Vs: Nyt kaikki sjoittaan hypeen!
samitsu sanoi
Taitaa taas kaikkia vaan vituttaa ettei ole itse tullut keksittyä mitään vastaavaa tai sitten ei vaan oikein tajuta mistä tuossa kokonaisuutena on kysymys...
Omalla kohdallani sijoittaisin ihan mahdollisuuksien mukaan mutta katsotaan sitten joskus vuosien päästä ketkä olivat oikeassa tai väärässä...
Tästä pikaisesti huomiona aiempaan kommenttiini:
Jutussa puhutaan vaarallisen korkean jännitetason (~600 V) laskemisesta murto-osaan, sekä virrantarpeen ja tehon pienentämisestä. Toisaalta autosta luvataan löytyvän yksi megawatti.
P (teho) = U (jännite) * I (virta)
Tehoa tarvitaan tasaisessa ajossa auton ajovastuksien voittamiseen. Jos pienennät jännitteen murto-osaan, virta täytyy vastaavasti moninkertaistaa.
Sitten tuo 500 kilometrin ajomatka. Autollehan on luvattu massaksi noin 1000 kilogrammaa. Teslan akusto painaa 500 kilogrammaa.
450 km/h vastusvoimat ovat noin 20-kertaiset 100 km/h verrattuna. Auto siis tarvitsee liikuttamiseensa energiaa (tässä tapauksessa sähköä) 20-kertaisesti, jolloin kantama abouttiarallaa supistuu 1/20-osaan. Jo 200 km/h vauhdissa tarve on nelinkertainen. Toki renkaan vierintävastus saattaa pienentyä esimerkiksi pystykuorman pienentyessä, sillä tuollaisessa vauhdissa moni auto tuottaa herkästi nostetta.
Toki innolla odotan mitä sieltä lopulta löytyy, mutta lupaukset vaikuttavat kauniisti sanottuna aavistuksen kovilta tässä vaiheessa.