikalla. Meistit löytyivät Motonetistä (minimikorkeus 8 mm).
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Tarkoitin, että sille katsurille näkyviin, että voi varmentaa sitte uudelleen meistetyn, mutta saas nyt nähä, että kuinka hyvin tuo vanha tulee näkyviin ja tarviiko uutta tehdä.

Mites sitte kun saan vanhan numeron näkyviin tai uuden meistettyä. Milläs se sitten ruostesuojataan niin, että säilyy, mutta on myös luettavissa. Toki yhteen runkoon olen meistänyt numeron ja meni ensin väärin, niin tein alle uuden. Sen väärinmenneen yli vetäsin paksun kerroksen PU-maalia ja yllätys yllätys, tuli se numero maalin altakin näkyviin kun maali kuivui. Olis vaan huomannu maalata sen oikein menneenkin yli, niin olisi sekin sitte tullu suojattua.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Meistauksesta tulee kyllä pakosta ohut ellei saa konelyöntiä kuten tehtaassa. Sen voi maalata yhteen kertaan alumiinimaalilla. Seuraavaksi ohut kerros erään japanilaisen tehtaan markkinoimaa sinistä vesivaseliinia (Yamaha) ja lopuksi maalarinteippi päälle ja pintaväri. Sen voi sitten repäistä teipin pois, pyyhkiä vesivaseliinit ja numero näkyy jos tarvitaan. Sain tuolla pelkällä vesivaseliinillakin puoli vuotta vanhasta numerosta VIN-koodin numero-osan pysymään näkyvissä niin että sen suurennulasilla voi vielä lukea sieltä takalokasuojan takaa. Etulokasuojan takana voi tulla parempi tulos, koska siellä alkuperäismaalikin oli vielä 1988 tehdyssä autossa OK. Vuositolkulla tuo ei kyllä Suomen Tiesuola Oy:ssä säily. Käsittely taitaa olla pakko uusia vuosittain ainakin vaseliini - teippaus - päällemaalaus -työnä.

Yleensä vanhasta merkinnästa tarvitaan vähintään kolme numeroa vielä näkyviin ilman sitä "tehdassertifikaattia".
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

JOS on runko irrallaan, on meistaus helppo tehdä, kun leikkaa toiselta puolen runkoa palan irti. Saa vastakappaletta pidettyä toisella puolella palkkia. Tulee hyvä ja syvä numero. Moottori ja kori paikoillaan voikin olla ahtaampi saada mitään sinne takapuolelle. Ellei sitten onnistu rungon alalaidasta leikkaamaan siivua pois ja pitämään esim isoa pajavasraa sitten raudan toisella puolella.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

ei mikää heleppo homma saara kerralla onnistuun niin et jää kerrasta jäläki,etenki jos huonosti tilaa.no mä tein näin et soiti konttorille asiasta et näkyy huonosti ja tarvis paikka lyörä päälle,nii kehuu et lyö uuret numerot johonki misä ei oo viä paikkaa ja riittää ku vanhasta näkyy 3 viimeestä.kävi myös että nrot ja kiriaamet on eri korkusia.löin ne takarenkaan etupuolle niin että konttorilla mahtuuvat juuri lyömään loppuun varmistuksen.tämä siis eilen ja pajero leimas. :driver
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

MVa~1 sanoi
JOS on runko irrallaan, on meistaus helppo tehdä, kun leikkaa toiselta puolen runkoa palan irti. Saa vastakappaletta pidettyä toisella puolella palkkia. Tulee hyvä ja syvä numero. Moottori ja kori paikoillaan voikin olla ahtaampi saada mitään sinne takapuolelle. Ellei sitten onnistu rungon alalaidasta leikkaamaan siivua pois ja pitämään esim isoa pajavasraa sitten raudan toisella puolella.
Tämän kyllä huomasin koemeistauksessa. Alle pätkä 100 x 10 mm teräslevyä ja kahdella kunnon venäläisellä ruuvipuristimella pajan työpöytään kiinni. Tulee jo 1,5 kilon pajavasaralla syvä ja hieno jälki 8 mm:n meistillä
Täytyi kuitenkin tehdä vain runkoon lyöden ja jää "matalaksi". Ehkä saisi nosturin päällä ja isommalla vasaralla hiukan syvemmän jäljen. Työasentokaan ei ole niitä parhaita vaikka etupyörän ottaa pois ja lyö makuulta. Sinne kun pitää lyödä se koko VIN-koodi kokonaan.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

seisaaltaan tuo luonnaas jo hyvin,ja hyvät pihirit on suureksi avuksi jottei tarvi sormiaan peliätä.löin kans ekaa kertaa sinne eturenkaan taa mutta pommiin meni seki ja meni numerot sekasin.sitte oven alle runkoon mutta liian hankala asento.ja jos runko on huonos hapes nii se pakenee alta nii voi pilalle mennä.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

mulle konttorilla kehotti että varovasti hiekkapuhaltaa numeron esiin ja sit vetää kirkkaan lakan päälle. pitäs kestää ja näkyy. en tosin ole vielä koittanu kuin toimii, kun reissu hommissa menny tää talvi.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Kannattaahan tuo koettaa, koska sieltä pitäisi joka tapauksessa löytää ne mystiset kolme numeroa jotta pääsisi ilman sertifikaattia lyömään uusia. Riippuu vähän ruostekerroksen paksuudesta mitä tulee näkyviin tai häviää näkyvistä. Kannattaa tosiaan "puhaltaa varovasti" ;D. Uutta lyötäessä on oikean etupyörän takana se laillinen paikka johon käsipelissä vielä voi ainakin yrittää lyödä tuota VIN-koodia. Nosturista on apua koska siten pääsee oikealle lyöntikorkeudelle. Jos meistaus jää matalaksi, voi kokeilla tuolla aikaisemmin esittämääni konstia.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

lekaseppä sanoi
Kannattaahan tuo koettaa, koska sieltä pitäisi joka tapauksessa löytää ne mystiset kolme numeroa jotta pääsisi ilman sertifikaattia lyömään uusia. Riippuu vähän ruostekerroksen paksuudesta mitä tulee näkyviin tai häviää näkyvistä. Kannattaa tosiaan "puhaltaa varovasti" ;D. Uutta lyötäessä on oikean etupyörän takana se laillinen paikka johon käsipelissä vielä voi ainakin yrittää lyödä tuota VIN-koodia. Nosturista on apua koska siten pääsee oikealle lyöntikorkeudelle. Jos meistaus jää matalaksi, voi kokeilla tuolla aikaisemmin esittämääni konstia.
mitä tarkotat laillisella paikalla? mulle sanottiin että kaikki paikat rungos käy kunhan ei lyö hitsattuun paikkaan ja tos toises autos son lyöty konehuoneeseen sisälokariin.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Uusissa ja täsmennetyissä ohjeissa sanottiin, että runkoon ja oikealle puolelle. Muistelen kyllä että joissakin ajoneuvoluokissa oli kuorma-autoissa poikkeuksia. Tosin tämäkin on jo voinut muuttua, koska tein tuon homman viime syksynä. Vasen puoli oli silloin pannassa (paavi?) ;D. Tuosta "laillisuudesta" voi vielä todeta että taitaa olla se "järkevin paikka" ellei halua autoa muusta syystä purkaa - ei löydy oikein tilaa lyödä ja paikka on todettu hyväksi merkinnän säilyvyyden kannalta.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Oikealle puolelle ja helposti luettavaan paikkaan, eli ei siis runkoaisan sisäpuolelle, eikä varmaankaan mihinkään tukivarren taaksekkaan. Pitäisi kai olla niin, että vallesmanni voi sen halutessaan tienpäällä tarkistaa..
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Ennen se piti ainakin lyödä vanhan numeron viereen...tai ainakin lähelle alkuperäistä numeroa...
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Tässäkin on nykyisissä ohjeissa kuunneltu järjen ääntä. Tuossa oikean etupyörän takana näkyy säilyvän paremmin Pajerossakin kuin vanhassa paikassa.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Minulla oli -91 L200:sta runkonumero kadonnut kokonaan. Ei mennyt leimasta läpi. Katsastusmies vain sanoi että meistä uudet tuonne oikean takapyörän päälle runkoon niin he sitten varmistaa.
Eihän siitä meistämällä tullut tietenkään mitään, joten vaihtoehtoja etsimään. 2004 päivätystä trafin tiedotteesta löysin että tuontiautoihin täytyy merkitä runkonumero oikealle puolelle ESIMERKIKSI meistämällä, joten päättelin että käy muuallakin.
Meistin ensin 8mm meisteillä sen kuin pystyin, ja sitten vahvensin dremelillä, hyvin ohuella kärjellä. Siitä kyllä huomaa selvästi että on käsi paikka paikoin vapissut.
Konttorilla vain katsoivat että numero täsmää ja sanoivat että "ei me mitään varmennuksia laiteta, ei ne kuitenkaan näy ja siitä tähdestä tulee epämäärinen suttu. Jos haluat niin voit itse laittaa jotkut X:t molempiin päihin. Laitetaan tää tuohon rekkariotteeseen ja se riittää."

Hyvää palvelua ja nähdäkseni asia hoidettiin just niin hyvin kuin sen voi hoitaa.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Mä jouduin kans kikkailemaan aiemman Pajeron kanssa kyseisen aiheen parissa. Putsasin hyvin, verin rosteksin päälle ja sen jälkeen pistin jeesusteippiä päälle. Näky muutaman vuoden eteenpäin hyvin. Leimalla sitten aina otin jeesusteipin pois kun katsuri sen halus nähä ja laiton uuden palan katastuksen jälkeen. :)
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Itsehän hakkasin tuon runkonumeron oikean eturenkaan taakse,taitaa olla ainut paikka joka ei vähässä kummassa ruostu kun moottorin vuotamat öljyt suojaa runkoa siitä kohtaa ;D
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Mites jos meistaa numeron lattateräksen palaan, jonka sitten hitsaa sopivaan paikkaan?
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

miikka sanoi
Aika järjetöntä, mitähän tuollakin saavutetaan?

Numeron saa kuitenkin siirtää ja runkoja korjaushitsata, tuossahan käytännössä vaan yhdistettäisiin työvaiheet hyvän lopputuloksen saavuttamisesksi.

ot:
Onko peräkärryissä runkonumeron suhteen erilaiset vaatimukset. Niissähän näkee kulmista kiinni hepattuja peltilätkiä, joihon valmistenumero on lyöty.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Koska se läpykkä on ns. vaihdettavissa, mutta runkoon stanssattuna runkoa on vaikeampi vaihtaa.
Esim henkilöautossakin "joutuu" koko rintapellin vaihtamaan jos runkonroa "käpälöi"...
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Harri K sanoi
Koska se läpykkä on ns. vaihdettavissa, mutta runkoon stanssattuna runkoa on vaikeampi vaihtaa.

Tottahan toki mä tajuan mitä kiellolla haetaan, mutta vaihtamisen vaikeuden ja siitä saavutetun hyödyn suhteen olen eri mieltä.


Harri K sanoi
Esim henkilöautossakin "joutuu" koko rintapellin vaihtamaan jos runkonroa "käpälöi"...
Taisi olla puhe "kupparuosteisesta" rungosta, josta valmistenumero on ruostunut tunnistamattomaksi. Mutta entäpä jos runkonumero pilkistää tulipellin äänieristeissä olevasta pienestä aukosta? tms...
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Ja jos runkonumero on stanssattu esim. tulipeltiin niin suhtkoht. taitava koriseppä voi siihen vaihtaa ihan minkä numeron vaan. Leikkaa alkuperäisen pois ja hitsaa uuden tilalle. Ei hitsisaumojen häivytys niin ylivoimainen temppu ole. Väittäisin että Suomen teillä liikkuu paljon juuri tällä tavalla uuden elämän saaneita autoja.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

sompio sanoi
Ja jos runkonumero on stanssattu esim. tulipeltiin niin suhtkoht. taitava koriseppä voi siihen vaihtaa ihan minkä numeron vaan. Leikkaa alkuperäisen pois ja hitsaa uuden tilalle. Ei hitsisaumojen häivytys niin ylivoimainen temppu ole. Väittäisin että Suomen teillä liikkuu paljon juuri tällä tavalla uuden elämän saaneita autoja.

Kyllä. Mutta nimenomaan "ei jokamiehen" tehtävissä ihan ole. Tiedetään että näitä vaihdetaan ;)
Tollainen lätkä jos laitetaan koriin ja hepataan kiinni niin sen vaihtohan on : irti laikkaus ja taas uusi lätkä hepaten kiinni. Pala kakkua eikä tarvitsisi "häivytellä" jne.
Tätä hain esimerkilläkin, jolla pyrin selvittämään että runkonron stanssaus Pajeroon on siksi tuollainen.
En kyllä ymmärrä mikä tässä nyt on vaikeeta Pajenkaan osalta:
- hakee luvan asemalta että saa siirtää
- siirtää uuteen kovaan paikkaan ja ruostesuojaa hyvin.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Mizushima sanoi
Aika järjetöntä, mitähän tuollakin saavutetaan?

Numeron saa kuitenkin siirtää ja runkoja korjaushitsata, tuossahan käytännössä vaan yhdistettäisiin työvaiheet hyvän lopputuloksen saavuttamisesksi.

ot:
Onko peräkärryissä runkonumeron suhteen erilaiset vaatimukset. Niissähän näkee kulmista kiinni hepattuja peltilätkiä, joihon valmistenumero on lyöty.

En tiedä mitä järjetöntä tuossa on. Aika helposti vaihtuisi munkin auton runkonumero jos olisi ok hepata uus numero peltilätkässä vanhan päälle.

Perävaunuissa on sama vaatimus runkonumerosta. Puhut varmaankin valmistajan kilvestä, joka on pakollinen autoissa ja perävaunuissa vuodesta X lähtien. Myös vaunuissa on meistetty runkonumero, yleensä oikeassa etukulmassa tai aisassa.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Harri K sanoi
Tollainen lätkä jos laitetaan koriin ja hepataan kiinni niin sen vaihtohan on : irti laikkaus ja taas uusi lätkä hepaten kiinni. Pala kakkua eikä tarvitsisi "häivytellä" jne.
En tiedä miten runkoon lyöty on sen parempi, ei tartte kun sprayata Tectylillä piiloon ja taas on Pajero jonka alkuperäisestä runkonumerosta ei saa selvää ja voi lyödä sellaisen numeron minkä haluaa. Hifisti-Rosmo voisi käyttää jopa rättilaikkaa.

Ei se varmaan paljoa huonompi vaihtoehto olisi, jos kunnolla pöydällä meistatun ja konttorin sineteillä varustetun teräslätkän hitsaa (ei heppaa) sellaiseen paikkaan, jonne rälläkkä eikä moska sovi. Tosin ei sekään mitään estäisi.


Harri K sanoi
En kyllä ymmärrä mikä tässä nyt on vaikeeta Pajenkaan osalta:
Näkyvän jäljen meistäminen
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Mizushima sanoi
Näkyvän jäljen meistäminen

Jos ei onnistu niin on olemassa firmoja jotka tekevät näkyvän jäljen. Ihan hyviä meistoksia nuo kylän ukkelit on saanu tehtyä itsekin.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

miikka sanoi
Perävaunuissa on sama vaatimus runkonumerosta. Puhut varmaankin valmistajan kilvestä, joka on pakollinen autoissa ja perävaunuissa vuodesta X lähtien. Myös vaunuissa on meistetty runkonumero, yleensä oikeassa etukulmassa tai aisassa.
Joskus vaan kiinnittänyt huomiota noihin kärryjen hitsattuihin lappuihin, noinhan se varmasti on.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Hyvät sähinät ja kähinät ;D

Jos haluaa, niin kaikenhan voi halutessaan käsittää väärin ja näsäillä peltilapuista, hepeistä yms. Kukaan ei sentään ehdottanut pop-niittejä ;D

Sen verran jäi kuitenkin kiinnostamaan, että rungosta hävinneitä valmistenumeroita on hyväksytysti korjattu ympäri asti hitsatuilla ja valmiiksi stanssatuilla teräslätkillä. Mikäli lähteisiin eli googlen-haun antamiin foorumikeskusteluihin on luottaminen. Joten tänkin suhteen voi konttori kohtaista eroa näemmä olla?

Kyseessä siis ei ole mikään ennenkuulumaton juttu. Tosin laillisesti hyväksyttävä keino tämä ei siis ole, niin kuin Miikka katsurina osasi kertoa. Mutta esim. Pajeron tapauksessa runkoon uuteen paikkaan meistetty VIN ei takaa yhtään parempaa tunnistettavuutta, hyväksyttävyyttä lukuunottamatta, kuin hitsattu. Ei ainakaan niin paljoa, että kannattaa lähteä sen enempää naureskelemaan ;)
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Mizushima sanoi
Hyvät sähinät ja kähinät ;D

Jos haluaa, niin kaikenhan voi halutessaan käsittää väärin ja näsäillä peltilapuista, hepeistä yms. Kukaan ei sentään ehdottanut pop-niittejä ;D

Sen verran jäi kuitenkin kiinnostamaan, että rungosta hävinneitä valmistenumeroita on hyväksytysti korjattu ympäri asti hitsatuilla ja valmiiksi stanssatuilla teräslätkillä. Mikäli lähteisiin eli googlen-haun antamiin foorumikeskusteluihin on luottaminen. Joten tänkin suhteen voi konttori kohtaista eroa näemmä olla?

Kyseessä siis ei ole mikään ennenkuulumaton juttu. Tosin laillisesti hyväksyttävä keino tämä ei siis ole, niin kuin Miikka katsurina osasi kertoa. Mutta esim. Pajeron tapauksessa runkoon uuteen paikkaan meistetty VIN ei takaa yhtään parempaa tunnistettavuutta, hyväksyttävyyttä lukuunottamatta, kuin hitsattu. Ei ainakaan niin paljoa, että kannattaa lähteä sen enempää naureskelemaan ;)

Juu, ihan varmasti on mennyt ympäri Suomea kaikennäköisiä viritelmiä läpi. Mutta jos neuvoa kysytään, mennään samantien metsään jos kirjoittelen miten olen kuullut konttorilla X toimittavan. Sanon miten homma on Trafin suunnalta määrätty, ei tule ainakaan kukaan sanomaan että ei kelvannut. Jokainen voi sitten halutessaan kokeilla mennä "helpompaa" tietä :)
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Minä en ymmärrä mikä tuossa stanssauksessa on niin ylitsepääsemätöntä,siitä jäljestä tulee hyvä ja näkyvä kun on kunnon meistit ja pikkuisen tekniikkaa hallussa. Kaveri auttaa paljon mutta voi sen tehdä yksinkin,on vaan vähän vaikeampi. Eli aluksi vaan maalit ja massat pois,eli runko peltipuhtaaksi,stanssaus ja lopuksi ruosteen esto maalia päälle,tekstin näkyvyyttä voi parantaa myös ihan helposti dremelillä.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Jos miika on kerran katsuri niin kysäsempä onko hyväksyttävää parannella jo häipyvää alkuperäistä runkonumeroa kaiverruskynällä (Sähkökäyttöinen merkkauskynä) jolla tehdään mm. polkupyörien turvamerkinnät.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

mikä määrää lyömään uutta numeroa palkin keskelle,likeltä kulmaa löytyy kovempi kohta.
meistin tehoa kannattaa testata,ja tehdä vaikka paksusta rainasta kunnon pidike,mihin passaa moskalla kajauttaa.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Juu en kyl käsitä mikä on niin vaikeeta olevinaan.
Hyvät meistit ainaki mitä itte oon tehny ni ovat saksalaista laatua (töissä käytän monesti myös). Harjottelua se vaatii että jos meinaa ensimmäisellä kerralla onnistua ni voin sanoo et morjens. Kannattaa tosiaa harjotella johonki Rhs-palkkiin tms ensin.
Vinkkinä: laittakaa teippi vaakasuoraan kohtaan johon meinaatte meistata, sitte teipin yläreunaan kohdistelee meistit niin on komee ja suora rivi.
Mut en jaksa väitellä, minähä en mistää mitää tiedä...
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

ei tuo nron lyönti vie ku 10min jos kaveri pitää pihireillä meistiä kii,konttorilta saa meistit mukaan neki kun piti olla tietyn korkuset,oliko ny 8 vai 10mm.pajeroohin lyöny etuoven kohtaan ku siinon jo yleensä tervettä pelliä.jokunen kärry tullu tehtyä ja niihi lyörään nro aisan lisäksi tyyppikilipeen joka on niiteillä kii rungos.helepoo tietty olis jos sais hitsata valamiin lätkän..
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Juu, ei kannata ottaa liian vakavasti ;D. Ei tässä muiden osaamisia ja tietoja epäillä, minä ainakaan? Ihmiset osaa vaikka mitä, itse kukin.

Perinteisen helposti kyseenalaistavana tyyppinä ;D, minua ainakin kiinnosti, miksi tässä tapauksessa se runkoon meistattu on parempi tai "varmempi", mutta sehän selvisi heti. Se on laillinen.

Tuohon meistaamisen vaikeuteen en enempiä ota kantaa, kommentointi perustui vain muiden edellisellä sivulla koettuihin ropleemiin. Ei kukaan ole tainnut sanoa ettei se onnistu. Sen verran näppärän tuntusta porukkaa, että takuulla ovat saaneet homman tehtyä.

Joskus kyseenalaistaminen vain johtaa johonkin ja useinmiten ei ;D
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Minusta se on ihan hyvin ajateltu,koska oon itse aikanaan ajatellut ihan samaa asiaa (hitsattua lätkää) vaikkei ole tarvinut toteuttaakaan,ja silloin tuli kysyttyä asiaa eikä muka ollut sallittua... Joka tapauksessa jos omissa autoissani olisi sellainen ongelma,niin hakkaisin numerot työpöydällä ruostumattomaan peltiin ja hitsaisin sen "näkymättömästi" kiinni,ja johan olis pysyvä numero... :) :) Jos hitsaus on näkymätön niin vaikeaa se on sanoa onko numerot hakattu "ruostumattomalla paikattuun runkoon" vai hitsattuun lätkään kun työjärjestys ei ole tiedossa... :) Näinhän ei ole kai vielä missään tehty,enkä tässä nyt kehota ketään noin tekemään,mutta kunhan tuumailen että kaikki on tosiaan mahdollista... Omalla kohdallani ainakin jos haluaisin niin saisin Pajeron muuttumaan vaikka Coltiksi noin runkonumerosta katsottuna... :)
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

mutta jos ne kokeeloo magneetilla tota rosteri kohtaa.. :nykii
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Noo niinkuin tuossa kirjoittelin niin saa kai runkoa paikata myös ruostumattomalla ja jos ne numerot nyt sattui osumaan sellaiseen kohtaan niin sehän on vaan hyvä kestävyyden kannalta... :) ;) Mutta omavastuuhommiahan nämä toteutukset sitten on jos joku päättää niihin lähteä... :) Järkevä katsastaja toki ymmärtäisi asian vaikkei sinänsä saiskaan hyväksyä... :)
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Itse taistelin pari vuotta häipyvän numeron kanssa, tai itseasiassa katsastusmies :D Puukon kärjellä yritin kaivaa numeroita näkyville rek.ote toisessa kädessä, ei onnistunu kunnolla. Sitten kävin miettimään tuota hapotushommaa ja kouraan tarttui kaapista vanha Loctite ruosteensyöjä. Vuorokausi mämmiä numeron päällä, sitten teräsharjalla veden avustuksella putsausta. Numero tuli yllättävän hyvin näkyviin ja lopuksi spraylakka päälle suojaksi. Nyt on pari vuotta leimattu ongelmitta, runkonumeron suhteen ;). Tietysti, jos metalli hävinnyt kunnolla, niin eihän tuo enää auta.
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/19257/loctite/ruosteensurma-x-80-ruskea-90ml-(7505)
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Itse en ruostumattomalla paikkaisi autoa, mätänee paikan ympäriltä kahta kauheammin sen jälkeen.
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Onkos sellaisesta olemassa jotain varmoja havaintoja ja että syy olisi nimenomaan siinä...? Omissa silleen paikatuissa autoissani ei nimittäin ole ollut havaittavissa mitään sellaista ilmiötä...!? :)
 
Vs: miten saan ruosteen peittämän runkonumero näkyviin

Periaatteessa siinä on yhdistetty kahta eri jännitesarjaa olevaa metallia: tavallinen teräs (Fe) ja yleensä kromilla (Cr) lisäaineella ruostumattomaksi tehty teräs. Ilmiö on kuitenkin "laiska" käynnistymään ja vaatii otolliset olosuhteeet. Esimerkiksi Helsingissä ympäri vuoden käytössä ollut auto ja pesemisen jatkuva poisjättö voisi kyllä käynnistää tuon ::)? Niinpä esim kuparitahnan käyttö pyöränmuttereissa ei käynnistä pulttien ruostumiseen johtuvaa ilmiötä, koska se Cu-tahna on öljysekotteinen.
Öljy taas on erittäin huonoa elektrolyyttiä ;).
 
Takaisin
Ylös Bottom