Nuhapumpun Sigma 91

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Pannaanpa nyt tää projekti päiväkirja oikein,eli kertomukset ja kuvat tänne ja lässytys omaan osastoonsa ;D
Ja siirretään tänne yleiseen eikä pidetä tuolla jäsenten puolella.
Talvi&Kesä07
Eli vanha Galantti meni ja uusi auto hommattiin tilalle.
Autohan on siis Sigma,3.0V6 24V ja manuaali askilla.
Varusteina mm:sähköinen 2muistilla oleva kuskin penkki,automaatti-ilmastointi,cruise.
Vuosimallia 91,ja nähnyt maailmaa ~290tkm edestä.
Ensimmäinen modaus oli kun vedettiin laseihin jätesäkkiä,elikkäs Normi ja Tintattu versio. Ja itse tykkään tuosta tummenuksesta,kalvot on 35%
Auton mukana tuli Huihain alkuperäiset venteet,kokoa 17" ja niiden ankeata harmaata väriä katseltiin ~viikko auton alla,ja eikun vanteet irti ja mattapintaiseksi,kitataan kolot ja uus väri päälle,väri on GM sisustassa käyttämä Gunmetal jos jotakuta kiinnostaa. Sen vuoden kesä sitten kurvailtiin,nautittiin autosta ja käytiin rollossa aiheuttamassa pahennusta ;D

Talvi 07-08 & Kesä08

Sitten tulikin uusi talvi ja Sigma päätettiin laittaa halliin seisomaan,ja aloitettiin pientä harrastus toimintaa,ensi laitettiin diskanttien suuntaukset uusiksi,suuntauksissa käytettiin spottivaloja. Nyt suuntaukset on lyhennetty,eli diskantti ei ole tuolleesti upoksissa.
Sitten tilattiin etulippa aihio puolanmaalta,lippa oli tarkoitettu Opel Vectra A:han,ja jokaiselle vinkkinä että lippa ei passaa sitten millään sigman keulaan ilman muokkausta.
Eli lipasta otettiin muotti ja tilattu lippa myytiin 2*kalliimmalla jollekin ooppelistille.
Sitten rälläkkä käteen ja lippaa pilkkomaan siihen kuntoon että se menee kivuttomasti alkupeäisen lipan jatkoksi. Lyhyt(3tuntia) mittaa,liimaa leikkaa jumpan jälkeen lippa olikin paikoilaan.
Sitten helvetillinen hio-kittaa-kittaa-hio savotta ja keväällä lippa olikin maalissa
Samalla talven aikana yht´äkkiä kesken halli kaljoittelun keksin ottaa sisusta pois ja katsoa pieni pelko perseessä lattian kuntoa,ja se yllätti vähän,eli ei edes pintaruostetta joka olis pitänyt hioa 8)
Samalla kun sisusta oli levitetty pitkin hallia ja humalassa hukattu lähes kaikki ruuvit olikin aika verhoilla ovien alaosat,verhoilun hoiti tuttu yrittäjä kotikylältä. Samalla karsittiin penkinlämmittimien kytkimet(koska tämä on nyt kesä auto) ja tupakan sytytin pois keskikonsolista,ja ne korvattiin volttimittarilla ja kytkimellä joka ohjaa lattia valoja,noita valoja pitää vähän vieä muokata.
Kesällä sitten vaihdettiin uus subbari konttiin,koteloon on tulossa kehys ennenkuin joku ehtii sanoa.
Seuraavaksi sitten alkoi ärsyttämään kun nuo vanteiden kromin väriset mutterit pomppaavat tummassa vanteessa pahasti silmille,ei muuta kuin keula kohti biltemaa ja hakemaan musta mutterit tilalle.
Tämäkin kesä meni suurinmassa määrin kurvaillessa.
Loppukesästä sitten mopon kaasu alkoi hirttämään,ja päätin rueta tekemään helmalevikkeitä,ei muuta kuin soitto kaverille joka oli juuri ostanut itselleen Citroën C5 helmat,että annappas ne takapätkät lainaa,ja eiku muottia tekemään. Tuossa vaiheessa helmat ovat yhä,motivaatiota ei ole oikein kitata.
Kesän loppu puolella sitten kytkin alkoi luistamaan ja samalla huomattiin että jakopään remmikin on tullut tiensä päähän. Jotenka auto hyvillä mielin halliin ja suunnittelemaan.
Talvi 08-09
Nyt kun Sigma on taas seisonut hallissa,on ainut näkyvä muutos se että eteen tehtiin passiivinen3-tie järjestelmä,aktiivinen tulee joskus kunhan on rahaa kunnon vahvistimeen.
A-pilariin sijoitettiin siis Macromin 3,5" elementit hoitamaan keskialuetta. Tuossa vielä sama verhoiltuna. Samalla mittaristoon upotettiin 36Lediä Vielä pitäis sisustan valot vaihtaa ledeiksi,ne olis hyllyssä jopa valmiiksikin,sekä kauko-ohjattu keskuslukitus odottaa asennusta. Jotain saattoi unohtua,mutta kysyä ja kommentoida saa.

Keskustelut tänne.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Nuhapumpun Sigma 91

Eli helmoja on nyt vähän ehditty tekemään,häirtsee vaan tuo +60km päässä oleva halli eikä opiskelijalla ole paljon rahaa tuota väliä ravata :-\
Tuossa vähän yleisilmettä siitä miltä nyt näytetään ilman muovi helmoja, ja samalla helmasta löytynyt yllätys. Laho p*ska ;D Samalla varmistui takaraja milloin auton pitää olla valmis,muttei siitä enempää vielä.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Nuhapumpun Sigma 91

Eilen tuli oltua hallissa n. 7tuntia vaan ku on tuo motivaatio vähän hukassa kun viikot joutuu rassaamaan kuorma-autoja ja halliin pääsee vain viikonloppuisin :(
No imuputken sain kuitenkin muutettua vähän parempaan kohtaan,ku vakio paikalla siihen ei pahemmin kylmää ilmaa oikein tule.
Vielä pitäis vetää se kylmäilma putki sille vaparille. Ja helmojakin tuli hieman hiottua,toinen olis kohta valmis,tiukkaa tekee jos mielii saada sinne kajaaniin valmiiksi tuon auton,ja jakopää remonttikin pitäis tehdä.
KUVA1
KUVA2
KUVA3

Ja haukut tänne ;D
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Nuhapumpun Sigma 91

Joku tovi mennyt päivityksiä odotellessa. Eli helmat on nyt paikoillaa,tosin pohjat meni ihan v*tuilleen että talveksi on taas hommaa niiden osalta,takahelma pitäis vielä jaksaa rueta tekemään,mutta meinaa vähähn tuo finanssi politiikan heikkous rajoittaa harrastuksia. Vappuna tehtiin kytkin ja jakopään remontit jotenka talveksi ei tekniikka puolen hommia ole,paitsi tulpat.
Nykyisellään auto näyttää tältä,eli helmat pitää tehdä osittain uudestaan,ja maalata kunnolla talven aikana.

Yhtenä päivänä hermostuin peräkontin ratkaisuun kun eihän tuolla sovi mitään kuljettamaan.
Noh,ensimmäiseksi revittiin kaikki kontista pois ja sitten mallattiin kotelolle paikka kontiin noin suurinpiirtein,tosin kotelosta tuli vielä hieman leveämpi jonka takia varapyöräkotelon muovia piti hieman leikata. Seuraavaksi tehtiin etulevy johon tuli reiät elementille ja refleksi putkelle.
Sitten mallattiin takaseinä ja loppu pohja paikoilleen,jonka jälkeen päälle pingotettiin kangas ja ei muuta kuin kuitua niskaan ja samalla pintaan lisättiin kudottua mattoa tueksi. Sitten kuitua läpsittiin sisäänkin tueksi. Seuraavaksi koe sovitettiin koteloa paikoilleen ja hyvinhän se sinne soljahti kun vähän kumilekalla hakkasi avuksi ;D
Sitten odotettiin lisätyn kuidun kuivumista,ja päädyttiin siirtämään vahvistimet kontin takaosaan,sitten nukuttiinkin yö rauhassa ja annettiin kotelon kuivua loppuun.
Seuraavana päivänä sitten leikattiin viimeinen levy kontin pohjalle,ja päälystettiin kotelo harmaalla huovalla ja asennettiin paikoilleen. Valitettavasti huopa loppui kesken,joten levyjä jäi 3verhoilematta,mutta myöhjemmin sitten. Kotelon tilavuudeksi tuli ~30litraa ja viritys taajudeksi ~40hz,hyvin toistaa nyt matalia,nekun oli vanhalla kotelolla vähän hakusessa.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Nuhapumpun Sigma 91

TALVI 09-10
Uusi talvi,uudet kujeet. Päivitystä ei ole nyt autoon tapahtunut juurikaan mitään,subbari vaihtui alkusyksystä uuteen,nykyisellään peltien hieluttelun hoitaa Peerless XLS12.
Tämän talven TO DO lista näyttää jotakuinkin tältä:
Helmat tehdä kunnolla,eli tasoitetaan tuo viimekesäinen pottupelto,ja maalata oikeaan väriin.
Eteen asentaa uudet keskiäänet,tilattuna on Peerless 2" laajakaistakeskiäänet.
Vanteet maalata uudestaan.
Takapuskurista korjata vetokoukun reikä,takalippa jätetään tekemättä.
Tulpat tarkistaa.
Tehdä Cat Back valmiiksi.
"Tutkia" EGR.
Tehdä takaluukun siivestä muotti ja vähän muuttaa sitä oman maun mukaisemmaksi.

Onneksi on talvi aikaa levätä että voi keväällä hankkia itselleen stressin ja hermoromahduksen :)

Ja haukumme jälleen täällä
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Nuhapumpun Sigma 91

Etupäätä ruettu rakentamaan joulun alla,siitä hieman tarinaa.
Ensinmäisenä kun kaiuttimet sain käteen,ihmettelin että onkohan nämä nyt jotkut pienoismallit koska koko oli niin naurettava,vertailuna vieressä 75mm viemäriputki.
Isäukko sorvasi tuollaiset alumiini renkaat,jotka tulevat viemäriputkeen tällä tavalla.
Renkaiden sisäpuolella on tuollainen huullos johon kaiuttimet asennetaan.
Koska kaiuttimet olivat liian isot tuohon alumiini osaan,otettiin käteen rautasaha,viila ja hiomapaperia jolloinka kaiuttimista saatiin ylimääräiset osat pois.
Kaiutin testauksessa. Kun kaiuttimet oli saatu muokattua sopiviksi,otettiin ensin 180hiomapaperia,josta siirryttiin tyyliin 360,600,800 hionnalla aina autosoliin asti,tässä renkaat ilman autosoli käsittelyä.
Autosolilla niistä tuli hieman kiiltävämmät,eikä sitä oikein kameralla saanut vangittua,peilejä niistä ei lähdetty kiilloittamaan. Lopuksi kaiuttimet liimattiin kaksikomponentti liimalla kiinni alumiiniin,liimauksen ajaksi kaiuttimet tuettin teipillä. Seuraavaksi pitää rueta sovittamaan nuo viemäriputket jotenkin a-pilareihin,ja verhoilla ne lopuksi.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Nuhapumpun Sigma 91

Tulipahan tääsä vähän värkättyä. Esiksi auto ajettiin talliin,tuossa kuva mistä lähdetään.
Ensiksi nostettiin auto 50cm irti lattiasta jotta helmojen hiominen on helpompaa,ja samalla pystyy käymään koko lattia läpi ulkoa ja rapata vanhat massat pois ja vetää uudet tilalle. Alle laitettiin kerralla kunnon pukit,nyt vasta kuvia katsoessa huomasin etupukkien olevan aika huonosti,pitää ensi viikonloppuna siirtää ne paremmin että paino jakautuu kunnolla,onneksi ovat kuitenkin sen verran tukevat ettei kaadu vaikka olisivat noinkin.
Ja sitten otettiin kaikkien pilareiden verhoukset pois,nuo tullaan päälystämään mustalla nahalla,katto taitaa jäädä verhoilematta kun se on vähän tympeä saada ulos autosta ja muutenkin tulee omaan makuun liian synkkä sisusta silloin. Kaiuttimien paikat tuli kans suunniteltua,mutta siitä ei kuvia ole kun ovat vielä suunnittelu asteella.
Konttikin on verhoiltu lattian osalta,sivut ja luukun verhous vielä jäljellä. Ja näkyypä siinä uusi subikin.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Nuhapumpun Sigma 91

Pilareiden verhoukset on nyt päälystetty mustalla nahkalla,katto jätettiin vakioksi eikä hyppää silti silmille. Helmojen hiominen piti jättää tuonnemaksi koska halliin piti saada tilaa.
No,koska auto oli takaisin lattiassa,olikin aika rueta tutkimaan mistä johtui kun kuskin ovi repsahti aina alaspäin aukaistessa. Syy oli hyvin yksinkertainen,saranan kiinnitys oli revennyt irti rungosta,kuva on huono mutta kyllä siitä huomaa syyn miksi pelti on revennyt,elikkä tuon japanialaisen ajattelun takia tehdyn reiän vuoksi :seina Ei muutakuin palosuoja matolla suojaamaan auto,ovi jo irroitettu,ja rälläkkä laulamaan. Sitten vanha saranan pohja pois,ja latasta(8mm) hitsattiin uusi pohja,vanhasta poiketen sarana tulee nyt 3pultilla vanhan kahden sijasta kiinni. Sitten pintapelti paikoilleen ja sarana valmis. Ei varmaan ole uutenakaan ollut noin jäsy tuo sarana kuin nyt :) Sitten hitsaus saumat hiottiin ja maalattiin,sinkkimaalia päälle ja taakse sekä kunnolla kotelosuojaa vielä lisäksi. Saranan korjauksen suoritti kaveri joka on ammatiltaan peltiseppä,työn jäljestä kertoo se että isäntä luuli ettei kyseiseen kohtaan ole edes hitsattu. Ammttimies on erimies.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Nuhapumpun Sigma 91

Etupää olis nyt kasattu poppien osalta,keskarit tulivat diskanttien paikalle keppien nokkaan ja diskantit siirrettiin tuulilasin nurkkiin. Seuraava työmaa on sitten helmat,niiden hiontaa olis tarkoitus harrastaa ensi viikonloppuna ::) Tuossa muutama kuva etupäästä:
Kuskin puoli
Vänkärin puoli
Ikkunan läpi
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös Bottom