Onko Outlanderin EV-moden kilometrilukema todellinen?

Rikhard

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2022
Viikko ajeltu 2019/55 tkm Outlanderilla. Nyt olisi kiva tietää, miten EV-modella ajettavat kilometrit lasketaan? Vaikka akku on ladattu täyteen, km-lukema vaihtelee 19 - 29 km ajomäärän välillä. Toki ajotapa sitten vaikuttaa todelliseen, mutta miksi samassa lähtötilanteessa on eri arvoja jäljellä olevalle ajomäärälle?
 
Lähdet varmaankin ulkosalta liikenteeseen. Kokeile vaikka seuraavalla kerralla katsoa rangea ja paina puhallin/ilmastointi off. Paljos tuli lisää? :D
 
Kiitos vastauksesta! Eli järjestelmä tunnistaa kylmän ilman ja varaa osan kapasiteetista sähkölämmitykseen ja vähentää siten km-lukemaa?
 
2014 mallissa vaan ilmastoinnin nappula vaikutti range näyttöön. Tuo nuo näytön lukemat pitää paikkansa suunnilleen vaan kesällä tai etelän maissa. Ajateltu vaan että ilmastointi päällä kuluttaa enemmän, lämmitystä ei ole huomioitu mitenkään vaikka lämmityksen energiankulutus on huomattavasti suurempi.
 
Nyt olisi kiva tietää, miten EV-modella ajettavat kilometrit lasketaan? Vaikka akku on ladattu täyteen, km-lukema vaihtelee 19 - 29 km ajomäärän välillä.
Laskee (ts. arvioi) sen edellisen/edellisten ajojen ja kulutuksen (lämmitys/ilmastointi) perusteella, jos ollut edellisella ajolla raskaampi kaasujalka -> km lukema lähtötilanteessa pienempi.
Eli tuo on vain arvio perustuen aikaisempaan kulutukseen
 
Kiitokset neuvoista! Nyt jo reilut pari viikkoa kokemusta MY20 mallista jossa Eberi. Tuolla lämpenee auto noin 0,5 l/h kulutuksella ja ilmastointi off.illa sähköä riittää sitten kaikkiin normiajoihin myös alle -10 C lämpötilassa. Täydellä akulla näyttää noin 35 km ajomäärää sähköllä, vaikka todellisuudessa ihan tuohon ei pääse. Tankki on edelleen mittarin mukaan täysi, vaikka tankkauksesta on se yli kaksi viikkoa. Onhan tuo PHEV nuukan insinöörin kulkupeli...
 
Takaisin
Ylös Bottom