Outlander ja vikakoodi

JussiLander

Member
Liittynyt
2 Elokuu 2019
Tervehdys. Kyseessä auto MITSUBISHI OUTLANDER II 2.4 4WD (CW5W) vuosimallia 2008 ja automaatti. Vikakoodiksi pukkaa P0725 "moottorin käyntinopeuden tulovirtapiiri". Eräs mekaanikko epäili kampiakselin asentotunnistimen vikaa. Vaihdoin anturin ja toimikin paremmin 4 päivää mutta taas vilkuttelee vikakoodia. Oireina on ainoastaa risteyksessä seisoessa että joskus kierrosnopeus käy hyvinkin alhaalla. Sen olen myös huomannut että vikakoodi syttyy helposti jos oikein rajusti ajaa ja sen jälkeen joutuu vaikka punaisiin valoihin pysähtymään. Vaihdelaatikon tyvessähän on vielä joku kierrosnopeusanturi jonka kokeilen tässä vaihtaa mutta onko muilla ollut samoja ongelmia.
 
Autoa pitäs logata jotta voisi saada selville miksi moottorin ja vaihteiston pyörintänopeudet eroavat toisistaan. Vika voi olla myös vaihteiston puolella, nokan asentotunnistimessa tai CAN väylän toimilaitteessa.
 
Jep. Omistan delphi150e laitteen. En ole juurikaan tuota delphiä vielä testannut mutta tulee mieleen että eikös nuo anturien viat luulisi löytyvän real time data toiminnolla kun niitä seurais laitteella. Senhän pitäis ilmoittaa minkä se lukee huti. Vai pitäiskö ihan ajaessa tallentaa dataa.
 
Nyt on testattu myös alkuperäinen asentotunnistin. Toimi jälleen neljä päivää. Aina neljän päivän jälkeen vikakoodin palaminen alkaa tulla esiin päivittäin. Sammuu kun tietyn matkan ajelee ja taas syttyy. No tässä nyt tulee mieleen että pitäisikö ecu nollata anturin vaihdon jälkeen että se alkaisi alusta opetella komponentteja. Riittääkö resetointiin että akun kaapelin irroittaa joksikin aikaa vai pitääkö tehdä muitakin toimenpiteitä.
 
Tuo akun irrottaminen voisi nollata tuon toimilaitteen ja itse kokeilisin sitä.
 
Nyt näyttää vika löytyneen. Pitää vielä kuitenkin se 4-5 päivää odotella että saadaan varmuus pysyykö valo poissa. Joka tapauksessa vein auton merkkihuoltoon ja siellä mekaanikot olivat soittaneet maahantuojan tekniseen tukeen. Sieltä oli sanottu että ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa kaasuläpän runko onko siellä karstaa. Läppärungossa olikin ollut karstarengas läpän kohdalla ja läppä ei aina sulkeutunut kunnolla ja juuri kampiakselin asentotunnistin on yhteistyössä kaasuläpän asentotunnistimen ja vaihdelaatikon kierrosnopeusanturin kanssa. Ainakin risteyksessä oireillut tyhjäkäynti on nyt ok. Tässäpä vinkkiä muille jotka painiskelee saman ongelman kanssa.
 
Takaisin
Ylös Bottom