Osien ristiinkäyminen 8v / 16v turbot (Pakosarja/Turbot/Downpipe)

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli tässä silmämääräisesti olen koittanut arvioida miten mikäkin sopisi ja ajattelinpa sitten kysyä.. (tässä ei oteta huomioon nyt kysymyksiä mahtuuko jne..)
Tästä on aiemminkin ollut jotain keskustelua mutta en muista tuliko siinä minkälainen lopputulos.

Kysymys 1: 8v Turbopakosarjaan ainakin silmämääräisesti menisi myös nuo 16v turbot (en tiedä pulttien etäisyyksistä, mutta silmämääräisesti neljä pulttia ja reikä näyttäs olevan ;D), ainakin mitsubishin valmistamana? vai? Eli miten on? Saako kiinni ilman jotain spesiaalilaippoja?

Kysymyksen syyhän on siis se että kun ja jos tuosta 8v downpipestä/turbosta aika jättää, niin olisi helpompaa vaihtaa tilalle 16v downpipe/turbo kombinaatio jolloin saataville tulisi paljonkin kaiken näköistä kivaa.. Vai onko ainoa vaihtoehto päästä "namuihin" kiinni, vaihtaa myös kansi jolloin vaihtuu vähän enemmänkin palaa.. ???

Toinen kyssäri, kuten tiedetään(?), 8v turbomalleissa ei kai ole lambdan paikkaa ???, Joten mihinkäs tuo ois luontevinta tuo laajakaista-lambda tms. sijoittaa.
 
Vs: Osien ristiinkäyminen 8v / 16v turbot (Pakosarja/Turbot/Downpipe)

Jos lamdalla katsot mittarista seosta niin downpipe joku 30cm turbosta vois olla ihan ok.
Toiset sanoo että lamda-anturi ei saa olla liian lähellä turboa (kuumassa), mulla on ainakin toiminut joku 20cm päästä turbosta.
 
Vs: Osien ristiinkäyminen 8v / 16v turbot (Pakosarja/Turbot/Downpipe)

Laittaisin lambdan ennen katalysaattoria downpipen loppuun. Anturi pitää asentaa putken sivulle tai yläpuolelle, ei alaviistoon.

Turbosta ei ole varmuutta, mutta aika samanlainen se laippa on kuin noissa vanhemmissa 16V turboissa.
 
Vs: Osien ristiinkäyminen 8v / 16v turbot (Pakosarja/Turbot/Downpipe)

Kuitenkin mitsulla vakiona lambda taitaa olla heti siinä pakosarjan jälkeen :eek: miksi näin? superior oem quality?
Omassa tapauksessa downpipen päähän on auton alla, bout samoilla paikoilla kuin BMW:ssäkin lambda on. Kun ei ole tuota kattiakaan..
 
Vs: Osien ristiinkäyminen 8v / 16v turbot (Pakosarja/Turbot/Downpipe)

J. Puhakka sanoi
Kuitenkin mitsulla vakiona lambda taitaa olla heti siinä pakosarjan jälkeen :eek: miksi näin? superior oem quality?

Laajakaista-anturilla on erilaiset vaatimukset kuin peruslambdalla. Kyse on lähinnä anturin kestävyydestä, kyllä se lähempänä turboakin toimii. Laajakaistapaketin mukana tulee varmasti asennusohjeet ja suositukset asennuspaikasta.

Dynopajoissa seos mitataan putken päästä eikä sekään nyt ihan metsässä olevia tuloksia anna.
 
Vs: Osien ristiinkäyminen 8v / 16v turbot (Pakosarja/Turbot/Downpipe)

ast sanoi
Laajakaista-anturilla on erilaiset vaatimukset kuin peruslambdalla. Kyse on lähinnä anturin kestävyydestä, kyllä se lähempänä turboakin toimii. Laajakaistapaketin mukana tulee varmasti asennusohjeet ja suositukset asennuspaikasta.

Dynopajoissa seos mitataan putken päästä eikä sekään nyt ihan metsässä olevia tuloksia anna.

Aivan, en oo tosiaankaan tuota aem uegon boksia edes vielä avannut, mutta enpä olettanut että antureilla olisi erilainen toimintaperiaate/sijoitus, mutta hyvä tietää tuo. Tsekkaan sit asennushetkellä ohjeista jos tarpeen.

Haaveilin tosiaankin tuosa että jos niitä 16v kamoja saisi kiinni, niin voisi johonkin 16v:en o2-housing/lambdan paikkaan ruuvata anturin, mutta jos tarkistampa niistä ohjeista sitten.

Ja muisa aiheissa, katselin tuosa että turbon ja pakosarjan tiiviste on eri numerolla ainakin 8v / 16v malleissa joten voi olla että halkaisijoissa tms. on eroja, (tai sitten vain halkaisijassa jolloin 16v tiiviste kävisi 8v, pitänee mitata nuo 8v turbon pulttivälit jos ne jotain auttas jossain vaiheessa..
 
Vs: Osien ristiinkäyminen 8v / 16v turbot (Pakosarja/Turbot/Downpipe)

etuveto e33 galanttiin laitoin alunperin tuon e15turbogalantin
koneen ja vr4 galantista ahtimen downpipen o2 pesän yms...

eli 8tappisen pakosarjaan sopii ainakin vakio vr4 galantin td05-14b ahdin
ja jos vr4 galanttiin sopii evon ahdin niin sittehän evon ahtimet menee 1-3 8tappiseen
bolt on
mutta 8 tappisen turbopakosarjaa huonompaa ei voi olla :nykii
ja 16v pakosarjat ei sovi mitenkään ei edes muokkaamalla :seina
suosittelen tekemään uuden :peukku


downpipen osalta sopii melkein, loppuosan joutuu haitarin jälkeen muokkaamaan
nelkussa kun menee erikohdassa kuin etuvedossa.

turbon sopivuus:
http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/tbo_projekti/Valokuva0203.jpg
http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/tbo_projekti/Valokuva0202.jpg

pakoputken:
http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant%20projekti/tbo_projekti/PICT0612.JPG
http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/tbo_projekti/PICT0614.JPG
<--näkyy millainen mutka tuli ::)
 
Vs: Osien ristiinkäyminen 8v / 16v turbot (Pakosarja/Turbot/Downpipe)

Tuli tuossa puhelimessa tietoon että ARP 16v kannenpultit ei sitten käy 8v kannen kanssa. (ovat väärän pituset) Joten ajattelin kirjata tähänkin.
 
Vs: Osien ristiinkäyminen 8v / 16v turbot (Pakosarja/Turbot/Downpipe)

J. Puhakka sanoi
Tuli tuossa puhelimessa tietoon että ARP 16v kannenpultit ei sitten käy 8v kannen kanssa. (ovat väärän pituset) Joten ajattelin kirjata tähänkin.

Vahvistan tämän.

-A
 
Takaisin
Ylös Bottom