Outlander 2.2 DID safemode/moottorinhäiriövalo vm.-12

oba73

New Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2017
Moro!

Löytyiskö joltain samaa kokemusta outlanderi menee safemodeen ja välillä vaan sytyttää moottorin häiriövalon. Antaa koodit P0238 ja P0100 ja ensinmmäinen on turbonpaineen anturi(liiankorkeapaine) joka vaihdettiin kreikassa kesällä jolloin alkoi tekemään tuota ja kotimaassa vaihdettiin ilmamassamittari ilman tulosta. Ennen aktivoitui kiihdytyksessä mutta nyt välillä jää päälle jo kun auton käynnistää. Valo sammuu itsekseen epämääräisen uudelleen startaus kerran jälkeen. Voisiko olla hukkaportti joka jumittaisi että paineet nousee liian isoksi vaiko mikä rakkinetta vaivaa. Ja jos jollain varmaa tieto ilmamassamittarin tyypistä koska pikkasen oli arvontaa uuden anturin löytämiseksi 5wk97002 oli alkuperäinen ja nyt 5wk97002z.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Outlander 2.2 DID safemode/moottorinhäiriövalo vm.-12

Autoa kannattaisi logata ajossa. Tuo vaatii tosin melkovarmasti MUTII tai MUTIII -testerin eli merkkiliikehommia.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Outlander 2.2 DID safemode/moottorinhäiriövalo vm.-12

Basbarduu sanoi
Tuo vaatii tosin melkovarmasti MUTII tai MUTIII -testerin eli merkkiliikehommia.

Höpöhöpö....
Ahtopaineet löytynee jo ihan OBD:stä.
Kunnollisella monimerkkitesterillä (esim. HGS tai Bosch) pystyy sitten jo loggaamaan kaiken olennaisen, mitä tuollaisen vian paikallistamiseen tarvitaan.
Vika lienee piikkaavassa ahtopaineessa (jumittavat ahtimen johdinsiivet todennäköinen syypää).
Liian korkea ahtopaine voi myös generoida nuo molemmat vikakoodit.
 

oba73

New Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2017
Vs: Outlander 2.2 DID safemode/moottorinhäiriövalo vm.-12

Eli auto oli boschin testerissä kiinni Unkarissa jolloin ekan kerran ongelman teki ja sen jälkeen kreetalla mitshubisin diilerillä joka käytti omaa mitsun testeriä kun muulla ei päässyt siihen kiinni.
Itse joutunut deltassa asiomaan edellisen kia sorennon takia ja voin sanoa että mieluummin poltan rahat takassa kun sinne niitä turhaan kiikutan. Eli turbon vaihtoon? Autolla ajeltu 260tkm eli varmaan normi ikä turbolle vaikkakin erittäin hyvällä huollolla ollut ja jopa laatikko uusittu takuun aikana. Ja laitettakoon että jos ajelee sportilla niin silloin ei kertaakaa ole mennyt häiriölle...
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Outlander 2.2 DID safemode/moottorinhäiriövalo vm.-12

Olen edelleenkin sitä mieltä että kannattaa tutkia ensin kunnolla vian syy ennen kuin lähtee vaihtelemaan turboa tms.
pexi on todennäköisesti oikeassa että esim. uudemmilla Boschin laitteilla voi logata tarvittavat tiedot ja myös tuo valistunut arvaus vian syyksi lienee oikea mutta kannattaa silti tutkia ensin.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Outlander 2.2 DID safemode/moottorinhäiriövalo vm.-12

Ehdottomasti pitää tutkia. Sinne on jo nyt todennäköisesti vaihdettu turhaan osia, niin ei enempää kannata vaihtaa, ilman varmuutta osan viallisuudesta.
 

oba73

New Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2017
Vs: Outlander 2.2 DID safemode/moottorinhäiriövalo vm.-12

No nyt sitten homma saatu kuntoon. Onneksi löyty garetin uusi turbo samaan hintaan jota kunnostetusta pyydeltiin vaikka muutama turbohuolto nosti kädet pystyy ettei kyseiseen turboon saa mitään osia eikä mitään arvoja testi penkkiin. Kummiskin turbo vaihto lopetti ongelman joka alkoi olemaan jo todella akuutti eli melkein joka startilla jäi vikavalo palamaan ja pikkasen jos polkasi niin safemode iski tehot puoleen. Se että oliko kyse säätimen jumittamisesta vaiko turbon siivistä jää ratkaisematta mutta ainakin turbon vaihtanut paja sanoi että turbo tuntui päällisin puolin ihan toimivalta ja mitään välyksiä ja hajonneita siipiä ei näkyny.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Itsellä kanssa turbon kanssa ongelmaa,menee "vikatilaan",eli pudottaa tehot puolitehoille aina joskus,muutaman kerran puolessa vuodessa,viikonloppuna poistin dpf:n sisuskalut ja uudelleen ohjelmointi tänään ja tehon nosto n.180 hv.dpf:n kierto-ohjelmointi onnistui hyvin
Onko kellään kokemuksia Mr musclen käytöstä 2,2 did moottorille ja miten se käytännössä mitsuun pistetään,egr letku irti ja aineet sisään?
Onko mitsun turbo muuttuvasiipinen?
Ahtopaineet oli 0.3-0.5 kiloa liikaa,eli todennäköisesti turbon siivet kanittaa
Jätettiin egr poistamatta kun kuulemma nostaa entisestään ahtopaineita
 

Kahluusaapas

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2019
Paljonko on normi ahtopaineet? Minulla outtiksessa 1.536 ja joskus menee vikatilaan. Turboon oisin laittanu uuninpuhistusaineet, mutta jäi laittamatta. Yritin egr kauimmaisesta päästä letkun avulla mutta egr venttiili oli kiinni ja ei auennu vaikka pidin konetta käynnissä. Melkoisen ahtaassa paikassa egr ja turbo varsinkin ko. koneessa.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Tänään lähti tilaukseen uusi kunnostettu turbo turbotukulta, hinta 559 ekeä, takuu 36 kk, jospa se vika valo tällä korjautua, kun mr muscle ei tuonut toivottua tulosta, autolla nyt ajettu 239 tkm, turbokin on kuiten kuluva osa
 

Kahluusaapas

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2019
Itellä ei ollu turbossa mitään vikaa. Onneksi en kerinnyt vaihtaa. Vika oli dpf:ssä ja saksasta niitä saa uusia 200 eurolla. Kohta 10 tkm aj. ilman ongelmia.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Itse poistatin koko dpf:n mekaanisesti että ohjelmallisesti muutama kuukausi sitten turbotecillä oulusa , dpf ohjelmointi ja moottorin optimointi=185-190 hv myllyyn maksoi 500 euroa, nyt kun uuden turbon laitatan, poistan egr:n ja käytän vielä egr ohjelmoinnisa samassa liikkeessä, hinta 100 euroa
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Tuohan on kultaakin kalliimpaa, tai ainakin ollut, 3 l n. 600 euroa liikkeissä, tuo mun 'kusi pussin' sisällön kuulemma voi ruiskuttaa toiseen 'kusipussiin', sehän on näissä infineumin F7995 kusta
 
Viimeksi muokattu

Kasperi_83

Member
Liittynyt
20 Elokuu 2018
Sijainti
Liminka
Miten mr. Muscle käsittely tehdään 2.2hdi koneen turbolle? Osaako joku neuvoa? Voisin kokeilla et auttaisiko ku menee välillä vikatilaan kiihdyttäessä ja antaa vikakoodin p0100. Alakierroksilla ei ole oikein vääntöjä.
 

Kasperi_83

Member
Liittynyt
20 Elokuu 2018
Sijainti
Liminka
Lisäänpä ite. Ei mulla ainakaan siivet ole jumissa ku kaasua painatessa turbon tanko kyl liikkuu ihan mukavasti. Voiskohan tuo p0100 meinaa et jossaki on ilmavuotoo ku ilmamassamittarin vaihdonki jälkeen herjaa välillä sitä.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
No ehdottomasti kannattaa ekana selvittää ettei ole mitään vuotoja.
 

JTK

New Member
Liittynyt
13 Marraskuu 2020
Itselläni samaa vaivaa vm.2012 Outlanderissa. Omassani lienee BSA konsernin moottori? Onko näihin p0100 ja p0238 vaivoihin löytynyt selkeää syytä/kertynyt tietoa lisää viimeisten postausten jälkeen? Itselläni heittää vikakoodit/safemoden päälle esim.
täyskaasu kiihdytyksessä.
 
Ylös Bottom