Outlander 4G63 vaihteiston irrotus

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Tuli ajankohtaiseksi alkaa kytkimen vaihtoon tuossa pojan -04 Outlanderissa.
Vaihteisto on malliltaan tuossa W5M421Z4BI/BM6709
siis 5 vaihteinen manuaali ja neliveto.
Omassa tallissa hieman ahtaasti tuota alettiin yhteistyössä pojan kanssa tekemään, kaikessa rauhassa jotta tavarat pysyis edes jotenkin järjestyksessä kun ei tuostakaan ole aiempaa kokemusta.

Ensin ilmanputsari systeemi ja akku kiinnikkeineen irti ja syrjään talteen, sitten nuo antureiden liittimet irti samoin kuin vaihteensiirtäjän vaijerit.
Tukivarsista ja jarruista oli syytä päästä eroon ja siispä niistä sekä navasta ylimääräiset irti.
Sitten vetoakseleiden kimppuun, vasen vetari oli tuskattuttavan tiukassa mutta irtosi kun sai / uskalsi tarpeeki isolla vetarin maljaan kopsauttaa.
Oikea ouoli lyhyempi ja lähti vaivatta.
Vauhteiston ja tasauspyörästön öljyt oli laskettu alas jo aiemmin mutta kuitenkin sieltä hiukan taas valui lattialle.
Sitten pakoputki ja kardaaniakseli irti.
Pakoputken joustoputken verkko oli rikki joten jousto menee uusiksi (57/250).
Starin kimppuun seuraavaksi, sehän lähtee kun irrottaa lämpösuojan pakosarjan päältä ja lämpösuojan startin ja pakosarjan välistä.
Startti tutustu kiinni 2: lla pultilla kytkinkopan puolelta, lisäksi virtapiuha irti startilta.

Startti nousee pois pakosarjan välistä kytkinkopan puolelta pystyasennossa ja menee samoin sitten takaisin.

Moottorin kannnatinkumi ja alapalkki seuraavaksi irti, tunkki öljypohjan alle kannattelemaan.

Seuraavaksi tasauspyörästön kiinnityspultit irti, kytkinkopan päällä tais olla 3 ja tasauspyörästön takana samoin kolme joista yksi pitkä, nämä lähtee pitkällä jatkolla ja teipatulla murtonivellä ja pitkällä hylsyllä.
Tasauspyörästö jakolaatikko lähtee koputtelemalla irti poorista.

Vaihteiston taaempi kannatinkumi on hyvä irrottaa tässä vaiheessa.

Huom....
Vaihteiston kiinnityspultti tulee nyt näkösälle se yksi piilossa oleva.
Tämä ja 6:s muuta irrottamalla laatikko on irti.

Nyt vielä laatikon pääty kannatinkumin mutterit
irti, laatikko laskeutuu alas jolloin sen saa kammettua irti.
Samalla jako/tasauspyörästö vapautuu ja voi nostaa pois haitolta.

Tässä mallissa ei ole kytkimen painelaakerilla samanlaista lukitusta kuin yleensä vaan painelaakeri liukuu ohjainhokin päälllä joka on kiinni laatikon puolella.

Kytkinlevystä ilmeni jousen kiinnitysten pettäminen ja irtopalan tekemät jäljet levyssä sekä jousien irtoaminen kun levyn otti ja kallisti kumoon.
Painelaakeri oli jumissa ja sen ohjainhokkin pinta oli sitten tietysti kulunut, eli uusiksi sekin.
Samoin painovarren kuulan kiinnituskuoppa oli väljistynyt, siihen pieni patentti( puhdistus ja kemiallinen metalli,Loctite).
 

Liitetiedostot

  • DSC_0519.JPG
    DSC_0519.JPG
    479.2 KB · Lukukerrat 51
  • DSC_0521.JPG
    DSC_0521.JPG
    396 KB · Lukukerrat 52
  • DSC_0522.JPG
    DSC_0522.JPG
    178.4 KB · Lukukerrat 51
  • DSC_0525.JPG
    DSC_0525.JPG
    131.6 KB · Lukukerrat 52
  • DSC_0531.JPG
    DSC_0531.JPG
    182.2 KB · Lukukerrat 50
Tässä nuo
 

Liitetiedostot

  • DSC_0540.JPG
    DSC_0540.JPG
    314.1 KB · Lukukerrat 50
  • DSC_0541.JPG
    DSC_0541.JPG
    380 KB · Lukukerrat 47
Nyt sitten on uusi kytkin asetelmineen löytänyt paikan autossa
 

Liitetiedostot

  • DSC_0578.JPG
    DSC_0578.JPG
    193.4 KB · Lukukerrat 43
Takaisin
Ylös Bottom