Outlander 2008 2,4 Mivec tyhjäkäynti

lurppa

New Member
Liittynyt
17 Heinäkuu 2013
Moi.
Ongelma on seuraava: Auto sammuu välillä tyhjäkäynnillä esim risteyksessä jopa vielä kun vauhtia on vähän jäljellä.
Tai sitten pysähtyneenä tyhjäkäyni heijaa ja sammuu. Tapahtuu yleensä kun moottorin lämpötila on saavuttamassa 80, eli ei kylmänä eikä kuumana ajeluiden jälkeen.
Automattiloota, autolla ajettu 320tkm ja pari vuotta siten vaihdettu jakoketju ja hilppeet. Kulkee muuten hyvin ja kulutus ok.
Putsasin tyhjäkäyntiventtiilin ja kaasuläpän, ilmamassa-anturi vaihdettu ja kampiakselin asentotunistin kun antoi sille koodia P0725. Muita koodeja ei ole tullut.
Kaikki mahd. liittimet on käyty läpi. Ilmavuotoja en ole havainnut, tosin joka paikasta niitä ei pääse tutkimaan. Uudet tulpat on myös.
Ainoa mikä on vileä ihmetyttänyt kun korjaamokirja antaa imusarjan paineelle 60kPa, mutta skannerila se näyttää 40kPa tyhjäkäynnissä. Anturi on putsattu.
Netti koluttu läpi eikä ratkaisua ole tullut vielä eteen.
 

JussiLander

Member
Liittynyt
2 Elokuu 2019
Läppärunko karstainen. Kylmänä läppä on tyhjäkäynnillä hieman auki, lämmetessään pyrkii pienentämään kaasua eikä läppä mene kunnolla karstan vuoksi kiinni. Omassa juuri näin ja syyllinen oli 98 bensa. 95 ongelma katosi.
 

Mikko297

New Member
Liittynyt
29 Marraskuu 2022
Lainaan keskustelua, kun samantyyppisiä oireita omassa outlanderissa. -08 2.4 bensa outlander, ajettu 340t.

Ongelmat alkoivat keväällä, jolloin tyhjäkäynti rupesi pomppimaan 400-750 kierroksen välillä. Välillä tuntuu että meinaa sammua, mutta hörähtää taas kierrokset vähän ylemmäs. Ajossa tuntuu että tehot eivät ole mitä pitäisi.

Vikakoodi P0725 ja P0007 alkoi kummittelemaan. Pysyi aina pari viikkoa pois kun koodin nollasi. Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen, mutta tällä ei ollut vaikutusta käyntiin. Uudella tunnistimella sain ajettua n. 4kk, jolloin auto sammui ajossa. Vikakoodit p0335 ja p0007. Vaihdoin vanhan tunnistimen takaisin ja auto lähti taas käyntiin.

Kesällä taas alkoi taas pukkaamaan koodia. Aluksi tuli pelkkää p0007 koodia ja välillä p0171 (käy laihalla). Tyhjäkäynnillä short term fuel trim 24,2%. Aloin tutkimaan imuvuotoja ja löysin sellaisen egr venttiilistä. Vuodon korjaaminen ei auttanut fuel trimmiin eikä käyntiongelmaan.

Nyt ilmojen kylmetessä koodi P0725 tuli takaisin eikä pysy poissa vaikka nollaa. Pari kertaa auto on nyt sammunut, kun lähtee parkista liikkeelle, mutta lähtenyt kuitenkin uudestaan käyntiin.

Alkaa usko loppumaan tuon kanssa. Mahtaako autossa olla edelleen imuvuoto jossain vaikka sitä ei savukoneella näy?

Autoon on vaihdettu lambda, ilmamassa anturi putsattu, kaasuläppä putsattu, akku vaihdettu, imusarjan paine anturi putsattu. Mielestäni tuossa ei ole mitää erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä, olenko väärässä?

Tietääkö joku mihin koodi P0007 viittaisi tässä autossa? Googlettelun perusteella koko koodia ei pitäisi koko autossa olla.

Kiitos jos jaksoit lukea loppuun. Mielipiteet kelpaa, mistä lähteä hakemaan vikaa.
 

mc662

Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2017
Lainaan keskustelua, kun samantyyppisiä oireita omassa outlanderissa. -08 2.4 bensa outlander, ajettu 340t.

Ongelmat alkoivat keväällä, jolloin tyhjäkäynti rupesi pomppimaan 400-750 kierroksen välillä. Välillä tuntuu että meinaa sammua, mutta hörähtää taas kierrokset vähän ylemmäs. Ajossa tuntuu että tehot eivät ole mitä pitäisi.

Vikakoodi P0725 ja P0007 alkoi kummittelemaan. Pysyi aina pari viikkoa pois kun koodin nollasi. Vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen, mutta tällä ei ollut vaikutusta käyntiin. Uudella tunnistimella sain ajettua n. 4kk, jolloin auto sammui ajossa. Vikakoodit p0335 ja p0007. Vaihdoin vanhan tunnistimen takaisin ja auto lähti taas käyntiin.

Kesällä taas alkoi taas pukkaamaan koodia. Aluksi tuli pelkkää p0007 koodia ja välillä p0171 (käy laihalla). Tyhjäkäynnillä short term fuel trim 24,2%. Aloin tutkimaan imuvuotoja ja löysin sellaisen egr venttiilistä. Vuodon korjaaminen ei auttanut fuel trimmiin eikä käyntiongelmaan.

Nyt ilmojen kylmetessä koodi P0725 tuli takaisin eikä pysy poissa vaikka nollaa. Pari kertaa auto on nyt sammunut, kun lähtee parkista liikkeelle, mutta lähtenyt kuitenkin uudestaan käyntiin.

Alkaa usko loppumaan tuon kanssa. Mahtaako autossa olla edelleen imuvuoto jossain vaikka sitä ei savukoneella näy?

Autoon on vaihdettu lambda, ilmamassa anturi putsattu, kaasuläppä putsattu, akku vaihdettu, imusarjan paine anturi putsattu. Mielestäni tuossa ei ole mitää erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä, olenko väärässä?

Tietääkö joku mihin koodi P0007 viittaisi tässä autossa? Googlettelun perusteella koko koodia ei pitäisi koko autossa olla.

Kiitos jos jaksoit lukea loppuun. Mielipiteet kelpaa, mistä lähteä hakemaan vikaa.

Jarrutehostimen alipaineletku vuotaa tai takaiskuventtiili jumittunut auki, villinä arvauksena.
 

Mikko297

New Member
Liittynyt
29 Marraskuu 2022
Jarrutehostimen alipaineletku vuotaa tai takaiskuventtiili jumittunut auki, villinä arvauksena.
Kiitoa vinkistä. Nyt vihdoin jaksoin tutkia vähän asiaa. Jarrut toimii toistaiseksi ihan normaalisti. Huomasin kuitenkin että kun autossa on vaihde R tai D päällä käsijarrun kanssa ja jarrua pumppaa voimakkaasti niin kierrokset alkaa pomppimaan voimakkaasti ja auto sammuu. Voiko tästä olettaa, että mahdollinen vika voisi olla takaiskuventtiilissä tai jarrutehostimen kalvo hajonnut? Testaan tänään venttiilin ja tulen kertomaan mitä selviää.

Mikäli näistä edellämainituistakaan ei löydy vikaa niin vien auton imupaine- ja polttoaineen syöttöpaine testiin.
 

Mikko297

New Member
Liittynyt
29 Marraskuu 2022
Noniin. Venttiili ja letku olivat ehjät. Obd mittarilla kun seurasi fuel trimmejä niin jarrupoljinta pumpatessa short term fuel trim nousi 24,2%. Kun jarrun päästää ylös niin lähti saman tien laskemaan alaspäin. Onkohan nyt näin että kalvo on särki tehostimen sisällä ja se aiheuttaa tämän tyhjäkäyntiongelman?
 

Hemppis

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2008
Sijainti
Joutsa
Lainaan keskustelua, kun samantyyppisiä oireita omassa outlanderissa. -08 2.4 bensa outlander, ajettu 340t.

Ongelmat alkoivat keväällä, jolloin tyhjäkäynti rupesi pomppimaan 400-750 kierroksen välillä. Välillä tuntuu että meinaa sammua, mutta hörähtää taas kierrokset vähän ylemmäs. Ajossa tuntuu että tehot eivät ole mitä pitäisi.

Mulla oli pari vuotta sitten vastaavanlainen ongelma; kierrokset seilasivat 400-750rpm välissä, ei ollut suoraan sidottuna mihinkään tiettyyn ajotilanteeseen / lämpötilaan vaan oli täysin satunnaista. Ajossa oli välillä tehonpuutetta, välillä toimi normaalisti. Vikakoodeja ei tuosta tosin tullut, paitsi ennen korjaamolle menoa alkoi tulla laihasta seoksesta vikakoodia.

Korjaamolla vaihdettiin imusarjan tiivisteet ja ongelmat katosivat saman tien. Tämän jälkeen taisin ajaa autolla 4kk kunnes tuli uusia ongelmia:
mm runsas öljyn kulutus, kylmällä koneella sinistä öljynkatkua pakoputkesta yms. Syynä tälle oli jumittuneet männänrenkaat, karstaa (kampikammiosta päässyttä öljyä palotilaan), taisi olla kaksi sylinteriäkin olleet kuluneet soikioiksi. Vahva epäilys on että viallisten imusarjan tiivisteiden välistä on päässyt kulkeutumaan moottoriin hienoa hiekkaa joka sitten teki tehtävänsä kuluttaen sylintereitä.
Tuo vika korjaantui uudella moottorilla.
 

Mikko297

New Member
Liittynyt
29 Marraskuu 2022
Ongelmat ovat edenneet. Autoon tuli vaihdettua imusarjan tiivisteet. Ei vaikutusta mihinkään. Auto alkoi alkulesästä 2023 myös sammumaan aina välillä kesken ajon. Lähtee aina käymään hetken odottamisen jälkeen.

Vikakoodia antaa edelleen laihalla käymisestä ja kampiakselin asentotunnistimesta (p0171, p0725 ja p0335) Johtosarja testattu vika ei ole siinäkään.

Merkkikorjaamosta suositeltiin ajoituksen tarkastusta.

Auto ollut seisomassa nyt vähän aikaa ja äsken käynnistin niin jostain kumman syystä juuri nyt moottorista kuuluu selkeästi napisevaa ääntä jakoketjun puolelta. Täytynee nyt nöyrtyä viemään auto ketjuremonttiin. Edellinen omistaja on vaihtanut kaikki ketjukilkkeet 5 vuotta sitten, jolloin autolla oli ajettu 257t km. Nyt mittarissa 356t km.

Jatkoa seuraa kunhan ketjun saa tarkastettua....
 

JussiLander

Member
Liittynyt
2 Elokuu 2019
Pysyykö jäähdyttimen nesteet. Mulla antoi sytytyskatkos ja laiha seos vikakoodia. Kannentiiviste oli sökö. Vian huomasin kun jäähärin korkki auki painoin kaasua. Tuuppas semmoisen loihakkaan vesipatsaan kohti yläilmoja. Kansi koneistettiin ja tiiviste vaihdettiin. Nyt pelaa.
 

Mikko297

New Member
Liittynyt
29 Marraskuu 2022
Jäähdytysnesteet on pysyny sielä misä kuuluuki. Tuohan tuossa onki ollu ihimeellistä ku antaa pelekästään kampiakselin tunnistimesta koodia. Ei esimerkiks nokka-akselin tunnistimet herjaa mittää. Siks ei oo aikasemmin letju niin mietityttäny. Jos ei ketjussa oliskaan vikaa niin voiko olla että kampiakselin tunnistimen tulis olla alakuperänen osa mitsubishiltä ja mikään tarvikeosa ei siinä vain toimi oikein. Merkkiosa maksaa yli 300e.
 

JussiLander

Member
Liittynyt
2 Elokuu 2019
Kyllä minä olen omaani tarviketunnistimen laittanu silloin kun syynä oli se läppärungon karsta. Ja hyvin se on toiminut. Ja onneksi on. Oli sen vaihtaminen siksikin mielenkiintoinen homma.
 

Mikko297

New Member
Liittynyt
29 Marraskuu 2022
Hommahan selkisi jakoketjun tarkastuksela. Ketju on venynyt. Paljonko porukalla on maksanut jakoketjuremontti?

Jotenkin tuntuu kalliilta että osat maksavat yli 1000e, kun esimerkiksi ebayssa myydään jakoketjusarjoja jopa alle 100e hintaan.
 

JussiLander

Member
Liittynyt
2 Elokuu 2019
Hommahan selkisi jakoketjun tarkastuksela. Ketju on venynyt. Paljonko porukalla on maksanut jakoketjuremontti?

Jotenkin tuntuu kalliilta että osat maksavat yli 1000e, kun esimerkiksi ebayssa myydään jakoketjusarjoja jopa alle 100e hintaan.
Minäpä katon kun vaan muistan. Edellinen omistaja oli rempan teettäny. Kuitit on autossa. Autojerry Kannattaa kilpailuttaa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Jakoketju ja muut jakopään osat on sellaisia komponentteja jossa en suosittele säästämään. Tossa myös työn osuus on aika suuri ja tulee aika kalliiksi jos se pitää tehdä kohta uudelleen.
 
Ylös Bottom