mopokortti asiaa

juhasa123

New Member
Liittynyt
16 Heinäkuu 2011
olisin semmosta kysellyt että olen 86 syntynyt ja omistan vain ja ainoastaan B kortin ni saanko lain mukaa ajaa mopoa? Poliisin sivujen mukaan kyllä saan koska minulla on korkeamman luokan kortti ja kortti riittää 3500 kg ja olikoha 8 henkilön kuljettamiseen...
Mutta kerran pysäytettiin kauniina krapula päivänä mopon kanssa PUHALSIN NOLLAT mutta rupes setä väittää että minulla ei ole mopo korttia tai merkintää mopon ajo oikeudesta no siinä minä sitten sanoin anna sakkoa saatana ja setä pästi varoituksella..


ja mopokortti vaaditaan vuonna 1.1.1985- ???????? syntyneiltä jotka ovat 15. ellei omista A1 A B korttia.. tähä piti tulla jotain viisast mutta akka huuteli ja ajatus katkes.... eli minulla on oikeus ajaa mopoa sen takia koska minulla on isomman luokan kortti eikös ;D

On tyhmä kysymys mutta vastaukset on vaihdelleet aina... kopion pätkän sivuilta laitan linkin kanssa


Mopokortti


Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille, ellei heillä ole A1-, A- tai B-luokan ajokorttia. Ajokorttilupaa mopokortin saamiseksi haetaan kirjallisesti ja henkilökohtaisesti asuinpaikan poliisilta. Lupa on maksettava hakemusta jätettäessä.


http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/89C7A076CB88BC8BC2256BC300466EC6?opendocument



sanokaa jos olen väärässä... mun mukaan saan ajaa mopoa piste ps olen tyhmä :seina ;D
 
Vs: mopokortti asiaa

saa ajaa mopoa b kortilla. ollu jostain syystä vähän pöllömpi setä tuo poliisi. b kortilla saa traktoreitakin ajaa (paitsi liikenne traktori) eli b kortti siis korvaa m ja t kortin. (mopo ja traktori)
 
Vs: mopokortti asiaa

nojaa, jos on totta niin aika ajastaan jäljessä oleva koulutukset skipannu poliisisetä täytyny olla. Mut jos huomautus tullut, niin kannattais valittaa siitäkin, niin sais senkin pyyhittyä pois. (niin siis jos on ollu kirjallinen huomautus.. sanallisista ei kai jää mitn merkintää..)
 
Vs: mopokortti asiaa

petevuan sanoi
nojaa, jos on totta niin aika ajastaan jäljessä oleva koulutukset skipannu poliisisetä täytyny olla. Mut jos huomautus tullut, niin kannattais valittaa siitäkin, niin sais senkin pyyhittyä pois. (niin siis jos on ollu kirjallinen huomautus.. sanallisista ei kai jää mitn merkintää..)



laitoin valituksen samantie eteenpäin ja saan kuulema ajaa ja olivat kovin pahoillaan jne.... :driver
 
Vs: mopokortti asiaa

Tuossahan on sellainen juttu että 85 -syntyneet ja nuoremmat eivät saa ajaa mopoa tai skootteriakaan jos B ajokortti syystä tai toisesta otetaan kuivumaan.
Ennen 85 syntyneet saa hypätä sitten mopon tankoihin vaikka välittömästi kun poliisisetä vie kortin, paitsi tietysti jos lappu lähtee rattijuopumuksen takia, sillon joutuu odottamaan selviämistä.

Tästä olen nähnyt kanssa paljon keskustelua.

Mopoautoissa on kai eri säännöt, niistä en tiedä.
 
Vs: mopokortti asiaa

Slider sanoi
Ennen 85 syntyneet saa hypätä sitten mopon tankoihin vaikka välittömästi kun poliisisetä vie kortin, paitsi tietysti jos lappu lähtee rattijuopumuksen takia, sillon joutuu odottamaan selviämistä.

Höpöpuhetta, kyllä ajokielto on ajokielto ihan kaikilla vehkeillä.
 
Vs: mopokortti asiaa

JJ90 sanoi
Höpöpuhetta, kyllä ajokielto on ajokielto ihan kaikilla vehkeillä.

http://www.iltalehti.fi/autot/2010061111842784_ae.shtml

Vaikka ite en tuosta mittään hyödy. T: vm.-86 ::)
 
Vs: mopokortti asiaa

JJ90 sanoi
Höpöpuhetta, kyllä ajokielto on ajokielto ihan kaikilla vehkeillä.

-83 syntyny kaveri veti ~140km/h 80km/h alueella, kortti pois ½vuotta. Ajeli tsutsuki pv:eellä sen ajan. ;)
Tästä aikaa kylläkin +2v.
 
Vs: mopokortti asiaa

JJ90 sanoi
Höpöpuhetta, kyllä ajokielto on ajokielto ihan kaikilla vehkeillä.
Eipä vaan ole,iän tuomaa ajo-oikeutta ei voi ottaa pois,tämä on ihan lakikirjassa lukevaa tekstiä.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/mopoilu.php?we_objectID=6877 Että se siitä höpöhöpöstä.
Mopoautoon tarvitsee sitten mopokortin,jonka joutuu jokainen ajamaan,vaikka olisit syntynyt 1880.
 
Takaisin
Ylös Bottom