Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

NiKiii

New Member
Liittynyt
1 Lokakuu 2012
Sijainti
Porvoo
Joo eli sain D2:sen alustasetiin kiinni, ja alko sen jälkeen koko auto täristämään kiihdytyksissä, heti kun himmaa kaasua niin loppuu täristys? voihan toki olla ettei sitä tärinää vaan tuntenu kun ennen alusta oli sen verran löysä, mutta mikäs tuossa voisi vikana olla?
Auto vm -97 2.5 v6 tomaatti gallu
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

Makoisia lukuhetkiä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=22305.0

ps. Pääset ostaan vetoniveliä....
 

NiKiii

New Member
Liittynyt
1 Lokakuu 2012
Sijainti
Porvoo
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

Tuota lueskelin ja tuli semmonen fiilis että kaikki vaan arvailee kaikkea, olisko hyviä ideoita miten testata mitäkin? ja mistä se johtuu että vaan kiihdyttäessä?
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

NiKiii sanoi
Tuota lueskelin ja tuli semmonen fiilis että kaikki vaan arvailee kaikkea, olisko hyviä ideoita miten testata mitäkin? ja mistä se johtuu että vaan kiihdyttäessä?

Ota huomioon että topic on aika vanha ja sitä on päivitetty tuoreemmalla tiedolla pitkään. Yleisin syy on juurikin nuo vetarit, ja tuo että esiintyy vain kiihdyttäessä viittaa aika selkeästi tuonne vetoakselien suuntaan jos asiaa vähän ajattelet. ;)
 

NiKiii

New Member
Liittynyt
1 Lokakuu 2012
Sijainti
Porvoo
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

joo ja sitten tuolla yhellä sivulla mainittiinkiin juuri että jos auto ollut vakio korossa, ja alustasarjaa laittaa(maavara 6cm matalimmasta kohdasta nykysin) niin malja on voinut kulua eri tavalla=täristys
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

NiKiii sanoi
joo ja sitten tuolla yhellä sivulla mainittiinkiin juuri että jos auto ollut vakio korossa, ja alustasarjaa laittaa(maavara 6cm matalimmasta kohdasta nykysin) niin malja on voinut kulua eri tavalla=täristys

Voi olla että joutuu koko akselin uusimaan, tod näk se on se pidempi akseli niistä sisäosaltaan viallinen.
 

NiKiii

New Member
Liittynyt
1 Lokakuu 2012
Sijainti
Porvoo
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

Eli toisin sanoen kalliiks tuli kentään laitto?.. :S ja noita osia kun galanttiin saa ettiä niin kiven alta ettei mitään järkeä
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

NiKiii sanoi
Eli toisin sanoen kalliiks tuli kentään laitto?.. :S ja noita osia kun galanttiin saa ettiä niin kiven alta ettei mitään järkeä

No onko ravistus alueella 30-40 ? Vai 70-90 vai missä kaikkialla? Nosta se takas ylös niin ei ravista :)
 

NiKiii

New Member
Liittynyt
1 Lokakuu 2012
Sijainti
Porvoo
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

rumahan siitä ylhäällä tulee! : D vois kattoo siitä sen rajan millon ei ravista, vai pitäskö testaa niitä maljoja vaihdella? siis aika lailla aina kun kaasua painelee vähän ankarammin niin alkaa, ei vauhdilla niin väliä
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

Sisämaljat vaihdat ni yleensä auttaa. Mut toki sekin maksaa...Toki voi olla jo ulkopäätki kuluneet.
Minkä verran ajettu?
Kaikki tieto lukee tuolla linkis kyllä. Luet joka sivun vaan loppuu asti. Viimesin tietohan on viimesel sivulla ;D
 

NiKiii

New Member
Liittynyt
1 Lokakuu 2012
Sijainti
Porvoo
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

No noi "tiedot" oli niin epäselviä alottelevalle : D tuon "malja" sanan tarkotuskin löytyi vasta kuvaa kattoessa, 270tkm eli sisäänajettu ;) pitää alkaa ettimään mistäs sais mitäkin osaa, mutta ekaks pitää testaa vaikuttaako parin sentin nosto ollenkaan : )
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

Oon tässä pähkäilly, kun tuolla omalla dyn-4:lla kiihdyttää, sama oikeastaan mikä vaihde päällä, niin alta 2000-2500rpm tärinää on jonkunverran. Yläkierroksilla vetää ihan ok. Eli vetoniveletkö tuon tekee? Autoon vasta vaihdettu kardaaniin kaikki. Kaveri kertoi jolla on samanlainen, että se kuskinpuolen etuvetari ainakin ois ongelmallinen näissä?

Ois vaan mukavaa vois ajaa alta 2krpm, saattais vähä säästää polttoainettakin... :D

Mietin sitäkin, voiko olla sytytyksessä esim ajoitus vähän pielessä? Autoon on tehty kansi uudestaan jakohihnankatkeamisen vuoksi, ja silloin tietysti ollu kaikki osat irti. Ja edellisten omistajien käyttö ollu ilmeisen runnomista...
 

eki75

Galant 1.8td-88, 720tkm "Eläkkeellä", +FD 15
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Karstula-JKL-Kolho
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

Vensku_ sanoi
Oon tässä pähkäilly, kun tuolla omalla dyn-4:lla kiihdyttää, sama oikeastaan mikä vaihde päällä, niin alta 2000-2500rpm tärinää on jonkunverran. Yläkierroksilla vetää ihan ok. Eli vetoniveletkö tuon tekee? Autoon vasta vaihdettu kardaaniin kaikki. Kaveri kertoi jolla on samanlainen, että se kuskinpuolen etuvetari ainakin ois ongelmallinen näissä?

Ois vaan mukavaa vois ajaa alta 2krpm, saattais vähä säästää polttoainettakin... :D

Mietin sitäkin, voiko olla sytytyksessä esim ajoitus vähän pielessä? Autoon on tehty kansi uudestaan jakohihnankatkeamisen vuoksi, ja silloin tietysti ollu kaikki osat irti. Ja edellisten omistajien käyttö ollu ilmeisen runnomista...

Onko tasapainoakselin ajoitus oikein...

-Eki
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

eki75 sanoi
Onko tasapainoakselin ajoitus oikein...

-Eki
Kyllä pitäis olla. :) Etummainen on ihan merkeissään ja takimmainen on katottu että pyörähtää oikeaan suuntaan klo 12:sta ja sitten merkit kohdalleen... (jos se ohje nyt noin meni)

Noinhan se kait vois kanssa ilmetä, tärinänä siis, jos ei olis kohdallaan? Mutta voisko olla mitään muuta kuin tp-akseli(t)?

Pahaa ei tietysti tekis vaikka varmistaa vielä asia, onhan vaan vähä työläs purkaa kaikki muovit pois. Tosin pitäis jostain uudet muovit saada tuohon, vanhat aivan päreinä/kieroja jne...
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

Harri K sanoi
Siinä power mikäs transistor mutikka nyt olikaan, oli pari johtoa aika liki poikki, silloin pätki rytäs silloin tällöin, ne kun korjasin, niin ainakin muuten toiminu nyt sitten ok... Tämä palikka kyllä pyörii irrallaan tuolla konehuoneessa, ja siinä missä se kuuluis olla, on toinen mötikkä. Liekö joskus vaihdettu, jos johdot ollu melkein poikki, ja luultu vika olevan siinä, mutta johtoja räplätessä kun vaihdettu tuo yksikkö, niin tullu "kuntoon"...

Vois tietysti vaihtaa tulpanjohdot jne? Enkäs muuten mene takuuseen koska tulpat vaihdettu, autolla tosiaan vasta ajettu nyt 600km kun saatu kuntoon. :) Leimattukin 3 vuoden pikku huoltotauon jälkeen. :peukku

Onkos näissä sitten millaista sytkävikaa muuten?
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

Nii, lisätäkseni vielä, siis nimenomaan kiihdytettäessä täristää. Eli kyllä se tasasilla kierroksilla menee nätisti, mutta heti kun aletaan kuormittaa moottoria, niin alkaa täristää/jyrisee... Eikös se silloin viittaa juurikin voimansiirtoon, ei niinkään moottoriin? Tuntuu just sille, että moottorilla olis menohaluja, mutta kaikki muu panee niin pahasti vastaan, että täristää sen takia.

Tietysti ku tottunu tuohon 530d:n vääntöön, niin onhan tää vähä laiska kaikkinensa. ;D
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

No ootko ne vetarit tarkistanu? ja etenkin onko se kuskinpuolen vetarin välikannake molemmilla 2 pultilla kiinni lohkossa kunnolla?
Entä kardaani, onko tukikumeissa väljää?
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

Harri K sanoi
No ootko ne vetarit tarkistanu? ja etenkin onko se kuskinpuolen vetarin välikannake molemmilla 2 pultilla kiinni lohkossa kunnolla?
Entä kardaani, onko tukikumeissa väljää?
En ole vielä ehtiny, tekemistä ollut niin paljon. Juuri mm tulin töistä. (huom kloaika) ;D
Pitää tuo välikannake kattoa ainakin ensimmäiseksi. Onkos vetareissa muuta katottavaa ku pyöritellä niitä? ??? Kyllähän ne just katsastuksessa niitä pyöritteli, eikä mitää sanomista löytäny.. ::)
Ja aikasemmin kirjoitinkin, että kardaanissa on kaikki uutta. (ihanan kallista. ;D)
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

No ilmaantuiko se ongelma sen kardaaniremontin jälkeen...? Vaikka olis kuin kaikki uutta niin jos siinä hommassa on pikkasenkin mennyt jotain käteen niin tärinöitä voi jäädä...? :( :)
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

No oikeastaan ei, toivoin että tärinät ois loppunu siihen remonttiin. Paljoa tuota ei ole kyllä ajettu ennen tuota remonttia, kun ei ole ollut leimaa. Toki yks vajaa 200km varovainen siirto puuhakilvillä, ja satunnaista ajoa silloin tällöin sivuteillä. Nyt vasta päässy ajamaan kunnolla... Mutta ei tuo kardaaniremontti juurikaan vaikuttanu... Mutta kardaani on katottiin tarkasti että menee ristikot jne samaan asentoon, jotta tasapaino säilyy jne...
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

Takaperässä tai kulmavaihteessa väljää ehkä voi myös olla (hammaskosketus väljä)
Mites moottorijarrussa?
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

ei täristä moottorijarrussa. kardaania pystyy näköjään vähän pyöräyttää auton seistessä, eli onhan siellä nyt välyksiä... Mut ainahan noissa vähän onkin?
Välituki oli oikein jämäkkä. vetarista ku "heilutin", niin pieni klappi oli siinä sisäpäässä, sen verran että piti pienen klapsahduksen. Ei tuonkaa Kai pitäisi sitä aiheuttaa... Alan silti kohta kallistumaan jotenkin esim jakohihnan kireyteen, sehän vähän muuttaisi ajoituksia, jos on löysällä...
 

samisami2

New Member
Liittynyt
21 Maaliskuu 2010
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

Itse pitäisin kyllä juurikin tuota vetaria tärinän aiheuttajana. Omassa etuveto gti galantissa ei tuota tukea ole ja siinä oli klappia semmonen 10mm. Täristi kiihdyttäessä ja tärinät hävis kun elvytin glsi neulalaakereilla tuota vanhaa tripodia. Tuossakin taitaa olla edessä jotkut katkastut jouset. Kierros iskareita ja jousia tulossa.
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

Harri K sanoi
Takaperässä tai kulmavaihteessa väljää ehkä voi myös olla (hammaskosketus väljä)
Mites moottorijarrussa?
Nykyään muuten tulee aika hyvät jyrinät ja tärinät moottorijarrussakin siinä parintonnin-kolmentonnin kieppeillä... ::)

Pitäis varmaan alkaa tuota voimansiirtoa huoltamaan isolla kädellä. ;D

Jotenkin viekkaisin laatikon pääakselia, prkl ku ei tajunnu silloin kattoa ja kokeilla ku oli kaikki irti autosta konetta tehdessä. :seina
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: Mitsubishi galant täristää kiihdyttäessä?

pera8x @ BTCF forum sanoi
nyt on pemari korjattu ja taas ajossa. tein kovan siivapyörän tuosta orkkis pyörästä. ei maksanut kun vitosen materiaalit tohon. eli käytännössä vaan purin koko pyörän, putsasin uudelleen liitettävistä pinnoista kumin jämät pois ja sorvasin pinnat suoriksi.

sitten vaan sopivia laippoja tekeen kumien tilalle. tiukalla sovitteella ja suurlujuuslukitteella kiinni. lopulta paketti oli kasassa, niin vielä varuiks pikkuasen hitsuuttelin. sitten vielä viiminen silaus, pinnat suoriks ja kierroksia masiinaan, niin huomaa, josko väpättää. no epä se väpättänyt, jotenka kiinni vaan kampuran päähän terstaileen.

nyt on 50km takana ja voielä toimii. ainoa ero, minkä huomaa on se, ettei enää kalkata. no joo, siis ainoa ero vaimennettuun pyörään on siinä, että jos matalilta kierroksilta lähtee vedättään rankemmin, niin pikkasen aistittavissa pientä "jyrinää". pienemmillä kaasuilla toimii ihan kun ennenkin ja isommallakin kaasulla jos kierroksia on yli 2000. eli kyllä niiillä pyörillä on eroa. no, tulipahan testattua. ajetaan tälläsellä nyt, kun kerta pelaa.

Tulipa vaan mieleen, kun omasta tuo dampperi tuntuisi ääntävän ja niinpoispäin, taidan ensalkajaisiksi tilata siihen uuden, Rockautolta saa ainakin kohtuu hintaan niitä... Samalla otan Boschin tulpanjohdot samaan kyytiin varmaan.

Voisko tuo tärinä/jyrinä tosiaan olla tuosta dampperista kiinni, toivotaan että ainakin jonkin verran. :p Mulla nimittäin juuri alta 2000 jyrinät pahimmillaan. Varmasti on voimansiirrossa isoimmat syyt, mutta tuotakin täytyy kokeilla. ;)

Tuossa Pera:n tapauksessa siis dampperin vulkanointi petti kokonaan ja pyörästä tuli siis kaks erillistä osaa. Ja 203e kuulema saksan Ebaystä bemmin dampperi. :nykii
 
Ylös Bottom