Outlander PHEV 12V akun vaihto

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Selvis muuten tuon mystisen peltilipareen tarkoitus ja paikka. Sekä se miksi en muistanut nähneeni sitä koskaan aiemmin kun se löytyi tallin lattialta paikasta jossa takaluukun välipohja oli ollut.

Se pelti kuuluu tunkin kiinnityshihnan kohdalle tuon välipohjan alle:

lc3wERO.jpeg


8Qtd4M3.jpeg


Sen tehtävä on tukea tuota kohtaa niin että välipohja ei hajoa. Irrotin tuon tunkin ennen kuin nostin välipohjan autosta ja pelti kulkeutui siis hihnassa kiinni olevana vaivihkaa tallin lattialle välipohjan mukana. Hihna irtosi siinä ja pelti putosi lattialle josta löysin sen ihmetellen.
 

Ristopaj

New Member
Liittynyt
18 Kesäkuu 2020
Tuossa hiihtolomareissulla 2015 mallin PHEV aamusella antoi useamman virhekoodin, eikä suostunut lähtemään minnekkään. AL+ jäsenenä sain kaverin käymään paikalla. -28 C yön jälkeen alkuperäisen starttiakun jännite oli 8,4 V. Apuvirralla saatiin vehje käyntiin ja erroritkin hävis näytöstä. Kuusamon Mitsuhuollolta ei olis saanut Yasan originaaliakkua ennen ensi viikkoa, mutta Kuusamon Autosähkö- ja Raskasosa sai hankittua korvaavan Optiman Yellowtop AGM akun seuraavaksi päiväksi. Näiltä sivuilta löytyneiden ohjeiden avulla akku vaihdettu ja nuo starttiakun ongelmat varmaankin ohitettu usean vuoden ajaksi.
 

Liitetiedostot

  • 20230222_125325_resized.jpg
    20230222_125325_resized.jpg
    178.7 KB · Lukukerrat 112
  • 20230222_125329_resized.jpg
    20230222_125329_resized.jpg
    183.2 KB · Lukukerrat 108
  • 20230222_125333_resized.jpg
    20230222_125333_resized.jpg
    191.7 KB · Lukukerrat 112
  • 20230222_125337_resized.jpg
    20230222_125337_resized.jpg
    194.5 KB · Lukukerrat 111
  • 20230222_125345_resized.jpg
    20230222_125345_resized.jpg
    196.9 KB · Lukukerrat 109
  • 20230222_125350_resized.jpg
    20230222_125350_resized.jpg
    199.5 KB · Lukukerrat 113

Juhalan

Member
Liittynyt
17 Elokuu 2021
Tuossa hiihtolomareissulla 2015 mallin PHEV aamusella antoi useamman virhekoodin, eikä suostunut lähtemään minnekkään. AL+ jäsenenä sain kaverin käymään paikalla. -28 C yön jälkeen alkuperäisen starttiakun jännite oli 8,4 V. Apuvirralla saatiin vehje käyntiin ja erroritkin hävis näytöstä. Kuusamon Mitsuhuollolta ei olis saanut Yasan originaaliakkua ennen ensi viikkoa, mutta Kuusamon Autosähkö- ja Raskasosa sai hankittua korvaavan Optiman Yellowtop AGM akun seuraavaksi päiväksi. Näiltä sivuilta löytyneiden ohjeiden avulla akku vaihdettu ja nuo starttiakun ongelmat varmaankin ohitettu usean vuoden ajaksi.
Mulla on uuden akun lisäksi motonetistä ostettu muutaman amppeeritunnin akku takakontissa varalta, sillä saa pheville tarpeeksi virtaa. Muistaa vaan latailla silloin tällöin, niin aina on latingissa. Kooltansa kuitenkin pieni... Sitten semmoiset lyhyet virtakaapelit tein siihen. Saapahan muita jeesattua "turvallisesti", jos virtaa pitää antaa...
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Minä ostin Puuilosta tällaisen:


Laite on aina autossa hanttimiehen penkik alla ja piuha kiinni keskikonsolin lokeron tupakansytyttimessä olevassa USB-laturissa. Tällöin laite latautuu aina kun autossa on virrat päällä, eli pitäisi aina olla käyttökunnossa.

Itsellä tulee lämpimän tallin ansiosta hyvin harvoin kunnon pakkaskäynnistyksiä, mutta tällä viikolla reissussa ollessa auto oli yön ulkona ja pakkasta 12 astetta. Otin sitten tuon virtalähteen hotellihuoneeseen yöksi siltä varalta että autolla on käynnistymisongelmia aamulla. En tiedä onko tuon akku Li-ion vai millä tekniikalla toteutettu, mutta joka tapauksessa kovilla pakkasilla akku kuin akku antaa vähemmän virtaa, joten lämpimänähän tuonkin kanssa kannattaa mennä simahtanutta autoa starttaamaan.

Ongelmia ei aamulla toki ollut, eikä pitäisikään kun autossa on reilu pari kuukautta vanha Optima asennettuna.
 

JSO

Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2016
Onko kukaan oikeasti kokeillut tuollaista "apukäynnistintä" kunnon pakkasissa kun auton oma akku on tyhjä? Minä en oikein jaksa uskoa noihin, jos kapasiteetti on sama kuin puhelimen varavirtalähteessä. Huipputehot isoja mutta kesto alle sekunnin jne. Kaapelitkin on niin ohuet, että jos tuollaisilla yrittää ottaa virtaa toisesta autosta toiseen niin nuo sulaa poikki. Sormen vahvuisetkaan ei meinaa riittää.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Mitsun järjestelmien käynnistämiseen tarvittava virta on oletettavasti niin pieni että apukäynnistinkin siihen riittää. Eri asia sitten jos pitäisi jotain isoa dieseliä pyörittää. Tuolla Puuilon tuotearvosteluissa on tarina miten joku on käynnistänyt tuolla AX4:llä useamman erilaisen moottorin, tosin lämpötilasta ei mainita mitään. Enkä myöskään osaa kommentoida arvostelun luotettavuutta, jotenkin erikoiselta tuntuu että jollakulla on pihassa useampi kulkine akut tyhjinä, tosin löytyyhän niitä kaikenlaisia romunkerääjiä.

Laitteen kapasiteetilla (Ah) ei ole niin tarkkaan väliä, vaan juuri huippuvirralla (A), jota näistä voi saada paljon enemmän suhteessa kapasiteettiin kuin lyijyakusta (Puuilon otsikossa on muuten mAh:t ja ampeerit sotkettu sujuvasti). Mutta noiden kaapelien paksuutta itsekin olen miettinyt, jos jotain satoja ampeereja pitää siirtää edes hetkellisesti.

Joka tapauksessa mieluummin tuota käyttää lämpimänä kuin jääkylmänä koska en itsekään pidä vehjettä minään pomminvarmana pelastuksena.
 
Ylös Bottom