Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Elikkä miten tänä päivänä saa mustan nahan takaisin mustaksi? Hieman on kulumaa tullut 15 vuodessa. ::)

Googlella löyty juttuà penkkinen uudelleen värjäämisestä mutta siinäkin vedettiin väriä oikeen ruiskulla päälle ja siihen en haluaisi lähteä jos on olemassa helpompiakin keinoja? Vai onko?
 

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

samaa kyselin tossa kesemmällä ja ainakaan toi joku suutarilta lainaamani nahkasohvien hoito/värjäysaine ei toiminut kun kokeilin. ei imeytynyt nahkaan.

tuolla mitä olet rassaillut -topicissa oli vähän aikaa sitten keskustelua et tollanen nupukin tai mokan värjäysaine on ollut aika toimivaa ja itsekkin testasin sitä ja ihan tyytyväinen olin aineeseen ja tuloksiin. jos se ei olis toiminut niin sit varmaan olisin päätynyt maalaamiseen. Suutarilta olin jo kysellyt nahkamaalia ja sen levitysohjeita. mut taidan silti jatkaa tolla väriaineella käsittelyjä ja sit vielä joskus joku hoitoaine päälle pitämään väri nahassa sisällä.

mulla oli suutarilta ostettu collonil:in nubuk + velour -niminen spray käytössä. toisella kokeilijalla oli jonkun muun merkkinen vastaava aine. en tiedä kuinka pahassa kunnossa sulla se ratti mut vielä oman ratin vaalenneet kohdat muuttu mustemmiksi
 

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14468.msg434912#msg434912

tuosta eteenpäin keskustelua asiasta
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

Jees. :peukku Täytyy käydä suutarilla kattelemassa.

Ei tuo minun ratti kovin paha ole. Sen takia ajattelin tälleen sitä kokeilla korjata. ;)
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

Minä värjäsin galantistani suutarilta saatavalla sudittavalla nahkamaalilla. Tämännäköinen pullo.
23061_s.jpg

ROC valmistama Narvsvaerte black extra. Olisikohan peräti ½dl (ihan ulkomuistista vedetty!) riittäny ratin ympäri käymiseen, eikä tarvinnut rattia irroittaa.
Hyvin on pysynyt maali muutaman kuukauden pyörityksen.
 

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

Joo mulla vaan sen verran pintaväriä lähtenyt että riitti tuo värjäysaine. Pintakaan ei ole rikki mistään kohtaa vielä.

Minkänäköistä jälkeä tuli maalaamalla?
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

Tuossa on laitettu väriä tuohon ylimmän puolan kohtaan, näkyy tummempana. Puolien välissä on kulunutta kohtaa josta väriä lähtenyt. Keskiosa, joka jotain muovia on, jäi hieman violetinsävyiseksi. Mutta päätin vetää senkin samalla aineella kun tuntui pysyvän ja muuten olisi jäänyt liian eriväriseksi verrattuna ratin kehään. Niin oikeanpuoleisessa siis koko ratti värjätty.
main.php
main.php
 

ville t.

Galant 2.4 GDI Sport, Lancer 2.0 STW Sport
Liittynyt
21 Heinäkuu 2004
Sijainti
JKL
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

mulla tuli tuon näköinen vielä tuolla omalla aineella millä kokeilin eli varmaan vähän paremmassa kunnossa koko ratti vielä ollut :)
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

Ostin suutarilta Cheq Brill-merkkistä maalia. Maksoi hurjat 8€. :) Mukana tuli puhdistusaine, sivellin, vaahtomuovin palanen ja itse maali. Kokeillaan tolla joku päivä kun ehtii.

Tässä lähtötilanne ratin suhteen.
_img900.jpg


_img900.jpg
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

Tuommoinen maali tuli ostettua suutarilta. Ei ollu mestarilla kokemusta ratin värjäämisestä mutta sanoi että tuolla lähtisi kokeilemaan. Olisi myös spraynä löytynyt mutta päädyttiin kuitenkin tähän sienellä levitettävään.
Mukana tuli puhdistusaine, pensseli, sieni ja itse maali.
_img900.jpg


Edellisestä postauksesta näkee missä kunnossa ratti oli. Aluksi hion koko pinnan 1000 kiekkapaperilla kuivana jotta sain pinnan tasaiseksi vaikka ei siinä oikeastaan mitään rupuja ollut. Ainoastaa oli kulunut joistakin kohdista täysin sileäksi niin ajattelin että tulisi tasalaatuisempi.
_img900.jpg


Sitten putsanin pinnan ensin Acrylic Cleanerillä ja sitten vielä tuolla mukana tulleella aineella.
_img900.jpg


Mukana tulleet ohjeet oli todella vajakit. :-\ Tyyliin: putsaa ratti, sekota maali, anna kuivua kerrosten välissä. :p
Ei mitään kuivumis aikoja tai että kuinka monta kerrosta maalia...

Maalia sekoitin ravistelemalla varmaan 5-10min ja silti purkin pohjalla oli sakkaa. Pensseli toimi sekoitustikkuna ja annosteliana sienee. :)

Ekan kerroksen vedin sinellä pyyhkimällä ja maali levisi tuodella hyvin. Hyvältä näytti jo tässä vaiheessa mutta hieman jäi ns. pensselin jälkiä.
_img900.jpg


Eka kerros sai kuivua n.10min. Toisen kierroksen tein sitten pyörivin liikkein niin pinnasta tuli tasaisempi.
_img900.jpg


_img900.jpg
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

Kundit hei - jättäkää ne suutarit rauhaan, ellette saa varmutta että kyseessä on polyuretaanimaali (autoissa käytetty 60/70-luvun taitteesta) - aika marginaaliosa niistä autoista mihin tällä foorumilla tarvii öljypohjaisia värjäysaineita :D PU maaleissa on yleensä erillinen "lakka" tai kirkas kerros ilman väriä.

http://detailingshop.fi/nahkapenkkien%20hoito myy suomessa erittäin hyviä nahkamaalisettejä mitkä on myös halutessaan töpötettäviä sienellä (tulee myös mukana). Ei tarvitse ruiskua, sillä vaan saa paremman jäljen. Lisäksi Simo antaa oikein asiallisia ohjeita em. hommaan ihan koko sisustan värjäyksestä esim. nahkaisen vaihdekepin entisöintiin :)

Lisäksi Furnituren mustassa setissä tulee mattamusta ja kiiltävä musta värimassa mukana, että voi hakea sen alkup. kiiltoa vastaavan lopputuloksen (peskää ensin TODELLA hyvin - nahkan ei kuulu kiiltää). Muissa väreissä jos sävy arvelluttaa on mahdollista lähettää furniturelle joku pieni pala penkin alta ja saa 100% varmasti sopivan sävyn ja kiiltoasteen.

Karhennukseen mä suosittelen että sen tekee mielummin vihreellä/harmaalla automaalaus karhunkielellä (vihree tulee Furnituren seteissä mukana) kun hiomapaperilla koska jos paperin kanssa innostuu liikaa niin lopputulos on Volvomainen/Vag-ina mainen täysin kuvioton eloton, hajuton nahka - ei kiva. Etenkin kun Momo on tehnyt hiton hienot venytykset Evojen ratteihin. Kuvio/Tekstuuri säilyy paremmin maalatessa ruiskulla ja käyttämässä villaa karhennuksessa paperin sijasta :)
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

Hyvä tulla jälkeen päin neuvomaan kun on jo housuissa. :D
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

Kerrohan sitten lancer evo-r jossain vaiheessa että kestikö tuo sun värjäys myös käyttöä. :)
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

Kaveri veti mersun ratin samasta purkista ja ollu viikon käytössä eikä ole vielä ainakaan havaittu mitään kulumista. :)

Oma ollu vasta pari päivää kiinni.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

Slider sanoi
Kerrohan sitten lancer evo-r jossain vaiheessa että kestikö tuo sun värjäys myös käyttöä. :)

Päivitystä. Pinta kesti hyvin mutta nyt tänä kesänä muuttui lämpimillä keleillä tahmeaksi. :p
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Nahkaratin uudelleen värjääminen/kunnostus?

Minä käytin Evon ratin uudelleen verhoilussa vuosia sitten eikä oo tarvinnu vaivata päätä sen koomin. Maksoi paljon mutta mielestäni tuo orkkis Momo sopii autoon.
 
Ylös Bottom