Nelivedon tekniikka: 91-95, EVO/normaali?

Juuupa

1.6 Lancer 1990
Liittynyt
9 Maaliskuu 2017
Tykkäykset
0
Sijainti
Joensuu
#1
Moi,

Heräsi aamuun kysymys:
Kun EVOt I->III (91-95) eroavat tekniikan suhteen karvalakki-lanserista tietääkseni ainakin moottorin, jarrujen ja alustan osalta.
Niin mitenkäs nelivetotekniikka? Neliveto karvalakki VS EVO?
Onko tästä olemassa jotakin järkevää sivustoa, jossa näytetään eroavaisuuksia tai lancerin/EVOn teknisiä tietoja?

kiitos
 

dani

Galant VR4 6G
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Vantaa
#2
Vs: Nelivedon tekniikka: 91-95, EVO/normaali?

Nelivetotekniikka näissä vanhemmissa on hyvin pitkälti sama. Lähtöisin nelivetogalantista ja hieman muutettu. Evoissa on ainakin lukko takana mitä ei ns normimalleissa ole ja sama koskee galanttejakin. Tarkemmat erot lienee hifistelyä ja niitä eroja voinee esim varaosakuvista ihmetellä, mitään ihmeellisiä taikatemppuja ei ole siellä tehty. Sitten kun mennää uudempiin evoihin joissa ayc jne niin alkaa jo olemaan hienompaa tekniikkaa.

Niin joo ja sanomattakin selvää että mitoitukset poikkkeavat kun toinen voimansiirto tarvii kestä vain vaparikoneen onnettomat tehot ja toisen taas turboshitin..
 

Juuupa

1.6 Lancer 1990
Liittynyt
9 Maaliskuu 2017
Tykkäykset
0
Sijainti
Joensuu
#3
Vs: Nelivedon tekniikka: 91-95, EVO/normaali?

Oikeastaan tuo viimeinen lause oli tärkein..
mietin että "budjettiratkaisuna" hommais 4x4-lancerin, 4G63-tekniikan (vaikka Galantista) (,turbottais) ja naittais yhteen. Mutta niinkuin uumoilinkin, niin ei ois kovin kauaskantoinen ratkaisu.. myös Dynaamisen Galantin turbotus näinollen aika huono idea.

Noh, hyvät viikonloput ja kiitos Dani vastauksesta!
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
10
#4
Vs: Nelivedon tekniikka: 91-95, EVO/normaali?

Dynyn turbottaminen ei ole lainkaan huono ajatus jos vaan saat tarvittavat osat haalittua.
 

Juuupa

1.6 Lancer 1990
Liittynyt
9 Maaliskuu 2017
Tykkäykset
0
Sijainti
Joensuu
#5
Vs: Nelivedon tekniikka: 91-95, EVO/normaali?

Basbarduu, haluatko hiukan avata tuota.
Onko sitten Galantissa (onko nimet nyt oikeat?) VR-4:sessa ja Dynamicissa siis muuten sama tekniikka, mutta turbo puuttuu 4G63-koneesta?
Ja onko tuolla sitten eroa kauheasti jo siihen 4x4 lancerin versus EVOn tekniikkaan.. kun eikös se EVO perinyt Galantista tekniikat?

Nyt saatetaan mut heittää ulos foorumilta :-X :-X, mutta mun käsittääkseni Subaruissa on vähän sama meininki ollut: Legacy samoihin aikoihin "luovuttanu" tekniikkansa pienempään Imprezaan, ja luoto näin vähän pienempi laitos ralliajoon. Ja Suomessa (foorumilla, ja vuosia sitten oli nettiautossa yksi vanha Lega.) on kyllä laillisesti turbotettu vapariboksereita.. kestävyyksistä en tiedä. Toisaalta jos subaruissa pienimmät koneet on 1.8, nii ovatkohan vetänee "varman päälle" ja mitoittaneet osat kestämään karvalakista ihan Turbo-malliin asti.. mene ja tiedä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Tampere
#6
Vs: Nelivedon tekniikka: 91-95, EVO/normaali?

4x4 vakio vapari lancerista on evo 1-3 tekniikka jo aika kaukana-..ei edes ajatuksissa kävis mieleen naittaa sinne 4g63T pataa. Etukehdot jne eri mitoilla ja kestävyys erilainen yms.

Jo työn määrän vuoksi ihan toivoton ratkaisu mielestäni. Mieluummin ostaa sen 5ke maksavan evo 1-3:sen tms ja korjailee sitä vähän.'

Galant dynamic on sitten jo vähän eri juttu ja parempi aihio jos haluaa vaikeen kautta silti tehdä. Itse en vaan jaksais millään alkaa tekeen tuollaisia jos auton hinta sitten tehtynäkin on muutama tonni luokkaa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
10
#8
Vs: Nelivedon tekniikka: 91-95, EVO/normaali?

Dynamic4 on hyvin lähellä VR4:sta, joka on Evojen esi-isä. Suosittelen keskustelemaan asiasta vaikka Sliderin tai Urranin kanssa. Evo3sta saat sopivan turbon ja pakosarjan. Ahtoputkien kanssa tulee sitten vähän hankalampaa jos orkkista haluaa. Saatavuus on käsittääkseni erittäin heikko. Koria voi joutua vähän leikkaamaan niiden putkien tieltä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Tykkäykset
6
Sijainti
Taipalsaari
#9
Vs: Nelivedon tekniikka: 91-95, EVO/normaali?

Ei ole 6g galanteissakaan sama voimansiirto vaparissa ja ahdetussa. Kartiorullalaakereita löytyy vapareista, turbossa on "normaalit" kuulalaakerit. Aika hyvinhän nuo Dynyn voimansiirrot on vissiin kestäny toisaalta noita turbotuksia.

Samaa mieltä lancereista että ei välttämättä kovin pitkäikäinen ole. Toki tuokin riippuu ajosta, jos jotain jääratapeliä on rakentamassa niin saattaa kestääkkin nastoilla suditella. :)
Kuivalla asfaltilla en kyllä edes kokeilisi lähteä paikaltaan.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Tykkäykset
1
Sijainti
Honduras
#10
Vs: Nelivedon tekniikka: 91-95, EVO/normaali?

Mites se meni
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=25761&g2_imageViewsIndex=1
 

vph

New Member
Liittynyt
7 Helmikuu 2011
Tykkäykset
0
#11
Vs: Nelivedon tekniikka: 91-95, EVO/normaali?

Dynamic-4:n ja VR-4 Galantin (E3#) välillä ei ole voimansiirrossa eroa muuten kuin vaihdelaatikossa ja perävälityksessä. Takaperä (pl. välitys), vetoakselit, kardaani ja kulmavaihde on molemmissa samat.

Dynamicissa on W5M31 ja VR-4:ssa W5M33 vaihteisto.

-Ulkoapäin eroa ei ole kuin VR-4:sen paksumpi päätykoppa.
-VR-4:sen vaihteiston molemmat akselit on kartiorullalaakeroitu, Dynamicissa on kytkinakselilla kuulalaakerit.
-Voima kulkee eri reittiä, VR-4:sen laatikossa keskitasauspyörästöä käytetään 3. vaihteen rattaalta, Dynamicissa 4. vaihteen rattaalta.
-Ensiövälitys keskitasauspyörästölle on VR-4:sen laatikossa harvempi, ja vastaavasti perävälitykset tiheämmät.
-Keskitasauspyörästö on VR-4:ssa järeämpi, ja visko on isompi. Kaikki rattaat on muutaman millin leveämmät ja isommilla hampailla. Päätykoppa on paksumpi isomman viskon ja 5. vaihteen rattaiden vuoksi.

Lancer Evo 1-3 vaihteisto on sisuskaluiltaan pääpiirteissään samanlainen kuin VR-4 Galantin laatikko. Galant/ Evo 1-3/ DSM tasauspyörästöt sopii ristiin, ja VR-4 Galantin laatikossa voi käyttää Evon kaksoissynkronointeja ja vahvempia siirtohaarukoita.
 

Liitetiedostot

ST

Active Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Tykkäykset
5
Sijainti
Manse
#13
Vs: Nelivedon tekniikka: 91-95, EVO/normaali?

Ja sitten kun verrataan edes vähänkin enemmän kestävämpiin 4wd hiluihin, niin huomaa heti että aikka heppoisia nuo alkupään evo/VR4 hilut kuitenkin on..

Kuvassa E1-3 ja 3000GT.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/10649724_907463749278527_5424707311246138290_n.jpg?oh=7e306ed30728e8480726e5f9ca071d7c&oe=59622C44
 

dani

Galant VR4 6G
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Vantaa
#14
Vs: Nelivedon tekniikka: 91-95, EVO/normaali?

Jdm vr4 takavetarit 4-pulttisella laipalla, kun dynyt ja jenkit 3-bol(dsm:stä löytyy sitten myös 4-bolt hiluja)t. Eli peräpäätä vaihtaessa joutuu muutakin vaihtaa.
 
Ylös Bottom