Outlander PHEV kabiinin lämmitys

White

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2022
2019 malli kyseessä. Ajeltiin toissapäivänä moottoritietä n. 150km matka. Ulkolämpötila pyöri n. -4 ja -0 välissä. Kabiinia ei saanut millään lämpimäksi, vaikka pyynti oli maksimi +29 ja bensalla ajeltiin. Kokeilin laittaa ilmastointia pois ja päälle,mutta mikään ei auttanut, viileetä ilmaa puski kabiiniin. Vika vai ominaisuus? Välillä se alkaa yhtäkkiä puskemaan lämmintä vaikka mihinkään säätöihin ei koske.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ootko tuohon tutustunut?
 

3xx

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
2019 malli kyseessä. Ajeltiin toissapäivänä moottoritietä n. 150km matka. Ulkolämpötila pyöri n. -4 ja -0 välissä. Kabiinia ei saanut millään lämpimäksi, vaikka pyynti oli maksimi +29 ja bensalla ajeltiin. Kokeilin laittaa ilmastointia pois ja päälle,mutta mikään ei auttanut, viileetä ilmaa puski kabiiniin. Vika vai ominaisuus? Välillä se alkaa yhtäkkiä puskemaan lämmintä vaikka mihinkään säätöihin ei koske.
Näillä sivuilla on paljon pöhinää tästä asiasta.
Jotkut ovat ison rahan kanssa selvittäneet "ongelmaa" eli ominaisuutta.
Onnistumisia on saatu.
 

Marzello71

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2019
Onko kukaan muuten eristellyt niitä kuskin puolella, auton alla olevia sähkölämmittimen letkuja/putkia? Ainakin omassa my19 saksan versiossa ne menee sellaisenaan ajoviimalle alttiina n. 50cm pätkän. Jos laittelisi solukumia niiden ympärille. Vähän on huono tuo lämpiäminen sähköllä ajaessa, mutta pysäköinnin, liikennevalojen ym. aikana tulee selvästi lämpimämpää koppiin.
 

3xx

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
Onko kukaan muuten eristellyt niitä kuskin puolella, auton alla olevia sähkölämmittimen letkuja/putkia? Ainakin omassa my19 saksan versiossa ne menee sellaisenaan ajoviimalle alttiina n. 50cm pätkän. Jos laittelisi solukumia niiden ympärille. Vähän on huono tuo lämpiäminen sähköllä ajaessa, mutta pysäköinnin, liikennevalojen ym. aikana tulee selvästi lämpimämpää koppiin.
Kaikki eristys auttaa mutta po tarkkana ettei tee sinne korroosiopesää eli pitäisi vulkanoida.
Kaverille RAV 4 Hybrid ja siinä tuntui asiat olevan kunnossa / toimivan.
Takuukin 10v / 350 tkm.
 

Opa

Member
Club Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2021
itellä nuo viimasuojat jeesaa ainakin jonkin verran mut jäähtyy se silti vähäsen mulla lämpö tilan pyynti siis 22 ja ilmastointi manuaali säädöllä auto 2019 malli ruottista.
 

Marzello71

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2019
Joo… tuota kosteuden menoa eristeen sisään mietin itsekin. Pitääpä pohtia, miten tuon voisi tehdä järkevästi.
 

Joonatan

Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Eristin solukumiletkulla kaikki näkyvät auton alta rintapeltiin asti. Tein silloin ihan mittauksetkin lämpömittärilla paljon viima vaikuttaa lämpötilaan. Lämpömittarin anturin laitoin siihen sisäkennon sisään menon metalliseen kulmaputkeen moottoritilassa ja eristin sen jotta viima ei suoraan sitä anturia jäähyttäisi. Paikallaan esilämmittäen lämmön sai nousemaan muistaakseen karvan päälle +60c. Jo hiljaisessa vauhdissa, alle 30kmh, ilman eristyksiä viima rupesi heti laskemaan lämpötilaa ja tippui nopeasti 45c hujakoille. Eristettynä matalissa nopeuksissa lämpötila laskia ihan pari astetta. Kovemmassa vauhdissa 80-100 lämmöt laski ilman eristeitä vähän alle 20 asteen. Eristettynä muistaakseen 35 asteen kieppeille. Mittaukset tein eripäivinä, mutta lämpötila oli kummallakin kertaa -14c. Kolmas talvi on nyt eristeiden kanssa menossa. Kesäksi en niitä ole pois ottanut. En ole kurkannut niiden sisään miten putket voi, mutta nekin on suurimmaksi osaksi kumiletkua. Solukumi on siitä hyvää että se ei ihmeitä sido itseensä kosteutta.
 

Joonatan

Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Myös puhallin laitteen nopeudella oli yllättävän suuri vaikutus lämpöihin. Kolmos nopeudella tein mitaukset, mutta heti kun neloselle tai viitoselle laitto nopeuden niin kyllä lämmöt laski. Olisi pitänyt testata myös olisiko kuinka suuri vaikutus ollut jos käyttää sisäilman kiertoa. Mutta noin perstuntumalta vaikka lämmöt pysyi eristettynä paremmin, ei sitä juuri kabiinin lämmössä huomannut. Nesteiden pitäisi olla jatkuvasti siellä 70-80 hujakoilla, jotta kabiini olisi oikeasti lämmin.
 

White

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2022
Vein auton korjaamolle. Jossain jäähdytysletkuissa oleva sihti oli tukossa. Putsasivat sen. Lisäksi joku kenno on vielä tukossa, joka tarttee vielä myöhemmin putsata...
 

White

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2022
Paljonkos tuli kustannuksia vai meneekö takuun piikkiin?
En oo varma vielä. Periaatteessa pitäis mennä mun mielestä takuuseen, mutta otettii siihen käyttöturva tms. Että 100e on omavastuu minkä se pahimmillaan mulle kustantaa. Mutta en usko, että tuo putsais montaa sataa maksaa. Kuulemma jos kenno tarttee vaihtaa (mitä huoltoliike ei oo vielä mihinkään outlanderiin tekemään),niin se on kalliimpi juttu, koska joutuu purkaa aika paljon.
 

3xx

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
En oo varma vielä. Periaatteessa pitäis mennä mun mielestä takuuseen, mutta otettii siihen käyttöturva tms. Että 100e on omavastuu minkä se pahimmillaan mulle kustantaa. Mutta en usko, että tuo putsais montaa sataa maksaa. Kuulemma jos kenno tarttee vaihtaa (mitä huoltoliike ei oo vielä mihinkään outlanderiin tekemään),niin se on kalliimpi juttu, koska joutuu purkaa aika paljon.
Tämä lämmitysongelma tuntuu olevan yleinen vika = huonosti suunniteltu = mielestäni takuu.
Edes 70-luvulla ei esiintynyt tämmöisiä ongelmia.
Ongelmat alkoivat kun alettiin keksiä / valmistaa näitä ihme venttiilejä tiukilla toleransseilla jotka on suunniteltu "puhtaalle" vedelle.
Vesihän likaantuu kun se kiertää letkuissa ja muissa osissa.
Irtoava moska jumittaa ventiilit / tukkii suodattimet / sihdit.
 

White

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2022
Auto tuli kuntoon n.vuorokauden kennon pesun jäljiltä. Ostaessani otin 2 vuoden lisäturvan,jossa 100e omavastuu. Mulle tuli tästä 98e maksettavaa ja myyjäliikkeelle lähti 390e lasku. Harkitsen alanko vaatimaan omavastuuta takas vaintyydynkö tähän. Tää oli kuitenkin selkeä vika joka käytännössä esti ajamisen pahassa kelissä,kun tuulilasi alkoi jäätyä yms.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Olen tainnut aiemminkin ihmetellä että mikä näiden lämmityskennoissa ja muutenkin on, kun menee tukkoon. Mitä siellä putkissa pyörii kun muista autoista en tuollaisia ongelmia tiedä? Vääränlaisia glykoleita kun sotkee voi kai jonkun puuron saada aikaiseksi.
 
Ylös Bottom