Mitsun turboahtimet

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Nykyinen turbo alkaa olemaan lopussa, joten pitäisi miettiä mitä tilalle. Nykyinen ahdin on TC05-12A-8CM2 (alkuperäinen olisi TC06-11A-8CM2). Ensisijaisesti etsin vaihtoehtoa, joka sopisi mahdollisimman hyvin ainakin vakiomalliseen pakosarjaan, mieluummin myös downpipeen. Miten mahtaa olla Mitsun TD-sarjan ahtimien kanssa, onko kiinnityslaippa sama kuin TC-sarjassa? TD04HL-15G-7CM2 oli vähän mielessä. Virtauskapasiteettia saisi olla noin 250 hevosvoiman edestä. Maailmalla Garretin T03 on ollut suosittu korvausahdin, mutta alkaako aika olla jo ajanut sen ohi? Miten Garrettin kiinnitys verrattuna Mitsuihin? Budjetti on rajallinen, joten kaikkeen kivaan ei ole varaa. Ehdotuksia?

Tai tarjotkaa joku ehjää TC05/06 ahdinta pilkkahintaan, niin ostan sen pois ja pärjään sillä toistaiseksi. :)
 
muistelin vähä missä on tullu asioitua joskus

http://www.turbochargers.com

tuolla on kaikkea paljo....
mutta uusia ja toisaalta kalliita ::)

http://www.gikturbo.se/gikturbo.html
(vaatii acrodat readerin)

sitte on ruÅttin poikain sivulla hiukan laajemmin missä on millasia ja mitä maksaa "rajan takana"
hinnat on kruunuina
 
Osaako kukaan kertoa TD05-sarjan turbojen pakosarjan laipan mittoja? Lähinnä pulttijako ja ulkomitat olisivat kiinnostavia. Garrett T3:lle voisi tehdä sovituslaipan, mutta suomalaiset turbopajat huutavat reilun tonnin vähänkään kohtuullisemmin mitoitetusta kunnostetusta Garrettista.

Tehdasuusi TD05-16G maksaa rapakon takana 620 taalaa ja pulttijako kuvissa näyttää aika lähelle sopivalta. Mittoja en vaan ole saanut mistään käsiini.

-Antti
 
Tilasin lopulta 4x4 cossun spekseillä tehdyn Garrettin T3:n AET Engineeringistä. Hintataso on Suomeen toimitettuna noin 2/3 Suomalaisten putiikkien pyynneistä.

http://www.aet-turbos.co.uk/

Nykyisessä turbossa oli muuten laakeri pyörinyt kotelossaan, joten turbon keskiosa oli sitä myöten selvä. Akselin ja laakerin välys olisi ollut vielä ok...
 
Häh? Kuuluu pyöriä?

Miten se voisi muka kestää, kun pesä on vain normaalia valua? Eihän tuollainen konstruktio voi mitenkään olla pitkäikäinen... Laakeriholkki oli ihan naarmuilla ulkopinnaltaan. Välystä oli monta kertaa enemmän holkin ja pesän välissä kuin akselin ja holkin välissä.

En mä näistä toisaalta mitään tiedäkään... Mielenkiintoinen juttu.
 
Haudi.
Jeps...näin on, vai vaan valua? ;). Niinhän se tietenkin
on mut onhan sit taas teräksisen akselin ja tän valun
välissä "pehmeemmpi" metalli, just tää ks. laakeri ;D.
No oikeesti sehän perustuu siihen, että näitten kolmen
matskun väliin muodostuu ns. öljypatja minkä varassa
tää akseli/laakeri "kelluu" ja tosiaan siellä puhutaan
niin korkeista pyörintänopeuksista , et "inssit" on kai
kautta maailman todennut tän parhaimmaks konds-
truktioks. Ja tää ks. laakerin KUULUU pyöriä pesäs-
sään n. puolet/ykskolmasosa akselin pyörintänopeu-
desta edellyttäen tietysti, et ks. tötterö on kunnossa
;).
No sit on olemassa parempikin laakerivaihtoehto ja se
on tää keraaminen kuulalaakeri sehän ei oo tosta voi-
telustakaan niin "nokonnuuka" sille käy voiteluks vaik-
ka hartwallin Jaffa ;D,
no mut se onkin taas sit jo vähä ohi aiheen ja vois kes-
kustella siitä taas jossain muussa yhteydessä.
Ne naarmut jotka oli siinä laakerin ulkopinnassa(babbit-
pinnoite) messinkin päällä johtuu ihan yksinkertaisesti
siitä, että öljynkierrossa on ollut p****a tai paine on
ollut jossain vaiheessa niin huono(tyhjäkäynnillä) lähin-
nä että se on päässyt vähä "roikkuu"=leikkaa kiinni.
Mitä välyksiin tulee niin aksiaalisesti akselin/laakerin
välys luokkaa 0.10-0.15mm ja laakerin/ahtimen runkon
välys n. 0.40-0.50mm. Päittäisvälystä EI periaatteessa
yhtään. Siis silloin kun kaikki on jotakuin kunnossa.
Tosta tietämisestä sen verran, että joka päivä meikä
huomaa ,et tänäänkään EI tullu herättyä turhaan aina
oppii uutta tosin tietohan vaan lisää tuskaa vai miten
se nyt meni ;).
Et tämmöstä.
t:Arska
 
Ok, seison sitten korjattuna.

Toisin sanoen tuo vanhakin turbo voisi olla ok uudella laakerilla edellyttäen, ettei pesä ole kulunut liikaa. No tuskin se tehtaan spekseissä on akselin naarmujen perusteella ja päittäisvälystäkin on monta kymppiä. Mutta hyvä tietää joka tapauksessa.
 
Jepu.
Voisin kuvitella, että se on korjauskelpoinen.
Lähinnä TÄRKEIN kohta mistä se voi olla niin kulunut/
korjauskelvoton on tää akselin pakopesän puoleisen
pään ns. "männänrengas" ura jos se on liiaan kulunut
lähinnä aksiaalisesti niin sitten voi olla niin että uudel-
lakaan renkaalla se ei enään tiivisty ja silloinhan öl-
jynkulutus on taattu ;).
No periaatteessa siihenkin on olemassa korjaus mutta
ei täysin aukoton ja moni "turbokorjaaja" ei sitä hy-
väksy, itsekin olen vähän skeptinen mutta siitäkin ehkä
lisää jossain muussa yhteydessä.
Toki tietysti ennen kaikkea tätä, lätinää ennen on pitä-
nyt tarkistaa ne pakopesän mahd. halkeamat mikä on
se olennainen asia tähän korjauskelpoisuuteen.
Joskus niistä vaan tulee ns. Tuhkiksia ;D.
t:Arska
 
Siistii, mullakin lähtee korjattavaks ahdin :p
Aaattelin tos et jos ny pistäs ton td-04 tarkastettavaks kun alkaa olee jo kaikki muu vaihdettu (siis kaikki mikä on öljyn kans tekemisis) ja silti savuttaa skidisti??

Nooh otin sen ahtimen tos v.loppun irti, ni olihan se pakosiipi ihan märkä, öljyssä.. :(
Noin "inssin" logiikalla sen ei pitäs olla kovinkaan paljon öljyssä.
Voihan se kait olla kulkeutunu sinne sylintereistäkin kait, mut kun toisaalta pakopesä/sarja ei ollu kuitenkaan öljynen? :p Syvältä!!

Soitin jo myyjä liikkeeseen ni saa kuulemma korjattua vielä, tiedä sitte kuinka ne tollasen korjaa...
Ahdin oli noin 3000tkm ajettu, sen jälkeen kun se on muka "kunnostettu"..

Harmittaa vaa tällänen ikuinen säätäminen! Pitäs ruveta pistää dolareit kehii ja ostaa vaa uutta ja laatua!!!
 
Moi.
No niin, oliko tän pakosiiven alla oleva "lämpösuoja"
kuppi reunoista karstanen/märkä? Jos oli niin sata-
varmasti vuotaa sit just sieltä rengasuran välistä :(.
No siihen on just tää korjaus mikä ei välttämättä ole
täysin aukoton.
Elikkäs uraa ajetaan sorvissa toisen renkaanleveyden
leveämmäksi ja laitetaan kaksi(2)-rengasta rinnakkain
;).
Näin yksinkertaista, mutta kuten sanottu kolmen tii-
vistyspinnan lisäksi kaksi lisää ja ne pyörintänop./
lämpötilat... no joskus onnaa toisinaan taas ei ;D.
Totta...myöskään näin "maallikon" mielestäkään se ei
saa olla öljystä märkä se siipi/ympärystä.
Ja kuten sanoit uus on aina uus, mutta kun ne hinnat.
........?
No katotaan kuis käy.
t:Arska
 
...Pakosiiven alla oleve kuppi? Naah, en saanu sitä pakopesää irti siit. Se myyjä sano et sitä joutus vähä lämmittää et irtois helpommin. Joten irrottakoon ite ni ei mee siivet rikki.
Vai ethän sä sitä "klemmarii" meinannu joka on siin keskiön paikkeil joka pitää tätä pakopesää kiinni siin keskiös? Se oli ainaski iha karstas ja öges :-/
Nooh, ehkä se äijä sen sit fixaa, toivotaa et kestää seuraavan kerran vähä kauemmin.
Tosiaa toi rengastus ei kuulosta kovin hyvält, mut sit toisaalt jos se on alunperin sellasel renkaal, ni ehkä se sit kestää toisen turbon eliniän :)
 
Moi.
Joo Ville. En meinannut sitä klemmarii millä tää pako-
pesä on kiinni siinä keskiosassa mutta se olis pitänyt
kyllä ottaa siitä irti et olis saanu sen pakopesän pois ja nähnyt tän kupin. Mut kuten sanoit antaa turbofixaajan
ottaa se pois.
Mut pointti on siinä, että alunperin se ura on tehty 1:lle
tiivisterenkaalle ja akseli on käsitelty sen jälkeen kun
nyt sitä uraa yleensä kasvatetaan lisää yhden renkaan
verran ja pannaan toinen rinnalle ja akselia ei sorvauk-
sen jälkeen käsitellä millään lailla. Et siitä tää, problem
yleensä tuleekin=joskus onnaa toisinaan taas ei ;).
t:Arska
 
Tarkoititko nyt sitä akselissa pakosiiven päässä olevan renkaan uraa? Paljonko siinä saa olla välystä? Voisin katsoa joskus tuota omaa romuani ihan mielenkiinnosta. Itselläni ei kylläkään pakopuoli ollut öljyisen näköinen. Kompressoripuolella sitten olikin jonkin verran öljyä ja oli sitä valunut näköjään uloskin siitä kompressorikotelon ja sen taustalevyn välistä. Itselläni pakopesä irtosi heti kun klemmarin otti auki. Lämpösuoja oli kuivassa karstassa ja lähti irti akselin poistamisen jälkeen muutamalla kopautuksella.

Tosi törkeää toimintaa kyllä jos joku turbohuolto myy tuollaisia ahtimia, jotka kestävät muutaman tuhat km... Toivottavasti saat homman asiallisesti korjautettua liikkeen laskuun. Oma turboni on lähtenyt viime viikolla brittilästä. Kauhulla odottelen mitä romurautaa sieltä tulee... :)

Oliko niillä Jet Valve kumeilla mitään vaikutusta?
 
Joo, Arska, kyl mä siis sen klemmarin irrotin, mut oli sit ilmeisen jumissa. Tuli meinaa jumpattuu sen ahtimen päällä kuitenkin jonkin aikaa ;)

Ja Astille, en oikee tiiä oisko ne sit enää vaikuttanu savuttamisee, mut kiitos kuiteskin. pientä savutusta ennen ja jälkeen. Ne kumirenkaat tuli sinne jetin varteen, kun se on aika pitkä hässäkkä, siis sinne palotilaan asti! Ois pitäny ottaa kuva, ihan mielenkiintoinen osa :D
Se lupas ahtimelle sillo vuoden takuun, et en usko et siin mitää robleemaa tulee. Harmittaa kyl ehkä toi Arskan mainitsema käsittely juttu... Toivotaan parasta!!
 
Jep, ast sitä uraa juuri tarkoitin, tosin en nyt osaa
sanoa sille kyllä mitään max-toleranssia tarkasti kun
sitä on aika paha edes mitata millään mittausvälineellä.
Mut siinä on kysymyksessä jotain millin satasen osia :).
Yleensä ketkä on enemmän olleet ks. kanssa tekemisis-
sä niin sen tuntee näppiin vaikka niin uskomattomalta
tuntuukin.
Hmmm... kompurapuolelta mut ei pakopuolelta? Yleensä
moottoreissa missä suljettu huohotusjärjestelmä niinku
nyt Mitsuis niin kompurapuolen öljyyntyminen johtuu
siitä, että mosassa on ohivuotoa joka sit kulkeutuu huohotusjärjestelmän kautta imupuolelle ja palaa sitä
kautta ja sotkee just kompuraa, cooleria yms. Sit taas
se, että se tulis kompurasiiven alta se öljy mut ei pako-
puolelta johtuu yleensä siitä(varsinkin nostetulla ahdol-
la), että alkuperäiset imuputket ,ilm.suodattimet yms.
ovat liian ahtaita ja jostainhan sen kompuran on ilma saatava niin se vetää sitä mm. kompurasiiven takaa ja
silloin sieltä tulee myös mukana öljyä joka sotkee mes-
toja ja sitä myöten myös kuluu sieltä.
Sitten vielä ton kompurapuolen ns. nokeentuminen mut-
ta ei öljyyntyminen johtuu(nostetuilla ahdoilla) yleensä
siitä pakopuolen vastapaineesta kun poisto on liian
ahdas ja pakokaasua tulee paljon niin taas on jonnek-
kin päästävä ja mikäs sen helpompaa kuin imupuolelle
takas ;). No yleensä tätä ennen on jo ollut muunlaisia-
kin oireita ja niistä sit vaik muussa yhteydessä lisää.
t:Arska
 
Ilmanputsari, letku turbolle tai huohotusletku moottorilta eivät olleet öljyisiä, joten pakkohan sen öljyn on turbosta tulla. Eri asia sitten, onko tuossa koko syy savuttamiseen, voi koneessa olla jotain muutakin pielessä.
 
Jepu.
Joo-o tossa kohtaa näyttäs nyt siltä että ahtimen
akselin,laakerin,runkon ja kompuran päädyn tiivistyk-
sessä välykset on liian suuret=kulunut.
Toki kuten sanoit myös muuallakin voi olla vikaa, se
öljy kyl helposti löytää sen reitin väärään paikkaan,
vielä kun sille annetaan aihetta ;D.
Turbo on kyllä se herkin paikka.
Et tämmöstä.
t:Arska
 
Haudi.
Vielä palatakseni tohon otsikon antamaan aiheeseen.
Tässä kaikessa edm. keskustelussa on hyvin nyt kaa-
pastu sitä Mitsun ahtimien huonoa puolta ja miksi mm.
ks. merkin ahtimissa harrastetaan sitä akselin tiiv.ren-
kaan uran levennystä ym. vastaava elvytystä mikä ei
sit aina pelitä kaikissa tapauksissa. On myös muita
merkkejä missä on sama dilemma. Pointtihan on se,
että esim. Mitsun TC06-ahtimiin EI saa varaosana vaik-
ka tätä paljonpuhuttua akselia vaan Mitsu-merkkiliike
myy sen kokonaisena ahtimena vaikka se varaosa-
kuvissa löytyykin erikseen numeroituna ja joskus sitä
on irtona saanut eli esim.Mitsu on siirtynyt tähän
"isomman" komponentin myyntiin. Jos otetaan vaikka
Garret, Holset tai joku muu yleinen merkki niin sinne
saa kaikki osat irtona ja vielä hinnoittelukin on jotenkin
tolkuissaan ja ei tarvii lähtee mihkään "kikkailu" juttui-
hin vaan esim. vaihdetaan vaan akseli jos ks. tiivisteura
on ripulina ja kas taas on varma peli mikäli tietysti muut
osat on kuosissa.
Tämmöstä porinaa tuli nyt vaan mieleen kun ks. tötte-
röstä on lätisty.
t:Arska
ps. tämä ei ole Mitsun ahtimien haukkumista eikä esim.
Garretin kehumista ja on myös joitain Mitsun ahtimiakin
läh. raskaalla puolella mihin saa irtonakin muuta kuin
tiivisteet ja lakrut :).
 
Garrett saapui viimeinkin. Ainakin päällisin puolin näyttää erittäin hyvältä. Klappia akselissa ei ole lainkaan, "hieman" eri tuntuma kuin vanhassa romussa...

Tuossa on nyt cossun pakopesä, joten pakoputken laippaan joutuu tekemään kartion. Toisaalta pakopesä vaikuttaa paljon fiksummalta kuin perus Garrett-malli. Tässä poistoaukko on epäsymmetrisesti pakosiiven akselin ja hukkaportin läpän välisellä linjalla eikä suoraan akselin linjalla kuten yleensä. Hukkaportin kautta tulevat kaasutkaan eivät siis joudu tekemään mitään jyrkkiä mutkia ahtimen sisällä ennen pakoputkeen pääsyään.

Keskiöstä tuli kuitenkin vesijäähdytetty. Miten lie sen käyttö ilman vesiletkuja? Haittaako jotain verrattuna pelkkään öljyjäähdytteiseen keskiöön. Pitää kai ne vesiletkutkin joskus askarrella, mutta se saisi jäädä ensi talven hommiksi, jos voi käyttää ilman.

Pitää vielä tehdä reklamaatio Parcelforcelle, myivät kuljetuspalvelun jota ei ole olemassakaan ja laskuttivat siitä hyvästä 10 puntaa enemmän. Prkl.
 
Moi ast.
Ei ole haittaa vaik, et laita sitä vesikiertoa siihen ja
kuten sanoit sen voi askarrella siihen myöhemminkin.
Se vesikiertohan on esim. noissa Evo-malleissakin jo
5:sesta etiäppäin eliminoitu(muistaakseni) nm. ralli-
käytössä. Tosin kyl se tommosessa siviilkäytössä mun
mielestä kandee laittaa ajatellen noin pidemmänpääl-
le koska lisäjäähdytyshän ei ole pahaksi ;).
Ai on putken lähtö jotakuin keskellä ajatellen pakosii-
peä/hukkaporttia? Eli ei voi vetää erillistä hukkaportin
putkea siihen? No ei siin hämminkiä sinällään ja sähän
teet sit ns. DP:n uusiks siin kuiteskin?
Mielestäni kannattaa tehdä se DP kokonaan uus ja
sitämyöten tekee sit siihen garrettiin sopiva laippa ja
dp sit heti kokoluokkaa 3" vähintään sinne auton alle
saakka ;).
No lähtö siit pakopesästä sen pakoreiän kokoinen ja
noin 2cm:in mittainen levityskartio mist sit jatkuu 3":
senä.
Hyvä tulee. Mitkä on pesien koot/ar-luvut onko tietoo?
t:Arska
 
Juu, pitää tehdä uusi downpipe. Tuossa pakopesässä on pirun iso lähtö, reikä taitaa olla 2.5" eli 3" ulkohalkaisijan omaavalla putkella voi lähteä kutakuinkin suoraan. Seuraavalla sivulla oleva Lotus Espritin pakopesä on saman näköinen. Käsitääkseni cossun ja lotuksen lisäksi joku maserati käytti tämän näköistä pakopesää.

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/turbo_page.htm

Kompressorin A/R on 0.42 ja siiven koko 48 mm (pienempi osa). Pakosiipi on kait myös 48 mm pienemmältä osaltaan. Pakopesän A/R noissa on ilmeisesti 0.63, mutta en löytänyt nopealla etsimisellä merkintää siitä. Tuo lienee siis "60 trim" kokoinen T3, jos netistä etsii virtauskarttoja.
 
Moi.
Mielestäni ihan hyvä vaihtoehto sen TC06:sen kor-
vaajaksi :).
Vaik nyt ei saakkaan erillistä hukkaportinputkea mutta
silti. Mielestäni vaikka siitä pystyy lähtee suoraan lähes
tulkoon 3" senä, niin tee silti lyhyt levityskartio sen pa-
koreiän jälkeen ennen kuin alkaa 3". Noin 2 cm:ä riittää
jos vaan muuten on tilaa koska tällä kartiolla saadaan
se pakokaasu sillai kivasti pyörteellä paremmin sinne
putkeen kun, että siihen tulee pieni "olkapää" mikä vä-
hän sotkee niitä virtauksia=nopeampi virtausnop/vä-
hemmän vastapainetta ;).
Vielä ahtimesta, että tos on vielä ihan maltillinen pako-
siivenkoko, lähtee kohtuu hyvin alhaaltakin. Esim. vakio
ahdoilla ilman suurempia muutoksia on varmasti pers-
tuntumalla huomattavissa tehonlisäystä vs. orggis :).
Se mikä sulla tossa tulee väistämättä eteen vielä no-
peammin kuin orggis ahtimella on mahd. ahtojen noston
yhteydessä. On se, että pa-puolen päivittäminen on sit
niinku aivan PAKOLLINEN sekä sytytysennakkokäyrien
muutos lähinnä niin et ei tuu liian aikaisin sitä "total"
ennakkoa ja käyrä olis vähä leveämpi, jos ymmärrät
mitä tarkoitan. No tää nyt alkaa menee vähä ohi aiheen
mut on hyvä huomioda niinku varmaan tiedätkin :).
Mut noin lyhyesti, hyvältä näyttää ja jatko potentiaalia
on luvassa ;).
t:Arska
 
Kertokaapa vielä mikä on pakosarjan ja turbon välissä olevan irtonaisen rinkulan funktio? Entä millainen tiiviste tuohon laippojen väliin kuuluu? Itselläni sieltä irtosi vain osina jotain levynpalasia kun otin vanhan turbon irti. Perustuuko tiivistys jotenkin tuohon rinkulaan?

Sovitusta tässä funtsailen ja tiivistyskin olisi ehkä hyvä ottaa huomioon. :) Ajattelin tehdä sovituslevyn pakosarjan ja turbon väliin niin että levyn molemmin puolin tulee tiivisteet. Pakosarjasta ajattelin jyrsiä sen rinkulan uran verran isommaksi aukkoa.

T3:n tiivisteen tiedän, se on tavallinen metallilätkä, mutta mites tuo Mitsu? Mistä saa edullisimmin?
 
Haudi.
Joo sen paremmin ottamatta kantaa siihen rinkulaan
niin jonkin asteisesta lisätiivistyksestä on varmaan
kyse sen peltitiivisteen lisäksi.
Merkkiliikkeestä se peltitiiviste siihen pakosarjan puolel-
le ja garretin tiiviste ahtimen ja välilaipan väliin.
t:Arska
ps. suosittelen sen pakosarjan laipan oikaisua myös
 
Moi
Hieman aiheeseen liittyen kysyisin, että mikähän mahtaa olla ahdin Mitsun Pajero 2,5 TD:ssä?
Olis nimittäin tiedossa yks pajero, josta ahtimen voisi saada ostettua pois.

Ahdin tulisi 1,8 bensakoneeseen. Ahtoja pitäis saada jotain 0,8bar. Toinen vaihtoehto ahtimeksi olisi TO3 saabista tai TO3b cossusta.

Kiitos, jos joku jaksaa vastata.
 
tuolta voi löytyä jotain pientä apua.....

http://www.gikturbo.se/gikturbo.html
 
Jahvetille kiitokset.
Semmonen Mitsun TDO4-09b4 se siellä makaa...
Pittääpä kysästä siltä tutulta, että irtooko halvalla.
 
Pajeron TD04 on sitten todella pieni tuolla 9-kompurasiivellä. Sitä ei mielestäni kannata miettiä tuollaiseen bensakoneeseen. Saabin T3:t ovat isompia, mutta kuitenkin siitä pienemmästä päästä T3-sarjan sisällä. 16V:ssä on pykälän isompi kuin 8V malleissa. Cossussa on sitten takavetoisissa ja nelivetoisissa eri kokoiset T3:t, joka tapauksessa molemmat isompia kuin saappaassa. Nelivetoisen ahtimesta löytyy kai vielä yksi tai kaksi isompaa ("Super 60") T3-mallia ja siten mennään T4-T3 hybrideihin.

Ahtojahan saat tuon 0.8 bar 1.8 koneessa melkein millä vaan, mutta millä hyötysuhteella, siinä onkin hyvä kysymys. Mitä parempi hyötysuhde, sitä viileämpi ahtoilma, parempi kestävyys ja enemmän tehoa.

T3:n kompressorikarttoja löytyy täältä: http://www.turbofast.com.au/FlowT3.html

Jos en nyt ihan väärin muista, niin 8V Saabissa olisi tuo 40 trim ja 16V:ssä 45 trim. Takavetocossusta en tiedä, mutta nelivetoisessa on kait 60 trim.
 
No niin.
Kysymyksessähän oli "joku" 1.8ltr motti??
Tietämättä tämän enempää ks. kondstruktiosta ON
lähestulkoon mahdotonta sanoa edm. ahtimien sopi-
vuudesta siihen.
Muistakaa aina olennaisemmat:painesuhde(ulkoilman
ja halutun ahtopaineen välinen suhde), moottorin tar-
vitsema ilmamäärä(esim. litratilavuus, volymetrinen
hyötysuhde, ilman tiheys), moottorin kierrosnop. alue
(venttiilikoneisto, nokka-akseli, yms.) sekä edelleen
se auton käyttötarkoitus ;).
Et tämmöstä.
t:Arska :)
 
ainakin e15 galluun sopii TC06-11 ahtimen tilalle suoraan vr4sen TD05-14B

http://mmc.1g.fi/kuvat/ahdin/

tuolla asennus kuvia pari kpl missä on vakio e15 tbon pakosarjassa TD05-14b ahdin kiinni...

tosin varmaan tuo e15sen pakosarja on pahempi tehohukka kuin vakio TC06-11 ahdin.... ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom