Offi pajero kysymyksiä

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Ollut jo kauan maasturi kuume eikä se tunnu helpottavan ollenkaan. Pajeroa hiukan tekisi mieli mutta en ole niihin pahemmin tutustunut niin pitää fiksummilta kysellä hiukan.

Jotain pitkää pajeroa ajatellut ja siitä sitten jonkin näköinen offroad lelu. Mitä kannattaa katsoa kun tuollaista hankkii?

Entä kumpi olisi parempi offi käyttöön diesel vai bensa?

Onko osat kalliita ja onko tommoset kalliita pitää? verot ym. Olis ihan mukava jos olis rekisteröity useammalle kun 2 hengelle.

Onko jotain tiettyjä malleja mitä kannattaa välttää?

Manuaali vaihteinen taitaa olla offiin parempi? sellaista ajatellut kumminkin.

Niin kuin huomaa niin en näistä mitään pahemmin tiedä mutta kiinnostus on suuri! Jos kokeneemmat hiukan kertoisi vinkkejä ja omia kokemuksia niin olisin kiitollinen! :peukku
 

harriveikko

Jees on -95:n coltti ja -85:n napero.
Liittynyt
1 Joulukuu 2009
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Offi pajero kysymyksiä

No kyllä pätkä näppärämpi offihommissa on,mutta täähän tietysti on makuasia,vaan pätkä on "ketterämpi".Bensa,vai diesel.No makuasiahan sekin on.Bensa hyökkää rivakammin,mutta sillä oikeesti ei ole mitään merkitystä.Ja se laatikko,ehdottomasti tomaatti,ei tarvi viikottain kytkinremppaa tehä.Tosiasiassa kaverin automaatti oli vääksyssä,sileet kesäkumit ja oli muuton ainoo,joka selvitti radan.Paikalla oli oikein kunnon renkailla varustettuja vekottimia ja niissä oli "ammattimiehet" puikoissa.
 

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Juu pätkä olis kyllä keterämpi, mutta mieli tekee isompaa autoa.

Vähän ajattelin että manuaalissa olis ehkä ongelmia kytkimen kanssa, mutta en tienny että se niin paha olisi.

Itse en tykkää tomaateista, mutta kyllä se varmaa offissa menee. Mites sen laatikon kanssa? kestääkö se hyvinkin metsässä rämpimisen?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Kyllä sanoisin että pitkä taittuu siitä mistä pätkäkin :) täällä kuopiossa rämmittiin peräkkäin, ensin pätkä ja sitten pitkä, ja vaikka miten tiukkoja paikkoja oli niin ilman kummempia kommelluksia päästiin...

Pitkässä on uusimmissa 1gen pajeroissa kierrejousitettu perä, jota on helpompi parannella. Maastureissahan korkeudella ei ole pirunkaan merkitystä jos ei ole joustoja, ja vakiopajero joustaa ulospäin melkein 30cm lepotilasta taka-akselin osalta. Kallistuksenvakaajien poisto vähentää ristiriipuntoja huomattavasti. Etuakselin korotus on vähän hankalaa vääntösauvajousituksen takia... Tai siis, korotus on helppoa mut joustoja sillä ei saa lisää. Mutta tosi hyvin se etenee pelkästään vakaajien poistolla ja isommilla renkailla :)

Heikkoja kohtia on juuri laatikko ja rungon osittainen pehmeys varsinkin takarenkaiden ympäristöstä. Sekä dieselkoneissa kansi, joka kestää hyvällä käytöllä 300tkm ja huonolla 30tkm... Eli jälkijäähdytys on tärkeää. Mutta uusi kansikaan ei ole hinnan kiroissa, riippuu tietysti mihin vertaa, mutta raakakansi on noin 500-600 euron tietämiä suomalaisissa liikkeissä ja ulkomailta tilattuna pääsee puoleen tuosta hinnasta.

Laatikkoja on ainakin kolmea sorttia manuaalisena ja automaatti päälle; galantin manuaaliloota (vanhempi pikkuloota), vahvistettu pikkuloota ja iso canter-loota. Laatikon tunnisti vaihdekepistä, varsi paksunee alaspäin jos laatikko on iso. Ihan varma en tuosta ole, mutta auton alle kurkkaamallakin näkee mikä laatikko on kyseessä: kytkinkopassa on alapuolella "mikkihiirenkorvat" jos laatikko on iso, pikkulaatikossa alapuoli on tasaisen pyöreä. Pikkulaatikkokin kestää inhimillistä käyttöä, automaatista ei itsellä kokemusta :)

Henkilöpajeron pitäminen tulee dieselinä olemaan sietämättömän kallista, pelkästään veroja menee yli 1400 euroa vuodessa kunhan verouudistus tulee voimaan. Huoltoautona ja pakuna nelisen sataa tai alle, ja bensavehkeenä noin 80-90 euroa vähemmän ja tietty bensapajesta ei makseta henkilöautona sen enempää veroa kuin pakunakaan...

Yksi vaihtoehto on ostaa ihan vain offikäyttöön, jos muunnella meinaa niin tämä on tietysti se paras vaihtoehto kun ei tarvitse miliisejä väistellä tai taistella katsurin kanssa.

Siinäpä omat huomiot tähänastisista, itsellä kytkin jo poltettu piloille kun en tyhmyyttäni älynnyt laittaa pikkualuetta päälle. Muitakin pieniä vikoja on, mutta niitä ei kannata tähän listata. Kyllä manuaalipajerokin kestää, eihän sitä kytkintä tarvitse jatkuvaan olla polkemassa, happea vaan niin se menee... :D

Pari kohtaa mitä itse katsoisin ostaessa (nyt kun olen ostanut jo auton):
-roikkuuko perä (=jouset väsyneet)
-rungon kunto erityisesti takapyörien kohdalta
-löytyykö runkonumero (vänkärin takapyörän takana)
-onko takavanteissa öljyä tai onko jarrurummut öljyssä (perän huohotin tukossa tai stefat paskana)
-auto johonkin niin että toinen takapyörä on ilmassa ja sitten koittaa kitkalukon toiminta pyörittämällä käsin ilmassa olevaa pyörää
-ääntääkö vaihteisto tai perä 60-80-100 nopeuksissa
-onko ohjauksessa välystä (normaali noin 50mm ratin liikettä keskiasennosta, enemmän=kulunut simpukka)
-toimiiko neliveto ja etunapalukot (tarvitsee ajaa aika huonosta paikasta että tulee selville)
-onko hihna vaihdettu ajoissa, ja tasapainoakselin remmi myös (venttiilit ottaneet mäntiin ja alkava konevaurio ennen hihnan vaihtoa)

ja sitten normaalit tarkastukset, kuten jäähdytysnesteen väri, määrä ja pulputtaako paisarissa, toimiiko jarrut, koliseeko ylimääräisiä (pajerohan on yllättävän hiljainen vakiopyörillä) ja niin edelleen. Pajero tykkää joskus puoltaa suuntaan tai toiseen vaikka olisi kunnossakin, ei niin vakavaa.
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Kakkoskoppaisetkin, eli 2 gen mallit ovat jo nykyään aika kohtuu hintaisia, joten jos offiautoa haluaa nimenomaan niin kannattaa kyllä harkita niitäkin. SS-laatikollisissa nimittäin taka-akselillakin oikea kytkettävä lukko, josta on kyllä paljon hyötyä metsässä ja sillä saa hyvin korvattua pieniä jouston puutteita. Toinen etu 2 gen mallissa on se, että 33-renkaat on helppo rekisteröidä pelkällä muutoskatsastuksella.

Korotus lienee helpoin tehdä renkailla, kunhan renkaille tekee ensin vähän tilaa koria nostamalla. Toki jousitustakin voi vähän säätää, mutta lisää maavaraa myös akselin alle saa vain renkailla takana. Edessä toki vähän eri homma.

3-Gen mallista eteenpäin keulassakin kierrjouset.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Offi pajero kysymyksiä

masa- sanoi
Kakkoskoppaisetkin, eli 2 gen mallit ovat jo nykyään aika kohtuu hintaisia, joten jos offiautoa haluaa nimenomaan niin kannattaa kyllä harkita niitäkin. SS-laatikollisissa nimittäin taka-akselillakin oikea kytkettävä lukko, josta on kyllä paljon hyötyä metsässä ja sillä saa hyvin korvattua pieniä jouston puutteita.

Ei ole ainakaan kaikissa maailmalla myytävissä SS-latikollisissa Pajeroissa lukkoa takana. Esim. tuossa Samitsun JDM aura-Pajerossa ei lukkoa ole, vaikka SS-laatikko löytyykin. Tiedä sitten onko se jostain tietysti vuosimallista tullut mukaan, Samitsun peli on aivan sitä 2-gen alkupäätä. Itsellä on -99 mallinen laitos, jossa lukko löytyy. Hinnat tosiaan ovat hyvinkin kohtuullisa, esim. Briteistä näitä saa hyväkuntoisina jopa parilla tonnilla.
 

harriveikko

Jees on -95:n coltti ja -85:n napero.
Liittynyt
1 Joulukuu 2009
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Taisi kuitenkin olla se -91
No lompakko ja oma mieltymyshan sen varmaan kuitenkin määrää,minkälaisen pelin hankkii.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Offi pajero kysymyksiä

harriveikko sanoi
Taisi kuitenkin olla se -91
No lompakko ja oma mieltymyshan sen varmaan kuitenkin määrää,minkälaisen pelin hankkii.

Piti oikein tarkistaa. Tosiaan, muistelin "vääriä" asioita. 2-gen koppa on tullut -91. 2.8 kone on tullut -93 ja siitä tuo väärä muistikuva.
 

P.Kaunisto

Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Sijainti
Rauma
Vs: Offi pajero kysymyksiä

sanokaa nyt vielä fiksummat että paljon tollanen pajero kuluttaa oli sitten bensa tai diesel?
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Offi pajero kysymyksiä

P.Kaunisto sanoi
sanokaa nyt vielä fiksummat että paljon tollanen pajero kuluttaa oli sitten bensa tai diesel?

2.8 TD pätkämallia en ole vielä kertaakaan saanut menemään alle kympin. Bensalla tuskin ainakaan pienemmällä pääsee.
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: Offi pajero kysymyksiä

31" pyörillä, etunavat jatkuvasti lukossa, perus syöttöä lisätty, karaa käännetty, ahdot 1,1bar ja voin taata ettei tuo oma -89TDIC pätkä mene alle viidentoista. Ei nollasta sataan eikä kulutuksessa ;D
Kunhan navat saa auki ja muuttaa hieman ajotyyliä niin en epäile ettei kymppiin pääse kulutuksessa ja pienillä renkuloilla allekin :peukku
Tällä hetkellä tuo on juurikin vain harrastepeli niin sama vaikka söisi sammakoita...

ImpEdit: Valehtelin. Päivällä kylillä käydessä kännykän sekkariin meni viiteentoista nollasta sataan :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Itsellä oli vakiosyötöillä ja 30x9,5 renkailla maantiekulutus 8,5 litran luokkaa pienimmillään jopa huonekalukärri perässä, ja kaupunkikulutus nostetuilla syötöillä, ahdoilla ja 33x12,5 renkailla vähän vajaa 15 eli eiköhän se siihen väliin asetu :) auto siis 1990 2.5TDIC ja pitkänä.
 

Tuukka

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2006
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Mulla toi on ihan vakio, mut kesärenkaat on 33X12,5X15 kokoa. kilometrejä tulee yli 50000 vuodessa. ei toi kulutus päätä huimaa eikä toi mun mielestä yli kymppiä vie. mut vero on kallis ja jos se vielä nousee niin ei ihan vähällä ajolla ole erityisen halpa pitää
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: Offi pajero kysymyksiä

nokonzok sanoi
Ei ole ainakaan kaikissa maailmalla myytävissä SS-latikollisissa Pajeroissa lukkoa takana. Esim. tuossa Samitsun JDM aura-Pajerossa ei lukkoa ole, vaikka SS-laatikko löytyykin. Tiedä sitten onko se jostain tietysti vuosimallista tullut mukaan, Samitsun peli on aivan sitä 2-gen alkupäätä. Itsellä on -99 mallinen laitos, jossa lukko löytyy. Hinnat tosiaan ovat hyvinkin kohtuullisa, esim. Briteistä näitä saa hyväkuntoisina jopa parilla tonnilla.

Joo, hyvä huomio. Suomiautoissa se on kai ollut vakiovaruste. Mutta kannattaa toki vielä varmistaa jos sen haluaa saada, koska mitä ilmeisimmin se tuontivehkeistä puuttuu. Maailmalla se ei ole edelleenkään vakiovaruste. Suomsessa se kai on kuulunut vakioksi 90-luvun alkupuolelta asti ja edelleen gen 4 mallissakin se on Suomessa vakiona.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Jotain pitkää pajeroa ajatellut ja siitä sitten jonkin näköinen offroad lelu. Mitä kannattaa katsoa kun tuollaista hankkii?

Entä kumpi olisi parempi offi käyttöön diesel vai bensa?

Onko osat kalliita ja onko tommoset kalliita pitää? verot ym. Olis ihan mukava jos olis rekisteröity useammalle kun 2 hengelle.

Onko jotain tiettyjä malleja mitä kannattaa välttää?

Manuaali vaihteinen taitaa olla offiin parempi? sellaista ajatellut kumminkin.

Mikä tahansa vanha maasturi ON kallis pitää JOS autolle ei pysty itse tekemään mitään. Tuolta voi ynnäillä kustannuksia itse tehtynä, muutaman vuoden ajalta:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5491.0

Polttoainetta ja öljyä (siis öljynvaihdoissa) kuluu helposti 3x uudemman farmariauton vastaavat. Renkaat (AT) taas ovat kokoonsa nähden halvempia kuin uskoisi. Varsinaiset (isot) maastokäyttöön tehdyt (MT tai vastaavat) renkaat ovat arvokkaampia.

Plussia, miinuksia ja tutkittavia kohteita FAQ vastaus #1

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=1612.0

Koneiden kustannukset tulikin tuolla mainittua: dieseliä rasittaa vero ja bensaa aineen litrahinta ja litramääräinen kulutus. Sanoisin lonkalta, että diesel vie about 10 ja bensa V6 about 15 normaaliajossa.

Sen sijaan pelkästään offikäyttöä ajatellen kummassakin on puolensa:

Diesel ei ole herkkä uittamiselle KUNHAN imupuoli on tiivis ja ilmanotto on veden yläpuolella.* Dieselin laturi taas on väärässä paikassa, se ui heti kun keulan ajaa kosteaan. V6 bensakoneen laturi on paremmassa paikassa, mutta tulpanjohdot, muut ruiskun ja sytkänkomponentit sekä johtosarjan liittimet tykkäävät huonoa vedestä. Kyllä niitä bensakoneisiakin silti uitetaan, mutta väkisinkin se on hieman arempi vedelle ja voi sammua jos esim. läpilyöntejä tulee liikaa. Dieseli on helpompi virittää ja kun ahdoille päästään, vääntö on ihan OK metsäkäyttöön. Ja dieselin kulutus ei nouse ihan taivaisiin piiskatessakaan, toisin kuin bensakoneella käy. Bensakone on taas vastaavasti vakiona ruudikkaampi ja hiljaisempi.

*Jos dieseliin kuitenkin pääsee vettä, seuraukset ovat usein synkät, bensakone saattaa tuurilla selvitä vesihörpystä paremmin, vaikkei sekään tietenkään vedestä varsinaisesti pidä.

Manuaali vai automaatti? Jälleen, kummassakin on puolensa:
Manuaali on yksinkertaisempi ja kaikkine komponentteineen kevyempi, eikä hukkaa tehoa niin paljoa kuin automaatti. Jos laatikko on rikki, niin sen kyllä huomaa, automaatti sen sijaan voi luistaa salakavalan huomaamattomasti. JOS manuaalilaatikkoon pääsee vettä, se ei välittömästi katkaise menoa ja tuhoa laatikkoa. Automaatti taas on herkempi vedelle: jos automaattiin pääsee vettä, se voi tuhota kitkapinnat nopeasti ja meno loppuu sitten kokonaan (joka on varsin ikävää, jos sattuu olemaan kovinkin syvällä metsässä.) Siltikin, metsäkäyttöön ottaisin automaatin. Paljon helpompi ajaa kun veto on päällä koko ajan, eikä missään kohtaa tarvitse luistatella kytkintä. Ja uittamista varten kumpaankin laatikkotyyppiin (samoin kuin etu- ja takaperälle) pitää joka tapauksessa vetää tiiviit huohottimet niin ylös, ettei vettä pääse sisään.
SS-lootasta ei kannata offikäyttöön maksaa ylimääräistä, koska siellä ajetaan kuitenkin kiinteällä nelivedolla. Maantiellä SS-neliveto on kuitenkin huippu.

Korimallin puolesta pätkä, se ei jää niin helposti mahastaan kiinni kivikossa ja pätkä on hieman kevyempi. Normaalikäyttöön taas lyhyt on tiloiltaan aika surkea. Toisaalta "vanhakoppaisessa" pitkissä on ollut kierrejousiperää (TD-IC EXE ja V6?), joka on kyllä toiminnaltaan lehtijousiperää parempi ja mukavampi.

Eli yhdistelemällä optimikokoonpano offikäyttöön: lyhyt kierrejousiperäinen automaatti, manuaalisilla napalukoilla, joko V6 tai TD-IC. Dieseleistä vielä se 2.8 jos pääsisi vapaasti valkkaamaan. ;D
 

road star

New Member
Liittynyt
11 Elokuu 2007
Vs: Offi pajero kysymyksiä

eikö kannattaisi myös alustaan panostaa. iskarit ja jouset. ois itelläkin iskareiden vaihto edessä. laittaakko vakio vai jostain paremmat. oisko hyviä ehdotuksia?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Ainahan alustaan kannattaa panostaa. Offikäytössä kannattaa erityisesti vaalia sisään- ja ulosjoustomatkoja, ei niinkään "kiristää" alustaa hullun lailla. Liian kova tai pomppiva alusta on jopa vaarallinen, jos joutuu kivikossa loikittamaan autoa kytkimellä. Gen 1 Pajerossa on etuiskarin alapään kiinnitys ihan berberistä, itse laitoin gen 2 etuiskarit sellaisilla lisäkorvakkeilla höystettynä.

Ja vakaajat mäkeen kummastakin päästä (offikäytössä siis).
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Pakko tarkentaa vielä tähän dieselin vs. bensakoneen uittamisjuttuuun, ettei kukaan nyt mene turhaan uittamaan diesel Pajeroa:

Diesel ei ole vesiherkkä JOS imupuoli on tiivis eikä koneeseen pääse vettä. Jos koneeseen kuitenkin pääsee vettä, seuraukset ovat useimmiten diesel koneelle paljon tuhoisammat kuin bensakoneelle: korkeammat puristukset + palotilassa vettä -> kanget, laakerit, männät, kampiakseli, kansipahvi, kangen katketessa lohko..

Kaikki mahdollisia huonolla tuurilla ja olen nähnyt tapahtuvankin joskus.
 

TOPPAHOUSU

2.8TD -98
Liittynyt
14 Syyskuu 2008
Vs: Offi pajero kysymyksiä

P.Kaunisto sanoi
sanokaa nyt vielä fiksummat että paljon tollanen pajero kuluttaa oli sitten bensa tai diesel?


Pajero V6 vm.-89 "bensa" automaatti 15-19 L / 100km joku ehkä pääsee vähemmälläkin... ::)
Ja automaatti on helvetin hyvä maastokäytössä!!!
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: Offi pajero kysymyksiä

TOPPAHOUSU sanoi
Pajero V6 vm.-89 "bensa" automaatti 15-19 L / 100km joku ehkä pääsee vähemmälläkin... ::)
Ja automaatti on helvetin hyvä maastokäytössä!!!

Pienempää kulutusta saattaa syntyä bensakonella varustetulla 2,6 litran pätkäpajerolla. Minulla vei noin 15 litraa sadalle matkailuvaunu perässä. Tampereella käynti kesäkelillä (noin 100 km) voi mennä kymppi sadalle, nopeus rajoitusten mukaisesti. Maastoajossa ei oikein kannata mitatakkaan :-\. Mikään kaupunkimaasturi tämäkään ei varsinaisesti ole, vaikka lyhyt akselväli tekeekin siitä ketterän ja näkyvyys on hyvä. Tämä kaasutinmoottori on kieltämättä vaikea säädettävä, jos sellaisiin ei ole vuosikymmenien kokemusta.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Offi pajero kysymyksiä

nostokurki sanoi
Etuakselin korotus on vähän hankalaa vääntösauvajousituksen takia... Tai siis, korotus on helppoa mut joustoja sillä ei saa lisää. Mutta tosi hyvin se etenee pelkästään vakaajien poistolla ja isommilla renkailla :)


Laatikkoja on ainakin kolmea sorttia manuaalisena ja automaatti päälle; galantin manuaaliloota (vanhempi pikkuloota), vahvistettu pikkuloota ja iso canter-loota. Laatikon tunnisti vaihdekepistä, varsi paksunee alaspäin jos laatikko on iso. Ihan varma en tuosta ole, mutta auton alle kurkkaamallakin näkee mikä laatikko on kyseessä: kytkinkopassa on alapuolella "mikkihiirenkorvat" jos laatikko on iso, pikkulaatikossa alapuoli on tasaisen pyöreä. Pikkulaatikkokin kestää inhimillistä käyttöä, automaatista ei itsellä kokemusta :)


Siinäpä omat huomiot tähänastisista, itsellä kytkin jo poltettu piloille kun en tyhmyyttäni älynnyt laittaa pikkualuetta päälle. Muitakin pieniä vikoja on, mutta niitä ei kannata tähän listata. Kyllä manuaalipajerokin kestää, eihän sitä kytkintä tarvitse jatkuvaan olla polkemassa, happea vaan niin se menee... :D

(pajerohan on yllättävän hiljainen vakiopyörillä)

Vääntösauvathan vain helpottaa korotusta ja sauvoja kirimällä alusta ei jäykkene vaan ainoastaan korottuu. Etupään korotusongelma tulee lyhyistä tukivarsista, jotka eivät pysty kovin suuriin joustoihin. Itseasiassa tutkiskelin tuossa asiaa ja totesin, että ensin ottaa rajoitin kumi vastaan ja sen jälkeen alapallonivel. eteenpäin en ole tutkinut, muta seuraavaksi mahtaa tulla vetonivelet..

pikku-laatikot ovat samanlaisia päällisin puolin. Eli siis tämä alkuperäinen ja vahvistettu laatikko. Ne eivät suinkaan ole pyöreitä, vaan niissä on ihan tasainen noin 30cm*30cm öljypohja. nuo vahvistamattomat laatikot ovat todennäköisesti hävinneet jo kokonaan ja kaikki pikkulaatikot ovat noita vahvistettuja. Ei niissäkään taida olla kuin muutama laakeri erilaisia ja vahvempia. jokatapauksessa vahvistamaton ja vahvistettu ovat täysin ristiinvaihdettavissa keskenään.

Isompi, ns. "canter"-laatikko on sitten pyöreämpi ja siinä ei ole öljypohjaa. Ja siinä tuo vaihdekeppi tosiaankin paksunee huomattavasti alaspäin, kun pikkulaatikossa se on juuresta ehkä noin 2cm

Kytkin kestää yllättävän paljon luistattamista ;D mutta jos aikoo enemmän metsässä viihtyä, niin kyllä automaatti olisi loistava valinta. Taikka sitten pitää laittaa manuaaliin todella tiheät välitykset.

Ja sitten lukemaan www.offipalsta.com Sieltä löytyy paljon juttua offista ja erikoistunut enemmän tähän offRoadiin. Jos aiot Pajerolla Offia ajaa, niin offipalstalta lajivinkit ja täältä mitsuklubilta sitten tekniikkavinkit. offipalstalla on aika paljon miehiä, jotka moittivat erillisjousitettua, ns."risukeulaa" juurikin tuon heikon joustavuuden vuoksi. Ja jostain syystä juurikin Pajero on saanut tuon risukeulaisuuden maineen, eli eniten pajeroa mollataan siellä, vaikka se ei ainoa risukeulainen olekkaan.

Ja vielä tuosta hiljaisuudesta.. Kun vain saa hiljaisen vaihteiston ja perän, joka ei huuda, niin baiorenkailla suorastaan ihmettelin tuon auton hiljaisuutta. 31-10,5 AllTerrain renkailla meteli onkin jo huomattavan paljon kovempi, vaikka tuo A/T kuvio ei vielä katurenkaasta kummoisesti poikkeakkaan.. Ja ajettavuus huononee isoilla renkailla niin paljon, että voisi melkein kesäksikkin laittaa 235-75/15 renkaat katukäyttöön..
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Offi pajero kysymyksiä

MVa~1 sanoi
Vääntösauvathan vain helpottaa korotusta ja sauvoja kirimällä alusta ei jäykkene vaan ainoastaan korottuu. Etupään korotusongelma tulee lyhyistä tukivarsista, jotka eivät pysty kovin suuriin joustoihin. Itseasiassa tutkiskelin tuossa asiaa ja totesin, että ensin ottaa rajoitin kumi vastaan ja sen jälkeen alapallonivel. eteenpäin en ole tutkinut, muta seuraavaksi mahtaa tulla vetonivelet..

Jaa, itse olen lukenut täysin päinvastaista, eli että vääntösauvojen kiristys nostaa vähän mutta autosta tulee kivireki ajaa. Tiedäppä näistä taas.

pikku-laatikot ovat samanlaisia päällisin puolin. Eli siis tämä alkuperäinen ja vahvistettu laatikko. Ne eivät suinkaan ole pyöreitä, vaan niissä on ihan tasainen noin 30cm*30cm öljypohja. nuo vahvistamattomat laatikot ovat todennäköisesti hävinneet jo kokonaan ja kaikki pikkulaatikot ovat noita vahvistettuja. Ei niissäkään taida olla kuin muutama laakeri erilaisia ja vahvempia. jokatapauksessa vahvistamaton ja vahvistettu ovat täysin ristiinvaihdettavissa keskenään.
Isompi, ns. "canter"-laatikko on sitten pyöreämpi ja siinä ei ole öljypohjaa. Ja siinä tuo vaihdekeppi tosiaankin paksunee huomattavasti alaspäin, kun pikkulaatikossa se on juuresta ehkä noin 2cm

niin kuten kirjoitin, eron näkee kytkinkopasta helposti koska sen muoto on erilainen pienessä ja isossa laatikossa. Kytkinkoppa taas näkyy auton etupuolelle ilman että autoa pitäisi nostaa.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Offi pajero kysymyksiä

oho.. niimpäs tosiaan mainitsitkin kytkinkopan.. mun moka.. luen sujuvasti, mutta ymmärrän huonosti ;D

mietin tuota jousijuttua ja tulin omassa pienessä mielessäni suraavanlaiseen tulokseen: Jos sitä jousta kiristää, mutta ei vedä tukivarsia rajoitinkumeja vasten, niin silloinhan se jousi on edelleen yhtä jäykkä, mutta eri asennossa vain. Toki sitten saattaa tukivarsien muuttunut asento vaikuttaa jonkinverran, mutta lieneekö merkittävästi.

Elikkäs olisi sama asia kuin ihan tavllinen McPherson iskarijousipaketti ja korkeutta muuttaisi vain siirtämällä kiinnityskohtaa ylös tai alas korissa. jousi olisi yhtä tiukalla, mutta korkeus muuttuisi.

tämmöstä mun päässä tänään pyörii ;D
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Offi pajero kysymyksiä

MVa~1 sanoi
Elikkäs olisi sama asia kuin ihan tavllinen McPherson iskarijousipaketti ja korkeutta muuttaisi vain siirtämällä kiinnityskohtaa ylös tai alas korissa. jousi olisi yhtä tiukalla, mutta korkeus muuttuisi.

tämmöstä mun päässä tänään pyörii ;D

... ja laittamalla jäykemät jouset.... jos vain vaihdat kiinitys kohtaa niin saattaa jopa
tippua maavara alemas ku orginaalissa erikulmassa kun jousivoima pitää olla erilainen...

tällätävoin meinaan juuri sovitaa noi mopon jouset hevoskärryyn... pitää saada ensin jouset että
voi testata miten vinoon/pystyyn pitää asentaa että jousitus toimisi hyvin...
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Offi pajero kysymyksiä

hmm.. no joo.. tietty jos noin kauas ajattelee ;D
mutta sauvoissahan ei kiinnityskohta muutu, vain asento..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Jos joku haluaa tosissaan ruveta rakentelemaan gen 1 Pajeroa, niin tiedoksi: myös lyhyeen gen 1 Pajeroon saa täysin luvallisesti laittaa 6G72 (3.0 12-valve V6) EFI-koneen, se on mallisarjaan kuuluva moottori. Lyhyessä korissakin. Minulla on asiasta mustaa valkoisella, jos joku haluaa moiseen muutokseen ryhtyy.

Ja koska kyseessä on mallisarjaan kuuluva moottori, niin siihenhän saa jopa Lipposlovakiassakin luvallisesti laittaa (tehorajojen puitteissa) lisukkeeksi vaikkapa kaksi turboa tai remmiahtimen (jos kohdeauto ei ole vähäpäästöinen*, aika harvat gen 1 pätkät taitavat olla). Rupeaa isompikin MT pyörä pyörimään kunnolla.. ;D

6G72 on kuitenkin alakerraltaan todettu varsin kestäväksi moottoriksi, eli tuollaisesta ahdetusta kutosesta saisi varmaankin aika kivan paketin tehtyä pätkä Pajeroon. :)

EDIT:

* ahtimen saa toki laittaa vaikka olisikin vähäpäästöinen, mutta niiden päästöjen mittauttaminen maksaa ihan mao tse tunggina.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Äläpä Niko huutele täällä tuommosia juttuja, kun ei rahat riitä vielä edellistenkään ideoiden toteuttamiseen ;D
 

TOPPAHOUSU

2.8TD -98
Liittynyt
14 Syyskuu 2008
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Niko Päivinen sanoi
Jos joku haluaa tosissaan ruveta rakentelemaan gen 1 Pajeroa, niin tiedoksi: myös lyhyeen gen 1 Pajeroon saa täysin luvallisesti laittaa 6G72 (3.0 12-valve V6) EFI-koneen, se on mallisarjaan kuuluva moottori. Lyhyessä korissakin. Minulla on asiasta mustaa valkoisella, jos joku haluaa moiseen muutokseen ryhtyy.

Ja koska kyseessä on mallisarjaan kuuluva moottori, niin siihenhän saa jopa Lipposlovakiassakin luvallisesti laittaa (tehorajojen puitteissa) lisukkeeksi vaikkapa kaksi turboa tai remmiahtimen (jos kohdeauto ei ole vähäpäästöinen, aika harvat gen 1 pätkät taitavat olla). Rupeaa isompikin MT pyörä pyörimään kunnolla.. ;D

6G72 on kuitenkin alakerraltaan todettu varsin kestäväksi moottoriksi, eli tuollaisesta ahdetusta kutosesta saisi varmaankin aika kivan paketin tehtyä pätkä Pajeroon. :)

Ymmärsinkö oikein, että saan laittaa bensa Pajerooni ( 3.0 V6 6G72 ) turbon tai remmiahtimen, koska se ei ole vähäpäästöinen... :nykii :nykii :nykii
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Offi pajero kysymyksiä

TOPPAHOUSU sanoi
Ymmärsinkö oikein, että saan laittaa bensa Pajerooni ( 3.0 V6 6G72 ) turbon tai remmiahtimen, koska se ei ole vähäpäästöinen... :nykii :nykii :nykii

jep. Tehomittaus, muutoskatsastus ja rock on 8)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Ahtimen lisääminen rinnastetaan moottorinvaihtoon, ja sen säännön puitteissa (katsastusta varten) mitattu (huippu)teho saa kasvaa 20%.
Turboautossahan on melko helppoa pitää "ratasäädöt" erikseen, joita tietenkin sitten käytetään ainoastaan suljetuilla radoilla ajettaessa. ;)

Ja kyllä vähäpäästöisenkin autoon saa laittaa ahtimen, mutta niiden vaadittujen päästörajojen alittaminen ja ennen kaikkea alittamisen todistaminen maksaa rahaa. Siksi ei-vähäpäästöinen on parempi kohde jälkiasennusahtamiseen.

Vanhempiinkin (ei-vähäpäästöisiin) autoihin joutuu käsittääkseni nykyään laittamaan katalysaattorin jos asentaa jälkiasennusahtimen. Vaaditut päästörajat eivät kuitenkaan ole vähäpäästöisen rajat, vaan edelleen paljon löysemmät. Uudet hi-flow/race katit eivät juuri edes vaikuta tehoon, joten ei tuo senkään puolesta ole paha juttu.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Offi pajero kysymyksiä

Niko Päivinen sanoi
Vanhempiinkin (ei-vähäpäästöisiin) autoihin joutuu käsittääkseni nykyään laittamaan katalysaattorin jos asentaa jälkiasennusahtimen. Vaaditut päästörajat eivät kuitenkaan ole vähäpäästöisen rajat, vaan edelleen paljon löysemmät. Uudet hi-flow/race katit eivät juuri edes vaikuta tehoon, joten ei tuo senkään puolesta ole paha juttu.

Pitää paikkansa. Käytännössä asia hoidetaan asentamalla putkistoon katin kuoret, päästötasojen kun ei tosiaan tarvitse vastata vähäpäästöisen tasoa.
 
Ylös Bottom