Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Onko kenelläkään tiedossa/jemmassa HYVÄÄ listaa Mitsujen ND suuttimista spekseineen? Yritin etsiä netistä tietoa muutamasta suuttimesta, ja totesin homman vaikeaksi: yhtä, kattavaa listaa ei löydy, ristiriitaista tietoa sen sijaan löytyy. Ajattelin, että pitäisikö meidän kasata vähän suutintietoa tähän, koska useimmat suutinmallit löytyvät kyllä joltain hyllystä tai autosta. Itse pääsen tarkistamaan ainakin muutaman omasta hyllystä löytyvän suuttimien tiedot.

Kokosin jo noista netin syövereitä löytyneistä taulukoista vähän alkua. Takuuta (tarkistamattomien) tietojen oikeellisuudesta en voi tietenkään antaa, eli jos joku tieto on väärin, ilmoittakaa siitä. Ja ne tyhjät paikat pitäisi myös täyttää, sekä kysymysmerkit poistaa...
Kun uutta/korjattua tietoa tulee, niin vastatkaa tähän threadiin ja ilmoittakaa moottorin tiedot tarkkaan (vuosimalli, tyyppi, turbo vai ilman jne jne...)
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Monien nettisivujen mukaan Montero (miksei siis myös Pajero) 3,0 V6 on sama kuin 4G63 8V sohc eli tuo INP-051 / B210H
Tuli huomattua kun etin Galanttiin suihkuja.. Ja värihän on valkoinen. Vai voisko tuon light tan käsittää ns "likainen" valkoinen
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

"tan" on sanakirjan mukaan kellanruskea, eli kaippa tuo "light tan" voisi olla likaisen valkoinen?
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Onko injector-typellä mitään käytännön merkitystä, eli ovatko ne vain eri ikäisten suutinten varaosanumeroita vai oikeasti erilaisia suuttimia? Mulla olisi 4kpl MDH240H suuttimia ja todennäköisemmin saisin puuttuvat kaksi doch-koneesta kun niitä enemmän on myyty kun tota uudempaa soch 16 valvea.
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

"injector type" on suuttimen mallinimi ND:lla, aivan kuten Noksulla oli joskus 6110 ja nykyään se onkin sitten E90 tms. Kyllä ne ovat erimallisia suuttimia.
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Niko Päivinen sanoi
"injector type" on suuttimen mallinimi ND:lla, aivan kuten Noksulla oli joskus 6110 ja nykyään se onkin sitten E90 tms. Kyllä ne ovat erimallisia suuttimia.

Homma selkee, eli pitää siis hankkia samantyyppisiä suuttimia isommalla tuotolla..
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Joo ei se koskaan ole hyvä sekoittaa suuttimia, edes samantyypin eri ikäisiä, saati sitten kokonaan eri tyyppisiä suuttimia. Vaikka niiden ilmoitettu tuotto olisikin sama.
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

No niin, nyt on tutkittu suuttimia tallissa. Tutkituista suuttimista näkyy löytyvän sekä tuo injector casting # että tuo injector type. Sen sijaan väri näyttää olevan melko epämääräinen tunniste, varmempaa on tarkistaa suuttimen rungosta nuo injector casting # ja/tai injector type, koska esim. mustalla merkittyjä suuttimia löytyi meiltäkin kahta eri mallia.

Tässä meidän tallista löytyneet suuttimet:

4G63 (nt) DOHC 16V, oletettavasti -89 vuosimallista: INP-053, B240H, musta
4G63 (nt) SOHC 8V, -89: INP-051, B210H, vaalea/valkoinen
4G64 (nt) SOHC 8V, oletettavasti -89-92 väliltä: INP-052, B275H, vihreä
4G64 (nt) SOHC 8V, oletettavasti -89-90: INP-003, M275H, musta
4G67 (nt) DOHC 16V, vuosimalli tuntematon, mutta väkisinhän tämä on -89-92 välilltä: INP-053, B240H, musta

Samalla löytyi hyvä linkki, jossa ei tietenkään ole noita cc/min arvoja, mutta on tyyppikoodit ja Mitsun MD-numerot:

http://www.fuelinjector.citymaker.com/MITSUBISHI_FUEL_INJECTORS.html

(Tuon mukaan 2G turbo Clipsen suutin on todennäköisesti INP-018, eikä INP-081)
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Niin tähän tutkimukseen saa osallistua, muuten homma jää tähän kun meidän tallin suuttimet on tutkittu...
Tarkkasilmäinen kaveri näkee suuttimen rungon molemmilta kyljiltä löytyvät kaiverrukset (yleensä, mallista riippuen) myös silloin kun ne ovat autossa kiinni. Ei siis pitäisi olla mikään ylivoimainen homma...
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Osallistutaan kun ehditään tutkimaan. Tuossa alkuperäisessä taulukossa on ihan diibadaabaa esim. Evo 4:n kohdalla.
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Jep, kuten sanoin, tuo ensimmäinen taulukko on koottu kaikenlaisista epämääräisistä netistä löytyneistä taulukoista ja foorumeilta. Juuri siksi olisi hyvä OIKEASTI käydä läpi näitä...

O-Jay huomasi yhden jutun: tyyppinumerossa esiintyvä H tai L saattaisi samalla ilmoittaa impedanssin (High tai Low)? Saako teoria kannatusta? Taulukon mukaan näin saattaisi olla, mutta tietääkö joku tarkemmin noiden kirjainten merkityksen?
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Listaa päivitetty.

Ja kaikenlaista jännää tietoa löytyy: jostain syystä 4G64 SOCH 8V Sapporoissa on ollut monenlaisia suuttimia, meillä tuli jo vastaan kahta eri mallia, ja listan mukaan on olemassa vielä kolmaskin vaihtoehto. Lisäksi ne ovat mielestäni yllättävän isot noinkin "tehottomaan" koneeseen, jos ne tosiaan ovat 275cc/min..... hyvä "päivitys" suutin dynyyn tai Gti Galluun?
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Mulla on -97 (4g63 vapari) eclipsessä 240cc suuttimet, mutta en sitten näemmä ollut ottanut siitä kuvaa, joten tarkempaa koodia en tiedä/muista. Sama suutin löytyy kaikista vapari-ecleistä, jopa 420A chryssen koneesta. 1. sukupolven ecleissä on 275cc.
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Ei tästä listasta

http://www.fuelinjector.citymaker.com/MITSUBISHI_FUEL_INJECTORS.html

ainakaan löydy yhtään 275cc suutinta 1G clipseen...?

(Tämän vuoksi yritänkin tässä potkia porukkaa katsomaan niitä suuttimia ihan itse, koska netissä olevat listat ovat aina vähän ......netissä olevia listoja....)
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Ahaa, eli eurooppaan tuoduissa 1G Clipseissä olisi 275cc suuttimet. No, sitten enää odotellaan, että joku sanoo sen injector typen ja injector casting-merkinnän....

Luultavasti kyseessä on joku noista 4G64 koneissa käytetyistä suutintyypeistä.
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Noh, ajellaankos tällä foorumilla ainoastaan kaasaripeleillä ja dieseleillä...? ;)
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

No hyvä on tuli nyt sitten katsottua kun tällä tontilla pyritään välttämään kaasareita ja dieseleitä... ::) Eipä tuossa nyt paljon uutta oo mutta ainakin kaikki tarpeelliset tiedot jokaisesta järjestyksessä ja samassa,kysymysmerkit täydentyvät joskus pois jos selviää jostain varmaa tietoa... Ja tätä listaa jos joku menee muokkailemaan niin saa varautua talvipäivillä pyörimään lumihangessa,sen verran iso siivu tästä vuoden ekasta päivästä meni tuohonkin selvittelyyn... :( :)

INP-050 B182H KELT. MD111420 (?) C12V C52,62A
INP-051 B210H VALK. MD111421 (?) GALANT 2.0I OHC C53,63,77A D04,08W D21A E32,33,38,39A L141,146G
INP-052 B275H VIHREÄ MD111422 E16A,E39A
INP-053 B240H MUSTA MD127069 GALANT 2.0I DOHC C58,68A D22A E33,39A
INP-057 N210H VALK. MD156760 C37V D21A E32,33,38A F16A K26T N11W
INP-059 N240H VAAL.PUN. MD158850 D22A E33A
INP-060 BDH182 ORANSSI MD162524 C52,62A E88A
INP-061 BDH210 VIHREÄ MD162525 F16A
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Upeeta!

Ja sieltähän tuli heti uutta tietoakin: Jossain E33 mallissaKIN on sitten ollut 240cc suutinta, meillä kaikissa SOHC 4G63 koneissa oli nuo pienemmät 210cc suuttimet. Ja samaten jonkin mallin E39:stä löytyi näköjään tuo sama 275cc suutin, jota Sapporoistakin löytyy.... mielenkiintoista.

Näin tämä lista täydentyy, kun useammat vaan jaksaisivat vilkaista niitä suuttimia... ::)
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Tosin "E33" voi olla OHC tai DOHC ja suurin osa noista on katsottu uusista paketissa olevista suuttimista,oikeaa tietoa silti... Tuo vaikutti minustakin kiintoisalta olisko Sapporon suurempaa(?) suutinta muka jossain Galantissa ja jos niin missä...? :)
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Ai niin joo, onhan etuvetoinen GTI Gallukin E33... joo, siinä se 240cc suutin varmaan majaileekin.

Jos sitä 275cc suutinta on DOHC Galluissa ollut, niin luulisi että se pitäisi ainakin ECUn ohjelmassa jotenkin huomioida, ja silloinhan ECUkin täytyisi olla eri numerolla kuin 240cc suuttimilla varustetun Gallun ECU..
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

OT:

Kellään tietoa kuka myisi nykyään noita ND:n suuttimia.?

Startax on joskus myynyt,mutta pitääpi varmistaa nykytilanne,kun ei nuo timanttitiskin hinnat hirveästi lohduta..
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Workshop manualista

vm. 1992, 4G61 DOHC

suutin: B275H

Eli 1.6 GTI koneessa olisi jopa 275cc suutin...mielenkiintoista...
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

1,6 16V soch lancerissa sininen, mutta poiketen tuosta ensimmäisestä taulukosta, oli mielestäni inp-062. Muita tietoja en saanu, ku oli niin likaset eikä ollu aikaa ruveta puhistaan
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Kumpikin voi olla oikeassa, sekä taulukko, että havainnot, varsinkin kun kyse on tuosta väristä: samalla värillä on (omien havaintojen ja useiden nettilähteidenkin mukaan) erilaisia ND:n suuttimia = VÄRI ei ole mikään 100% varma tai yksiselitteisesti yksilöivä tunniste!

Ja juuri tämän(kin) vuoksi olisi hyvä koota sellaista taulukkoa, jossa olisi nuo suuttimesta löytyvät tiedot lueteltuna...
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

-89 4g63 SOHC Gallussa on, jälleen kerran, tuo INP-051/valkoinen suutin. Tulipahan tarkastettua taas yhdestä yksilöstä. ;D
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

..ja sitten paljon suuttimien tiivareita mukaan.

Ei paljoa vanhempien suuttimet kestä pyörittelyä,kun lahoavat kirjaimellisesti käsiin..
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Tämä on tiedossa. Ei ollut tarkoituskaan käännellä niitä. Numerot pystyy katsomaan suuttimia kääntelemättä useimmista autoista. (TJEU omasta Galantista)

Hommaa varten on lisäksi varattu peili ja taskulamppu.
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

-90 Dyn-4 GTI:ssä oli mustat 240H suuttimet. Onko kokemuksia sopiiko perus eurosuuttimet (Bosch, Siemens jne.) suoraan, alatiivistehän on se normi o-rengas näissä?
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Evo 4 (1-3 CAPS:n mukaan samalla osanumerolla):
INP 019
MDL510
keltainen
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Pitääpäs vastata tähänkin nyt kun tuli tutkiskeltua asiaa..

Eli molemmat E33 8v SOHC gallut ( manuaali ja automaatti) on noilla valkosilla INP-051 suuttimilla..

Kun taas dynys -89 GTI on keskellä mustat ja reunimmaisille joko tummansiniset tai vihreät, ei kuitenkaan mustat, numeroita en nähnyt katsoa ku melkosen työn takana oli tuon värinkin katsominen.. :D mutta yritän senkin selvittää huomenna..
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Olen edelleen sitä mieltä, että se väri on TODELLA huono tai jopa merkityksetön tunniste. Kannattaa aina koittaa kurkkia (vaikka peilin avulla, jos pelkää kuivien tiivisteiden hajoamista) ne valusta löytyvät kaiverrukset.
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Tuli tossa katsottua CAPS:sta oikei valmistenumeron perusteella ja tohon mun dynyyn näyttäs olevan neljääkin erilaista suutinta tarjolla, eli numerot on MD127069 ( INP 053), MD111421 ( INP 051), MD111422 ( INP 052), MD158851 ( INP 058 )..

Eli mitsun numerot otettu capsista ja ton yhen linkin mukaan otettu noi ND numerot..
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Hassua, valmistenumerolla pitäisi tulla ainoastaan yksi vaihtoehto...
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

mikki87 sanoi
Pitääpäs vastata tähänkin nyt kun tuli tutkiskeltua asiaa..

Eli molemmat E33 8v SOHC gallut ( manuaali ja automaatti) on noilla valkosilla INP-051 suuttimilla..

Kun taas dynys -89 GTI on keskellä mustat ja reunimmaisille joko tummansiniset tai vihreät, ei kuitenkaan mustat, numeroita en nähnyt katsoa ku melkosen työn takana oli tuon värinkin katsominen.. :D mutta yritän senkin selvittää huomenna..

Ei kannata sekoittaa suutinten liittimien väriä itse suuttimien väriin-suuttimethan ovat aina samanvärisiä mutta siihen olen itsekin törmännyt että johtosarjan liittimet voivat olla kahdella eri värillä-varmaankin selventämään jotain seikkaa niissä... :)
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

samitsu sanoi
Ei kannata sekoittaa suutinten liittimien väriä itse suuttimien väriin-suuttimethan ovat aina samanvärisiä mutta siihen olen itsekin törmännyt että johtosarjan liittimet voivat olla kahdella eri värillä-varmaankin selventämään jotain seikkaa niissä... :)

Tämän asian olen myös itse huomannu mitsuissa ettää yleensä keskimmäisten ja reunimmaisten liittimien värit on erilaiset, tos mun autossa on todellakin kahta eri väristä suutinta.. päivän aikana yritän tonkia selville ne numerot sieltä.. :peukku

Nyt tuli katseltua tarkemmin ja ne suuttimet on INP-058 tossa dynyssä..
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Pitääpäs huvin vuoksi katsoa mitä oikein mitsutiskillä sanotaan ton auton suuttimiksi kun tulee asiaa sinne.. pitää viel katsoa yhen kaverin vm. 91 dynystä mitä siel on paikallaan..
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Aloitin datan siirtämistä tänne:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Suutinten_mallit

Lähteinä CAPS, tässä ketjussa olevat tiedot ja mainitut linkit. Virheitä voi olla vaikka yritin olla mahdollisimman huolellinen. CAPS:n mukaan 275 cc/min INP-058 suutin olisi käytössä E33A / E39A sarjassa vain viritetyssä AMG erikoisversiossa. Ihmettelen miksi mikki87:lla olisi siten nämä suuttimet ellei niitä ole vaihdettu jälkikäteen. Kaikissa muissa E3xA 2-litraisissa ei-turbo Galanteissa on CAPS:n mukaan 240 cc/min suuttimet, paitsi 89-90 2.0 SOHC jossa olisi 210 cc/min suuttimet. Pystyykö joku vahvistamaan tätä eli onko esim. 88 tai 91 malleissa tosiaan 240 cc/min suuttimet eikä 210 cc/min?
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

CAPSin mukaan mulla (eclipse -97 4g63 vapari) on INP-064 (MD175077), jollaista tuolla wiki-listalla ei ole lainkaan. Tuotto on myös tuo 240cc, mutta ohmeista en tiedä enkä googlella löytänyt, mutta valistunut veikkaus on korkea.
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Non-Turbo 1.8L - N210H Injectors-casting #INP-057 (210cc High Impedance)
Non-Turbo 4G63 - N240H Injectors-casting #INP-059 (240cc High Impedance)
Turbo 4G63 A/T - B390L Injectors-casting #INP-008 (390cc Low Impedance)
Turbo 4G63 M/T - B450L Injectors-casting #INP-009 (450cc Low Impedance)
2G Turbo BlackTops -MDL450 casting #IPN-081 (450cc Low Impedance)
2.4 - MDH275-casting #IPN-065 (275cc High Impedance)
JDM motors that came with the B16G had yellow 510cc injectors
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Posti toi juuri kotiin MDH275H suuttimet. Sininen tunnisteväri, korkeaohmiset, kaksikeilaisella (uudemman mallisella) suihkulla. Sen muuten tunnistaa helposti kun katsoo suuttimen päätä, suuttimen pään muovissa on sellainen kahdeksikon muotoinen reikä.

Bonuksena näiden mukana tuli sellaiset snap-malliset sähköliittimet, ja ajattelinkin vaihtaa ne vanhanmalliset, sokalliset liittimet näihin.
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

9/90 käyttöönotettu Galant GTi Dynamic4, suuttimet vaaleanpunaiset INP-059 N240H

Onko näillä ja vanhemman mallin, myöskin 240cc INP-053 jotain käytännön eroa?
Noita vanhempia olisi huomattavan paljon helpompi löytää varaosiksi.
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

En sano näkemättä varmaksi, mutta veikkaan suihkukuviota josta tuossa pari viestiä ylempänäkin oli puhetta. Vanhemmissa on "yksikeilainen", uudemmissa "kaksikeilainen". Erottaa aika helposti, kun katsoo suuttimen päätä. Täytyy koittaa muistaa ottaa illalla kuvia, niin on helpompi hahmottaa mitä tarkoitan. Jos vaihtaa kaikki suuttimet (uudemmasta vanhempaan tai päinvastoin), niin en usko että eroa huomaa vakiokoneessa mitenkään.
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Pitääpä varmistaa mitä palleron suuttimet sanoo tuossa pääsjäisenä. Tuollaset likaiset vaaleat olivat..

Mutta mistäs tuohon noita tiivisteitä sais ja onko niissä muuta vaihdettavaa kuin se ilmeisin o-rengas?
Halloota? Kellään tietoa?
 
Vs: Mitsuissa käytettyjä Nippondenson suuttimia.

Tuli tuossa vaihdettua Lanceriin "uudet" (tehdaskunnostetut) ruiskusuuttimet. Vanhatkin toimivat, tosin epäilen jonkinasteista vuotamista tapahtuvan. Katsoin vain, että uudet näkyvät olevan INP-060, kun taas vanhat olivatkin INP-056. Muuten noissa ei värin lisäksi ollut havaittavaa eroa, mutta suuttimen kärki näkyy olevan erilainen. Lieköhän tuolla erilaisella päällä minkäänlaista käytännönmerkitystä? Lähti tuo nyt ainakin vielä käyntiin vaihto-operaation jäljiltä.

ruisku1.JPG

ruisku3.JPG

ruisku2.JPG
 
Takaisin
Ylös Bottom