Muoviumpioden kiilloitus?

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Nyt kun evon valot on purettu niin ajattelin hiukan kiveniskuja hinkata pois.
Onko kellään hyviä ohjeita hommaan?

Näin olen ajatellut alkaa..
Vesihionta 800-1000 ja 1500 -2000 vesihionta paperilla,lopuksi esim. Meguiar's PlastX muovin kiillotusaineella viimeistely.
Mitään sähkökäyttöistä myllytysvehvettä en omista joten käsipelillä mennään
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Muoviumpioden kiilloitus?

Itse aloitin TODELLA pahasti hapettuneiden umpioiden kanssa muistaakseni 800 vedellä, siitä 1200 - 2000.

Sitten kahta -kolmea eri Fareclaa. Ehkä olisi vielä saanut olla G10 jälkeen joku vielä hienompi tahna käytössä. Lopputulos oli siedettävä, mutta ei kestänyt kauaa, koska karbonaatin päältä oli jonkinlainen kovapinnoite karannut. Pehmeä karbonaatti naarmuuntui aika nopeasti takaisin, lisäksi pinnan läpi oli mikrohalkeamaa, jota kiillotus ei tietenkään poista (mutta joista valo kyllä siroaa).

Sen kovapinnoitteen palauttaminen (jollain tavalla) tuntuu olevan pitempiaikaisen lopputuloksen kannalta olennainen vaihe. Jotkut puhuvat jonkinlaisen lakkakerroksen ruiskuttamisesta, mutta kuten sanottu, siitä minulla ei ole umpioden kohdalla kokemusta.
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Muoviumpioden kiilloitus?

Siis vesihiontaa meinasin,unohtui laittaa tuonne.
Pitänee lähteä tarvikeostoksille ja vaan kokeilla mitä tulee
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Muoviumpioden kiilloitus?

Olisi hauska tietää miten tuo Farecla G10 sijoittuu karkeudessa esim. tuohon PlastX:ään nähden...?

Ainakaan tuolla Fareclalla EI saa ihan kiiltäväksi asti, vaan päälle piti vielä heittää vahaa. Saako millään hiontatahnalla ihan kiiltäväksi? Varmasti jollain saa.

Minulla oli siinä mielessä helppo tilanne, lähteä testailemaan tuota hiontaa, että umpiot oli (ja on edelleenkin) täysin pilalla. Mitä tahansa niille tekee, niin isoja menetyksiä ei tule.
 

mc

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2010
Sijainti
kiiminki
Vs: Muoviumpioden kiilloitus?

kun lampuja hijoo niin niistä lähtee pois se pinnoite joka suojaa niitä eteine mene sameaksi. lappuihin on tähty sellainen pinnoite/lakka joka suojaa uv valolta. seon hyvä kyllä laittaa niin pysyy edes vähän aikaa kirkkaina ;) jonkin laista suoja lakkaa lampuihin tarkotetua on myös pakkupullossa mutta minulla ei ole kokemusta sen toimivuudesta. sen lampun kiillotukseen käy aivan täysin samat kiillotus aineet kuin maalipinnan kiillotukseen
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Muoviumpioden kiilloitus?

Lukaise Hablu ohjeet tuolta FTOn päiväkirjasta, sieltä näät kuvia miten huonosta saa vielä tosi hyvän :) Ja tosiaan toi lakkaus tms. On enempi ku suositeltava...
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Muoviumpioden kiilloitus?

Vesihionnat-> myllytykset (hienoustarve riippuu katsojan silmästä ja monesta muusta asiasta, huokoisuus ja pinnan ominaisuudet vähän erilaiset ku maalilla ja tahnojahan on tosi hienoks asti, fareclat on muuten ihan museotavaraa, menzerna tai meguiars käyttöön)-> välipuhdistus tahnasta-> pinnoitus (opticoat 2.0 tai c-quartz tai vastaava antavat nimenomaan uv-suojaa ja sitä kaivataan). Meguiarsilla en tarkoitta välttämättä PlastX -tuotesarjaa, ihan perus #205 ja #101/#105 tuotteet on hyviä, karvalaikka kannattaa olla aluksi.

Kovaa ajoa.

Ja onhan fareclallakin jotain hieojakin tahnoja mutta niin.... mä voin kiillotella ehkä noita umpioita jos joku haluaa varsinkin jos tulee tota pinnotetta taas. Uskoisin että pysyy noilla pinnoilttella hyvänä. Pinnoite ei kyllä tuota mikrohalkeilua taida täyttää.. tai no riippuu miten sitä saa. Lakkauksista en osaa sanoa :)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Muoviumpioden kiilloitus?

Smurffin tapauksessa se kovapinnoite oli jo mäellä ennen kiillotusta, pinta oli sellainen karkea ja hapettunut, ja kovapinnoitteen jämät erotti ihan reunoilla (=ei menetettävää, vaikka hionta olisi epäonnistunut).
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Muoviumpioden kiilloitus?

Tossa näkee miten se kovapinnoite on hilseilly jo osin irti:

http://coltblooded.pictures.fi/kuvat/FTO/Etuvalot/010_800x533.JPG/_smaller.jpg

Toi on ainakin FTOssa ihan "tyyppivika"

Kokeilin silloin ekaa kertaa aloittaa lukemieni ohjeiden mukaan 1500 paperilla, totesin et hommassa menee kuukausi ni otin karkeampaa paperia (toisin ku tuolla mun päiväkirjassa lukee niin aloitin 600 märkänä) ja siitä sitte hienommaksi, kyl siinä kova homma on mut palkitsee sitten loppupeleissä :peukku
 
Ylös Bottom