MY 16 ei lämmitä

Mitsu_vaari

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Kun moottorin pitäisi lämmittää, alkaakin ilma viilentyä. Netistä ja tästä palstoilta löytyy neuvoja, joissa kehoitetaan puhdistamaan suodatin, joka on mustassa putkessa ilmausruuvin alapuolella. Ei löytynyt mitään suodatinta. Kovasti epäilen nelitieventtiiliä. On vain aika tyyris vaihdettavaksi ennenkuin on varmuus sen viallisuudesta.
Ennekuin irroitan sen kysyisin mitä nuo vihreät neliömäiset murikat venttiilin putkissa ovat? Hyvät neuvot ovat tervetulleita.
IMG_1018.jpeg
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Eli se kuitenkin lämmittää sähköllä? Saman sihdin läpi se kyllä silloinkin menee...
 

Mitsu_vaari

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Missä se sihti/suodatin on. Kuten kuvasta näkyy, musta putkenpätkä on irroitettu, eikä sieltä sisältä mitään löytynyt.
 

Mitsu_vaari

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Tuossa äsken annoin lämmittää . Putki ja letku kuumenivat ja sisällekin tuli lämöä. Mitä selviää ajastimella lämmitettäessä?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ajastimella lämmitettäessä selviää toimiiko sähkölämmitysjärjestelmä. Autohan lämpiää myös normaalin bensamoottorisen tavoin moottorilla ajossa.
 

Mitsu_vaari

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Nyt on uusi puhelin värkätty yhteyteen auton kanssa. Kyllä sitäkin kautta sähkolämmitys toimii. Olen yrittänyt kertoa, ettei moottorila saa lämpöä ajon aikana. Moottorin lämpötia on takastettu 88 astetta C.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Oletko kokeillut mitenkä letkut lämpenevät?
Tuossa näkyy hyvin tuo siivilän paikka. Tarkastitko tuon? Eikä varmaan olisi pahitteeksi ilmata järjestelmä varuilta.
 

Mitsu_vaari

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Musta letku ja alumiiniputki kuumevat ja sähkölämmitys toimii kuten tuossa totesin. Mitään sihtiä ei putkissa ole, ja nestehän kiertää.
Epäilen vahvasti nelitieventtilin jumittumista.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Musta letku ja alumiiniputki kuumevat ja sähkölämmitys toimii kuten tuossa totesin. Mitään sihtiä ei putkissa ole, ja nestehän kiertää.
Epäilen vahvasti nelitieventtilin jumittumista.
Nelitieventtiiliä veikkaisin minäkin. Helpoin kotikutoinen keino testata venttiilin viallisuus on ohittaa se ja testata riittääkö lämpö silloin. Jos lämpiää ilman venttiiliä -> venttiili viallinen.

Törkeän hintainen venttiili siihen nähden että siellä on "tavallinen" termari vain sisällä... Ko. termari sitten jumii kiinni tai bimetallielementti väsyy ja avautumislämpötila nousee liian korkeaksi, jolloin aiheuttaa kylmän kabiinin höystettynä satunnaisilla lämpimillä hönkäyksillä...
 

Mitsu_vaari

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Alkaa näpit olla sen verran kömpelöt, etten itse ropea enää irroittamaan. Takaisinasennus ei enää ehkä onnistuisi. Korjaamoajan sain loppukuulle. On todella katteet kohdallaan, kuten merkkiliikkeen varaosamies totesi, kun parin kympin termostaatin mukana pitää ostaa kuoret yli neljällä sadalla. Onko kukaan yrittänyt termostaatin vaihtoa venttiiliin?
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Termostaatti olisi naurettavan helppo vaihtaa, mutta korvaavaa osaa hankala löytää ellei mahdoton. Ko. termari on aika paljon pienempi ja rakenne poikkeava tavallisiin termareihin verrattuna, että voi olla täysin spesifi tähän käyttöön, eikä saa kuin kuorien kera...

Myös tuo kuorien rakenne poikkeaa perus nelitieventtiilistä hieman ja todennäköisesti termarin jos jättää kokonaa pois kuorista, menee nestekierto sekaisin. Venttiilin ollessa kiinni sisäkierrolta on jatkuvasti kanava auki moottorin paluulinjaan. Venttiilin avautuessa moottorin tulo-meno yhde sulkeutuu ja sisäkierron meno avautuu moottorin tuloon jolloin aina avoin kanava toimii paluulinjana moottorille.
 
Viimeksi muokattu

Mitsu_vaari

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Tuota kaaviota olen tutkinut ja valokuvakin löytyi. Katsotaan loppukuusta mikä sen on jumittanut. Jäähdytysnesteissä on jotain häikkää.
 

Opa

Member
Club Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Mulla kans edelleen ongelmana my15 tuo sähkölämmittimen tehottomuus putket lämpiää 23 asteeseen 20 Min lämmityksellä "tehdyt toimet tähän mennessä releet vaihdettu sihti pois kaks kertaa merkkiliikeesä ihmettelyä" onko kellään ideaa missä vika?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Mulla kans edelleen ongelmana my15 tuo sähkölämmittimen tehottomuus putket lämpiää 23 asteeseen 20 Min lämmityksellä "tehdyt toimet tähän mennessä releet vaihdettu sihti pois kaks kertaa merkkiliikeesä ihmettelyä" onko kellään ideaa missä vika?
Eiköhän tuo lämmitin sitten ole viallinen, koska tehonsäätö taitaa olla samassa paketissa lienee siinä vika. Mikään lämmitysvastus tuskin tuollaisessa käytössä menee rikki vaan se ohjaus.
Muistaakseni täällä oli aiemminkin jollain vastaavaa ongelmaa.
 

kimbe67

Member
Liittynyt
19 Huhtikuu 2008
Vastaavanlaisten oireiden tiimoilta vaihdettiin aikanaan tämä murikka (sähkölämmitin) niin jopa lähti lämmintä tulemaan koppiin MY-16
 

Liitetiedostot

  • 24A84005-2BBF-43BE-B09E-185AEE8E377B.jpeg
    24A84005-2BBF-43BE-B09E-185AEE8E377B.jpeg
    226.4 KB · Lukukerrat 168

Opa

Member
Club Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Mulla nyt uutena oireena tuli et ei pysty enää puhelimella ohjelmoimaan tuota lämmitystä äppi ilmoittaa et ovi auki tai akussa liian vähän virtaa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mulla nyt uutena oireena tuli et ei pysty enää puhelimella ohjelmoimaan tuota lämmitystä äppi ilmoittaa et ovi auki tai akussa liian vähän virtaa.
Palaako oven merkkivalo mittaristossa? Milloin olet vaihtanut 12V akun?
 

Opa

Member
Club Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Alko tänään toimiin äppin kautta ihan normisti "toki lämmitys on edelleen tehoton" merkkihuolto testasi pikku akun pariviikkoo sitten sanovat sen olevan 75 prosenttinen. Eli alkaako tuokin oleen vaihtoa vaille?
 

Mitsu_vaari

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Nelitie venttiili ja jäähdytysnesteet vaihdettiin . Nyt näyttäisi lämmittävän. Näillä palstoilla on kerrottu neljän viikon toimitusajasta. Sitä minullekin tarjottiin. Vein kilpailijalle korjaukseen, venttiilin viallisuuden toteamisen jälkeen tilattiin uusi ja seuraavana aamuna ilmoitettiin auto kunnossa olevaksi. Kannattaa kuulostella kuka pystyy palvelemaan.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Nelitie venttiili ja jäähdytysnesteet vaihdettiin . Nyt näyttäisi lämmittävän. Näillä palstoilla on kerrottu neljän viikon toimitusajasta. Sitä minullekin tarjottiin. Vein kilpailijalle korjaukseen, venttiilin viallisuuden toteamisen jälkeen tilattiin uusi ja seuraavana aamuna ilmoitettiin auto kunnossa olevaksi. Kannattaa kuulostella kuka pystyy palvelemaan.
Ihan mielenkiinnosta onko antaa vaihdetun osan tuotenroa/osanroa kuitilta? Noita kun ei tähän asti ole saanut kuin merkkiliikkeestä pitkällä toimitusajalla, niin kiinnostaa kellä näitä on maassa hyllyssä.
 

Mitsu_vaari

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Maahantuojalla oli useampia varastossa. Ihmettelen tuota Konelan jälkeläistä muutenkin monessa suhteessa toimintansa osata. Jo viimetalvisten kokemusten jälkeen, päätin vaihtaa huoltopaikkaa.
 

Miekkakala

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2021
Nelitie venttiili ja jäähdytysnesteet vaihdettiin . Nyt näyttäisi lämmittävän. Näillä palstoilla on kerrottu neljän viikon toimitusajasta. Sitä minullekin tarjottiin. Vein kilpailijalle korjaukseen, venttiilin viallisuuden toteamisen jälkeen tilattiin uusi ja seuraavana aamuna ilmoitettiin auto kunnossa olevaksi. Kannattaa kuulostella kuka pystyy palvelemaan.
Mikä oli liike ja missäpäin?Oliko sitä nelitieventtiilin varaosanumeroa?
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Venttiilin numero on 7805A390.
Liekkö maahantuoja ottanut talvea vasten noita sitten hyllyyn kun ei vielä syksymmällä saanut kuin Japanin tilauksena, kun oli Hollannistakin loppu...

Ilmeisen vähän noita kuitenkin maailman tasolla menee, kun yhtään ei vielä tarvikkeena saa...
 

Mitoy

New Member
Liittynyt
19 Marraskuu 2021
Onko muilla tullut jäähdytysnesteen haju koppiin charge-tilassa? Siis lämpöä ei mutta haju.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Onko muilla tullut jäähdytysnesteen haju koppiin charge-tilassa? Siis lämpöä ei mutta haju.
Itellä ei ainakaan minkäänlaisia ylimääräisiä hajuja ole omassa my-16:ssa.
Ja hyvin toimii lämmitys sekä sähköllä/remotella, kuin myös myllyllä ajettaessa.
Autolla ajettu 112tkm.
Toki meitin autoon vaihdettiin takuuseen viime talvena uusi sähkövastus paketti
 

Mitoy

New Member
Liittynyt
19 Marraskuu 2021
Itellä ei ainakaan minkäänlaisia ylimääräisiä hajuja ole omassa my-16:ssa.
Ja hyvin toimii lämmitys sekä sähköllä/remotella, kuin myös myllyllä ajettaessa.
Autolla ajettu 112tkm.
Toki meitin autoon vaihdettiin takuuseen viime talvena uusi sähkövastus paketti
Tuliko sulla häiriöilmotusta "Ev system required" sitä ennen? Mulla nimittäin ei remotellakaan lämmitä koppia. Vahvasti epäilen tota sähkövastusta itekkin.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Tuliko sulla häiriöilmotusta "Ev system required" sitä ennen? Mulla nimittäin ei remotellakaan lämmitä koppia. Vahvasti epäilen tota sähkövastusta itekkin.
Ei muistaakseni tullut tuota vikailmoitusta
Helposti pystyy itse toteamaan toimiiko sähköinen lämmitin
Lämmitin päälle,odottaa noin 5 minuuttia,kuskin penkin takana lattiamatossa luukku ja sen alla 2 putkea,kokeilee onko ne kylmät vai kuumat, jos kuumat/polttavat,niin sähköinen lämmitin toimii ja vika jossain muualla kuin itse lämmittimessä
Myös kun laittaa lämpömittarin mittaamaan lämpötilaa tuulilasin suulakkeiden sisältä,pitäisi olla 60-70 asteista puhalluslämpötila
Tämä silloin kun valittuna on tuulilasilämmitys
Vastuspaketti ilmeisesti heikkenee ajan myötä,ei hajoa kerralla, ja tällöin myös lämpötila luonnollisesti on heikompi,itsellä tuli noin 29 asteista suulakkeista ja se vaihdettiin takuuseen ja nyt on toiminut erittäin hyvin vuoden päivät
Tuo threadi kannattaa jokaisen phevi omistajan lukea läpi

 
Viimeksi muokattu

Opa

Member
Club Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
Noniin mulla kävi tämä deltalla tutkimuksissa ja sanovat et vastus mennyt ja uusi maksaa 2500e+asennus tietty ja voin kertoo et ei menny tilaukseen sen sijaan laitatan tuon sisätilanlämppärin.
 

erstan

New Member
Liittynyt
4 Huhtikuu 2022
Itsellä sama homma. MY16 ja ajastimella ei mene lämmitys päälle lainkaan. Lisäksi jos manuaalisesti laittaa lämmöt täysille ja vaikka tuulilasin huurteenpoistomoodin, niin vielä 15min jälkeen tulee ihan ulkoilman kylmää ilmaa tuulilasille. Akku täynnä, auto latauksessa.

Nyt on aika varattu Deltalle. Ensi viikolla selvinnee mikä siinä on.
 

3xx

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
Ei muistaakseni tullut tuota vikailmoitusta
Helposti pystyy itse toteamaan toimiiko sähköinen lämmitin
Lämmitin päälle,odottaa noin 5 minuuttia,kuskin penkin takana lattiamatossa luukku ja sen alla 2 putkea,kokeilee onko ne kylmät vai kuumat, jos kuumat/polttavat,niin sähköinen lämmitin toimii ja vika jossain muualla kuin itse lämmittimessä
Myös kun laittaa lämpömittarin mittaamaan lämpötilaa tuulilasin suulakkeiden sisältä,pitäisi olla 60-70 asteista puhalluslämpötila
Tämä silloin kun valittuna on tuulilasilämmitys
Vastuspaketti ilmeisesti heikkenee ajan myötä,ei hajoa kerralla, ja tällöin myös lämpötila luonnollisesti on heikompi,itsellä tuli noin 29 asteista suulakkeista ja se vaihdettiin takuuseen ja nyt on toiminut erittäin hyvin vuoden päivät
Tuo threadi kannattaa jokaisen phevi omistajan lukea läpi

Sähkövastuspaketin teho ei heikkene ajan myötä vrt sähkökiuas.
Tosin kiukaassa on useampi vastus jotka kuumenevat
Ne joko toimii tai ei toimi.
 

erstan

New Member
Liittynyt
4 Huhtikuu 2022
Itsellä sama homma. MY16 ja ajastimella ei mene lämmitys päälle lainkaan. Lisäksi jos manuaalisesti laittaa lämmöt täysille ja vaikka tuulilasin huurteenpoistomoodin, niin vielä 15min jälkeen tulee ihan ulkoilman kylmää ilmaa tuulilasille. Akku täynnä, auto latauksessa.

Nyt on aika varattu Deltalle. Ensi viikolla selvinnee mikä siinä on.

Oli sihti tukossa, aikaa meni noin puol tuntia. Kuulemma voi mennä uudestaankin tukkoon, jolloin sitten huolellisempi huuhtelu. Vielä en aukottomasti päässyt itse todistamaan että lämmöt tulee. Testailen myöhemmin illalla.
 
Ylös Bottom