Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Galtsu98

New Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2010
Auttakaahan veljet ja siskot miestä mäessä.

Auto on Mitsubishi Galant -98, 2,0 bensa ja automaatti. Ajettu noin 170tkm. Täytyy sanoa, että ennen tätä aamua olen ollut erityisen tyytyväinen autoon.

Käytin auton huoltokorjaamolla, jossa tehtiin: Nokkahihnan vaihto ja siihen kuuluvat kiristimet yms, ilmansuodattimen ja tulppien vaihto.

Taajamanopeuksissa auto toimii hyvin, eikä tyhjäkäynnillä kierrätettäessä ongelmia. Työmatkalle lähdettäessä tänään aamulla heti kun sain moottoritiellä vauhdin sataseen niin moottorin keltainen merkkivalo sytty. Auto kävi epätasaisesti ja ei antanut nostaa kierroksia. Sain köröteltyä seuraavasta rampista ulos. Korjaamolla tarkistivat hihnat ja autossa niiden puolesta kaikki kunnossa. Koeajolla teki saman tempun. Korjaaja irroitti 1. puolan ja kone kävi epätasaisesti. Hetken kylmettyään toimi taas. Vikakoodin luvussa antoi ilmoituksen viallisesta sytytyspuolasta. No se vaihdettiin, orkkisosaan (190 €!!!!!). Ongelma vaan ei sillä poistunut. ???

Selaisin keskusteluita ja en oikein löytänyt vastausta: Onko tulpat väärät, menikö nokkahihnassa joku vialle, lambda rikki?

Mistä lähteä selvittelemään ja mitä sulkea pois?

Suuri kiitos asiantuntevista kommenteista jo etukäteen!
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Millainen sytytys moduuli tässä uudemmassa mallissa itsellä ainakin 3 eri puolaa ja jokaiselle oma ohjaus sytytysmoduulissa (Power transistor unit)
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

kampiakselin asentotunnistin oisko telottu tms..

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=16951.0
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Tuosta moduulista en osaa sanoa mitään, 2 puolaa ja aika suolaisen hintaisia.

Erikoista on se, että vika toistuu kun vauhti nousee tuonne 100 pintaan. Kaupunkiajossa, alhaisemmilla kierroksilla ei mitään ongelmia. Nyt on tarkastettu myös puolan johdot ja tulpat. Puolan osalta epäilys heräsi siitä, kun vikatilanteessa (näyttää, että vain osa pytyistä käy) otettiin puolan 1 syöttävä virtajohto irti ja ei mitään vaikutusta. kone kävi yhtä kipeästi kuin johto paikoillaan. Puolan 2 osalta kone taas sammui.

Eli jostain syystä kun vika tulee niin sytytystä ei tule osaan pytyistä. Koneen sammuttamisen jälkeen kaikki toimii taas niinkuin pitääkin.

Olisikohan mahdollista, että joku anturivika laittaa koneen johonkin suojatilaan?

Harkki K, kiitos ideasta tuosta Kampiakselin asentotunnistimesta. Olisiko edellisten perusteella vielä uutta ideaa?

Viedäkö merkkihuoltoon vai ihan erityiseen autosähköliikkeeseen? Tulee jo mieleen että säästö oli tässä tapauksessa vähän lyhytnäköistä
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Minulla teki aikoinaan -97 2,0 Galantin kanssa täsmälleen saman jakohihnan vaihdon jälkeen. Hiljaisessa vauhdissa ei ollut oireita, mutta ohittamaan lähtiessä, kun vauhti nousi ensimmäisen kerran satasen päälle, niin tehot hävisivät. Kiva oli siirtyä rinnalta takaisin ohitettavan taakse ja jäädä tien sivuun. Soitin huoltoon ja kaveri tuli käymään auton luona, otti akun miinuskengän muutamaksi minuutiksi irti eli vikakoodin nollaantuivat ja sen jälkeen vehkeet toimivat kuten pitääkin. Huollon kaveri esitti omana näkemyksenään, että kaasuläppäkoteloa puhdistettaessa oli sinne jäänyt jotain roskaa, joka meni läpi ja aiheutti vikavalon syttymisen ja vehkeet meni vikatilaan. En kyllä tiedä oliko arvelu sitten sinnepäinkään oikein, mutta sen jälkeen ei oireita tullut. Tätä on kaiketi kuitenkin jo testattu ja en kyllä ole alkuunkaan varma, että diagnoosi olisi ollut oikea. Kieltämättä sinulla nuo oireet kuulostaa enemmän jonkin anturin vialta - esimerkiksi juurikin tuolta Harri K:n mainitsemalta kampiakselin asentoanturilta.

Vika kuulostaa näin parin viestin perusteella kyllä siltä, että se olisi tullut huollossa jostain virheestä. Mitä huollon tehnyt liike on sanonut jatkosta? Mitä mieltä he ovat vian aiheuttaneesta syystä? Ennen kuin viet autoa mihinkään muuhun liikkeeseen katsottavaksi, niin sovi menettelytavasta ensin huollon tehneen liikkeen kanssa, jotta heillä säilyy mahdollisuus korjata mahdollinen virheensä ja toisekseen korjaus voi mennä parhaassa tapauksessa heidän takuuseen, jos he ovat vian aiheuttaneet.
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Kiitos taas lisävihjeistä! Ompa helpottavaa huomata, että täällä on asiantuntevaa porukkaa.

Onko tuolle kampiakselin asentoantiturille mitään testiä olemassa, vai kannattaako vain vaihtaa koko anturi? Viasta tosiaan havaittiin, että pykälä pitää olla silmässä ja kierroksia tuonne 4000 pintaan. Ei välttämättä vaadi sitä 100 vauhtia. En tainnut tätä vielä mainita.

Voisikos periaatteessa koko ohjausyksikkö olla jotenkin viallinen? Tai auttaisikohan joku softapäivitys?

Huollossa totesivat, että ei ole voinut mennä heidän toiminnastaan rikki. Osaatteko sanoa kummalla tässä on todistustaakka ja mikä on mahdollinen aiheuttaja? Onko nyt niin, että huoltoliikkeessä käynnin yhteydessä kerron, että asia pitää heidän ratkaista. Entä jos ei päästä tästä yksimielisyyteen? Poliisille soitto ei taida auttaa... :seina
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

täristääkö kone n. 3500rpm tietämillä?

jos täristää niin jakohinnan vaihto tehty väärin ja tp-akselin värinä aiheuttaa jonkun anturin
sekoamisen mahdollisesti tärinästä rikkoutumisen.
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Jotain tuota luokkaa se kierrosluku on kun varoitusvalo syttyy. Samalla sammuu 2 männän virransyöttö ja mahdollisesti myös bensansyöttö.

Osaatko täsmentää mikä siinä vaihdossa mahdollisesti olisi mennyt pieleen?
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Eikös tässä ole kanssa 4g63? Omassa on myös huollossa jakohihnaa vaihdettaessa rikottu asentotunnistin, joten minusta on erikoista väittää ettei se ole voinut rikkoontua. Se myös tuntuu olevan usein syynä sytytysongelmiin ja hajoavan helposti. Jokatapauksessa asentotunnistimen jos jättää esim. kytkemättä (been there, done that) kone "käy" vain kahdella pytyllä.

Tämä on silkkaa spekulointia: Mulle tuli kuitenkin mieleen, että voiskos se vika olla muualla kun asentotunnistimen luulisi oireilevan heti eikä vasta rasituksessa. Elikkäs, jos se vaatii vaihteen silmään ja korkeat kierrokset, niin eikös bensaa pala silloin enemmän kuin pelkillä kierroksilla? Voiskos vika olla siis jossain siellä suunnalla? Jos vielä jatkan, että vika on yhdessä pytyssä niin veikkaisin suutin vikaa. Mutta vaimokkeen mielestä olen usein väärässä, joten ei kannata ottaa tosissaan ;)
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Ettei tuo kone ole kuitenkin 4g64? Viisaammat valistakoon. Tässä asiaa Wikipediassa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Sirius_engine

Onko tuossa koneessä tähän liittyen mahdollisesti joku tunnettu tyyppivika yms?

Tässä on jo useammalla tullut kokemusta siitä, että tuo asentotunnistin on rikkoutunut/rikottu jakohihnan vaihdossa. Tämä kuulostaa nyt siltä, että tuota kannattaa lähteä seuraavaksi selvittämään. Mikä olisi tälle laitteella kustannusarvio?

Varmaan kannattaa käyttää myös akun napa irti. Tämä siis nollaa tuon vikalokin ja saattaa olla se nopein ja helpoin apu?

Aikaisemmin kommenteissa oli, että ajoitus olisi kuitenkin jollakin lailla pielessä. Millä ilveellä tuo jakohihnan oikea asennus oikein varmistetaan? Iso virhe ei voi olla, kun kone käy tosi nätisti vapaalla tyhjäkäyntiä.
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Itse lähtisin kanssa veikkaamaan kampiakselin asentotunnistin noiden oireiden perusteella. Tämä on voinut hyvinkin viottautua hihnijen vahdossa, on omaa kokemusta... Kampiakselin pystyy testaamaan Boshcin lukulaiteella, löytynee huoltopaikoista.

Muuten kun, moottorin häiriövalo syttyy, niin silloin auto menee viansietotilaa, tämä kuulostaa/vaikuttaa samalta kun olisi joku pytty pois pelistä. Auton ei pitäisi rikkoontua tuosta ohjelmasta enempää, vaan ohjelma antaa mahdollisuuden ajaa auto pois huonosta paikasta pois.

Seuraavan kerran kun auto menee vikatilaan, niin aja auto sivuun ja sammuta. Odota muutaman minuutti ja käynnistä. ÄLÄ ota akkua irti.
Auto todennäköisesti käynnistyy normaaliin tilaan, ainakin itsellä käynnistyi aikanaan vaikka kampiakselin anturi oli rikki.

Tämän jälkeen menet jonnekkin lukemaan auton vikakoodit. Sillä kun otat akun pois, niin se nollaa kyllä viat, mutta nollaa samalla vikamuistin. Näin saat myös varman tiedon siitä, antaako kampiakselin tunnistin koodin.


Korjattu silmät ristissä kirjoitetut virheet, tällä kertaa valot päällä...
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Kiitos taas tosi pätevästä vastauksesta. Onpa helpottavaa huomata, että täältä saa todellista apua ja juuri ku sitä kipeimmin tarvitsee.

Vikamuistin luennassa tuli sytytysjärjestelmän osalta ilmoitus vika 1. sytytyspuolassa. Tuosta anturista ei ollut vikamuistissa mitään.

Pahoittelut, en tainnut muistaa mainita tätä vikamuistin lukua. Sulkeekohan tämä nyt pois tuon kampiakselin asentotunnistinvian?

Auto tosiaan hörähtää sammutuksen jälkeen normaalisti käyntiin. Tällöin kone käy ihan kuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan.
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Save sanoi
tasapainoakselin anturi oli rikki.
Nyt ei taida taasen olla päällä kaikki kampikammion kattovalot..

Hieman tarkkuutta,ettei lukijat mene aivan hämilleen!
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

ST sanoi
Nyt ei taida taasen olla päällä kaikki kampikammion kattovalot..

Hieman tarkkuutta,ettei lukijat mene aivan hämilleen!

juu ei ollut kaikki kampikammion valot päällä... Tais olla ainoastaa kammion ulkovalo päällä... ;D
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Täytyy sanoa, että tässä on kyllä pätevä foorumi. Kiitokset vielä kerran kaikille ansiokkaita kommentteja antaneille. Apu on tullut tarpeeseen!

Korjaamolta vastailivat, että tuskin on jakopään asentoanturi, koska silloin sytkä häviäisi kaikista pytyistä. Onkos tähän kommenttia?
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Edelleen: asentoanturin vikaa sanoisin tai tasapainoakselin väärää asentoa (eli kierroksen pielessä..360astetta). Vaikka liike väittäisikin muuta, niin syytä tarkistaa.
Tekivätkö huollossa jotai muuta? Kaasuläpälle esimerkiksi?


kuullostaisiko oireet tutuilta: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=1593.0
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Wau, tämä alkaa jo kuulostamaan tutummalta. Harri K, kiitos kommenteista!

Ihmettelen minä sitä, miten hyvä foorumi tämä on. Samaan hengenvetoon harmittaa, että en ole aikaisemmin tänne eksynyt. :nykii

Tuo tasapainoakselin väärä asento (360 astetta) voisi olla myös potentiaalinen tekijä! Auto kuitenkin kulkee ihan ok tiettyyn vauhtiin/kierrosmäärään asti.

Huollossa vaihtoivat jakopään hihnan, tarvittavat kiristimet ja ohjaimet, tulpat ja ilman suodattimen. Vesipumppu, jonka tilasivat oli vääränlainen ja laittoivat alkuperäisen paikoilleen. Kaasuläppään ei tehty tietääkseni mitään.

Luin aika monta artikkelia tuosta Asentoanturista ja siellä oli esim. kierrosten vaeltelua ja vastaavaa. Tätä ei omalle kohdalle ole sattunut.

Seuraava huolenaihe on sitten, että mitä tämä vika tekee koneelle. Toisessa ketjussa puhuttiin, että jakohihnan elinikä saattaa lyhentyä. Vikatilaan kone on nyt menny noin 8 kertaa ja käyntiääni on kyllä vajailla pytyillä tosi kipeän kuuloinen. Onko foorumin asiantuntijoilla tähän lisätietoja? Meneekö mahdollisesti nokka-akselien osalta jotain pieleen? Entä öljyn kierto koneessa?
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?


Viimeisin käänne: Korjaamossa oli otettu akun kenkä irti noin 10 minuutiksi ja tarkistettu tasapainoakselin paikka. Tasapainoakseli kunnossa ja nyt "resetin" jälkeen auto kuulemma pelaa mainioisti.

Olivat merkkiliikkeessä tienneet, että joskus vastaavaa on käynyt heidänkin osaltaan. Silloin oli autoa purettu oikein huolella ja apu oli saatu resetistä.

Mitäs ajatuksia tämä herättää?
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Kuulostaa vastaavalta siis kuin Skydiver:lla oli.

Hyvää palvelua ilmeisesti kuitenkin huollolta.
Mielestäni et ole velvollinen maksamaan välttämättä noita puolia....
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Paljon siellä kaveri väänsi asian kanssa. Eli onneksi myös tällaista on vielä autonkorjauspuolella. Merkkiliikkeen kanssa asiointi olisi varmasti ollut aika paljon haastavampaa ja olisin joutunut työstä maksamaan ja sitten riitauttamaan asian.

Suuri helpotus, että asia selvisi noinkin vähällä ja ilmeisesti kone on täydessä tikissä, eikä suuremmin kärsinyt tuosta vikatilasta.

Rahallisesti tämä onkin hankala paikka. Periaatteessa siis nokkahihna on asennettu oikein ja kyseessä on auton ominaisuus, joka jäänee minun hoteilleni. Kallis paukku tästä tuli, mutta pääasia että saan kiesin alleni ja se ei mennyt ihan soosiksi tässä. Täytynee käydä vähän aktiivisemmin koeajolla 8)

Jos vielä muilla ajatuksia tästä koko sopasta, laittakaa ihmeessä tulemaan. Ite mietin lähinnä, että toivottavasti vika ei uusiinnu!
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Hieno homma, jos vehkeet pelaavat nyt kuten pitääkin. :peukku

Sen verran täytyy vielä sanoa, että en ihan purematta nielisi tuota selitystä, että nokkahihna on periaatteessa asennettu oikein ja nyt esille tullut ongelma olisi peräisin auton ominaisuudesta... Asia on kuitenkin niin, että joko huolto on tehty oikein valmistajan tarkoittamalla tavalla tai sitten se on tehty väärin/huolimattomasti. Siinä ei oikein ole välimaastoa. Kuulostaisi vähintäänkin erikoiselta, että autoa syytetään väärin tehdystä työstä. ;) Sinähän tilasit kuitenkin oikein tehdyn työn huollolta ja maksoit jo siitä käyvän korvauksen, mutta sait aluksi melkein oikein tehdyn työn, jota nyt on vain korjattu vastaamaan tilaustasi.
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Koeajon tulos: Galantti pelaa taas niinkuin ennenkin. Oli jotenkin erityisen hyvä fiilis ajella. Eikä vauhtikaan näyttäny tuottavan ongelmia. Käynti on tasainen ja kaikki muukin sähkötoiminen pelaa täydellisesti. 8)

Kiitos Skydiver hyvästä vastauksesta. Pohdin itekkin tätä asiaa, että mitä nyt pitäsi vaatia ja voinko yleensä vaatia mitään. Toisaalta huoltoliike selvitti vikaa kohtuullisen paljon veloituksetta ja oli aktiivinen asian suhteen. Eli korjasivat virheen, joka ei välttämättä ole heidän vikansa tai mainittu tuossa ohjeessa. Mistähän tämän voisi varmistaa?

Suoria kustannuksia minulle tuli tästä yksi hinaus 80€, puola 190€ ja vikatestin luku 30 €. Pohdin nyt sitäkin, että mikä on tuolle tinkaamiselle tuntihinta ja kannattaako vaiva.
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Tarkoitin tuolla "valmistajan tarkoittamalla tavalla" lähinnä vain sitä, että huollon jälkeen kaiken pitää toimia edelleen kuten ennenkin.

Ymmärsin hieman väärin aiempaa viestiäsi ja sain sen käsityksen, että huolto yrittäisi velottaa selvitystyöstä jotakin lisätuntihintaa, mutta jos lisäkustannukset ovat nuo edellä mainitsemasi, niin sitten asia on varsin hyvin hoidettu huollon puolelta. Puolan vaihto on tietysti jossain määrin turha lisäkustannus, mutta kuten pohdiskelitkin, niin ehkä sen asian suhteen ei enää maksa vaivaa alkaa siitä vääntämään. Nyt vain pykälää silmään ja nautiskelemaan kilometreistä ja kesästä kunnossa olevalla autolla. 8)
 
Vs: Mitsubishi Galant 98 erikoinen sytytysongelma?

Paljon tästä tuli oppia itsellekin ja annan sillekin arvoa. Toivottavasti tämä ketju palvelee jatkossa muita, joilla tulee mystisiä ongelmia Galantin kanssa eteen.

Kiitos vielä kertaalleen kaikille ansiokkaita kommentteja antaneille!

Hyvää kevättä ja kesää!

Edit: Typo
 
Takaisin
Ylös Bottom