Outlander kolisee

mjniemi

New Member
Liittynyt
23 Marraskuu 2016
2014 Outlanderin takapäästä kuuluu kolinaa terävissä kuopissa. Huolto ei yrityksistä huolimatta löydä mitään vikaa, vaikka kolina on jo tosi häiritsevää. Onko samanlaisia kokemuksia -siis kolinasta, ei huollosta.
 

Tantero

New Member
Liittynyt
24 Tammikuu 2019
Vanhemmassa 2008 mallissa oli sitkeä kolina jota ei katsastusmieskään noteerannu. Korjaamolla syyksi löyty "takavakaajan runkohelassa väljää".
 

Stilo

New Member
Liittynyt
24 Huhtikuu 2018
Sijainti
Lahti
Eipä noissa juuri muuta ole ollut kuin juuri noita takavakaajan runkoheloja kolinoita aiheuttamassa.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
ei noita koiranluita/alapalloja aina nosturilla huomaa sen tiedän kokemuksesta, monta kertaa tullu ja oon 2 tuntii ettiny kaikki puslat yms maholiset mut sit käyttäny katsurin nosturilla nii heijuttimella tuntuu kyl sit ja se on melkein 90% aina sitten koiran luu ja 10% joku muu välys
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Käytin Outtista kolinan takia katsastuspaikalla ( 25 €) niin löytyi alapallonivelvika. Koko alatukivarsi maksoi 70 € ja mukana on em pallonivel. Toinen (alkava ? ) kohde oli kallituksenvakaajan sisäpää.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Käytin Outtista kolinan takia katsastuspaikalla ( 25 €) niin löytyi alapallonivelvika. Koko alatukivarsi maksoi 70 € ja mukana on em pallonivel. Toinen (alkava ? ) kohde oli kallituksenvakaajan sisäpää.
Kuten mainittu, hyvä että löyty
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Käytin Outtista kolinan takia katsastuspaikalla ( 25 €) niin löytyi alapallonivelvika. Koko alatukivarsi maksoi 70 € ja mukana on em pallonivel. Toinen (alkava ? ) kohde oli kallituksenvakaajan sisäpää.
Lisäys em. Ilmeni että myös moottorin alatuenta oli "pettänyt" , siitä suurimmat kolahdykset johtui. Nyt toimii eikä turhia ääniä kuulu.
 

JarkKor

New Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2019
Sijainti
Kemi
Mulla samaa kolina ongelmaa. Auto on 2007 outlander 40mm peränkorotuksella. Tällä viikolla katsastettu ilman mitään huomautuksia ja sanoin katsastajalle kolinasta, mutta ei löytänyt kolinan aiheuttajaa. Itse epäilin nuita vakaajatangon kumeja ja vaihdatin ne, mutta ei auttanut mitään. Keskellä taka-akselia oleva näyttää kyllä päällisin puolin olevan täysin kunnossa. Vähän hirvittää alkaa testaileen pusla kerrallaan ku kuitenki melkoisesti tuota korroosiota osissa ja on varmaan aika työlästä irrotella nuita osia. Itse aloin vaihtamaan nuita vakaajatangon kumejakin, mutta en saanut kuin yhden pultin kannan irti :sneaky:
Vararengasta epäilin kans, mutta tuntuis olevan ihan kunnolla kiinni. Se löytyi syyksi farkku focuksessa perän kolinalle.
On muuten koiranluut aika hurjassa asennossa kun on tuo perä korotettu. Saattaa olla sielläkki jotenki syyllinen
 

tomppa74

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2012
Aiemmin mainitut puslat tuennoissa rungon päässä aiheuttaa kolinaa kun ajaa kuoppaan, tai töyssyn jälkeen. itselläni alkoi kolina katsastuksen jälkeen kun inssi tarkisti puslat ja olivat ilmeisesti hiukan muotoutuneet iän myötä. Uudessa asennossa eivät toimineet kuten piti.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
tossa ennenku lähin deltalta pois nii tuli kyylä jonku verra tuennan puslia vaihdettua oikeastaan, koneen taakse ja takaperän pehviin, saa nähdä tuleeko tästä kampanjaa jossain kohti?
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
TuplaNokka ootkos kuulolla. Muistatkos vielä tarkemmin mitä tuennan puslia oot Outlanderiin vaihdellut?
 

Jape79

Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2017
Veljen 2011 Outtis kolisee kans takaa ja katsuritkaan ei löytäneet aiheuttajaa, joten täälläkin odotellaan vinkki vitosia. Itsellä mk1 Outtis ja se uusittu läpikotaisin.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
TuplaNokka ootkos kuulolla. Muistatkos vielä tarkemmin mitä tuennan puslia oot Outlanderiin vaihdellut?
vakaajien puslia, koneen tuennan ja etu tuklivarsien puslia, ja noihan syöpi vakaajantangon päitä ja alapalloja, pehvissä takeperän tuentoja vaihoin aika monta
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
vakaajien puslia, koneen tuennan ja etu tuklivarsien puslia, ja noihan syöpi vakaajantangon päitä ja alapalloja, pehvissä takeperän tuentoja vaihoin aika monta
Kiitos!! Kyllä tuossa omassa ääni osuu parhaiten tuohon vakaaja osastoon ja näköjään niiden tankojen puslat on vähän kuluneetkin.
Pitänee pistää kasa osia tilaukseen ja vaihtaa koiranluutkin samalla purkamisella.
 

ilmamassa

New Member
Liittynyt
2 Tammikuu 2021
Tämä pitää omastanikin tutkia. Valitin omani kolinasta katsastusmiehelle, ei löytänyt mitään. Korjaamo etsi vikaa kahdesti, ei löydy väljää mistään. Pitääpä noita puslia vielä tutkia.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Mulla oli ainakin apukuskin puoleinen sen näköinen ettei olisi ihme jos kolisee. Tuo on kyllä sellainen vikapaikka ettei kannata kovin kauaa etsiä onko väljää vai ei… parempi vaihtaa uuteen. Näytti olevan puslat 2,5ekpl ja koiranluut jotain 9,5e/kpl. Lemförder/Meyle merkkisenä.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Tämä pitää omastanikin tutkia. Valitin omani kolinasta katsastusmiehelle, ei löytänyt mitään. Korjaamo etsi vikaa kahdesti, ei löydy väljää mistään. Pitääpä noita puslia vielä tutkia.
kuten ylempänä totesinkin, koiranluut ja alapallot välillä hankala haavaita väljiksi, varsinkin tavallisella tassu nosturilla kun alusta roikkuu omalla painollaan, yleensä alustan kolinan syy on 80% varmuudella pallonivelet tai vakaajatangon tuenta
 

ilmamassa

New Member
Liittynyt
2 Tammikuu 2021
Joo. Nostin autoa ja pudotin pyörän pois. Veikkaanpa, että omassani pääsyyllinen on takakallistuksenvakaajan puslat. Vaan samapa tuossa on samalla vaihtaa nuo yhdystangotkin. Olivat näemmä mallia "kuusiokolo" eli rälläkkäjuttuja.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Tulipa vaihdettua vakaajan puslat ja koiranluut eteen. Hetoinen klopina hävisi.
Koiranluissa vain apukuskin toinen pallo oli aavistuksen väljä ja puslatkin vain vähän kuluneet mutta ilmeisen pehmoiset oli.
Operaatio on helppo tehdä ja ainakin mutterinhalkaisijaan kannattaa varautua. Oli meinaan luiden mutterit aika ruosteessa…
 

ilmamassa

New Member
Liittynyt
2 Tammikuu 2021
Syy olivat kallistuksenvakaajan helat (puslat). Pistin samalla uudet yhdystangotkin (koiranluut). Tuli rälläkkähommia. Oli aivan perseestä, mutta valmista tuli ja kyyti on upeaa! Koko remontti maksoi noin 45€.

"TuplaNokka" oli siis oikeassa. Vika oli tuennassa. Kiitos kaveri!
 
Viimeksi muokattu

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Syy olivat kallistuksenvakaajan helat (puslat). Pistin samalla uudet yhdystangotkin (koiranluut). Tuli rälläkkähommia. Oli aivan perseestä, mutta valmista tuli ja kyyti on upeaa! Koko remontti maksoi noin 45€.

"TuplaNokka" oli siis oikeassa. Vika oli tuennassa. Kiitos kaveri!
hyvä että tuli kuntoon!
 

Ekipoika

Member
Club Member
Liittynyt
31 Elokuu 2020
2014 Outlanderin takapäästä kuuluu kolinaa terävissä kuopissa. Huolto ei yrityksistä huolimatta löydä mitään vikaa, vaikka kolina on jo tosi häiritsevää. Onko samanlaisia kokemuksia -siis kolinasta, ei huollosta.
Sama vika , taka iskun vaimentimien puslat kuluneet koska akut takana painona. Maahan tuoja ei tahdo niitä vaihtaa ? Pyysin nettiin hinnan osineen ja töineen kahteen viikkoon ei ole kuulunut mitään !
 
Ylös Bottom