Oikeaoppinen ruostesuojaus

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Haulla pikaisesti en löytänyt vielä keskustelua. Ajattelin aloittaa kuitekin kun tarve itsellänikin olisi tehdä koko suojaus (ehkä itse, ehkä liikkeessä)


Tavote: puskurit edestä ja takaa, lokarit edestä, helmat ja sisäloksut poistetaan.
Alusta pestään höyrypesurilla (löytyy sellainen tehokas pajalta)
Annetaan kuivaa useampi päivä auton nosturilla (tai hallissa)

Vaan sitte?

pienen pieniin pintaruostekohtiin on jotai tököttii olemas jonka "pitäs hidastaa/pysäyttää" ruosteen leviäminen? Ruosteensyöjää? (Noverox?)
http://www.armacell.com/www/armacell/ACwwwAttach.nsf/HDAPLUS/NoveroxFinland
Sitte päälle kotelosuojaa.

Kotelosuoja-aineissa eroja vissii? (Pohjaan ei voi laittaa samaa kotelosuojaa kuin koteloihin, koska massa ei tartu sitten?)

Onko hyviä linkkei tiedos? Samitsu vois valottaa vähän ::) :peukku
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Kyllä sinne pohjaan laitetaan / voi laittaa ihan saman kotelosuojan kuin muuallekin. Ennemmin irtoamisongelma tulee, jos massa laitetaan suoraan pohjaan ilman kotelosuojaa.

Paineilma sulla tottakai (?) on käytössä, joten käytä Dinitrolin/Wurthin ruiskuaineita, käsittääkseni spraytavarassa on eroja aineen koostumuksen kannalta. Tosin suurimmaksi eroksi tulee joka tapauksessa hinta; riittoisuus/hinta-suhteeltaan ruiskuaineet vievät voiton about suhteessa 3:1 tai 4:1.

En ole koskaan oikein uskonut mihinkään kemiallisiin ruosteenpoistomenetelmiin, imo mekaaninen ruosteenpoisto on ainoa oikea. Eli puhaltamalla ja hiomalla. Noista aineista ei ilmeisesti kellään kerholaisellakaan ole mitään pitemmän aikavälin kokemuksia, että pysäyttääkö ruosteen etenemisen ihan oikeasti, vai tekeekö pinnan hetkellisesti siistiksi. No, nostokurjella on ainakin mun epäuskoon jotain sanomista, sen tiedän jo valmiiksi ;)
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Tämä aihe kiinnostaa minuakin,kun pitäisi kohta aloittaa sotkeminen.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Dinitrolin ML voi ainakin laittaa kaikkialle, ja se käy myös ruosteen päälle ( esim kotelot joissa ruostuminen on jo alkanut, ja et sitä ruostetta saa pois millään) ML siis öljypohjasta, vahapohjasta näihin laitetaan kait uutena koteloihin kun siellä ei vielä pitäis ruostetta olla.

Pohjan kanssa itse toimin niin että hioin pois ruostetta sen verran kun sai (porakone + teräsharjalaikka) ja sitten Hammeritea. Kohtuullisen hyvinhän se lähti se ruoste, mutta on selvää että tuommosesta kerran ruostumaan päässeestä et saa hyvää muuten jossei sitä hiekkapuhalla ihan viimisen päälle. Ja sitte pitäis joku ammattimaisempi maalaus tehdä. Valitettavasti näitä ei oo kuitenkaan kaikkia suojautettu uutena kunnolla joten tää nyt on mitä on + se että EA -mallin galant on aika ruostuvainen (sanokoon muut mitä sanoo, on tullu kateltua näitä autoja vähän pintaakin syvemmältä) Moni voi tosiaan myydä "ruosteettomina". :)

Pesun yhteydessä kannattaa huomioida kaikki pienet kotelot (esim pitkittäissuunnassa menevät palkit) ja myös suojaisvaiheessa ruutata sinne sisään kotelosuojaa. Ei voi tehdä muuta kuin hyvää.

Ja spray-tavara tulee varmaan 2x enemmän maksemaan auton suojaamisessa, jossei enemmänkin. Kotelosuoja on sprayna ihan jees mutta massa on kyllä painetavarana varmasti huomattavasti parempaa. Helmakotelon suojaus sisäpuolelta on tärkeä, ja sitten sama myös takakaaren ympärystässä olevalle kotelolle, ja perän koteloille (takakontti). Ja tottakai myös ovet kannattaa muistaa. Ai että nää ruostehommat on sitten mitsumiehellä "lähellä sydäntä" :p
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Mystiksellä hyviä kommenttei just öljy ja vahapohjaisuudesta.

Tottahan se on että vr4 gallu/legun peltisaumoissa takuulla alkaa olemaan pientä ruosteen alkua. Itselläni ainakin nähtävissä UK importtina olevassa autossa. Ja saumojahan et pääse millään hiomaan puhtaaksi. Siksi tämä kysymys.

Hiontaa toki siis tehdään mahdollisimman paljon myös. Turbosuuttimella painepesurilla/höyrypesurilla ja lisäksi karvalaikoilla jne.

Ja paineilmat yms löytyy toki.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Ite käytin kynnyskoteloissa tuota spray kotelosuojaa,koska siihen sai sellaisen ~3mm halkaisialla olevan putken jonka päässä oli sellainen suutin,joka mahtui evossa(3) niistä pienistä reijistä jolla helmalevikkeet on kynnyksissä kiinni.
Näin välttyi reikien porailulta koska muistaakseni isompaa reikää tuonne ei ollut kuin helmakotelon päissä.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Kun on pohja pesty, niin niihin kohtiin missä on ruostumista tai maali lohjennut niin sinne happo tai epoksipohjamaali, sitte koteloaineet joka puolelle ja massa perään. näin tein ainakin ite kun jostain luin ohjeita ja kyselin vähän ammattimiehiltä.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Noverox on OK aine,kunhan ei jää näkyvään kohtaan.

Tos on yhellä asentajalla sen ~83 Corollassa jo erinäisiä vuosia sitten maalattu tuolla sieltä täältä,eikä ole ruostunut puhki/tullut kukka läpi.

On vain aika tyyristä tököttiä,mutta eihän mersukaan ilmainen ole..
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Voiko noveroxin päälle suoraa laittaa esim kotelosuojan + massan?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Harri K sanoi
Voiko noveroxin päälle suoraa laittaa esim kotelosuojan + massan?
Jep.

Maalinkin saa laittaa,mutta Noveroxista jää aplaripinta,jota ei saisi kuivumisen jälkeen ruveta "puhkaisemaan".

Mutta ei siis tarvi maalia.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

No johan siinä neuvoja tulikin... Jos jostain syystä ja johonkin paikkoihin "kemiallista ruosteenhidastusta" haluaa niin sellaista
"ruosteenmuuntoainetta" mikä muuttaa ruosteen tummaksi,olen joillekin laittanut itsekin,jopa johonkin omiinkin autoihin... :)

Ja ihan yhdellä koteloaineella pitäis pärjäillä,jos haluaa paremman tunkeutumisen johonkin saumoihin niin ehkä voisi kokeilla pientä ohennusta sopivalla aineella...? Koteloainetta kannattaa sitten laittaa vaikka mihin,etulokasuojien sisäpinnoista aina vaikkapa rekisterivalojen pohjiin saakka,nekin kun ruostuvat ainakin vanhemmissa malleissa... :( :) Ja sitähän voi pikkuosiin ja sotkeutuviin paikkoihin laittaa vaikka pensselillä kun kaataa johonkin purkkiin,keinot vapaat kunhan lopputulos on hyvä... :)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

samitsu sanoi
No johan siinä neuvoja tulikin... Jos jostain syystä ja johonkin paikkoihin "kemiallista ruosteenhidastusta" haluaa niin sellaista
"ruosteenmuuntoainetta" mikä muuttaa ruosteen tummaksi,olen joillekin laittanut itsekin,jopa johonkin omiinkin autoihin... :)
Veikkaanpa että sinäkin olet käyttänyt Noveroxia,vastaavia toimivia aineita ei oikein ole..
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Mistäs Tampereelta noveroxia saa? ;D

edit: taitaa moponetis olla... Ruostepohjamaali Noverox 100ml
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

niijuu, jos vaihtoehdoy käy vähiin niin ferrex toimii auna.

äijä jutteli et yks ulkotiloihin tullu rautapalkki oli maalattu parikyt vuotta sitte ferrexillä, eikä näy mitään tähän päivään mennessä.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Ja jos haluaa vielä kulutuskestävyyttäkin (1-K) maalilta,niin unohtaa Ferrexin ja käyttää Hammeritea.

Sitten kun mennään 2-K maaleihin,niin kestoa&valinnanvaraa onkin enemmän.



Ja Harri,onhan sitä myynnissä joka puolella..
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Itse raaputtelin legusta pintaruosteet harjalla pois ja noverox päälle. Kun se oli kuivunut, siihen päälle sinkki ja sitten vaan raakasti kotelosuoja-ainetta joka koloseen...

Jos ei noveroxia saa niin apteekista fosforihappoa :) periaatteessahan Noverox on laimennettua fosforihappoa, apteekista saatava tavara on melko paljon tujumpaa (ja juoksevampaa ja nopeampivaikutteista sekä tunkeutuu paremmin). Sigmaan laitoin ihan raakasti happoa suoraan ruosteen päälle eikä varmasti kuki läpi.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

ST sanoi
Ja jos haluaa vielä kulutuskestävyyttäkin (1-K) maalilta,niin unohtaa Ferrexin ja käyttää Hammeritea.

Sitten kun mennään 2-K maaleihin,niin kestoa&valinnanvaraa onkin enemmän.



Ja Harri,onhan sitä myynnissä joka puolella..
joono ei toi hammertekaan mitään juur parempaa tunnu olevan, itseasiassa kaikki noi 1k maalit on mitä on, mutta sillä vaan meinasin, jos siihen päälle tulee vielä koteloaine ja massa niin kyllä siellä kestää 1k maalit aika hyvin varmasti, kuitnekin niin paksu ja elastinen kalvo siinä päällä on.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Onko oikeaoppista laittaa pyöränkoteloihin kotelosuoja kiveniskumassan alle?
Ite tein näin,eilen ruiskuttelin kotelosuojat ja tänään vedin kiveniskumassan päälle,niin jossain kohdissa massa alkoi hetkenkuluttua valua alas,eli ilmeisesti kiveniskumassa liuotti sitä kotelosuojaa allaan ja sitten valahti.
Joutui tehdä sitten pariin kohtaa paikkauksen,mutta kuinkahan käy kuivuuko se nyt sinne ollenkaan kovaksi?
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Tunari-82 sanoi
Onko oikeaoppista laittaa pyöränkoteloihin kotelosuoja kiveniskumassan alle?
Ite tein näin,eilen ruiskuttelin kotelosuojat ja tänään vedin kiveniskumassan päälle,niin jossain kohdissa massa alkoi hetkenkuluttua valua alas,eli ilmeisesti kiveniskumassa liuotti sitä kotelosuojaa allaan ja sitten valahti.
Joutui tehdä sitten pariin kohtaa paikkauksen,mutta kuinkahan käy kuivuuko se nyt sinne ollenkaan kovaksi?

Kuivumiseen olisi pitänyt varata vähän enemmän aikaa. Itse pidin kotelosuojien ja massojen laittamisen välillä viikon tauon, jolloin kotelosuoja ei ollut enää niin tahmeaa. Päivässähän tuo ei kuivu juur yhtään. Eli kyllä sen laittaminen on ihan oikeaoppista :)
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

mieluummin niihin kaariin ihan kunnon tatinaa, eli alustamassaa, ei kiveniskumassaa, kiveniskumassa on vähän köykäsempää, parempaa helmoissa, ku ei tuu niin suoraa sumua kuin esim pyöränkaarissa.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

ST sanoi
Veikkaanpa että sinäkin olet käyttänyt Noveroxia,vastaavia toimivia aineita ei oikein ole..

itse löytänyt sellaista ainetta kun Annitrol (vai anitrol..) sininen muovitörppö jossa muistaakseni puoli litraa. en vaan tiedä mistä moista saa tänä päivänä.
 

Hemppis

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2008
Sijainti
Joutsa
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Vähän aikaa sitte tein ruostesuojauskäsittelyä yhdelle primeralle.. oli laajalta alueelta pohjassa saanu kunnon ruosteen pintaan, mutta ei ollu puhki viel.. ensinnä otin rälläkän, missä oli teräsharja -tyylinen hiomalaikka. Ruoste lähtee todella hyvin irti ja alkaa peltikin kiiltämään. Sen jälkeen käsittelin puhtaat pinnat motonetistä ostetulla Annitrolilla ja annoin kuivua / vaikuttaa vuorokauden. Seuraavana päivänä vedin uudestaan hiomaharjalla ja samantien ML pohjainen kotelosuoja-aine pintaan. Myöhemmin sitten vedin vielä alustamassan.. Saas nähdä oliko hyvä ratkaisu :D

(ps. jos innostut hiomaan ruostetta ja alustamassaa irti tuolla rälläkkään sovitettavalla teräslaikalla, niin silmänsuojaimet ja hengityssuojaimet on suositeltavaa olla... se pölisee paljon ja siitä laikasta lähtee teräslangan pätkiä irti).
 

liteFun

New Member
Liittynyt
6 Huhtikuu 2008
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Ite tossa vähän helmojen ruosteita suojailin kun hitsari laittoi paikan palkkiin.
Porakoneeseen teräsharja (Halpa-Hallista (www.hhnet.fi) joku halpa setti alle kympin, tuli useampia erikokoisia) ja sillä hitsisaumat läpi ja vähän maaliakin ympäriltä.
Föönin kanssa (kylmässä tallissa, toki helmaa lämmitetty ihan perus sisätilalämppärillä) pensselöin kirkkaalle pellille CRC rust remover ainetta (autotarvikeliikkeestä, sisältää 40-60% fosforihappoa) ja kuivattelin föönillä, toistin useampaan otteeseen (ilmakuivauksella saa harmaan suojaavan fosfaattipinnan, toimii parhaiten kun lämpöä on noin 65 astetta) ja lopuksi vain lämmittelin paljaita pintoja vielä vähän lisää. Sitten pelkkä lämppäri töhöttämään lämpöä sille kohdalle ja kahville...
Sen jälkeen sinkkimaalia vähän laajemmalle alueelle pari kolme ohutta kerrosta, 5-15min välein ja sopivan etäältä ettei ala valumaan. Taas kahville jotta sinkkimaali kuivahtaisi noin 30min, sitten toistin saman mutta tällä kertaa valkoisen ruosteenestopohjamaalin kanssa (MotipColors) ja hieman taas laajemmalta alueelta.
Toivotaan ettei ehdi kovin alkaa kukkimaan, keväämmällä vasta olisi tarkoitus sitä pintamaalia laittaa samalla kun pitäisi laajemmalti maalailla autoa...
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

liteFun sanoi
Ite tossa vähän helmojen ruosteita suojailin kun hitsari laittoi paikan palkkiin.
Porakoneeseen teräsharja (Halpa-Hallista (www.hhnet.fi) joku halpa setti alle kympin, tuli useampia erikokoisia) ja sillä hitsisaumat läpi ja vähän maaliakin ympäriltä.
Föönin kanssa (kylmässä tallissa, toki helmaa lämmitetty ihan perus sisätilalämppärillä) pensselöin kirkkaalle pellille CRC rust remover ainetta (autotarvikeliikkeestä, sisältää 40-60% fosforihappoa) ja kuivattelin föönillä, toistin useampaan otteeseen (ilmakuivauksella saa harmaan suojaavan fosfaattipinnan, toimii parhaiten kun lämpöä on noin 65 astetta) ja lopuksi vain lämmittelin paljaita pintoja vielä vähän lisää. Sitten pelkkä lämppäri töhöttämään lämpöä sille kohdalle ja kahville...
Sen jälkeen sinkkimaalia vähän laajemmalle alueelle pari kolme ohutta kerrosta, 5-15min välein ja sopivan etäältä ettei ala valumaan. Taas kahville jotta sinkkimaali kuivahtaisi noin 30min, sitten toistin saman mutta tällä kertaa valkoisen ruosteenestopohjamaalin kanssa (MotipColors) ja hieman taas laajemmalta alueelta.
Toivotaan ettei ehdi kovin alkaa kukkimaan, keväämmällä vasta olisi tarkoitus sitä pintamaalia laittaa samalla kun pitäisi laajemmalti maalailla autoa...
Laita se pintamaali päälle mahollisimman pian, vaikka hammeritea jos et muuta keksi, maenaan tuo pohjamaali mitä laitat sinne on niin huokoista että pääsee sheisse läpi siitä, pohjamaali tarvii aina kiiltävän pinnan päälle eli joko maalia tai lakkaa.
 

liteFun

New Member
Liittynyt
6 Huhtikuu 2008
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Aikasempien kokemusten mukaan fosforihapolla suojatut pinnat ei ihan vuodessa ala kukkimaan..
Ja tosiaan kun tuo olis tarkotus maalailla vasta ens kesänä paremmin, samalla vähän vaihtaa väriä niin mun mielestä passaa talven yli olla fosfaattikerros+sinkkimaali+pohjamaali.
 

Jalperi

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2008
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Nonii eilen sain homman valmiiks legnumiin. Kaariin laitoin Dinitrol 479 (vahvaa tököttiä) ja pohjaan+kaarien hankalat kohdat ruiskutin Dinitrol 4941. Pohjan palkkeihin+koteloihin painoin Dinitrol ML:n 360asteisen suuttimen kanssa, jotta saa joka puolelle ainetta. Legnumissa on hyvin reikiä ovien alareunoissa ja takaluukussa joista saa hyvin ton pitkän suuttimen sisään ja ainetta jokapuolelle. Eli pahveja on aika turha purkaa. Lopputuloksessa tuli todella hyvä :)
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Ja sitten semmonen kokemusperäinen tieto, tuo hammerite ei ainakaan ollut järin hyvää. Älkää siis kokeilko sitä pohjamaalina jossei ruostetta saa ihan 100% pois, lisäksi pullossa ilmoitettu kuivumisaika on ihan bullshittiä. Ei pitänyt ruostetta poissa vaikka kuinka kotelosuoja ja alustamassa päällä.
 
T

t11ker1

Guest
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Voisin veikkaa, että enempi se ruosteen puskemin johtuu siitä, että kiilotit pinnan teräsharjalla, etkä varinaisesti poistanut ruostetta, vaan se jemmaantu sinne, se näyttää hetken siltä et ois jees.

Lopputulos on sitten se, että vuoden pari näyttää hyvältä, sitten se nalkkiin jäänyt ruoste puskee pihalle.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

t11ker1 sanoi
Voisin veikkaa, että enempi se ruosteen puskemin johtuu siitä, että kiilotit pinnan teräsharjalla, etkä varinaisesti poistanut ruostetta, vaan se jemmaantu sinne, se näyttää hetken siltä et ois jees.

Lopputulos on sitten se, että vuoden pari näyttää hyvältä, sitten se nalkkiin jäänyt ruoste puskee pihalle.

Ei se teräsharjalaikka porakoneessa pure saumoihin kun ne on tarpeeksi ruosteessa. Tuosta hammeritesta on ollut muillakin vastaavia kokemuksia. Jatkossa noverox (tosin jatkossa myös vähäruosteisimpia pohjia to start with) :)
 

paksu-pena

New Member
Liittynyt
19 Toukokuu 2009
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

lainaampa tätä topicia itsekkin elikkäs ostin tässä lancerin ja kontin sisällä näyttäs olevan pintaruostetta muutamassa kohtaa niin miten nämä kohdat kannattas käsitellä? jos ottas teräsharja laikalla ruosteet pois ja tähän päälle rostexia pensselillä ja sen päälle vielä minarolia/futuraa?tarviiko vielä jotain vetää nuitten päälle?
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

onko paksu-penalla sitä ruostetta siis jo kontin puolella? tuolleenhan se menee että ruosteensuojan jälkeen ruostepohjamaali.

Nyt semmonen kyssäri nousi itellä että miltäs kuulostaa jos alustamassan sekaan laittais vielä vähän kotelosuojaa (saattais tulla paremmin ulos pullosta), ei se varmaan pahaa tekis lopputulokselle?
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

mystinengalant sanoi
onko paksu-penalla sitä ruostetta siis jo kontin puolella? tuolleenhan se menee että ruosteensuojan jälkeen ruostepohjamaali.

Nyt semmonen kyssäri nousi itellä että miltäs kuulostaa jos alustamassan sekaan laittais vielä vähän kotelosuojaa (saattais tulla paremmin ulos pullosta), ei se varmaan pahaa tekis lopputulokselle?
toi tekee sen että massa ei kuivu sillain että alkaa halkeilemaan. Toi vahapohja mikä on kotelomassassa on ihan hyvä notkeuttamaan tota massaa. Jos massa ei tuu ulos nätisti niin laita tilkka bensaa sekaan ja vatkaa tasaseks. Bensalla tota ohennetaan ;) ja välineiden pesu ja käsien pesu bensalla, muulla ei tunnu lähtevän yhtä tehokkaasti.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

UITTO- sanoi
toi tekee sen että massa ei kuivu sillain että alkaa halkeilemaan. Toi vahapohja mikä on kotelomassassa on ihan hyvä notkeuttamaan tota massaa. Jos massa ei tuu ulos nätisti niin laita tilkka bensaa sekaan ja vatkaa tasaseks. Bensalla tota ohennetaan ;) ja välineiden pesu ja käsien pesu bensalla, muulla ei tunnu lähtevän yhtä tehokkaasti.

No eikö se oo sitten hyvä koittaa ohentaa myös kotelosuojal jos kerta ei ala halkeilee niin herkästi? Aino että sitä taitaa tarvita aika paljon että vaikuttaa. Mutta kummallas sitä nyt sitten ohentas että tulee parempi. :)
 

Bazeeba

Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2007
Sijainti
Soini
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Ite tuossa ruiskuttelin porukoitten pakun pohjaan juurikin tuommosta kotelosuoja-alustamassa seosta ja hyvä tuli. Ei sitä kotelonsuojaa hirveästi siihen sekaan tarvinnut ni notkistus jo hyvin. Lähtee muuten toi törky käsistä hienosti fairy powerspraylla. ;D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Lämmitä mieluummin niitä purkkeja niin menee massa hyvin ruiskusta läpi, ei tarvitse ainakaan Dinitrolin aineita ohentaa.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Riippuuhan se hieman ruiskustakin. Erehdyin ostamaan 8 euron massaruiskun eikä sillä saanut edes kotelosuojaa ulos pullosta -letkua pitkin. Työnsi painetta pulloon vaikka laittoi paineet miten pienelle, loppujen lopuksi sain toimimaan jotenkuten kun lyhyissä sykleissä pumppasin liipasinta... sillä sai n. 20% letkuntäytön. Ja yhden illan sujumaan vikkelästi.
 

paksu-pena

New Member
Liittynyt
19 Toukokuu 2009
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

mystinengalant sanoi
onko paksu-penalla sitä ruostetta siis jo kontin puolella? tuolleenhan se menee että ruosteensuojan jälkeen ruostepohjamaali.

Nyt semmonen kyssäri nousi itellä että miltäs kuulostaa jos alustamassan sekaan laittais vielä vähän kotelosuojaa (saattais tulla paremmin ulos pullosta), ei se varmaan pahaa tekis lopputulokselle?
joo pari semmosta pientä piskua siinä kontin pohjalla mutta ei mitään vakavampaa.niin kannattaako noiden tököttien jälkeen vetää vielä kotelonsuoja päälle?vois iskarinkupit samalla vetästä ettei käy niin kuin entiselle autolle joka oli kyllä eri merkkiä kuin nykyinen mutta ajoin vähä vauhdikkaammin töyssyyn niin takaiskari hattuhyllyä vasten ja edestä kuppi repesi vähän matkaa rungosta irti. ;D
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

paksu-pena sanoi
joo pari semmosta pientä piskua siinä kontin pohjalla mutta ei mitään vakavampaa.niin kannattaako noiden tököttien jälkeen vetää vielä kotelonsuoja päälle?vois iskarinkupit samalla vetästä ettei käy niin kuin entiselle autolle joka oli kyllä eri merkkiä kuin nykyinen mutta ajoin vähä vauhdikkaammin töyssyyn niin takaiskari hattuhyllyä vasten ja edestä kuppi repesi vähän matkaa rungosta irti. ;D

Juu, ensin teräsharjalla puhtaaksi, sitten noverox vaikuttamaan ja kun se on kuivunut niin maali pintaan. Ja ehdottomasti siis pintamaali, pohjamaali päästää kosteuden läpi... :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

nostokurki sanoi
Riippuuhan se hieman ruiskustakin. Erehdyin ostamaan 8 euron massaruiskun eikä sillä saanut edes kotelosuojaa ulos pullosta -letkua pitkin. Työnsi painetta pulloon vaikka laittoi paineet miten

Juu, kyllä siihen nyt vähän enemmän kannattaa sijoittaa. Tämä pelaa hyvin ainakin yhden tehdyn suojauksen perusteella ja letku on kohtuu ohutta eli mahtuu koteloihin hyvin. Alustamassalle tarkoitettu suutin on säädettävä.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-1085
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

nostokurki sanoi
Riippuuhan se hieman ruiskustakin. Erehdyin ostamaan 8 euron massaruiskun eikä sillä saanut edes kotelosuojaa ulos pullosta -letkua pitkin. Työnsi painetta pulloon vaikka laittoi paineet miten pienelle, loppujen lopuksi sain toimimaan jotenkuten kun lyhyissä sykleissä pumppasin liipasinta... sillä sai n. 20% letkuntäytön. Ja yhden illan sujumaan vikkelästi.

Noh eihän mulla sitte mitään hätää oo, mulla on 14e massaruisku joten se lienee jo ihan hyvä :p

No joo hienosti kotelosuoja lähti pullosta, kyllä tuohon varmaan kannattaa panostaa koko metallinen setti, omassa se pistooli on metallia ja se osa joka kaivaa massan on muovia. :( Noh eipä saanu täältä nummelasta parempaakan.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Mulla on kahta erilaista mallia noita kotelosuoja ruiskuja,kumpikaan ei tahdo jaksaa nostaa tectylin kotelosuoja ainetta pullosta,jos siinä ruiskun päässä on se kotelosuoja letku paikallaan.
Ilman letkua tulee kyllä kaikki nasseet läpi(kivenisku suoja,kotelosuoja ja alustamassa)
Toinen on juuri sellainen muovinen,paitsi tietty ite pistooli ja toinen on metallinen gern,jossa menee se ilmaletku massaletkun sisällä.
Pitää varmaan seuraavaksi kokeilla tuota ast.in mallista ruiskua.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Nois motonetin yms ruiskuissa on se että se suutin on kierteillä ja kierteen kireyden(kierreosa siis säätää) määrää sen suuttimen "aukinaisuuden" joka vaikuttaa myös ruiskun tuottoon jne.. eli kokeilkaas sitä pyörittää siinä...veikkaan et mystiksel sama ruisku kun mulla ja se alkaa pelaan kunha oppii käyttää sitä ;)
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Harri K sanoi
Nois motonetin yms ruiskuissa on se että se suutin on kierteillä ja kierteen kireyden(kierreosa siis säätää) määrää sen suuttimen "aukinaisuuden" joka vaikuttaa myös ruiskun tuottoon jne.. eli kokeilkaas sitä pyörittää siinä...veikkaan et mystiksel sama ruisku kun mulla ja se alkaa pelaan kunha oppii käyttää sitä ;)

Lähtihän se homma toimii ku tajus löystää sen kíerteen, tuli tarpeeks tavaraa läpi. Ei tarvinnu mitään liuottimia tms.
 

paksu-pena

New Member
Liittynyt
19 Toukokuu 2009
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

mitekäs ton alustan kanssa kannattas menetellä? ruoste pois ja sitten siihen kohtaan sitä Noveroxia jos tarvii ja sitten vaan normi alustamassaa päälle vai kannattaako sinne laitta joitan muutakin?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

paksu-pena sanoi
mitekäs ton alustan kanssa kannattas menetellä? ruoste pois ja sitten siihen kohtaan sitä Noveroxia jos tarvii ja sitten vaan normi alustamassaa päälle vai kannattaako sinne laitta joitan muutakin?

jos siveltävää alustamassaa niin kannattaa sotkea vähän sitkeytintä mukaan, eli esim. kotelosuojaa. Muuten kyllä tuolla kaavalla. Jos teräslankalaikalla hankaat ruosteita pois niin varo ettei kiillotu se pinta, siihen ei sitten tartu muu kuin ruoste enää... Eli irtoruoste pois ja that's it.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

AINA kotelosuojaa alustamassan alle. Alustamassa ei estä ruostumista, se on ainoastaan suojaamassa mekaaniselta kulumiselta.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Entäs ruostesuojaus, kun paikataan autoa. Eli pitäis isän Pajerosta paikata astinlautojen aiheuttamat tuhot pohjasta. kolme paikkaa kummallekki puolelle ihan helmakotelon taakse. Paikoista tulee varmaankin 10*10 - 15*15cm. Hiekkapuhallan ensin irtomassat ja vähäiset ruosteet pois, leikkaan repeytyneet/ruostuneet lattiapellit pois ja uudet tilalle.

Jos samalla massais nuo lattiat altakäsin kun sinne massaruiskun kanssa konttaa. Mites menetellään?

Ensin joku PU-pohjamaali? vai joku happomaali? Niin paljon puhdasta uutta peltiä, että en pelkällä kotelosuojalla hoida ruosteen estoa. Maalin jälkeen kotelosuoja lattiaan vanhan KIINNI olevan massan ja uusien maalausten päälle ja sitten uusi massa? vanhaa massaahan tuossa pohjassa ei kehuttavan paljoa olekkan ja suurin osa irtoaa varmaan kevyellä hiekkapuhalluksella, mutta jos on oikeasti kiinni, niin en edes yritä irroittaa.

Mites yläpuoli? Jos menee ensin maalaamaan, niin menee saumojen rako tukkoon ja ei mene enää kotelosuoja sinne, mutta jos laittaa ensin kotelosuojan, niin maali ei tartu siihen. Pitäiskö vain teipillä suojata suurin osa puhtaasta pellistä ja kotelosuojata, vai taeipata raot ja maalata loput pellistä, jonka jälkeen vasta kotelosuojaa rakoihin.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Mie oon tehnyt uuden pellin kanssa niin, että leikannut vanhan pois niin pitkälle että pääsee terveeseen peltiin asti, hitsannut uuden, hionut saumat (jos mahdollista), sivellyt noveroxin pintaan ja sit kohdasta riippuen kotelosuojaa tai maalia päälle. Ja maali tarttuu myös kotelosuojaan, mut menee pari viikkoa lämpimässäkin että kuivaa niin paljoa ettei valu maalin mukana.

Pajeron rungossa oon laittanut hitsauksen jälkeen vaan noveroxin pintaan eikä mitään muuta (tiiviit hitsaussaumat) eikä mitään havaintoa ruosteesta vaikka on ajettu todella märälläkin. Yhteen kohtaan jätin pelkän pohjamaalin (irtopelti) ja se kukkii jo iloisesti...
 

Puralantien UA

New Member
Liittynyt
2 Kesäkuu 2008
Vs: Oikeaoppinen ruostesuojaus

Olen käyttänyt dinitrolin litkuja useampia vuosia autoissani. Ja suojattuja autoja on reilu parikymmentä.
Nykyään olen laittanut (niille pinnoille mihin ei tule alustamassaa päälle) ensin raakana Dinitrolin ML:ää, jotta notkea aine valuisi kaikkiin mahdollisiin saumoihin. Sen jälkeen sekoittanut ML:ää ja Alustamassa (Dinitrolin 6974 Tai joku muu numerosarja) toisiinsa ja kokeillut jollekkin tasaiselle pinnalle että miten se käyttäytyy. Olen pitänyt hyvänä suhteena sitä kun aine hieman vielä lähtee valumaan. Sitten tätä sekoitusta samoihin paikkoihin mihin ensin laitettiin ML:ää. Eli ovet, lokasuojat, helmakotelot, pohjan kotelot,puskurin aluset jne.. Ideana sekoituksella se että sinne saadaan hieman paksumpi pinta joka ei sitten heti pikku hiekkapölyn jälkeen kuivu pölyyn.

Alustaan ja pyöränkoteloiden pintoihin missä vaaditaan kulutuskestävyyttä, laitetaan ensin raaka tai hieman jäykistetty ML. Kohtiin johon arvelet ettet saa alustamassaa ruiskutettua, kannattaa laittaa myös sekoitettua ML:ää. Tunnin/parin kuivumisen jälkeen alustamassa.

Ihmettelen näitä usean päivän kuivaamisoperaatioita pesun jälkeen... Kauanko yleensä peltipinnat vaatii kuivumisaikaa kun pesette auton? Hyvissä olesuhteissa katto ja muut vaakapinnat ovat alle tunnissa kuivia.

Kun huolella pesee ovet, kotelot pohjat jne, eikä sinne jää hiekkaa, riittää kesälläkin 2-6 tunnin pihalla kuivuminen.

Lisäksi oikeat kotelonsuoja-aineet menevät veden läpi peltipinnalle ja veden kuivuttua homma on valmis. Nämä jotka virittelee vanhat moottoriöljyt ovien sisään, voivat olla varmoja että öljy jää pintaan kuin venäläisen tankkerin perään.
 
Ylös Bottom