Mittaustekniikat ja vianetsintä latausjärjestelmästä

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Elikkäs, nykyinen käyttöauto mutustelee latureita kohtuulliseen tahtiin. Uusi on tilattu mutta ei raaskisi sitäkin polttaa. Näin ollen aloittelin seuraavanlaiset toimenpiteet:

Mittasin jatkuvuutta laturin syöttöjohdosta miinusnapaan ja äänimerkki tuli ???

Tästä tulin tulokseen että jostakin menee virtajohto ilmeisesti maihin. Selittäisi ongelman miksi latureita menee.

Seuraavaksi erottelin "johtosarjat" erikseen jotta voisin mitata vastusarvoa. Laturista (syöttöjohto) sulakerasiaan näyttää nollaa. Sulakerasiasta akulle näyttää nollaa.

Mittasin vielä virtalukolta laturiin tulevan herätejohdon. Sekin näyttää nollaa.

Samat toimenpiteet jatkuvuusmittauksella, toinen johto maadoitukseen ja toinen johtoon. Ei äänimerkkiä.

Kasasin kaikki takaisin lähtöasemiin ja mittasin uudestaan jatkuvuutta syöttöjohdon ja maadoituksen välistä. Eipä tullut merkkiääntä.

Olisiko mitään muuta tapaa varmistaa onko johtosarjoissa vikaa vai ei?

Yleismittarin käyttö tosiaan ei ole itsellä se vahvin osa-alue. Siksi olisi suotavaa että spekuloitaisiin ja keskusteltaisiin asiasta jotta oikeat tekniikat tulisi ilmi.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Mittaustekniikat ja vianetsintä latausjärjestelmästä

Onko sulla autossa jotain isoja jälkiasenteisia rokkikoneita? Tai ootko antanu apuvirtaa? Myös laittamalla akun väärinpäin kiinni saa äkkiä diodit paskaksi.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Mittaustekniikat ja vianetsintä latausjärjestelmästä

Laturin syöttöjohtohan on suoraan plusnavassa kiinni, en ihmettelis vaikka yleismittari piippailee kun tuohan on sama kun laittas sen suoraa napoihin, tai akun takia näyttelee mitä sattuu.

Noi seuraavat metodit on heti parempia kun olet poistanut akun virtapiiristä. :)
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Mittaustekniikat ja vianetsintä latausjärjestelmästä

Autosta ei löydy mitään muuta jälkiasenteista kuin soitin. Sen johdotukset on tehty asiaankuuluvasti muutosjohto adapterilla. akku ei ollut kytkettynä mittausten aikana koska jännitteellisistä johdoista ei mitata vastuksia tai jatkuvuutta? Apuvirtaa autolle on annettu, koska akku hiipui lataustehon kadotessa. Kytkentä oikeaoppisesti plussaan ja moottorinkannakkeeseen (ei napoihin siis suoraan)

Edellisen tarvikelaturin vikakin selvisi kun sähköfirmasta soitettiin. Siinä oli sisuskalut jätetty kolvaamatta paikalleen. Täytyy ihmetellä miten se on edes ladannut yhtään mitään.

Nykyinen laturi on käytetty versio joka sittemmin kahden päivän ajolla levisi. Latausvalo ei syty laisinkaan (se toimi aiemmin myös tällä käytetyllä laturilla) Polttimo tarkastettu toimivaksi.

Tänään vaihdoin maadoitukset 35 neliöiseen kaapeliin ja lisäsin yhden lisämaan. Huomenna saan uuden laturin sekä yhden käytetyn laturin että on varaa pistellä taas viikko menemään ;D
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Mittaustekniikat ja vianetsintä latausjärjestelmästä

ymmärsinkö oikein

laturi <---->akku (johdot molemista päistä irrallaan) piipaa runkoon? sillon on johto vika jossain
vaikeempi on mitata lukon johdot kun autossa on kumminkin virtaa syöviä laiteita, kaukoohjattu k.lukko? radio? valoautomatiikka?

onko akku miten vanha?
 

Panda

Member
Club Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2004
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Mittaustekniikat ja vianetsintä latausjärjestelmästä

Laturilta latausjohto menee konehuoneen sulakerasiaan ja sieltä sulakkeen kautta akulle. Näin ainakin -91 (gen2) bensa (V6) pajerossa ja -99 bensa (V6) sportti pajerossa, eiköhän lataus systeemi ole muissakin samanlainen. Kuvat on pajeron lataus systeemistä.
 

Liitetiedostot

  • lataus1.jpg
    lataus1.jpg
    180.6 KB · Lukukerrat 389
  • lataus2.jpg
    lataus2.jpg
    192 KB · Lukukerrat 480

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Mittaustekniikat ja vianetsintä latausjärjestelmästä

Kuvat oli hyvät ja johtokaavio on kyseisessä laitoksessa juurikin kuvatun lainen :peukku

Hain tässä nyt niitä mittausteknisiä operaatioita joilla varmistelen että onko johtosarja maissa jostakin kohtaa.

Mr. MMC:

Laturin syöttöjohdosta (Laturi sekä akku irtikytkettynä) Piippasi tosiaan runkoon. Nyt vaikka autoa ei ole sen kummemmin liikuteltu eikä muutenkaan helistelty johtosarjoja niin piippaus lakkasi. Taitaa mennä halvan bilteman mittarin piikkiin. Akkukin on tosiaan uusi koska vanha oli mennyt huonoksi edellisten laturiepisodien myötä.

Mutta uusi laturi on paikoillaan ja latasi tyhjäkäynnillä iloiset 14.3 volttia :peukku 12kk takuu on myös laitteella joten seurataan mielenkiinnolla mitä tässä tapahtuu, jos huomenna ehtisi auton ottaa takaisin ajoon.

Ostin myös asiaankuuluvan kirjan niin pääsee tarkemmin perehtymään aiheeseen :p

upload_-1
 
Ylös Bottom