Olisiko mahdotonta ajatella

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Tämän päiväistä uutta TM:ä lukiessa osu tälläinen juttu silmää:

Siinä on valokuva joka on otettu 14.2 Hki-Hämeenlinna moottoritieltä Riihimäen kohdalla lumettomasta tiestä. Epäilemättä talvinopeusrajoitukset on tullut jäädäkseen, mutta mitä talviajalle on tapahtumassa?
Tuntuisi loogiselta, että talvirajoitusten ideana on pienentää sallittuja ajonopeuksia olosuhteissa, jossa renkaan ja ajoalustan väliinnen ei ole kesä kelien luokkaa. Kesäolosuhteisiin talvirajoitukset ei lienee tarkoitettu. Ajo-olosuhteita ei voi kuitenkaa määritellä kalenterin perussteella. Niistä päätetään korkeemalla tasolla.
Monissa maissa käytetään ajoturvallisuuden ylläpitämiseksi sellaista järjestelmää, etta kuljettajien usko nopeusrajoitusten järjellisyyteen säilyy. Kun keli on huono eli sataa, suurin sallittu nopeus pienenee. Rajoitusten lasku on yleensä 20 kmh, mutta muitakin numeroarvoja käytetään. Pääperiaate on esaada kuljettajat ajamaan sateella hiljempaa.
Olemme TM:n sivuilla aikaisemminkin kysyneet, voitaisiinko meillä soveltaa samaa ajatusta. Talvinopeudet olisi voimassa, jos tienpinta olisi lume tai jään peittämä osittainkin. Järjestelmä voisi olla käytössä ympäri vuoden ja koskea myös märkää ajorataa, mutta kuivalla paljaalla tiellä noudettaisiin kesä rajoituksia.
Asia olisi käytännössä hoidettavissa pysyvin liikennemerkkijärjestelyin. Siinä säästyisi rahaakin, kun jokakeväistä ja -syksyistä merkkisulkeista voitaisiin luopua.
Entä mahdollisesti syntyvät tulkintaerimielisyydet??
Sellaisia voisi ilmetä, mutta voisi kuitenkin myös kuvitella, että liikenteen valvojilla tuskin olisi erityistä intoa ryhtyä näpertelemään epäselvien juttujen kanssa.
Epäselvät tilanteet ratkaistaan yleisen tuomariohjeiden mukaisesti syylliseksi epäillyn eduksi.
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Periaatteessa tuota sovelletaan monissa taajamissa, jos "iso tie" kulkee taajaman läpi niin koneet laskee montako autoa menee läpi/kellon ajan mukaan säätelee nopeutta 50/60/70km nopeuksille.

Ei tuo mahdoton ajatus ole ollenkaan, valtiolle siitä vaan tulee ensalkuun isoja kuluja jos kaikki vaihtuis näytöllisiin liikennemerkkeihin
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Samalla voitaisiin poistaa PAKOLLINEN talvirengas aika.
Ei mitään järkeä ajella märillä teillä nastat ropisten.
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Markok sanoi
Samalla voitaisiin poistaa PAKOLLINEN talvirengas aika.
Ei mitään järkeä ajella märillä teillä nastat ropisten.

Onhan aina kitkat...Ainakin täällä missä on luntakin (välillä) tien pinnassa niin hyvä ettei ole niitä jotka sitten vaarantais muut tielläliikkujat kesärenkailla ajaessaan!
Mut automaattisesti muuttuvat rajoitukset olis asiaa :peukku
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Nuo muuttuvat nopeusrajoitukset olisi ihan fiksu ajatus kun ne vain toimisivat vielä järkevästl. Kuopion moottoritiellä on nuo elektrooniset taulut mihin saavat muuteltua nopeuksia. Yllättävän usein saa vain ihmetellä miksi kuivalla kirkkaalla kelillä on 80kmh taulussa.
No mutta okei.
Muutaman kerran tänäkin talvena taas ollu sataset tauluissa vaikka on pyryttänyt niin ettei ole nähnyt montaa pylväsväliä eteensä :peukku
Ideana siis todellakin fiksu kun vaan jollain järkevällä tavalla tuollainen saadaan toimimaan :)

Jopas tuli taas jotain sanahelinää mitä miettinyt päivittäin tuota moottoritietä ajaessa....
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Turuntiellä kans sama järjestelmä ja kyllähän se aikalailla kelin mukaan toimii. En ossoo sanoa onko hyvä vai huono. Kaippa se enemmän on hyvä systeemi, tuntuu "päivittyvänkin" ihan järkevästi.
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Olisiko mahdotonta ajatella

Ei vissiin, mutta ainakin minulle se tuottaa välillä suunnattomia vaikeuksia ;D

No joo, mutta varsinaiseen aiheeseen. Kyllä nuo elektroniset nopeusrajoitustaulut on ihan hyvä keksintö, monesti olen miettinyt miksi on pienennetty rajoitusta vaikka hyvä keli... Ja hetken päästä huomannut että eipä se keli nyt niin hyvä olekaan, yhtäkkiä onkin ohjaamo käsiä täynnä. Siis omia.

Mutta paremmin tepsisi mielestäni se, että edes joskus olisi ihan kunnolliset ratsiat moottoritiellä ja kaikki nämä reikäpäät jotka ajavat 80 alueella 120-140 km/h saisivat nauttia julkisista kulkuneuvoista pari kuukautta. Oppisivat ehkä jotain.
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

mystinengalant sanoi
Turuntiellä kans sama järjestelmä ja kyllähän se aikalailla kelin mukaan toimii. En ossoo sanoa onko hyvä vai huono. Kaippa se enemmän on hyvä systeemi, tuntuu "päivittyvänkin" ihan järkevästi.

Juu nää on aika hauskoja. Nimimerkillä kokemusta on: menen kauppaan 100km/h kun tulen kaupasta 80km/h, siis sillon joskus kun sahannut salo-muurla väliä ::) ;D

Mä kannattaisin että joka puolelle tulisi tälläiset "säädettävät" nopeus rajoitukset.

Ensi talveksi täällä ostetaan kitkat.
Mitään järkeä täällä etelässä pitää nastoja ::) :p
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Sassy sanoi
Juu nää on aika hauskoja. Nimimerkillä kokemusta on: menen kauppaan 100km/h kun tulen kaupasta 80km/h, siis sillon joskus kun sahannut salo-muurla väliä ::) ;D

Mä kannattaisin että joka puolelle tulisi tälläiset "säädettävät" nopeus rajoitukset.

Ensi talveksi täällä ostetaan kitkat.
Mitään järkeä täällä etelässä pitää nastoja ::) :p

Ei ihan näinkään. Nastarenkaat ovat parempia asfalttirenkaita kuin kitkat. Siis puhtaasti ajateltuna renkaana. Ympäristö ja melu kysymykset ovat sitten hieman eri...
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Cirrus sanoi
Ei ihan näinkään. Nastarenkaat ovat parempia asfalttirenkaita kuin kitkat. Siis puhtaasti ajateltuna renkaana. Ympäristö ja melu kysymykset ovat sitten hieman eri...
Niin en lähtis kyllä tukemaan tätä!!! eiköhän se nastarengas kummiski kuluta sitä asfalttia huomattavasti enemmän kun kitka...
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Andy´s sanoi
Niin en lähtis kyllä tukemaan tätä!!! eiköhän se nastarengas kummiski kuluta sitä asfalttia huomattavasti enemmän kun kitka...

Kyllähän se ainakin omasta mielestä paljaalla asfaltilla nasta vain irroittaa sitä rengasta siitä tiestä ja näin heikentää pitoa. ??? Tai ainakin carisma sutii paremmin nastoilla.. ;D

Muuttuvat nopeusrajoitukset olisivat kyllä paikallaan ja kokoajanhan nuo lisääntyvät. Talvinopeusrajoituksista voitaisiin tietyillä tieosuuksilla luopua (esim. etelän moottoritiet) ja korvata tätä "turvallisuuden" menetystä muuttuvilla tauluilla.
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Kyllähän noilla kitkoilla on jo viimeiset 8 talvea hyvin selvinny. Tiet kun pitää tönkkösuolata nörttejä varten, jotta pystyvät ajamaan kelillä kun kelillä 120km/h sekä rekkoja varten, jotta pysyvät tiellä. Kourallinenhan on enää päiviä jolloin oikeasti on hyötyä nastoista tai miksi niitä jään naarmuttimia pitää nykyisin kutsua.

Joka tapauksessa muuttuvat nopeusrajoitukset eivät olisi pahasta jos ne saadaan järkevästi toimimaan, kun kaikillahan ei ole tunnetustikkaan sitä luontaista muuttuvaa nopeusrajoitusta päässä kelin sitä vaatiessa.
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

no joo. olen kyllä itse huomannut että nuo on ihan hyvät nuo muuttuvat nopeusrajoitukset. Talvella aika monta kertaa jyväskylä-lievestuore -välillä sai ajella satasta koska tie oli oikeasti ihan samassa kunnossa kuin kesällä. siis kuiva. tuossa tuo muuttuva nopeusrajoitus toimii. jos taas meinaa ajella laukaaseen joutuu ajelemaan 80km/h ympäri vuoden vaikka tie on juuri kunnostettu ja rakennettu kunnon kevyen liikenteen väylätkin. tien nopeusrajoitus oli ennen remonttia 100 km/h. vähän nurinkurista vai... eihän tuossa laukaan tiellä kukaan aamulla aja töihin mennessään kahdeksaakymppiä vaan lähemmäksi 110Km/h on lasissa kaikilla..
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

No eiköhän se nastarengas tietysti kuluta enemmän tien pintaa kuin nastaton rengas.

Mutta nykyisin liikenne määrät ovat aika paljon lisääntyneet 20 viime vuoden aikana elikä eikös sekin ole aika paljon tetä kuluttavaa. Ja milloin näitä nyky isompia pääteitä olisi korjattu kunnolla mihin valtio laittaa kaikki verorahat mitä kerätään kansalaisilta esim: autoista,polttoainesta,verotarroista,käyttöveroista ja niin edelleen mihin noi rahat menee EI ainakaan teiden kunnostukseen.

Ja asfaltti firmat ovat ruvenneet tinkimään materiaaleissa jota käytetään asfaltin teossa elikä tiestön pinta on heikompaa ja kuluu paljon nopeammin.
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

93_GTI sanoi
No eiköhän se nastarengas tietysti kuluta enemmän tien pintaa kuin nastaton rengas.

Näinhän se on. Toinen huono puoli nastoisa on melu. Mutta siihenpä ne sitten loppuukin. Kaikissa muissa nastarengas on kitkaa parempi. Lisäksi nastarenkaat itse asiassa mahdollistavat kitkarenkaan toiminan talviolosuhteissa. Karhentamalla pintoja kitkarenkaiden pito lisääntyy.
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Yksi syy miksi itse käytän kitkoja, on ihan se että ei järki kestä sitä nastojen kuluttamista tälläisinä talvina niinkuin tämä talvi. Itseä ainakin ottaa oikeasti päähän ajella bräniköillä nastarenkailla asfaltilla, ja tietoisuus siitä että menettävät ominaisuuksiaan kokoajan asfaltilla rapistelusta lisää vielä tuskaa liikaa.

Täälläpäin nyt on hyvä kun kutostielläkin jaksaavat käydä rekkajonojen mukaan ruuvaamassa noita kiinteitä nopeuslätkiä 80-100 välillä nelikaistaisilla osuuksilla. Monesti tässä talven aikana ollut 80 ja parin päivän päästä 100. :) Lätkienvaihtorulianssi siis koskee sitä puolta tiestä mitkä vievät raja-asemille. Voisi olla ihan kätevät sellaiset sähköiset rajoitustaulut kyllä. :p
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Slider sanoi
Yksi syy miksi itse käytän kitkoja, on ihan se että ei järki kestä sitä nastojen kuluttamista tälläisinä talvina niinkuin tämä talvi. Itseä ainakin ottaa oikeasti päähän ajella bräniköillä nastarenkailla asfaltilla, ja tietoisuus siitä että menettävät ominaisuuksiaan kokoajan asfaltilla rapistelusta lisää vielä tuskaa liikaa.

Heh. Kitkanrenkaat ne vasta asfaltilla ajaessa huononevat. Niiden kumiseos on nastarenkaita välillä paljonkin pehmeämpiä. Asfaltilla ajamisen tuottama lämpö hajottaa kitkarenkaiden parhaan terän alta aika yksikön ja kuluttaa pintaa tehokkaasti. Paras ratkaisu asfalttikelille olisi tietenkin kesärenkaat. Sitten löytyy näitä kesärenkaiden ja kitkojen välimuotoja eurooppakitkoja. Mutta enpä menisi niitä talvirenkaiksi sanomaan. Lisäksi esim nokian eco stud system säästää säästä nastaa ja tietä hyvinkin asfaltilla.

Täällä meidän nurkillakin tuossa moottoritiellä on yhdessä kohtaa automaattisesti vaihtuvat nopeusrajoitukset. Se perustuu jotenkin liikennemäärään, miloin on 80 ja milloin 100. Se on vain jotenkin hölmä systeemi kun se 100:lle nosto tapahtuu isolla viivellä ruuhkan helpottumisen jälkeen. Tuntuu että taulussa on lähes aina 80 vaikka ketään ei ole edes liikkellä enää.
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Peke sanoi
Kävin pesee auton ja vituttaa kyllä tää etelän "talvi"! Auton perä täynnä sellasia mustia pikku pisteitä ja muutenkin tuo suola ottaa niin päähän! No nyt se on onneks puhdas, mutta aikaa meni ihan riittävästi. :mad:
Tuokin huomioon ottaen,nastat ei olisikaan niin hyvä vaihtoehto,MUTTA..

Jos raskaalle kalustolle asetettaisiin myös "nastarengaspakko",ja teiden suolaus lopetettaisiin kokonaan,ja ja aurausta vähennettäisiin kun lunta ei ole tullut X-määrää,niin silloinhan teiden pinnalla olisi koko ajan "sopiva" lumi/jääkerros,vai mitä?

Jolloinka nastarenkaissa ei olisi yhtään huonoa puolta,ja kitkoissa vain huonoja.

Tämähän ei tietenkään onnistu,koska kädettömiä kuskeja on liikaa (kts vaikkapa liukkaan kelin aiheuttamat onnettumuudet pohjonen vs. etelä,KAIKKIA etelän kuskeja tietenkään mollaamatta)..

Itseäni kyllä niin kiristää,että tänäkin talvena ainakin omasta mielestäni on kylvetty aivan liian monta tonnia suolaa teille,ja suurin osa aivan turhaan.
Ja nykyään kun pitäisi meidänkin olla niin viherpiipertäväistä kansaa,niin eihän tuo suolan kylväminenkään ole yhtään ekologista..

Ja sitäkin suuresti ihmettelen,että näyttää vuosi vuodelta laajentuvan tiet mille suolaa ajetaan,ts. "pikkutietkin" on saman tien suolassa kun hieman valkoista nöyhtää taivaalta tulee.

Itsekkin pari talvea sitten ajattelin kokeilla kitkoja,kun suht etelässä asun,ja siihen kokeiluun riitti kaksi päivää.
Sitä ennen,ja tulevaisuudessa tulee pysyyn nastat.
Ei tarvi kuin yhden vaaratilanteen,ja näkee mitä hyötyä nastoista on.
Tänäkään talvena ei ole ollut yhtään "pahaa" paikkaa,kun on ollut kunnon nastat alla.
Ja tuo kitkakokeilu oli siitäkin mielenkiintoinen,että talli sijaitsee aikas syrjässä,ja en meinannut päästä edes vaihtamaan niitä pois kun ei pitoa ollut.
Mutta hyvin ne kesärenkaina toimi.
 
Vs: Olisiko mahdotonta ajatella

Aika hieno Offtopic ST:ltä. :D

Äsken kävin tuossa kutostiellä ajelemassa, ja oli näköjään käyty ruuvaamassa 80 lätkät motarille kumpaankin suuntaan. Lähiaikoina on ollut vaan pohjoiseen päin vievällä kaistalla rajoitus rekkajonojen takia. Näköjään niitäkin sitten viitsitään vaihtaa (ainakin pienemmäksi) ;)

Kukahan tuota rajoitusmerkkien vaihtotyötä tekee? Onko poliisilla velvollisuuksia / mahdollisuuksia siihen? Yleensähän siellä rekkajonon kärjessä tai perässä on poliisiauto vilkut päällä, niinkun tänäänkin.
 
Takaisin
Ylös Bottom