Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mieleen..

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Noniin, nyt on se hetki tullut. Tarkoitus ois kasata ihan alusta alkaen itse, eka moottori ikinä. Pistän tän langan pystyyn että voin tässä kysellä juttuja jos tulee jotain ihmeteltävää.

Ja on tässä heti alkuun kyssäreitäkin.

1. Mitkä pultit menee mitsun lohkoon että saa pukkiin kii, (jos alkuperäiset eivät ole tallessa ja/tai haluaa hommata uudet tuota varten), eli kierteen nousut sun muut? että voi pulttiliikkeestä kysellä.

2. Redline asennusrasva varmaan ihan pätevää kamaa, mihin kaikkialle tätä?, ainakin runko/kiertokangen laakerit, mutta minne muualle, miten sylinterit tms? tuskin?

3. Mistä plastigagee kannattaa kysellä (varaosaliikkeistä varmaan, mutta onko joku hyvä paikka tiedossa mistä melko varmasti saa, motonet? biltema?, ad-varaosa?)

4. Mistä saa semmosen hylsyn joka sopii nuille arpin kiertokankien pulteille, vanhat pultit on normipultit, uudet näemmä tuommoset 16 sakaraiset tms. (kulmia huomattavasti enemmän siis), biltemasta koitin katsella mut ei ainakaan sattunut silmiin kuin nuita "normaaleja"

5. Miten öljyruiskujen toiminnan voi parhaiten testata, ilmeisesti puhaltamalla, ilman pitää kulkea toiseen suuntaan mutta ei toiseen?

6. Pintojen hionta, koneistamolla sanoi että pitkään laudan pätkään jotain 200 or so hiomapaperia, ja pitkillä vedoilla tasaisesti tekee pinnan karkeaksi/puhtaaksi sekä kannesta että lohkosta, miten lie? (eli ei mitään hiontaa, vaan enemmänkin vanhojen jämien puhdistus? onko tää fordimiesten juttuja vai ihan validi pointti? tiivisteenä siis cometic mls.

7. mitäs se tiivistespray olikaan, kuparispray? tätä aina jokaiseen tiivisteeseen molemmin puolin? vai vain joihinkin?

8. Männänrenkaat, onko väliä miten päin ne "aukot" on (eli se rako josta mitataan se gappikin), ilmeisesti öljyrengas on kolmiosainen ja ne "aukeamat" ylä ja alarenkaassa pitäisi olla ainakin 90 astetta erillään wisecon mukaan, miten 1 ja 3 rengas, miten niissä? wiseco ei maininnut näistä mitään.

9. Niin joo, acl 3-metalli laakerit, tämäkin varmaan on semmonen että kun katsoo niin näitä ei voi väärinpäin laittaa mutta kysytään silti, eli laakeri jossa on pitempi ura (koko laakerin poikki menevä ura), tulee alas? (eli kampuran alle) ja missä vain lyhyt ura, ylös?

10. Puristus-suhde pitäisi mitata, tähän ei liene mitään helppoa tapaa, lohkonpuolelta varmaan voi jollain nesteellä mitata kun mäntä ylimmässä(?) asennossaan, mut miten kannen puolelta, ja tuleeko se tiivisteen paksuus sit kokonaisuudessaan mukaan että saadaan se koko tilavuus, ja sitä kautta kai se puristus-suhde ?

Olipa niitä kyssäreitä sittenkin kun vähän mietti.
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mieleen..

2. Itse käytin viimeksi Crane Cams asennusrasvaa sekoitettuna 50/50 öljyyn. Redline varmasti ajaa asiansa. Joka paikkaan missä on liikkuvia osia ja missä öljy kiertää.

4. Olisiko ihan normaali 12-kulmainen hylsy?

6. Kovametalliterällä varustettu kaavin on kova peli tiivisteiden jämien putsaamisessa. Kansi yleensä putsattu koneistamossa, lohkoa en ole koskaan alkanut hiomaan minkään laudan kanssa.

7. en ole laittanut mihinkään koskaan eikä ole ollut vuotoja tai mennyt kannentiivisteitä. Viimeksi laitoin Mitsun oman 3-kerroksisen peltitiivisteen. Cometic voi olla ihan hyvä jos kaikki on täydellistä, mutta aivan liian paljon ongelmia noiden kanssa kuuluu olevan että itse viitsisin edes harkita sellaista.

8. Katso auton/moottorin manuaalista, on niille yleensä ihan määritelty suunta.

10. venttiilit paikallaan esimerkiksi öljyllä saat mitattua palotilan koon
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mieleen..

ja tulipa vielä mieleen sekin mitä en muistanut.

11. Eli se arp-antiseize mitä lie onkaan (ja tuli pulttien mukana), sitä siis laitetaan mihin, ilmeisesti ei lohkoon jääviin kierteisiin? vai just sinne?, joku jossain sanoi että tulee väärä momentti jos tuota on väärässä paikassa/päässä. Eli tähänkin jos joku tietää jonkun hyvän guidelinen niin saa kertoa 8)
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mieleen..

J. Puhakka sanoi
Noniin, nyt on se hetki tullut. Tarkoitus ois kasata ihan alusta alkaen itse, eka moottori ikinä. Pistän tän langan pystyyn että voin tässä kysellä juttuja jos tulee jotain ihmeteltävää.

Ja on tässä heti alkuun kyssäreitäkin.

1. Mitkä pultit menee mitsun lohkoon että saa pukkiin kii, (jos alkuperäiset eivät ole tallessa ja/tai haluaa hommata uudet tuota varten), eli kierteen nousut sun muut? että voi pulttiliikkeestä kysellä.
4-8mm on normaali mm kierteellä
8mm -> on sitten hienokierre

2. Redline asennusrasva varmaan ihan pätevää kamaa, mihin kaikkialle tätä?, ainakin runko/kiertokangen laakerit, mutta minne muualle, miten sylinterit tms? tuskin?
ihan hyvä olis sotkee kuten ast ehdotti 50/50 ja sylputket, laakerit yms. missä voitelua tarvitaan
ettei pyöri kuivana yhtään.

3. Mistä plastigagee kannattaa kysellä (varaosaliikkeistä varmaan, mutta onko joku hyvä paikka tiedossa mistä melko varmasti saa, motonet? biltema?, ad-varaosa?)
motonet ja ad liikee myy ainakin joensuun seudulla

4. Mistä saa semmosen hylsyn joka sopii nuille arpin kiertokankien pulteille, vanhat pultit on normipultit, uudet näemmä tuommoset 16 sakaraiset tms. (kulmia huomattavasti enemmän siis), biltemasta koitin katsella mut ei ainakaan sattunut silmiin kuin nuita "normaaleja"

normi 12kulmanen hyvä hylsy sopii kuten ast mainitsi

5. Miten öljyruiskujen toiminnan voi parhaiten testata, ilmeisesti puhaltamalla, ilman pitää kulkea toiseen suuntaan mutta ei toiseen?
molempiin suuntiin pitäs kulkeen öljyruiskut on ihan putket.

6. Pintojen hionta, koneistamolla sanoi että pitkään laudan pätkään jotain 200 or so hiomapaperia, ja pitkillä vedoilla tasaisesti tekee pinnan karkeaksi/puhtaaksi sekä kannesta että lohkosta, miten lie? (eli ei mitään hiontaa, vaan enemmänkin vanhojen jämien puhdistus? onko tää fordimiesten juttuja vai ihan validi pointti? tiivisteenä siis cometic mls.
ite pakkeli lastaa käyttäny ja sit paperilla "karhennus" ja poikki "viiltojen" hionta

7. mitäs se tiivistespray olikaan, kuparispray? tätä aina jokaiseen tiivisteeseen molemmin puolin? vai vain joihinkin?
en usko että on mitään hyötyä, korkeintaan öljykanavan kohdalle sormella ohut tiivistesilokooni kerros
siten ettei mene tököttiä kanavaan

8. Männänrenkaat, onko väliä miten päin ne "aukot" on (eli se rako josta mitataan se gappikin), ilmeisesti öljyrengas on kolmiosainen ja ne "aukeamat" ylä ja alarenkaassa pitäisi olla ainakin 90 astetta erillään wisecon mukaan, miten 1 ja 3 rengas, miten niissä? wiseco ei maininnut näistä mitään.
mulle on opetettu että klo 10 ja klo 14 hahlot, muistaakseni korjaus oppaassa oli ihan kuva :peukku

9. Niin joo, acl 3-metalli laakerit, tämäkin varmaan on semmonen että kun katsoo niin näitä ei voi väärinpäin laittaa mutta kysytään silti, eli laakeri jossa on pitempi ura (koko laakerin poikki menevä ura), tulee alas? (eli kampuran alle) ja missä vain lyhyt ura, ylös?
ei mene niihin koloihin kuin yksinpäin

10. Puristus-suhde pitäisi mitata, tähän ei liene mitään helppoa tapaa, lohkonpuolelta varmaan voi jollain nesteellä mitata kun mäntä ylimmässä(?) asennossaan, mut miten kannen puolelta, ja tuleeko se tiivisteen paksuus sit kokonaisuudessaan mukaan että saadaan se koko tilavuus, ja sitä kautta kai se puristus-suhde ?
neste taitaa olla ainut tapa ellei googlella etsi teknisiä tietoja.
Olipa niitä kyssäreitä sittenkin kun vähän mietti.
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mielee

5: banjopultissa paineventtiili( kuula+jousi), tarkista ettei jumissa.

6: ei ole oikotietä onneen, mitä sileämpi pinta sen parempi, eli koneistus!

10: glykolia, pala pleksiä jossa 2 reikää, täyttö ja ilmaus. Apteekista lääkeruutta jolla litkua helppo annnostella ja näät suoraan menneen määrän. Esmes 100 Ml ruutta. Vaseliiniä kevyesti liitospintoihin.
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mielee

Mitsubisimään sanoi
5: banjopultissa paineventtiili( kuula+jousi), tarkista ettei jumissa.

6: ei ole oikotietä onneen, mitä sileämpi pinta sen parempi, eli koneistus!

Koneistamossa tosiaankin kävi sekä lohko että kansi, mutta molemmat pinnat on suoria, joten niille ei sitten tehty mitään, ja siinä on hyvin vähän jäämiä edellisestä tiivisteestä.
Ja tätä vastaan koneistamon kaveri sano sen että raaputtaa vanha tiiviste jämä pois + hieman hioa/karheuttaa tasaisesti.
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mieleen..

7. just hain us-partsilta vht:n copper gasket cement nimistä ainetta....
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mieleen..

VHT Copper Gasket Cement sprayta itsekin pruuttasin molemminpuolin mitsun MLS kannentiivistettä ja metallista imusarjan tiivistettä (käytin vanhan uudestaan). Hyvin pitää molemmat ja 2,2 barilla on koeponnistettu. ;D
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mielee

tuli mieleen tyhmä kysymys koneen kasaamisesta...

tilanne:
käytössä oleva kone = kampiakseli vika
varaosa kone= ehjät osat

jos ottaa toisesta koneesta kampiakselin voiko siirtää tästä varaosakoneesta myös runkolaakerit toiseen koneeseen?
ja oletetaan että laakeri liuskat menevät samoille kauloille ja samoin päin?

aina laittanu uudet laakerit niin tällänen pika korjaus tuli mieleen :nykii
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mielee

Mr mmc sanoi
tuli mieleen tyhmä kysymys koneen kasaamisesta...

tilanne:
käytössä oleva kone = kampiakseli vika
varaosa kone= ehjät osat

jos ottaa toisesta koneesta kampiakselin voiko siirtää tästä varaosakoneesta myös runkolaakerit toiseen koneeseen?
ja oletetaan että laakeri liuskat menevät samoille kauloille ja samoin päin?

aina laittanu uudet laakerit niin tällänen pika korjaus tuli mieleen :nykii
Voihan niin tehdä,yhtä hyvin voi myös tehdä niin että jättää kokonaan lakrut pois..


..ja sarkastisuuden jälkeen:
Eihän siinä muuta estettä ole kuin että lakrut ovat samaa kokoa (ts. ei ylikoon),ja sitten muistaa että 91->vaihtuu lakrut värikoodatuiksi (tämä siis korjausmanuskan mukaan,huhu kertoo kuitenkin että tulisi vasta myöhemmin..),jolloinka ristiin vaihtaminen on aika arpapeliä.
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mieleen..

pinta ruostetta syl putkissa ja laakeri pinnoissa....

löyty tuossa varaston pohjalta vanha lohko jossa kampura paikallaan

syl putkissa jonkin verran ruostetta :seina samaten kiertokankien kauloissa.

suosituksia?
kaulat koneistukseen ja ylikoon laakerit? poraus ja ylikoon männät?
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mieleen..

Tuotahan itse toisaalla kysyin aiemmin ja tuumattiin että pienet ruostepilkut (tms) ei sylintereissä haittaa. ::)
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mieleen..

eli ei kellään ois tietoo et käykö 4g63 doch 16v vaparikoneesta kampiakseli/kiertokangen alapää laakerit tohon vastaavaan turbokoneeseen eli vr4 galant on kyseessä? Nii ja vuosimalli on 91
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mieleen..

hs sanoi
eli ei kellään ois tietoo et käykö 4g63 doch 16v vaparikoneesta kampiakseli/kiertokangen alapää laakerit tohon vastaavaan turbokoneeseen eli vr4 galant on kyseessä? Nii ja vuosimalli on 91

jos sun vr4 on 6-pulttinen niin kaikkien 6-pulttisten 4g63 laakerit käy ristiin ;)
myös 6-pulttisessa 4g64 koneessa samat kiertokanget ja alakerran laakerit ;)

laakerit turbossa kannattaa kumminkin katsoa merkkilaakerit esim. clevite / ACL
niin on varmasti vakio/0.02" tms koot. mulla on tullu jotain italialaisia
nimettömiä vastaan jotka makso tyyliin 15.90e (kiertokangenlaakeri sarja)
ja ihan työntömitalla näki että koot heitti miten sattu :seina
 
Vs: Naabbi kasaa 4G63 moottoria, sekalaisia kysymyksiä mitä itselle tulee mieleen..

eli ei kellään ois tietoo et käykö 4g63 doch 16v vaparikoneesta kampiakseli/kiertokangen alapää laakerit tohon vastaavaan turbokoneeseen eli vr4 galant on kyseessä? Nii ja vuosimalli on 91

rai rai rai......

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29244.0
 
Takaisin
Ylös Bottom