Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Ei käsitä kun tuntuu että saa vaihtaa parikin kertaa vuodessa parkit E33 galanttiin, että onkohan siellä joku jännitepiikki tms. joka rikkoo hehkuta vai onko tää nykyajan laatu vaan lamppujen osalta tuota. Ja perkele kun se on melkein aina vuoron perään, ja taas ois kuskin puoli vuorossa. :|
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

Onneksi kestäviä ledipolttimoitakaan ei saa käyttää, joku vastaantulijahan voi vaikka häikäistyä sellasista parkeista.

Tai en ole ainakaan nähnyt sellaisia E hyväksyttyinä. :)
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

Jaa'a, kyllä noita ledejä meni mun Grandessa ja veljpojan Lancerissa aika urakalla. Sit vaihdoin merkkiä ja vahingossa otin väärän väriset ni jo rupes kestämään ;D
Eli niissäkin on laaduissa hyvin eroja...
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

Eiköhän sulla jotain vikaa ole,kertaakaan täytynyt noihin E3*:n vaihtaa muita tuikkuja kuin ajovaloja (eikä kyllä muihinkaan..).

Kyllä Philips/Osram pitäisi kestää,kiinalaisistahan ei koskaan tiedä..
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

Mulla menee Laa-laassa H4:sia kun lapsilla karkkia lauantaina :seina
Epäilen sen johtuvan näistä +30% valotehosta joissa on lanka ehkä ohuempi valotehon lisäämiseksi,
tai sitten ne langat on oikeasti nykyään ohuempia :-\
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

Juu ajovalot on kestäneet.. En tied minkä merkkisiä nuo parkit on, jotain paikallisen varaosapuljun tuotteita ja saa muovipussiin niinku irtokarkit.
Onhan nuo itelläkin kestäneet, mut en tiedä johtuuko se sit ajomääristä se että nuo palaa.. (tuskin?, ~100km/ päivä ~250 päivää vuodessa)

Colttiiin ei aikanaan tainnut tarvia vaihtaa ikinä parkkeja kun ne kerran vaihto. Galanttiin oon vaihtanut vuoron perään molemmin puolin. Viimeksi kesällä katsastukseen. Ja voisin vaikka vannoa että tuo vänkärin puolen parkki palaa useammin.. (ja yllättäen sitä varten saa käyttää akun jne irti kun sen vaihtaa), Kaikki muut valot tuntuu toimivan palamatta.
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

J. Puhakka sanoi
en tiedä johtuuko se sit ajomääristä se että nuo palaa.. (tuskin?, ~100km/ päivä ~250 päivää vuodessa)
Itselläni vuoden verran ollut jo sama ajomatka,eikä ole tarvinnut vaihtaa.

Tai no,

pun galantti:
50tkm,pelkkiä ajovaloja piti vaihtaa

vihr galantti:
40tkm,ajovaloja,1*rekkarikilven valo

..mutta eipä noihin muihinkaan malleihin ole tarvinnut vaihtaa kuin ajovaloja.
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

noissa lampuissa ei kyl kannata halpoja ostaa. emännän nissaniin laitoin mittaristoon niin eka palo 5min jälkeen ja loput vilkkuivat 2 kuukautta kunnes hyytyivät.
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

Slider sanoi
Onneksi kestäviä ledipolttimoitakaan ei saa käyttää, joku vastaantulijahan voi vaikka häikäistyä sellasista parkeista.

Tai en ole ainakaan nähnyt sellaisia E hyväksyttyinä. :)


Itekkin siirtynyt led. polttimoihin. toistaiseksi on kestäny hyvin noissa e33 mutta vr4 saanu jo pari kertaa vaihtaa tiedä sattumaa vai pas.. laatu.
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

Onkos automaattivalot ja miten ne on rakennettu? Palaako valot kun käynnistät auton? Sieltä tulee herkästi piikkejä jotka polttaa hehkut. Valojen pitäisi syttyä vasta sitten kun laturi lataa, eli auto on käynnissä.
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

MVa~1 sanoi
Onkos automaattivalot ja miten ne on rakennettu? Palaako valot kun käynnistät auton? Sieltä tulee herkästi piikkejä jotka polttaa hehkut. Valojen pitäisi syttyä vasta sitten kun laturi lataa, eli auto on käynnissä.

osassa on automatiikka, ja osassa vielä puolijännitteellä toimivat daytime run laitsit ;D
tuo automatiikka on transistoreilla tms tehty.
ihmeen sekava kaavio siinä :nykii
 
Vs: Onko nuo lamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

Pitipä hieman otsikkoa korjata, nyt paloi ajovalo, on tämä mitsuilijan elämä niin rankkaa :seina :seina
(niille jotka eivät tajua, tuossa saattaa olla pieni sarkasmin jyvänen..)

Eniveis, pitäs huoltokirjasta katsoa milloin vaihtoin lampun, mutta kirjaanpa ylös nyt tänne. Tein varmasti suuren virheen kun ostin nuo uudet valot jälkikäteen netistä lukien.
Ostin nuo Osram Night Breaker H4 (18,90e) pari, jotka väittävät paketissakin (Tosin sitä ei ymmärrä mitenkään enneku lukee netistä, että kestoikä on puolet normipolttimoista)
Ja mitä netistä on luettu niin lamppujen kestot on olleet mitä tahansa 2 viikon ja 6kk välillä.. Noh, kestotesti alkanee nyt. (Tosin väittävät myös että +90% enemmän valotehoa +35m valomatkaa, 10% valkoisempaa valoa, ja tämä tehdään juurikin kestävyyden kustannuksella)

16.11.09, Asennettu Osram Night Breaker H4. (+ Vänkärin puolen parkkivalo. Kuskin puolellekkin olisin asentanut mutta kun tippu lamppu sinne absihärdellin alle, ja tietenkään ei lampun runkoon magneetti tarttunyt, joten se jäi sinne, On muuten melkoista *kostoa tuo vänkärin ajovalon vaihto, purkaa akun kiinnikkeet (2 x mutteri), akku (2 x mutteri), se ajovalopesimen suoja (2 x ruuvi) )

ps. Valot kyllä on selkeesti paremmat kuin vanhat H4, mutta jos niitä menee niinkuin "leipää ryssälle", niin saapi jäädä viimeiseksi pariksi. Onkos kellään kokemusta että mikä ajovalojen normaalikestoikä edes pitäisi olla?. toiset sanoo 20tkm/1 vuosi?, toiset enemmän. Mites nuo Longlife lamput?
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

noi osramin lamput on ihan suon täytettä, subarussa kesti n1,5kk ja molemat aina kärys samaan
aikaan.
philipsin longlife on kestäny suhteelisen hyvin. (9-13kk)
tosin oli noi osramit huomattavasti kirkkaammat...
 
Vs: Onko nuo lamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

J. Puhakka sanoi
On muuten melkoista *kostoa tuo vänkärin ajovalon vaihto, purkaa akun kiinnikkeet (2 x mutteri), akku (2 x mutteri), se ajovalopesimen suoja (2 x ruuvi) )
Mahtuuhan ne vaihtamaan siitä ajovalonpesimien suojan aukostakin ;D
Okei :eek:fftopic
 
Vs: Onko nuo lamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

HuBu sanoi
Mahtuuhan ne vaihtamaan siitä ajovalonpesimien suojan aukostakin ;D
Okei :eek:fftopic

Ja millä käsillä? 8), joo, ehkä jos se kotelo olisi siitä poissa, mutta siitä kannen kautta jää tilaa joku 2cm, niin jos toki siitä käsi menee niin asia kunnossa ;D
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

helpoin on tosiaan ottaa suoja muovi ajovalonpesurilta irti ja akku irti että saa tilaa, ja ajovalonpesurin täyttöputki nipsusta irti ja sivuun... sopii käsi kokoa 11 väliin :p

kiinostas tietää miten hyvin noi xenonit toimii mikä niillä on käyttöikä?
led polttimot kestää hyvin parkeina, kuhan ei ihan halvimpia natsisivan 50cen valoja osta...
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

No minä laitoin nuo Osramin H7 yönsärkijät 10.11.09 Galanttiin ja vielä pelaavat :peukku. Nuo Breakerit on mulla myös pitkissä H1:nä ja ne ovat olleet jo kuukauden päivät vaan ei niille nyt niin hirveen paljoa tule paloaikaakaan.

J. Puhakka sanoi
ps. Valot kyllä on selkeesti paremmat kuin vanhat H4, mutta jos niitä menee niinkuin "leipää ryssälle", niin saapi jäädä viimeiseksi pariksi. Onkos kellään kokemusta että mikä ajovalojen normaalikestoikä edes pitäisi olla?. toiset sanoo 20tkm/1 vuosi?, toiset enemmän. Mites nuo Longlife lamput?
Normaalikestoikä vaihtelee kyllä lampun merkin, tyypin ja automerkin suhteen aika rajusti. Minulla Galantissa GE:n H7 lamput kestäneet pisimpään (vajaat 2 vuotta ja noin 40 tkm) ja heikoimmat olleet Philipsit, jotka kestäneet alle puolivuotta. Accordissa kesti orkkis H1 polttimot melkein 60 tkm. Mazda 3:ssa kesti H7 myös yleensä sen 40 tkm ja taas tutulla kestäny H7:at Mazda 6:ssa noin 30 tkm. Jos nuo Night Breakerit osoittautuvat kertakäyttövaloiksi, niin sitten meinasin ottaa testiin Long Life lamput.
 
Vs: Onko nuo lamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

J. Puhakka sanoi
Ja millä käsillä? 8), joo, ehkä jos se kotelo olisi siitä poissa, mutta siitä kannen kautta jää tilaa joku 2cm, niin jos toki siitä käsi menee niin asia kunnossa ;D
Minäkö vielä laitoin siitä kotelon kautta Bi Xenon polttimon, mikä normaali H4 pidempi/isompi. Toki ajovalojenpesurin täyttöputki piti nipsusta irrottaa ;D
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

Nyt kun tuntuu että näissä galantin umpioissakin xenoneita käytetään, ja varmasti ei niin laillisesti, niin miten lie on galantin umpioiden hajavalo, palaako kaikilla muilla naamat/pää paitsi kuljettajalla jos ajelee xenon-sarjoilla.. Vai eikö oo jääty kyselee? ;D
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

Kyllä minä vieläkin kehun noita nightBreakkereitä. H4:sia en laita juurikin sen takia, että turhaan kesällä valosassa kärryyttää lyhyitä kalliita ajovalohehkuja, mutta kaukovaloissa ei mitään valittamista. Nyt lähtee Pajeron lisävaloissa toinen talvi ja hyvin pelaa.

Galantissa oli joka lampussa nightBreakker, eli H4:set ja H1:set. Ne H4:set kesti syyskuusta seuraavan vuoden heinäkuuhun ja oiskohan kilsoja tullu about 20 000 mittariin. Ja tosiaan palavat yllättävänkin samanaikaisesti. Nuokin taisi 2000km:n sisällä mennä (tuli viikossa vähän reilummin kilsoja ja siinä viikon aikana pimeni. Toinen meni Sunnuntaina ja toinenkin oli torstaina jo pimeänä, mutta en tiedä missä välissä se paloi)

Toki nyt sitte piti taas laittaa Pajeroon lyhyetkin NightBreakkerit, mutta en edes oleta niiden kestävän ensi kesää pitemmälle. Ellei sitten laittaisi huomiovaloja. Sitten vois panostaa jo lyhyisiinkin valoihin, kun ei tarvis valosassa polttaa niitä..
Ja tarvikeXenoneista yms. laittomista valoviritelmistä vois antaa vaikka linnatuomion. Sen verran pahasti tuolla oikeasti PIMEÄSSÄ häikäsevät vastaan tulijoita. Toki tämäkin on paljon auton umpioista kiinni, mutta kuitenkin yleistän näinkin raa'asti.
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

J. Puhakka sanoi
Nyt kun tuntuu että näissä galantin umpioissakin xenoneita käytetään, ja varmasti ei niin laillisesti, niin miten lie on galantin umpioiden hajavalo, palaako kaikilla muilla naamat/pää paitsi kuljettajalla jos ajelee xenon-sarjoilla.. Vai eikö oo jääty kyselee? ;D
Hajavaloa löytyy,mutta suht vähän kunhan SÄÄTÄÄ lamppuja hieman alemmaksi,jolloinka kuitenkin valotehoa vielä riittää.

+itse olen vielä säätänyt kuskinlampun niin,ettei näytäkkään ihan niin paljoa vastaantulevia päin,jolloinka sekään ei aiheuta kummempaa häikäisyä.




P.S.
Ja EDELLEEN väitän,että projektori-valot häikivät pahemmin monessa tilanteessa kuin perinteiset rihlatut.
 
Vs: Onko nuo lamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

J. Puhakka sanoi
Eniveis, pitäs huoltokirjasta katsoa milloin vaihtoin lampun, mutta kirjaanpa ylös nyt tänne. Tein varmasti suuren virheen kun ostin nuo uudet valot jälkikäteen netistä lukien.
Ostin nuo Osram Night Breaker H4 (18,90e) pari, jotka väittävät paketissakin (Tosin sitä ei ymmärrä mitenkään enneku lukee netistä, että kestoikä on puolet normipolttimoista)
Ja mitä netistä on luettu niin lamppujen kestot on olleet mitä tahansa 2 viikon ja 6kk välillä.. Noh, kestotesti alkanee nyt. (Tosin väittävät myös että +90% enemmän valotehoa +35m valomatkaa, 10% valkoisempaa valoa, ja tämä tehdään juurikin kestävyyden kustannuksella)

16.11.09, Asennettu Osram Night Breaker H4. (+ Vänkärin puolen parkkivalo. Kuskin puolellekkin olisin asentanut mutta kun tippu lamppu sinne absihärdellin alle, ja tietenkään ei lampun runkoon magneetti tarttunyt, joten se jäi sinne, On muuten melkoista *kostoa tuo vänkärin ajovalon vaihto, purkaa akun kiinnikkeet (2 x mutteri), akku (2 x mutteri), se ajovalopesimen suoja (2 x ruuvi) )

ps. Valot kyllä on selkeesti paremmat kuin vanhat H4, mutta jos niitä menee niinkuin "leipää ryssälle", niin saapi jäädä viimeiseksi pariksi. Onkos kellään kokemusta että mikä ajovalojen normaalikestoikä edes pitäisi olla?. toiset sanoo 20tkm/1 vuosi?, toiset enemmän. Mites nuo Longlife lamput?

Eli kuskin parkki paloi jokin aika sitten, ja eilen pimeni toinen Night Breaker. Eli heh. pari päivää yli 6kk 8) Valot ovat olleet päivittäisessä työmatkakäytössä.
No eipä sinänsä, hyvät tuikut nuo on ollut, mut ehkä ens kerralla laittas lisäpitkiin moiset.
 
Vs: Onko nuo parkkilamput oikeasti nuin p*skoja vai onko jotain vikaa?

Ja tänään pimeni toinen nightbreaker .. Noh lisäpitkiin ensikerralla.
 
Takaisin
Ylös Bottom