Outlander PHEV 2014 puhaltaa sisään vain viileää

Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#1
Auto PHEW 2014. Osaisiko joku mahdollisesti kertoa mistähän mahtaa johtua kun puhaltaa sisätilaan pelkkää viileetä ilmaa, vaikka laittaisi halutun lämpötilan 28° Viime talvena ei ollut ongelmia ollenkaan.
Kännykän lämpömitari näyttää sisätilassa +17° vaikka ajaisi kuinka pitkän matkan ja ulkona oli +4°. Termostaatti ei varmaan ole viallinen, kun ajon jälkeen mitattu jäähdytin nesteen lämpötila oli +85°. Olikohan joku sähköinen lämmönsäätö rikki tai jotain sinne päin. Jos jollain olisi tietoa mahdollisesta viasta ja kenties tarvittavan osan hinnasta.
 
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Tykkäykset
2
#2
Onko järjestelmässä riittävästi nestettä ?Tarkista paisuntasäiliöstä että nestepinta on merkkien välissä. Jos nestettä on riittävästi niin sitten lämmityksen kennon venttiilin tarkistus että aukeaa kun lämpöä halutaan lisää.
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#3
Kiitos viestistä. Nestettä on riittävästi ja kiertovesipumppu toimii kun paisuntasäiliössä näkyy vesi hyvin liikkuvan. Sisällä jalkatilassa kennon sivulla molemmilla puolilla oleva lämmityskennon säätömoottori toimivat siten, että kun lämmön säätää vaikka +15° ja siitä nostaa lämpöä ylöspäin pikkuhiljaa, niin moottorit liikkuu, mutta lakkavat liikkumasta kun näytössä on +22° sen jälkeen eivät kumpikaan säädy vaikka nostaa lämpöarvoa. Irroitin kuskin puoleisen säätömoottorin irti ja kokeilin, että läppä liikkui kyllä hyvin. Moottorinpuolelta rintapellinläpi menevä kuminen ja alumiininen putki jossa on ilmausventtiili. Aluputki oli tulikuuma ja toinen kylmä. Sisällä kuskin jalkatilaan tuleva alumiininen putki kennon kylkeen on kuuma, muttei silti puhalla lämpöä. Toivottavasti joku viisas vastaa mikä mahdollisesti vikana, ennen kuin pitää viedä maahantuojalle huoltoon.
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Tykkäykset
2
#4
Voisiko olla kenno tukossa ? Saako kenno ilmaa riitävästi ( suodatin tukossa ) ?Onko jollain kokemusta ko asiasta ? Käytä jollain pajalla niin voivat esim korvata testimielessä ko säätöventtiilit putkenpätkällä niin selviää kiertääkö vesi kennossa kunnolla.
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#5
Voisiko olla kenno tukossa ? Saako kenno ilmaa riitävästi ( suodatin tukossa ) ?Onko jollain kokemusta ko asiasta ? Käytä jollain pajalla niin voivat esim korvata testimielessä ko säätöventtiilit putkenpätkällä niin selviää kiertääkö vesi kennossa kunnolla.
Kaikki suodattimet vaihdettu viime kesänä. Tarkoitatko kun ottaa säätömoottorin irti ja laittaa siihen tapin, että läppä on kokonaan auki.
 
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Tykkäykset
2
#6
Säätömoottorit pois ja putket letkuun lemmareilla ( 2 kpl ). Onko se toimen säätömoottori testattu että aukeaa ?
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#7
Säätömoottorit pois ja putket letkuun lemmareilla ( 2 kpl ). Onko se toimen säätömoottori testattu että aukeaa ?
Toista säätömoottoria ei ole irroitettu, mutta kun sormen laittaa moottorin päälle ja säätää lämpöä, niin tuntee, että moottori liikkuu. Tuo putket on hyvä vinkki kiitos. Täytyy tarkastella miten putket irtoaa kun näyttää menevän kennon sisälle sivusta, jos oikein muistan.
 
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Tykkäykset
2
#9
Tuli mieleen että onko se varsinainen moottorin vesipumppu kunnossa ? Vasta jossain keskustelussa jollain ole mennyt moottori hajalle kun olikin paljastunut että pumpun siivet oli rikki. Olisiko ollut alta kk sitten.Hän kyseli Mitsu / VAG varaosanumeroiden vastaavuuksia.
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#11
Tuli mieleen että onko se varsinainen moottorin vesipumppu kunnossa ? Vasta jossain keskustelussa jollain ole mennyt moottori hajalle kun olikin paljastunut että pumpun siivet oli rikki. Olisiko ollut alta kk sitten.Hän kyseli Mitsu / VAG varaosanumeroiden vastaavuuksia.
Kyllä vesipumppu pitäis olla kunnossa kun paisuntasäiliössä pulputtaa kun kone on lämmin. Samoin letkua tunnustelee, niin tuntee veden virtaavan.
 
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Tykkäykset
2
#12
Kun se pulputtaa niin silloinhan sieltä nesteestä poistuu ilmaa. Vajeneeko pinta paisuntasäliössä kun otat korkin pois ja annat käydä tyhjäkäyntiä. Jossain autoissa on järjestelmän täyttö on sitkeää hommaa = ilmaa saa poistaa moneen kertaan jotta järjestelmä täyttyy.
Kerroit että siellä säätöventtiilissä on ilmausproppu--> tuleeko sieltä ilmaa ?
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#13
Kun se pulputtaa niin silloinhan sieltä nesteestä poistuu ilmaa. Vajeneeko pinta paisuntasäliössä kun otat korkin pois ja annat käydä tyhjäkäyntiä. Jossain autoissa on järjestelmän täyttö on sitkeää hommaa = ilmaa saa poistaa moneen kertaan jotta järjestelmä täyttyy.
Kerroit että siellä säätöventtiilissä on ilmausproppu--> tuleeko sieltä ilmaa ?
En ole ottanut korkkia pois auton käydessä, ja en ole avannut sitä ilmausruuvia alumiiniputkesta joka on kuuma. Täytyy tehdä molemmat toimenpiteet. Kun moottori on jäähtynyt, niin paisuntasäiliön neste on ylärajassa.
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#14
Nyt moottorin käydessä otettu paisuntasäiliön korkki irti. Neste virtasi normaalisti ei vajennut mihinkään. Samoin alumiiniputkessa oleva ilmausruuvista ei tullut ilmaa. Sisään meneviä putkia moottorin puolelta en ole koittanut yhdistää. Välillä alumiiniputki jossa on ilmausruuvi on lämmin/kuuma ja vieressä ole kuminen paluuputki on kylmä. Kun pitää kiinni paluuputkesta, niin hyvin tuntee nesteen kiertävän. Mukana muutava kuva. Nyt pakkasilla ei ole mukava huristella. Kuvan moottoritilassa oleva osa on ollut kylmä. Onkohan sillä kenties osuutta asiaan.
 

Liitetiedostot

Tume

New Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2019
Tykkäykset
3
#15
Mielenkiinnolla seuraan...

Itsellä -14 phev. Viimetalvena lämmitys toimi vielä normaalisti. Mutta nyt ei tule enää lämmintä ilmaa.
Aluksi kun kone kylmä niin ilmeisesti lämmittää sähköllä nestettä, ja silloin tuleekin ~kädenlämpöistä ilmaa, (energiankulutus näytöstä näkee että ilmastointi kuluttaa..).
Pienen ajon jälkeen tuo kulutus tippuu pois, ja samalla ilmanlämpö haalenee.
Koneen lämmöt ilmeisesti normaalit, katselin odb lukijalla että oli 87-88c.

Vuosihuollon yhteydessä pyysin tarkistamaan missä vika.
Kuulemma sisäkenno tukossa. Syytä moiseen eivät oikeen osanneet sanoa.
Auton alla on kuulemma jotain lämmitys putkia jotka voi mennä lyttyyn pohjakosketuksesta ja estää kierron, tosin tätä ei minun autossa ollut.
Kennolle tuleva vesiletku lämpeää, ja paluu on kylmä. Vesi ei kierrä ja muuta piirissä ei kuulemma ole kuin pumppu.

Netistä löysin tällaisen: https://www.mitsubishi-motors.com/en/showroom/phev/utility/
Tosin en löytänyt että onko sama myös -14 vuosimallissa. Tuo kuva antaa ymmärtää että siellä olisi venttiili. Voisikohan se jumittaa ja aiheuttaa nämä ongelmat?
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#16
Moi. Ei ole vielä selvinnyt. Kuvaamasi oireet on samat kuin omadsa pelissä. Vien auton ylihuomenna keskiviikkona tutulle autopajalle. Kerron heille kuvailemasi viat. Luulisi, että jos kenno on tukossa sen voisi aineilla liuottaa puhtaaksi. Laitan viestiä kun saan parempaa tietoa korjauksesta ja mahdollisesta viasta.
 
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Tykkäykset
2
#17
Jos moottori toimii niin veden kiertoa avaava / sulkeva venttiili ei välttämättä liiku eli olisi hyvä saada se varmistettua.
 
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Tykkäykset
2
#18
Kannattaa tarkistaa myös tuo kuvassa oleva pumppu. Minulla 08 Outtiksen Webaston pumppu oli sökö. Uusi vaihdettiin ja 6 kk jälkeen sekin oli kaput.
 
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tykkäykset
12
#19
Mikähän tuon ongelman saa aikaan? Mieleen tulee väärän jäähdytysnesteen käyttö. Ei-merkkihuolletut ja tuontiautot, joihin lisätty raakaa nestettä, jotta päästään riittävään pakkaskestävyyteen?

Pelkkää arvailua tämä.
 
Liittynyt
17 Tammikuu 2019
Tykkäykset
2
#20
Vieläkö kylmää pukkaa vai selviskö vika? Itellä menossa maanantaina auto kiertovesipumpun vaihtoon. Ei puhalla lämmintä ilmaa ollenkaan.
 

Tume

New Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2019
Tykkäykset
3
#21
Ei ole minulla vielä homma edennyt. Sen verran kylmää ollut että ei ole tarennut kierteleen korjaamoja ja kysellä tarjouksia kennon vaihtoon / puhdistukseen. Jos nyt viikolla pääsisi kierteleen.
 

AOT84

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2019
Tykkäykset
0
#22
Moi! Itsellä myös -14 mallin PHEV lakkasi lämmön tulo sisälle. Deltassa diagnosoivat viaksi sisätilan lämmityspiirin kiertovesipumpun. Pumppu tilattiin ja sitä odotettiin kolmisen viikkoa. Nyt kun se saapui ja auto saatiin tänään pajalle, niin vika ei kuulemma olekaan pumpussa. Eivät kuulemma osaa sanoa, mikä lämmitystä vaivaa ja odottelevat lisätietoja maahantuojalta.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Tykkäykset
15
Sijainti
Riihimäki
#23
Moi! Itsellä myös -14 mallin PHEV lakkasi lämmön tulo sisälle. Deltassa diagnosoivat viaksi sisätilan lämmityspiirin kiertovesipumpun. Pumppu tilattiin ja sitä odotettiin kolmisen viikkoa. Nyt kun se saapui ja auto saatiin tänään pajalle, niin vika ei kuulemma olekaan pumpussa. Eivät kuulemma osaa sanoa, mikä lämmitystä vaivaa ja odottelevat lisätietoja maahantuojalta.
Oiskoha lämmönsäätimen moottori jumissa? Ei välttis vikakoodiikaa anna sille puhallin ykkös asentoo ja jalkotilaa kattoo liikkuuko kaikki kytkimet ku säätää lämpöö
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#24
22 minuuttia sitten
Moi,
Nyt on palattu reissulta. Autoa on tutkittu ja kenno oli aluksi hieman tukossa. Kun letkut irroitettiin ja paineilmaa puhallettiin letkuun, niin kuului pieni plops" ja ilma kulki ontuen läpi. Sitten laitettiin pidemmät letkut molempiin putkiin kiinni ja toinen letku kanisteriin ja toisesta CRC jäähdyttäjän puhdistusainetta letkuun ja kuumaa vettä perään. Hyvin neste kiersi kannuun. Näin tehtiin molemmin päin kennoon. Eli kenno ei ole tukossa. Sitten letkut kiinni ja toivotaan, että toimisi. Ei toiminut☺ vika on muualla. En usko, että Tumen autossa on kenno tukossa vaikka korjaamolla niin väittivät. Jos on, niin tällä tavalla saa aukaistua tukoksen. Todennäköisesti joku sähköinen lämmönsäädin kenties viallinen. Täytyy saada jostain lisää tietoa, ettei turhaa hanki kalliita osia.

Ilmoittelen kun saan lisää tietoa tai jos joku saisi jotain tarkkaa tietoa.

-Jukka

Liitetiedostot
 
Liittynyt
17 Tammikuu 2019
Tykkäykset
2
#25
Omaan eilen vaihdettiin kiertovesipumppu, mutta ei ollut apuja lämpenemiseen. Kennostoon menevässä letkussa oleva suppilomainisessa siivilässä oli jotain mujua. Samaa oli kun viimeeks oli auki. Just soitteli pajalta et olivat huuhdelleet koko järjestelmää, ja alkoi lämmintä tulemaan. Hollannista toi auto syksyllä tullu..
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#26
Kiitos tiedosta. Hyvä etten ainakaan vielä tilannut sähköistä kiertovesipumppua. Missä kohtaa kennostoon menevassä letkussa on tuo mainitsemasi suppilomainen siivilä. Se pitää ilman muuta tarkastaa.
 

AOT84

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2019
Tykkäykset
0
#27
Moi, hyvää lisätietoa! Itselläkin -14 mallin tuontiauto Hollannista. Ongelmat alkoivat pikkuhiljaa ensimmäisen huollon jälkeen ( jossa siis vaihdettiin myös nesteet). Olisiko mennyt väärän tyyppistä nestettä vaihdon yhteydessä, joka puolestaan aiheuttanut nesteen "puuroutumisen" ja lämmityslaitteen kennon tukkeutumisen. Pitääpä tiedustella asiaa varovasti Deltasta, jossa edelleen raapivat asian kanssa päätään...
 
Liittynyt
17 Tammikuu 2019
Tykkäykset
2
#28
Jos en ihan väärin ymmärtänyt ni se siivilä on siinä letkussa mikä lähtee siitä termostaatilta. Lappeenrannan Delta autossa ne tota korjailee. Ne tekee viel lisähuhteluu, mut niilt loppu nesteet . Huomen sais auton pois.
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#29
Itselläni on -14 mallin peli Ruotsista tuotu. Täällä ei ole nesteitä vaihdettu, mutta taytyy tarkistaa tuo siivilä ja vaihtaa uudet nesteet, sekä toivoo parasta. Jos mahdollista etten löydä sitä siivilän paikkaa, niin onko mahdollista kun huomenna saat auton huollosta, niin pyytäisit näyttää siivilän paikan ja kuva paikasta jos mahdollista. Kiitos
 
Liittynyt
17 Tammikuu 2019
Tykkäykset
2
#30
Joo varmistan sen vielä. Mut sen pitäs just estää ettei kennostolle pääse moskaa. Mut näköjään haittaa nuo epäpuhtaudet muuallakin.
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#33
Omaan eilen vaihdettiin kiertovesipumppu, mutta ei ollut apuja lämpenemiseen. Kennostoon menevässä letkussa oleva suppilomainisessa siivilässä oli jotain mujua. Samaa oli kun viimeeks oli auki. Just soitteli pajalta et olivat huuhdelleet koko järjestelmää, ja alkoi lämmintä tulemaan. Hollannista toi auto syksyllä tullu..
Yritin eilen tallissa katsoa missä mahdollisesti kyseinen siivilä voisi sijaita. En vaan jotenkin huomannut. Jos viitsis kysäistä missä kohtaa siivilä sijaitsee, kun noudat auton huollosta. Tai jos joku voisi kertoa vaikka kuvan kera sijaintipaikasta.
Kiitos
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#35
Se onkii sähkölämmittimeltä lähtevän letkun sisällä se suodatin.
Kiitos tiedosta. On varmaan semmoinen musta osa noin 7cm halkaisia johon menee molemmat letkut. Pääseen varmaan helpommin auton alta käsiksi. En ole varma. Taidan sittenkin olla väärässä. Täytyy etsiä tuo sähkölämmitin.
Täytyy yrittää etsiä.
 
Liittynyt
17 Tammikuu 2019
Tykkäykset
2
#36
Ihan musta reilun sormen paksune kumiletku minkä sisällä se on. Sähkölämmittimeltä kennolle menevä. Kuvaa ei oo laittaa. Koht meen hakee autoo.
 
Liittynyt
17 Tammikuu 2019
Tykkäykset
2
#37
Ai toi onkii oikeesti ihan lämmin auto . Moneen kertaan huuhtelut oli joutunut tekemää. Välillä koeajoi ja oli taas alkanu puhaltaa kylmää. Taas huuhtelut.. Nyt toistaiseksi lämpöä riittää.
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#38
Yritin pähkäillä sitä letkua jossa kohtaa siivilä olisi. Ilmeisesti on jossain letkun lähdön alussa eikä, letkun välillä. Täytyy varmaan käydä maahantuojalla kysymässä tarkkaa sijaintia. Ilmeisesti kumminkin suht" sopivassa paikassa iroittaa ja putsata siivilä.
Kiitos tiedosta.
 

AOT84

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2019
Tykkäykset
0
#43
Terve ZAP,
kiitos vinkistä! Haluaisin tiedustella mistä olet saanut tiedon tuosta ilmastoinnin ohjainlaitteen päivittämisestä? Lähinnä tiedustelen, kun oma autoni on ollut paikall
 

AOT84

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2019
Tykkäykset
0
#44
isessa Deltassa hoidossa jo useaan kertaan viimeisen parin kuukauden aikana ja vieläkään ei tule lämmintä. Kiertovesipumppu vaidettu, kenno ja suodatin ei kuulemma tukossa. Sähkölämmitin toimii. Ilmeisesti epäilevät moottorin ja sisäkiertopiirin välistä 4-tie termostaattiventtiiliä, mutta odottavat lisätietoa maahantuojalta.
 
Liittynyt
21 Tammikuu 2010
Tykkäykset
8
Sijainti
Kuopio
#45
Satun olemaan merkkiliikkeen mitsu mekaanikko. Tuli vain mieleen tuo että onko a/c käyttölaitteen softa tarkastettu. Jos on jo uusin softa niin sitten vika jossain muualla.
 

AOT84

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2019
Tykkäykset
0
#46
Moi, autoon tehty viime huollossa joku päivitys jossa mm. Wifin salasana muuttui (en tiedä onko kyseessä juuri sama päivitys). Näkeekö tuota a/c käyttölaitteen nykyistä softaversiota mistään ja mikä se päivitetty softaversio pitäisi olla? Kaikki apu nyt tervetullutta.
 
Liittynyt
21 Tammikuu 2010
Tykkäykset
8
Sijainti
Kuopio
#47
Wifi jutut liittyy ev-remote päivitykseen. Ton a/c päivityksen näkee vaan merkkiliikkeen testerillä ja testeri kyllä kertoo ohjainlaotetta päivittäessä onko siihen olemassa uudempi softa.
 
Liittynyt
18 Joulukuu 2018
Tykkäykset
1
#49
Kyllä oli pienestä kiinni. Alumiiniputken sisällä oleva pieni sihti hieman tukossa, ei muuta. Järjestelmä huuhdeltu ja uudet nesteet järjestelmään, taas toimii. Jätin sihdin kokonaan pois toistaiseksi, koska ajattelin laittaa sihdin takaisin kun alkaa ilmat muuten lämpenemään. Nyt täytyy nauttia lämpimästä menosta pitkän kylmän jälkeen.
 
Liittynyt
28 Tammikuu 2019
Tykkäykset
0
#50
Terve! Täällä edelleen painitaan sisätilan lämpiämisongelmien kanssa kolmatta kuukautta. Alkaa epätoivo laskeutua auton kuntoon saamiseksi. Tällä hetkellä autoon tulee aina lämmintä kun käyttää EV-Remote Heat - toimintoa eli ajastimella tai etänä laittaa auton lämpiämään, lämmintä tulee myös aina kun sähkölämmitin on Trip-näytöllä (keltainen rinkula/AC) päällä. Lämmön tulo lakkaa, kun autolla ajaa pidempään ja sähkölämmitin putoaa pois päältä ajoakun varauksen pudotessa (ev range 0km). Vaikka lämpötilapyynti täysillä 29 astetta ja moottori käy silloin tällöin (sähkölämmitin ei tällöin enää päällä), ei sisälle tule lämmintä. Kun tässä tilanteessa laittaa Charge-moodin päälle, jotta moottori käy jatkuvasti ladaten akkuja, alkaa lämmintä ilmaa taas tulemaan (sähkölämmitin pysyy pois päältä). Haluaisinkin hieman tiedustella miten muilla 2014 mallin Outlander PHEV:in omistajilla lämmitys toimii edellä kuvatuissa tilanteissa? Omaani on vaihdettu kiertovesipumppu ja 4-tie termostaattiventtiili, kennon läpi juoksutettu vettä ja kennon esisuodatin tarkastettu, mutta siitä huolimatta lämmitys ei toimi kunnolla.
 
Ylös Bottom