nokkien eroista, mitä vaikuttaa asteet?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
valaiskaa tyhmää mitä eroa käytännössä on nokka akseleilla?
jos nosto on sama:

Imuventtiili / imunokka:
avautuu 18 BTDC
sulkeutuu 62 ABDC

Pakoventtiili / pakonokka:
avautuu 63 BBDC
sulkeutuu 21 ATDC

VS

Imuventtiili / imunokka:
avautuu 21 BTDC
sulkeutuu 59 ABDC

Pakoventtiili / pakonokka:
avautuu 58 BBDC
sulkeutuu 18 ATDC


miten auto käyttäytyy edellä mainitulla nokilla? (jos siis auto on sama ja samat viritykset mutta nokkia vaihdetaisiin)
 

e15mitsubishi

Active Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Sijainti
Hyrylä
Vs: nokkien eroista, mitä vaikuttaa asteet?

Haudi,


Edm. imunokka-akseleissa ei ole aukiolo-asteissa/-ajoissa mitään eroa keskenään.
Pakonokissa on vastaavasti ensimmäisessä(ylempi vaihtoehto) kokonaisasteita/-aukioloa 8 astetta enemmän.
Toisaalta molemmissa nokkapareissa, nokan ajoitukset ovat erinlaiset, jotka vaikuttavat ks. moottorin luonteeseen.
Lyhyesti: ekalla nokkaparilla teho-/momentti on parhaimmillaan kierros-rekisterin ylä-alueella. Kun vastaavasti toisella nokkaparilla ala-/keskirekisteri on voimakkaampi.

Oletan, että kyseessä on Mitsun nokat? Edm. tehoalueen siirtymä kierrosrekisterissä kyseisessä moottorissa vaihtamalla vain nokat keskenään(ajoituksen muutos), toteutuu ainoastaan sillä edellytyksellä, että lohkon korkeus on vakio,kannen paksuus on vakio,käytettävä kansitiiviste on vakion paksuinen,käytössä orggis nokkapyörät ja nokkien ajoitus laitetaan tehtaan specseihin!!

Jos, joku näistä orggis-speceistä poikkeaa, niin tarvitaan säädettävät nokkapyörät, että saat ks. nokan aukeamis-/sulkeutumisajankohdat aikaiseksi. Ja ennen sitä tarvitaan tietää millä nostolla ks. ajoitusasteet on ilmoitettu. Mitsu ilmoittaa niitä kyllä tunnetusti aika huonosti..!?
Jos olet rakentamassa 4G63 16V turbomoottoria/kohtuu matalilla ahtopaineilla(1.0-1.7bar) niin suosittelen valitsemaan pakonokan ykkös-parista. Sillä imunokalla ei niin väliä, koska säädettävät nokkapyörät tarviit kuitenkin ja sitten ne ajoitukset, ne tärkeimmät!!.. on helppo hakea kohdalleen siellä dynossa ;)

-A
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: nokkien eroista, mitä vaikuttaa asteet?

Näyttäs ainakin tuo eka pari olevan gti lancerin vakiot eli G. Toista en tiä...
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: nokkien eroista, mitä vaikuttaa asteet?

AYE_GTI sanoi
Näyttäs ainakin tuo eka pari olevan gti lancerin vakiot eli G. Toista en tiä...

galantin G nokat samat kuin lancerissa

ja evon nokat on toiset ;)
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: nokkien eroista, mitä vaikuttaa asteet?

e15mitsubishi sanoi
ilmankos onkin noin 'pliisut' ;D ........itseasiassa, niin ne kaikkien iivo-versioiden nokat!?

-A

jeps, ihan sen takia tuota ihmetelly että mitä eroja esim. gti galanteissa on kun on 4 erilaista nokkaa, eli aika monta erilaista koneen luonnetta löytyy.

tiedä sitten mikä gti galantti omistaa A nokat, vetoalue huomattavasti alempana kuin noissa G nokissa?? jos nyt ymmärsin perusasian oikein?

"A"-nokka, imu

avautuu 26 BTDC
sulkeutuu 46 ABDC

"A"-nokka, pako

avautuu 55 BBDC
sulkeutuu 9 ATDC
 
Ylös Bottom