nostajien puhdistus, turhaa?

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Muistelin, että jollain oli kahdet nostajat ja toisia hän liuotti jossakin nesteessä...

Kukahan tuo henkilö oli ja mitä litkua mahtoi käyttää...  ???

Auttasikos esim tinneri tai wurthin rostoff+ (<-- aika notkeaa ja tehokasta paikassaan...)

Ja kuinka turhaa se homma oli,miten kauan naputus pysyi poissa...

Nyt olisi itsellä kahdet vakio nostajat lanceriin.
Ja kohta kolmet jos kerran 4G63sen ja 4G67:n nostaja on samanlaisia.
 
joo,elikkäs se pelkkä nesteessä liottaminen ei auta...vaan siitä nostajan keskeltä on painettava pohjaventtiili auki jotta vanhat kurat tulisivat pois.

pistin wd-40(ruosteen irroittaja) pönttöön ja kaikki nostajat sinne.yksi kerrallaan aukaisin pohjaventtiilin ja pumppasin nostajaa sormilla wd-40ssä pitäen samalla venttiiliä auki1,5mm kuusiokolo tangolla,ja piki mustaa kuraa tuli tulvimalla.kolme nostajaa oli jumissa niin että sitä pystyi puristamaan sormilla ilman venttiilin aukaisua,ja ne rupes toimiman putsauksen jälkeen.

remontista on suurinpiirtein aikaa noin 2,5 kk eikä mitään merkkiä nakuttamisesta.
 
ok,kiitos :)

eli siitä nostajan kärjestäkö työnnän sen kuuskolonavaimen?
 
Moro
Mulla olis kanssa ajankohtasta tuo nakutuksenpoisto operaatio. Kannaattaako ne tasaajat vaihtaa kokonaan uusiin vai onko puhdistus tosiaan yhtä tehokas hommeli? Ja kuinnka vaikeaa on? Mitä kaikkea joutuu purkamaan autosta? Auto on galnt-95 2.016v
Kiitoksia :)
 
hessuman82 sanoi
Moro
Mulla olis kanssa ajankohtasta tuo nakutuksenpoisto operaatio. Kannaattaako ne tasaajat vaihtaa kokonaan uusiin vai onko puhdistus tosiaan yhtä tehokas hommeli? Ja kuinnka vaikeaa on? Mitä kaikkea joutuu purkamaan autosta? Auto on galnt-95 2.016v
Kiitoksia :)

Täältä lisätietoa Galantin vaihto-operaatiosta.

Itsekin muistan lukeneeni foorumilta että jollain oli kaksi settiä tasureita, kun toiset olivat autossa niin toiset säilöttiin dieselissä, vaihtoväliä en muista.

Puhdistus auttanee tasuriin joka on jumissa, mutta eivät nuo mitenkään ikuisia ole, toisilla on lähtenyt jopa kärki tasurista irti.
 
Mulla oli L200 4G54B koneessa yksi tasuri jääny jumiin ja siitä oli sellanen 1,5 mm kulunut huitsaan. Oli hurjan näköinen kyllä. Onneksi venttiilin pää oli kuitenkin ehjä. Vaihtoon meni kaikkiaan kolme, muut aukesivat liottamalla.

Voisin kuvan laittaa tosta kuluneesta tässä viikonloppuna :)
 
Minähän tuo taidan olla syyllinen nostajien väärinkäyttöön 8)
Eli toinen sarja likosi polttoöljyssä aina kun oli jouten.
Mielestäni se auttoi, mutta rikkinäistä/kulunutta nostinta se ei tietenkään korjaa.
Sittemmin vaihdoin kaikki uusiin ja hiljainen on koneisto nyt.
 
ahis sanoi
ok,kiitos :)

eli siitä nostajan kärjestäkö työnnän sen kuuskolonavaimen?


joo kyllä,siitä reijästä sisään ja painaa niin huomaat että nostaja alkaa liikkua sormi voimin ja vanhat öljyt purskahtaa ulos.
sit vaan liottimeen pumppaamaan että saat sisältä puhtaaksi. ;)
ihmeitä se ei tee mutta jos nostin päällisin puolin ehjä niin kannatta kokeilla,multa hävis kaikki nakuttaminen kerrasta. ;D
 
thänks jou vastauksista. kunhan saan homman hoidettua raportoin tuloksista...
 
Ei ole muuten mikään paha homma ottaa nostajia irti ja laittaa takaisin... 8)
Nyt kun olen kokeillut tuota hommaa varaosa moottorilla niin taidanpa uskaltaa tehdä sen tuohon elintärkeään kulkimeen mikä vähänväliä on jäänyt talliin kun ei ole asentajan hommat olleet hanskassa.

"kakkos nostajat" lilluvat nyt rostoffissa.
 
nostajien vaihto menossa. Lanceriin.

kaikki vaihdettu ja vielä venakoppa paikoilleen...

MUTTA YLLÄTYS, YLLÄTYS! :eek:

ensimmäisen kun sain pois niin ihmetys oli valtava...

melkein löin pääni konepeltiin... :seina

TÄH, Tämähän on, ei voi olla, on tää... vttu...
tämähän on tälläinen "parempi nostaja", tämä vanha
miten tää sitten on tälläinen singeri?? ???


Laitoin nyt siiten kaikki uudet nostajat ja rullakeinut otin 100tkm vähemmän ajetusta varaosa moottorista.

Vanhat näytti hieman kuluneilta, Sekä rullis että nostis...
En kyllä tiedä mikä on merkittävää kulumista ja mikä ei..


Nyt rimpula vielä kasaan ja kokeilemaan. huoh...
 
Nyt ei saisi vielä innostua :D mutta ei voi mitään!

Ei nimittäin minkäänlaista havaintoa naputuksesta!
Ehkä sekunnin heti käynnistyksen jälkeen.

En viitsinyt kauaan käyttää kun tuo silikoni ei ihan ollut kuivunut vielä.

Aamulla heti kokeilemaan. komiaa 8)


Joku asiantuntevampi vois kommentoida tuota kulumis hommaa..
Yritän laittaa kuvan vanhasta nostajasta ja rullakeinusta.

Tai jos jollekulle lähetän spostilla analysoitavaksi :)
 
Jos juuba viitsisit ottaa kuvan siitä nostajasta mikä on kulunut 1,5mm... Ihan mielenkiinnosta.

Kävin heittämässä vähän lenkkiä ja naputus pysyi poissa! ;D

Ei edes tyhjäkäynnillä kun kuumalla moottorilla antoi jokusen aikaa käydä

Ja KAIKEN LISÄKSI kun ennen remppaa lähti kylmällä mottorilla ajelemaan ja yritti kiihdyttää niin saattoi (yleensä) nykiä aika pahasti...
NYT sekin on poissa!


Oliko ne nostajat ja keinut muka niin kuluneita. kyllä kai sitten...
 
eikös tästä ollut joku teoria aiemmin: väärät venttiilivälykset, tässä tapauksessa tukkoiset tasaajat, aiheuttavat moottoriin äänen, jonka nakutuksentunnistaja tulkitsee nakutukseksi ja säätää sytkän uusiin puihin samantien.... "ahiksen" tapaus kyllä tukisi tätä teoriaa..
 
ahis sanoi
Jos juuba viitsisit ottaa kuvan siitä nostajasta mikä on kulunut 1,5mm... Ihan mielenkiinnosta.
Jumalaade toi on surkee toi mun digikamera. Täytyy vielä yrittää.
 
Jess.

Kuvat tasurista löytyy alta. Tää oli kaikkein huonoin, kahdessa muussa pienempää kulumista, lähinnä sellasta "rupea".

Tasuri_01
Tasuri_02
Tasuri_03

Huonoon happeen on päässy, kovaa kamaa noi venttiilit kun ei ollu mennyt miksikään.
 
aika mekkalaa taisi pitää ennen remppaa?!

aivan hirveässä kunnossa ei nuo meikkiksen hilut ole lähelläkään tuonlaista..
Kaikissa tasaista kulumaa vai sanoisiko että kiillottumaa...

se kuoppa siinä rullakeinussa (<-- kai oikea nimitys?) missä tasurin pää on, oli enemmän kulunut kuin näiden vähemmän ajettujen mitkä laitoin.

Voisko olla, että nämä vanhat ois vain jotenkin tukossa? ???
ei kai, kun nääonnäit isoreikäsii


illalla laitan kuvia niistä.nyt ei ehdi kun innostuin touhuamaan taas tuon lancerin kanssa pitkästä aikaan :)
 
Olihan siinä sellanen "pieni" naputus  :p Kunnon paukutus oikeasti, ei paljon huvittanut yli 2000 kierroksilla käyttää konetta. Huokasin kyllä kun mitään vakavampia vammoja ei ollut tullut.

Rullakeinu lienee keinuvipu ?
 
ei jaksanut eilen enää laittaa kuvia... nyt pitäälähteä töihin.
Palaan asiaan loppuviikosta.
 
Tuossa olisi nyt pari kuvaa
http://kotisivu.dnainternet.fi/mahosmak/

Ovat aika isoja tiedostoja.

Minusta ne ei näytä "kovin" kuluneilta
Jos vaikka jo viksumpi ehtis kommentoimaan...

LISÄYS: nyt ei enää tunnu järkevältä ryhtyä pelaamaan kaksien mikroreikäisten nostajien kanssa.
Suoraan tilaan toisen satsin vielä galluun.
Suosittelen!
 
Ei kommentteja.. :p

No, ei voi kun sanoa, että kannattaa sijoittaa nostajien vaihtoon.

Nypytys katosi ja muutama kadonnut hevonen taisi tulla takaisin.


Ihmetyttää vaan se nakutus "paremmilla" nostimilla...
taisivat olla mitälie-espanjaisia...
 
Takaisin
Ylös Bottom