Outlander phev akun kunto

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Olisko kenelläkään mitään faktaa että miten Mitsun Akkutakuu toimii, kuinka pitkä se on ja mikä on "raja" jolloin akku on liian kulunut ikäänsä nähden? Netti kun tuntuu olevan pullollaan kaikenlaisia tietoja niin eipä juuri ota selvää, jossain lukee 8v/160tkm jossain lukee 5v ja jossain mainittiin että huollot on pitänyt teettää valtuutetussa huollossa. Aion asian kyllä kysyä paikalliselta Mitsubishi-huollolta, mutta he lomailee vielä ensi viikon.
akku takuu 10 vuotta
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
/Mutu alkaa/ Ei kyllä ole tullut 10v takuutietoa vielä vastaan. Mitä Google antaa ymmärtää, niin 8v/160tkm. Joskus kuulema Mitsubishin sivuilla lukenut takuuseen menon rajana SOH 80%, mutta tätä tietoa ei enää mistään Mitsun sivuilta löydy. Todennäköisesti ovat huomanneet, että akut kuluvat nopeammin mitä oletettu. Epäilen yleensäkin, että pelkkä akun kuluminen katsottaisiin takuun alaiseksi. Veikkaan, että kyseessä on takuu sisäisiä rikkoontumisia varten. /Mutu päättyy/

Edit; Suomessa kaikissa muissa paitsi My10 mallissa takuu 8v/160tkm 70% SOH saakka.

Edit; no nyt löytyi faktapitoinen sivu;
http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=4027

Mistähän nämä kuvakopiot tulleet, tuskin maahantuoja jakelee auton omistajille näitä? Inside leak :D?

Käsitetäänköhän tuo maa, jonka mukaan auton takuuta käsitellään niin auton ensirekisteröintimaana vai sinä maana josta takuuta haetaan?
Finland-3-van-4.jpg
 
Viimeksi muokattu

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Koskeeko kaikkia PHEV vuosimalleja? Mulla olis -14, ajettu 119tkm ja watchdog näyttää 70% akulle
en oo töissä toisin kuullu tosin -13 malleja vanhempia ei kyllä paljon tule

Edit: Eiku ny kyllä kusetin, oli se 8v/160tkm
 
Viimeksi muokattu

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Osa akkuhysteriasta, jota etenkin ulkomailla pari kaveria lietsoo lienee peruja liiasta Watchdogin tuijottelusta. Ainoa luotettava tapa mitata litium -akun kapasiteettia on katsoa laturin mittarista, paljonko sähköä menee sisään.
 

Qilty

New Member
Liittynyt
25 Kesäkuu 2019
Osa akkuhysteriasta, jota etenkin ulkomailla pari kaveria lietsoo lienee peruja liiasta Watchdogin tuijottelusta. Ainoa luotettava tapa mitata litium -akun kapasiteettia on katsoa laturin mittarista, paljonko sähköä menee sisään.
Mulle on täysin yhdentekevää mikä tapa on oikea mitata. Huollossa on varmasti oma systeeminsä millä tuo varmistetaan ja jos on pientäkään mahdollisuutta saada uusi/korjattu akku takuuna niin mielellään sellasen ottaisin.

Sen varmaan yksinkertaisinkin kaveri ymmärtää että jollain puhelin sovelluksen näyttämällä lukemalla ei ole hirveästi arvoa takuuasioissa, mutta on se suuntaa antava luku jonka perusteella autonsa voi viedä "viralliseen" mittaukseen
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Auton ilmoittamasta tyhjästä akusta täyteen lataukseen 6,2kwh. Eikös näissä vanhemmissa ollut 10kwh akut. Ja 30% varauksesta pitäisi olla akussa aina vaikka auto ilmoittaa akuston tyhjäksi?

Edit:12kwh akusto taitaa olla. Jos 12kwh akusto ja siitä 30% aina akussa eli 3,6kwh. Tuohon lisätään ladattu 6,2kwh = 9,8kwh, eli 81% akun kapasiteetista täyteen ladattuna. Watchdog ilmoittaa 69%. Joku ei täsmää.
 
Viimeksi muokattu

Mje

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2018
Mulla menee 9,4kw tyhjästä täyteen latauksessa sisään, auton charge cost mittarista laskettuna.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Virran historian mukaan tuo vanha otti pikalaturissakin tuollaisen 6 kWh ja se lataa vain 80 %.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
8,5kwh näyttää tuo watchdog täyteen ladatun akun energian määräksi. Jos lataa noin 6,5kwh jotta akku täynnä, niin tällöin se noin 30% ainainen akun varaustaso täsmää tuohon noin 70% soh arvoon. Eli täytyy varmaan tässä joskus käydä marmoritiskillä kyselemässä.
 
Viimeksi muokattu

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
8,5kwh näyttää tuo watchdog täyteen ladatun akun energian määräksi. Jos lataa noin 6,5kwh jotta akku täynnä, niin tällöin se noin 30% ainainen akun varaustaso täsmää tuohon noin 70% soc arvoon. Eli täytyy varmaan tässä joskus käydä marmoritiskillä kyselemässä.
jos alle 80% nii juu, varaat ajan pikatestiin ja siit si lähtee
 

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Mulla menee 9,4kw tyhjästä täyteen latauksessa sisään, auton charge cost mittarista laskettuna.

Laturin mittarilla meni 10.21 kWh viime viikolla 2015 PHEV:iin yön yli 6 A:lla. Edeltävästi oli motarilla ajettu akku aivan tyhjäksi.

Nämä molemmat ylittävät jo laskennallisen reservin (12 kWh x 0.7 = 8.4 kWh) eli mihin mahtaa mennä ylimäärä - lämmöksi? Vai onko akku hädissään purkanut tuosta 30% varastostakin?

"Tarviiko olla huolissaan?"
 

Liitetiedostot

  • Screenshot 2019-07-06 at 13.29.37.png
    Screenshot 2019-07-06 at 13.29.37.png
    407.1 KB · Lukukerrat 434

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Laturin mittarilla meni 10.21 kWh viime viikolla 2015 PHEV:iin yön yli 6 A:lla. Edeltävästi oli motarilla ajettu akku aivan tyhjäksi.

Nämä molemmat ylittävät jo laskennallisen reservin (12 kWh x 0.7 = 8.4 kWh) eli mihin mahtaa mennä ylimäärä - lämmöksi? Vai onko akku hädissään purkanut tuosta 30% varastostakin?

"Tarviiko olla huolissaan?"

Itselläni menee toisinaan n. 24 % tasoon, esim. traileria vedettäessä. On jolliain akun taso mennyt kovassa kuormituksessa niin alas, että auto on ilmoittanut voimien ehtymisestä ja on ollut pakko latailla hetki chargella pysähtyneenä. Ainakin noin on käynyt saksalaisten foorumeiden mukaan jatkuvasti moottoritiellä huippunopeutta ajettaessa. Suomessa nyt ei 170 km/h nopeutta kovin pitkään välttämättä pääse ajamaan.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Joo. Senhän huomaa kun --- rangella ajelee, silti ylämäessä nuolet näyttää että akusta otetaan lisävoimaa polttomoottorin tueksi. Sitten taas tasamaalla ladataan akkuun 1-2km rangea seuraavaa koitosta varten varalle.

Varmaankin huikean pitkässä ylämäessä tai juuri esim traileria vetäessä on mahdollista että akku imeytyy tyhjemmäksi.

Minulla on oma energiamittaus autoille, näkee logeista ihan vuorokausi- ja tuntikohtaiset kulutukset. Kyllä tuohonkin on muutaman harvan kerran 10kWh uponnut. Se on toki se töpselistä otettu virta, kaipa siinä jotain häviöitä tulee laturissa että akkuun ehkä päätyy rahdun vähemmän.
 

Arimo

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2019
Onko kukaan koeponnistanut tätä akkutakuu asiaa? Itsellä kohta 160tkm täynnä 2014 käyttöönotetussa autossa. Auton oman latausnäytön mukaan sain ladattua tyhjästä täyteen n.6.45kwh. Eli akkutakuun perusteella pitäs akku vaihtaa. Paikallinen huolto on kuitenkin niin onneton ettei sieltä oikein apuja saa. Kysyin akun kapasiteetin mittaamista, johon huoltoneuvoja kertoi että yhdestä olivat joskus koittaneet mitata, siinä kuitenkaan onnistumatta. Joten mihinkä minä sitten tätä autoa veisin näytille/mittaukseen ja mihin minun pitäisi ottaa yhteyttä tämän asian tiimoilta?
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
No se proseduuri tuntuu menevän niin, että asiakas valittaa merkkiliikkeeseen huonontuneesta rangesta/akkujen virran otosta, jolloin merkkiliike tekee tarvittavat mittaukset ja mahdollisesti yrittää "palauttaa" akun virranottokykyä jonkinlaisella hidastempoisella latauksella joka kestää useamman päivän. Kyseessä vaikuttaa olevan vain väliaikainen korjauskeino ja jonkin ajan kuluttua akku on taas yhtä huono kuin ennenkin, jonka jälkeen pitäisi alkaa neuvotella auton korjaamisesta.

Olen itse yrittänyt netistä bongata vastaavia kokemuksia, mutta ihan muutamia huhuja ollut vain jossa olisi takuuseen akkuja vaihdettu.

Summa summarum, vie merkkiliikkeeseen.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
No se proseduuri tuntuu menevän niin, että asiakas valittaa merkkiliikkeeseen huonontuneesta rangesta/akkujen virran otosta, jolloin merkkiliike tekee tarvittavat mittaukset ja mahdollisesti yrittää "palauttaa" akun virranottokykyä jonkinlaisella hidastempoisella latauksella joka kestää useamman päivän. Kyseessä vaikuttaa olevan vain väliaikainen korjauskeino ja jonkin ajan kuluttua akku on taas yhtä huono kuin ennenkin, jonka jälkeen pitäisi alkaa neuvotella auton korjaamisesta.

Olen itse yrittänyt netistä bongata vastaavia kokemuksia, mutta ihan muutamia huhuja ollut vain jossa olisi takuuseen akkuja vaihdettu.

Summa summarum, vie merkkiliikkeeseen.
Meil on ainaki yks akku vaihettu takuusee
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Olettekos seuranneet youtubessa tämän Unplugged EV kaverin videoita? Ihan mielenkiintoisia ja nyt tämä eräs video kertoo BMU;n resetoinnista kotikonstein. Kommenteissa moni kertoo onnistuneensa ja saaneen ladattua autoon sen jälkeen ns.täydet virrat. Kukaan testannut?


Onko akuston "heikkous" sittenkin ohjelmoinnin syytä, eli akussa onkin kapasiteettia jäljellä, mutta ohjelma ei osaa sitä arvioida oikein? Mielenkiintoisia juttuja..

 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Olen kattonu silloin tällöin. Mun puolesta muut saa kokeilla ensin niin näkee millasia vaikutuksia pidemmällä aikavälillä. Tosta tulee äkkiä kallis homma jos saa särettyä jonkin toimilaitteen. Hieman myös jännittäisi että yrittääkö auto yliladata ajoakkua.
Tuo Mitsun tapa on tehty suojaamaan akkua, jotta se kestäisi mahdollisimman pitkään hyvänä. Itse aion pysytellä ihan MUT3:lla suoritettavissa akun kalibroinneissa.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Näinhän se on, enkä itsekään virkani puolesta voi ketään suositella tuota tekemään...mutta kun itse on diy-henkinen kaveri, niin en voi kyllä sanoa ettenkö testaisi, jos ei akkutakuu olisi voimassa
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Jotenkin hirveä höyryäminen noilla parilla ulkomaan kaverilla. Oman kokemuksen mukaan BMU kun myös antaa ladata akkua enemmän ajo-olosuhteiden muuttuessa, mutta sopeutuminen ottaa aikansa. Kuutisen vuotta näillä ajellut ja mitään yllätyksiä ei ole tullut.
 

AjoKoira

Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2008
Oliko tämän suhteen jotain faktaa nyt siis olemassa? Itsellä -14 mallinen ja Watchdog antaa akun tilaksi 70%. Maksaako tuo merkkiliikkeen akun tarkastus/akunpalautusprosessi jotain vai tekevätkö jos epäilys huonosta akusta ilman veloitusta?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Oliko tämän suhteen jotain faktaa nyt siis olemassa? Itsellä -14 mallinen ja Watchdog antaa akun tilaksi 70%. Maksaako tuo merkkiliikkeen akun tarkastus/akunpalautusprosessi jotain vai tekevätkö jos epäilys huonosta akusta ilman veloitusta?
Jos yli 80% nii ilmanen pikatesti
 

AjoKoira

Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2008
Valitin huonosta rangesta (30-35km ei väliä mitä ajoa edellinen päivä), kun auto menossa määräaikaishuoltoon. Pikatesti kuulemma 65€ ja jos alle 70% niin sitten katsotaan jatkotoimenpiteitä. Vastasin siihen viestiin, että 70% antaa Watchdog ja en muutaman minuutin pikatestistä tuollaista hintaa ala maksamaan. Vastasi että ei tehdä sitten testiä, koska takuun ehto alle 70% ja jos jää sen alle niin korvaavat takaisin tuon 65€. Selitti myös myyjäliikkeen virhevastuusta, kun akku oletettua huonommassa kunnossa. Voisiko tästä yrittää saada myyjäliikettä vastuuseen jollain tasolla ja onko muillakin oikeasti tollasta hintaa testistä pyydetty?
 
Viimeksi muokattu

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Valitin huonosta rangesta (30-35km ei väliä mitä ajoa edellinen päivä), kun auto menossa määräaikaishuoltoon. Pikatesti kuulemma 65€ ja jos alle 70% niin sitten katsotaan jatkotoimenpiteitä. Vastasin siihen viestiin, että 70% antaa Watchdog ja en muutaman minuutin pikatestistä tuollaista hintaa ala maksamaan. Vastasi että ei tehdä sitten testiä, koska takuun ehto alle 70% ja jos jää sen alle niin korvaavat takaisin tuon 65€. Selitti myös myyjäliikkeen virhevastuusta, kun akku oletettua huonommassa kunnossa. Voisiko tästä yrittää saada myyjäliikettä vastuuseen jollain tasolla ja onko muillakin oikeasti tollasta hintaa testistä pyydetty?
Kyl se tais meilläki olla 60€ luokkaa, testi itessään vie n.5-15minuuttia, yleensä siihen varataan 30min aikaa, mekaanikot pitää myös kirjata kaikki ylös tietokoneelle sekä identtisesti käsin paperille takuuehtojen takia jne jne, ja ainaha myyjäliikkeeseen kannattaa yhteydessä olla, ykskää vaihtoautoja myymälä do puhtaita jauhoja omista, puhuvat vaan iha mitä sattuu ja hirveet ylihinnat ja vaihturille annetaan jäätävä alihinta ja Jos jotain tulee niin vastuuta ei oteta mistään
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Ja Jos tuon range on one keasti tuo niin on sielä jotain vähä vinksallaan, mut ei noit akkuja ainakaa montaa oo vaihettu, suomes vussiinki vaa yks ku meil oli eka kuka suoritti kurssinki alun vaihtoon et sai lisenssin tehä sen, näin ainaki ymmärsin
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Akkuhan koostuu yksittäisistä kennoista ( pikkuakuista ) jotka on kytketty sarjaan jotta saadaan riittävä jännite ( Voltti ) joka ohjataan elektroniikan kautta sähkömoottoreille. Sarjaan kytketyn "paketin" läpi kulkee siis kaikki virta. Tällöin heikoin "pikkuakku" märää koko ryhmän tuloksen. Asiaa voi helposti verrata sähköisiin joulukuusen valoihin = yksi pimeänä = kuusi pimeänä. Jotta kennon kunnon saisi selville luotettavasti niin sitä pitää mitata kuormituksen ( max tehon/virran ) aikana. Jos kuormaa ei ole niin kenno voi näyttää "oikeaa" arvoa. Onkohan Mistus akuissa kennokohtainen seuranta ( tuskin ) ?
Autot softan avulla auton valmistaja saa akun kunnon näyttämään oman bisneksen kannalta haluttua arvoa.
Delta yms diilerit sitten joutuu selittelemään asiakkaalle että on ollut teillä auton historian aikana todella poikkeavaa käyttötapaa (pakkasta, lunta ,ylämäkeä.liian tasaista ajoa, huono töpseli, yösähkö,päiväsähkö,äkäinen naapuri )) jne tarinaa jotta voi luistaa vastuusta. Sen vuoksi yksiselitteistä kirjallista takuuta ei tahdo löytyä millään.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Akkuhan koostuu yksittäisistä kennoista ( pikkuakuista ) jotka on kytketty sarjaan jotta saadaan riittävä jännite ( Voltti ) joka ohjataan elektroniikan kautta sähkömoottoreille. Sarjaan kytketyn "paketin" läpi kulkee siis kaikki virta. Tällöin heikoin "pikkuakku" märää koko ryhmän tuloksen. Asiaa voi helposti verrata sähköisiin joulukuusen valoihin = yksi pimeänä = kuusi pimeänä. Jotta kennon kunnon saisi selville luotettavasti niin sitä pitää mitata kuormituksen ( max tehon/virran ) aikana. Jos kuormaa ei ole niin kenno voi näyttää "oikeaa" arvoa. Onkohan Mistus akuissa kennokohtainen seuranta ( tuskin ) ?
Autot softan avulla auton valmistaja saa akun kunnon näyttämään oman bisneksen kannalta haluttua arvoa.
Delta yms diilerit sitten joutuu selittelemään asiakkaalle että on ollut teillä auton historian aikana todella poikkeavaa käyttötapaa (pakkasta, lunta ,ylämäkeä.liian tasaista ajoa, huono töpseli, yösähkö,päiväsähkö,äkäinen naapuri )) jne tarinaa jotta voi luistaa vastuusta. Sen vuoksi yksiselitteistä kirjallista takuuta ei tahdo löytyä millään.
Ihan totta tuokin, mutta diilerit ei Maha mitään tehtaan määräämille säädöksille, tuo pitäs reklamoida nissan-renaultille Tai jotain?
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Valitin huonosta rangesta (30-35km ei väliä mitä ajoa edellinen päivä), kun auto menossa määräaikaishuoltoon. Pikatesti kuulemma 65€ ja jos alle 70% niin sitten katsotaan jatkotoimenpiteitä. Vastasin siihen viestiin, että 70% antaa Watchdog ja en muutaman minuutin pikatestistä tuollaista hintaa ala maksamaan. Vastasi että ei tehdä sitten testiä, koska takuun ehto alle 70% ja jos jää sen alle niin korvaavat takaisin tuon 65€. Selitti myös myyjäliikkeen virhevastuusta, kun akku oletettua huonommassa kunnossa. Voisiko tästä yrittää saada myyjäliikettä vastuuseen jollain tasolla ja onko muillakin oikeasti tollasta hintaa testistä pyydetty?

Eikö tuo ois kannattanu maksaa? Aika pieni raha siihen verrattuna, että lähtisi homma pyörimään... Myyjäliike pesee kätensä, kun kertovat että takuu on voimassa ja mene marmoritiskille
 

AjoKoira

Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2008
Eikö tuo ois kannattanu maksaa? Aika pieni raha siihen verrattuna, että lähtisi homma pyörimään... Myyjäliike pesee kätensä, kun kertovat että takuu on voimassa ja mene marmoritiskille

Huolto ei ole vielä ollut joten katsotaan otanko tuon testauksen vai en. Toinen vaihtoehto on odottaa muutama tuhat kilometriä jolloin tuo lukema jää varmasti alle 70%.
 

Chf

New Member
Liittynyt
12 Maaliskuu 2018
Tossa kun kävin oman hakemassa wifin salasanan etsimisestä takaisin niin kysyin tästä testaamisesta. Ainakin kuopion hartikaisella sanoi, että asiakas maksaa sen pikatestin ja laajankin testin oli tulos mitä tahansa. Kuulosti aika oudolle, että asiakas maksaa testit vaikka niissä selviäisikin akkujen takuu työn tarve.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Tossa kun kävin oman hakemassa wifin salasanan etsimisestä takaisin niin kysyin tästä testaamisesta. Ainakin kuopion hartikaisella sanoi, että asiakas maksaa sen pikatestin ja laajankin testin oli tulos mitä tahansa. Kuulosti aika oudolle, että asiakas maksaa testit vaikka niissä selviäisikin akkujen takuu työn tarve.
Aika härski hartikainen toden totta
 

Isolohkojuha

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Edit:12kwh akusto taitaa olla. Jos 12kwh akusto ja siitä 30% aina akussa eli 3,6kwh. Tuohon lisätään ladattu 6,2kwh = 9,8kwh, eli 81% akun kapasiteetista täyteen ladattuna. Watchdog ilmoittaa 69%. Joku ei täsmää.

Siirrettäessä energiaa erilaisten laitteiden välillä (verkkovirrasta ohjausyksikön kautta auton laturin kautta akkuihin) osa energiasta muuttuu väistämättä lämpöenergiaksi. 240 V:n latauksessa noin 90%:ia käytetystä energiasta saadaan varastoitua akkuihin.

Akkua ei tosiaan ajeta tyhjäksi, kuten täällä jo todettiin. Outlander PHEV:ssä ei ole vaihdelaatikkoa ollenkaan, joten taajamanopeudet mennään sähköllä sarjahybridin tapaan. Akku näyttää --- (0-rangea) kun siinä alkaa olla enää noin 30%:ia energiaa jäljellä. Kuitenkin autolla voi vielä ajella jonkin verran sähköllä ennen kuin aggregaatti ryhtyy tuottaamaan sitä lisää. Alin (low-end buffer size) kapasiteetti mitä olen todellisen lukeman näyttävällä CHAdeMO-laturilla todennut oli jotain 22%:n luokkaa. Silloin oli moottori käynyt välillä tuottamassa lisää mehua akkuihin.

Mutta, akkuja ei myöskään ladata aivan täyteen. Yleensä sähköautot lataavat akut noin 90%:iin todellisesta kapasiteetista. (Teslassa saa tarvittaessa auton lataamaan myös täydet 100%:ia.) Outlander PHEV:n high-end buffer size -lukemaa en ole löytänyt mistään. Koska akkuihin jätetään 0%:n näyttöä varten vielä se 30%:ia ja akut ovat pienet, uskoisin että se on melko varmasti 90%:ia. Esimerkiksi Chervolet Voltissa (=Opel Ampera) 18,4 kWh:n akkuihin jätetään 0%:n näyttöä varten vielä 15%:ia energiaa jäljelle ja latauksen näyttäessä 100%:ia, niissä on oikeasti 90%:ia niiden kapasiteetista käytössä.

Jos 12 kWh:n akuista (MY 2014-2018) ottaa pois 30%:ia alapäästä ja yläpäästä 10%:ia, jää jäljelle 60%:ia todellista kapasiteettia eli 7,2 kWh. Myös akkujen käytössä syntyy energian muuttumista lämmöksi, mutta rangen kannalta suurempi merkitys on ajotavalla, lämpötilalla, matkustajamäärällä, tavaratilassa olevan romun painolla, nopeudella (ilmanvastus), ajovalojen, ilmastoinnin, lämmityksen ym. sähkölaitteiden käytöllä ym. asiaan vaikuttavalla, joten autoja voidaan verrata keskenään lähinnä testiolosuhteissa.

Rauhallisella ajolla Outlander PHEV kuluttaa noin 17 kWh/100 km eli suoraan laskemalla 7,2 kWh / 17 kWh/100 km ≈ 42 km. Tämä vastaa aika hyvin keskimääräistä auton ilmoittamaa rangea kesäolosuhteissa. Litium-ioni -akut kun viihtyvät parhaiten samoissa lämpötiloissa missä ihminenkin. Pyöreästi voidaan laskea, että tyhjästä täyteen lataaminen vie noin 8 kWh energiaa.

Nykyään sähköautovalmistajat laittavat autoihin 50%:ia ilmoitettua kapasiteettia suuremmat akut. Uudessa autossa jätetään reserviä 0-30%:n välille, samoin kuin 80-100%:n välille. Ajan myötä elektroniikka säätelee tätä niin, että keski-ikäisessä autossa akuissa on reserviä enää 0-20%:ia ja 90-100%:ia ja "vanhoissa" jätetään vain 0-10%:n reservi käyttämättä. Litium-ioni -akkujen imeminen kuivaksi romahduttaa niiden käyttöiän. Tämän sai Elon Muskin kokea ensimmäisten Tesla Roadsteriensa kanssa, joissa akun sai ajettua kirjamellisesti tyhjäksi. Sen jälkeen auto jätettiin seisomaan ja pahimmillaan haettiin suivaantuneena pois vasta pidemmän ajan kuluttua. Tästä syntyi legendoja sähköautojen akkujen laadusta.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tietääkseni Outlanderin ajoakun 30% reservi on ja pysyy eikä sitä pienennetä vaikka akku olisi kulunut.
 

Isolohkojuha

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Tietääkseni Outlanderin ajoakun 30% reservi on ja pysyy eikä sitä pienennetä vaikka akku olisi kulunut.

Näin varmasti on, koska akku on niin pieni sähköautoihin verrattuna. Ylisuuren akun asentaminen autoon ja sillä tavoin käyttöiän pidentäminen pitämällä akun kunto käyttäjälle luvatuissa lukemissa vuosikausia, on melko tuore innovaatio.
 

Pössis

New Member
Liittynyt
24 Huhtikuu 2019
Tänään soittelin ilmamassamittarin vaihtoaikaa. Samalla kysyin akkutestiä. Pikatesti puolessa tunnissa 60€, jos alle 70%, niin voi ottaa myös 5 tuntia kestävän testin, hinta jotain 220€. Jälkimmäinen hyvitetään jos prosentit jää alle 70 ja aloitetaan takuuvaihtokysely. Kannattaakohan tuota testiä omaan ottaa, kun Watchdogi näyttää tämmösiä?:

IMG_3062.jpg
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
No en kyllä noilla prosenteilla vielä lähtis, mulla vielä vaiheessa oma projekti, ei ole kerennyt. Eikö tuolla logiikalla ole sama jo ottaa suoraan tuo 220e testi, vai miksi pitäisi ensin tehdä 60e testi, todeta vika ja sitten taas maksaa 220e

Screenshot_20191003-175400.jpg
 

Isolohkojuha

New Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Tänään soittelin ilmamassamittarin vaihtoaikaa. Samalla kysyin akkutestiä. Pikatesti puolessa tunnissa 60€, jos alle 70%, niin voi ottaa myös 5 tuntia kestävän testin, hinta jotain 220€. Jälkimmäinen hyvitetään jos prosentit jää alle 70 ja aloitetaan takuuvaihtokysely. Kannattaakohan tuota testiä omaan ottaa, kun Watchdogi näyttää tämmösiä?:

Näytä liitetiedosto 20714
Tuon mukaan 86,6%:ia alkuperäisestä varauskyvystä (38.0 Ah) on jäljellä, eli tämä kertoo akun kunnon (SoH), State of Health. Testin ottaminen tässä vaiheessa on puhdasta rahantuhlausta. Tuo ensimmäinen luku on State of Charge (SoC), joka kertoo paljonko akussa on varausta jäljellä.

Akun jännite on kyllä vähän tavallista matalampi, noin 300 V. Se pitäisi olla jossain 330 V:n tietämissä. Samoin kennokohtainen jännite tulisi olla hieman yli 4:n. Akkupaketti on valmistettu 2052 päivää eli 5,6 vuotta sitten.

Aika vähän tuo on ollut latauksessakaan, koska 18192 Ah on ladattu hitaasti ja kertaakaan auto ei ole ollut pikalaturissa kiinni. PHEV Watchdog ei näytä ymmärtävän tällaista tilannetta, jossa pikalaturin arvo on null ja näyttää silloin kokonaismääränkin viivana (nullina), vaikka tuossa pitäisi olla yhteenlaskun tulos.

Ei kyllä tuolla kulutuksella mene oikein millään alle 70%:n SoH arvo ennen kuin kahdeksan vuoden takuuikä tulee täyteen.
 
Viimeksi muokattu

Kökkö

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2019
Minulla kävi tänään marraskuussa -13 käyttöönotettu, 105tkm ajettu PHEV akkupikatestissä. Tulos oli 67% ja maksoi 60€, sanoivat että täytyisi teettää isompi testaus ja mikäli tämä jää alle 70%, menee takuukäsittelyyn ja jos menee yli, maksaa 240€. Ei oikein mene tämä tapa minun jakeluun. Range ei ole kertaakaan ollut yli 30km.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Minulla kävi tänään marraskuussa -13 käyttöönotettu, 105tkm ajettu PHEV akkupikatestissä. Tulos oli 67% ja maksoi 60€, sanoivat että täytyisi teettää isompi testaus ja mikäli tämä jää alle 70%, menee takuukäsittelyyn ja jos menee yli, maksaa 240€. Ei oikein mene tämä tapa minun jakeluun. Range ei ole kertaakaan ollut yli 30km.
mikä siinä maksaa on tuo aika joka siihen käytetään, ja ihan senkin takia kun mitsu antanut nämä säännökset testeille ettei niitä tulla vaan testailee ilmatteeks huvin ja urheilun vuoks, mut jos on varma mielipide että ei oo akusto kunnossa nii eihä siinä sit mitään pelkoo taida olla?
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Joo ei mene minunkaan kaaliin tuo proseduuri. Minä olen tässä jo monta viikkoa yrittänyt saada aikaiseksi varata aikaa 120tkm huoltoon, tarkoitus on sen yhteydessä reklamoida akuston kunnosta. Aion kyllä esittää, että tilaan työn tuosta laajasta testistä suoraan ilman mitään pikatestejä.

Toisaalta, olisi järkevää ajaa vielä esim. vuosi ja 20tkm, jonka jälkeen voinee sanoa suurella varmuudella akuston olevan alle 70% SOH. Tällä hetkellä siis jotain 66% watchdogin mukaan 125tkm ajettuna.

Kökkö, oletko katsonut mitä WatchDog antoi? Olisi kiva verrata merkkiliikkeen testiä wd;n arvoon.
 
Viimeksi muokattu

Kökkö

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2019
Ei ole itsellä watchdogia, vielä, mutta liike mistä ostin auton oli jollain testannut ja saanut saman arvon.
Ajattelin myös ajella tuonne takuuajan lopputienoille tai ainakin vuoden ja käydä sitten uudestaan.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Joltain Lontoofoorumeilta olen lukenut, että merkkiliike tekisi ennen akuston takuuseen vaihtoa jonkinlaisen BMU resetoinnin, joka nostaa SOH tason tappiin saakka. Ei ole kestävä temppu, vaan SOH laskee nopeahkolla aikataululla takaisin vanhaan, joku kirjoitteli, että noin vuoden kestänyt. Toki jos tuohon lähtee niin kannattanee selvittää, kuinka takuu toimii jos tämän tempun tekee juuri ennen takuuajan päättymistä ja SOH laskee heti takuun loputtua vanhaan arvoon. Ettei vaan käy niin, että tällaista temppua käytetään ns.pääsemään takuuajan yli jonka jälkeen pestään kädet koko hommasta.
 
Ylös Bottom