Oikeat termit nelivetoisten voimansiirron osille

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Muutamien kanssa kun välillä väännetään kättä noista nimityksistä ja täällä sivuillakin tuntuu käytäntö vaihtelevan,niin aattelin itse aloittaa tämän aiheen kun kukaan muu ei ole lupauksista huolimatta sitä tehnyt... :) Eli esimerkiksi maastureiden kohdallahan ei ole niinkään ongelmia kun vaihteisto jakolaatikkoineen on selkeämmin jaettu kokonaisuus,mutta henkilöautot joissa kone on poikittain tuntuvat tuottavan erilaisia näkemyksiä... Eli sekaannuksia aiheuttaa yleensä sellainen pari kuin jakolaatikko/kulmavaihde joista jälkimmäistä nimitetään kummaksikin noista...!? :)

Aiheen tarkoitus olisi siis tehdä selväksi mikä on virallisesti oikea nimitys millekin osalle,ettei tule enempää sekaannuksia öljynvaihtoihin,osien kyselyyn ja muuhun asiasta puhumiseen,ja että saataisi porukka puhumaan paremmin "yhteistä kieltä"... Oma näkemykseni on että kyseisissä autoissa "jakolaatikko" on sisäänrakennettu varsinaiseen vaihteistoon samoine öljyineen,ja sitten on erillinen kulmavaihde mikä vain kääntää voiman suunnan... Tähän voisi siis viisaammat ottaa kantaa että mitä nimitystä mistäkin voisi oikeasti käyttää,ja sama vielä suomeksi ja englanniksi koska myös transfer/transfer case on tuottanut sotkuja...!? :) Toivottavasti tällä saadaan asiasta yhteisymmärrys ja vielä oikealla tiedolla,että loppuisi vihdoin sotkut ja vääntäminen... :)
 
Vs: Oikeat termit nelivetoisten voimansiirron osille

oma näkemys on:

pitkitäin kone -> vaihdelaatikko -> jakolaatikko -> perät

poikitain kone -> vaihdelaatikko -> "visko/joku muu lukko" -> etuperä ja kulmavaihde -> takaperä
 
Vs: Oikeat termit nelivetoisten voimansiirron osille

Mr mmc sanoi
oma näkemys on:

pitkitäin kone -> vaihdelaatikko -> jakolaatikko -> perät

poikitain kone -> vaihdelaatikko -> "visko/joku muu lukko" -> etuperä ja kulmavaihde -> takaperä
Näin minäkin sen näen,jakovaihteistohan jakaa voiman sekä eteen että taakse kun taas kulmavaihde,joka usein on päävaihteistossa vetoakselin väliin tuleva mokkula,siirtää vain vedon taakse.
 
Vs: Oikeat termit nelivetoisten voimansiirron osille

Ja jotta asia ei olisi liian helppo, kulmavaihteen kanssa samoissa kuorissa voi olla myös kaksi täysin erillistä toiminnallista yksikköä eli etutasauspyörästö mahdollisine luistonrajoittimineen ja keskitasauspyörästön luistonrajoitin (viskokytkin tai ACD, huom. itse keskitasauspyörästö sijaitsee muualla) :D

Eli mikäs tätä pakettia tarkoittava kokonaisnimitys sitten on?
 
Vs: Oikeat termit nelivetoisten voimansiirron osille

ast sanoi
Ja jotta asia ei olisi liian helppo, kulmavaihteen kanssa samoissa kuorissa voi olla myös kaksi täysin erillistä toiminnallista yksikköä eli etutasauspyörästö mahdollisine luistonrajoittimineen ja keskitasauspyörästön luistonrajoitin (viskokytkin tai ACD, huom. itse keskitasauspyörästö sijaitsee muualla) :D

Eli mikäs tätä pakettia tarkoittava kokonaisnimitys sitten on?

Meillä töissä ainaskin puhutaan suoraan kulmavaihteesta
 
Vs: Oikeat termit nelivetoisten voimansiirron osille

Ehkäpä tosiaan jakovaihteisto/jakolaatikkonimitystä voisi käyttää siittä osasta voimansiirtoa, jolla voidaan "jakaa" voima eteen/taakse tai kaikille neljälle pyörälle, eli henkilöautoissa ei oikeastaan mahda jakolaatikkoa ollakkaan. Sitten taas maasturissa on alennusvaihteisto jakolaatikon yhteydessä.

Eli poikittaiskoneellisissa henkilöautoissa ei kai jakolaatikkoa ole ollenkaan, on vain kulmavaihde. Ja pitkittäiskoneellisissa henkilöautoissa (esim Audit) ei ole edes kulmavaihdetta. Mutta sitten lisää sekavuutta tuokin nämä automaattinelivedot. Onkos niissä siten automaattinen jakolaatikko vai onko jakolaatikko vain ja ainoastaan manuaalisesti käytettävä, ihan selkeästi päävaihteistosta erillään oleva vaihteisto?
 
Takaisin
Ylös Bottom