Outlander phev ostoa harkitsevat

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Keskustelujen perusteella rajasin kilometrit 160 000:een ja vuosimalli 2014 ja siitä nuoremmat jotta worst case scenariossa voisi vielä saada uuden ajoakuston. Jostain muistan lukeneeni että Mitsubishi rajasi ajoakuston uusimisen kriteereiksi nuo ajokilometrit, ikä autolla max. 8 vuotta ja oliko niin että BMU-resettiä ei saanut olla tehtynä? Ei siis ollut tehdastakuuna vaan asiakkaiden pitämiseksi tyytyväisenä. Olikos vielä niin että VIN-koodilla löytää tehdyt takaisinkutsut?
Jep, liekkö hinnat muuttuneet kun luokittelen oman MY16 mallin uudella ajoakulla ja 160tkm taulussa n. 20k€ hintaiseksi...
Ja kyllä, Mitsulla on akkukapasiteettitakuu 8v/160tkm. Ihan tehdastakuu uudemmissa, joka goodwillinä laajennettu koskemaan myös vanhempia malleja. Takuu ei luonnollisesti voimassa jos akustoa tai BMU:ta "räpelletty".
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
BMU-reset = Warranty erase.
VIN koodilla voit kysyä merkkiliikkeestä löytyykö autoon avoimia kampanjoita ja mitä sille on jo tehty.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Mikä muuten katsotaan BMU-resetiksi? Itse en koskaan omiin moista tarkoituksella tehnyt. Autojen asennustoimien vuoksi kyllä tuli irroitettua kaapeli 12V -akusta ja pidettyä pois muutaman tunnin. Riittiköhän tuokin resetoimaan BMU:n?
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Ei riitä.

BMU:lla on muistipiiri mihin se tallentaa kaikki asetuksensa. Tuo muisti säilyttää tietonsa ilman sähköäkin.

BMU resetin voi tehdä monellakin tavalla, mutta mielestäni kaikissa on perusidea että saadaan tuo BMU:n muisti korruptoitua jolloin BMU huomaa asetusten olevan virheelliset ja nollaa kaiken tehdasasetuksiin.

Ei ihan helposti pitäisi tapahtua "vahingossa"..
 

oltsandeeri

Member
Liittynyt
24 Elokuu 2021
Mielenkiintoista, että viimeisen puolen vuoden - vuoden aikana on Ruåttissa käytettyjen Outtiksien hinnat nousseet.

Euro on tosin vahvistunut kruunuun nähden, joten suomalaiselle ostajalle taitaa tilanne olla ~ "wash".
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Polttoaineiden käsistä lähteneet hinnat on varmasti lisänneet kysyntää. Outlander on kuitenkin erittäin edullinen auto käyttää eikä sen kanssa tarvitse tinkiä rangesta tai muusta käytettävyydestä. Lähiajot hoituu helposti ja edullisesti sähköllä. Kohtuulliset vakuutusmaksut ja verot. Tossa omassa on kuitenkin jo yli 200tkm ja jossain kohtaa sekin on vaihdettava mutta mihinkään järkevään hintaan ei löydy mitään millä tuon voisi korvata.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Tästä se alkaa… ajatus on jo myytynä ja auton vaihto perusteltuna. Eli Outlander PHEV tulee jossain kohtaa.
Ajatus on hankkia kulkine 15-20te hintaluokkaan. Paljon ajettuina (eli +300tkm) noita ei näytä olevan, mutta onko tietoa auton historiasta jos oletetaan, että hankinta hetkellä mittarissa 200tkm niin mitä kuluja voisi olettaa tapahtuvan 200->300tkm väliin?
Renkaita ja jarruosia sekä moottorin perushuollot tottakai, mutta onko jotain normaalista poikkeavaa? Akun % kunnosta faktaa 300tkm kohdilta?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Akkuja on ainakin ihan laidasta laitaan eri kuntoisia nuilla kilsoilla. Moneen autoon on myös vaihdettu takuuna tai good willinä akku 160tkm tienoilla, joka voi olla vielä todella hyvässä kunnossa.
 

Zaphood

New Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Sijainti
Kehä-3: sisällä
PHEV on meillekin tulossa. 19 tai 20 vuosikertaa, pienehköillä kilometreillä mielellään. Tavoite on päästä uudella autolla pitkän matkan kulutustestiin ja mennä 900km pohjoiseen pääsiäiseksi...

Onkohan noissa em vuosikerroissa jotain erityistä huomioitavaa?

Olen kovasti kiitollinen kaikille kirjoittaneille; työpäivä on mennyt hyvin vinkkejä lukiessa...
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Pystyykö tuon akunvaihdon todentaa jotenkin helposti? Watchdogilla?

Toinen kysymys: Onko foorumilla jotain mistä kysellä esim uudeltamaalta olevia joilta saisi neuvoja/apuja hankintaan?
 

Jusu

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2021
Moi! Kävin tuossa kaupan käynnin yhteydessä kokeilemassa abc latausta ja ihmettelin hieman latauslaitteen ilmoittamia tietoja vs auton ilmoittamiin.
Lataus laite ilmoitti akun varaukseksi 20% vaikka auto ilmoittaa rangeksi --- ? Otin n. 4 kwh ja sain n. Puoli palkkia (15km) rangeen ja lataus laite näytti 60% varausta. Moottoritie ajossa riitti kuitenkin yli 20 km.
Autona my14, 140tkm. Minulla kolmatta vuotta ajossa ja toimii muuten moitteetta. Eli kysymys kuuluu tuon 20% osalta onko normaalia ja ajo tavasta riippuva että akustossa on aina tuo 20% eikä koskaan kokonaan tyhjä vaikka range näyttää pelkkää viivaa?
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Moi! Kävin tuossa kaupan käynnin yhteydessä kokeilemassa abc latausta ja ihmettelin hieman latauslaitteen ilmoittamia tietoja vs auton ilmoittamiin.
Lataus laite ilmoitti akun varaukseksi 20% vaikka auto ilmoittaa rangeksi --- ? Otin n. 4 kwh ja sain n. Puoli palkkia (15km) rangeen ja lataus laite näytti 60% varausta. Moottoritie ajossa riitti kuitenkin yli 20 km.
Autona my14, 140tkm. Minulla kolmatta vuotta ajossa ja toimii muuten moitteetta. Eli kysymys kuuluu tuon 20% osalta onko normaalia ja ajo tavasta riippuva että akustossa on aina tuo 20% eikä koskaan kokonaan tyhjä vaikka range näyttää pelkkää viivaa?
Akkuun jää aina luokkaa 25-30 % kun range näyttää nollaa. Tämä Watchdogista katsottuna. Nämä on näitä bruttosisältö vs nettosisältö -juttuja ja taustalla myös se että ajossa PHEV voi tarvita akkusähköä polttomoottorin tueksi, esim kun kuormitus ylämäkeen kiihdyttäessä vaatii lisää voimaa.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Eikös tuo ajoakku toimi auton starttiakkuna? Eli jos se menee kaput niin ei sillä bensamoottorillakaan mitään tee…
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Pystyykö tuon akunvaihdon todentaa jotenkin helposti? Watchdogilla?

Toinen kysymys: Onko foorumilla jotain mistä kysellä esim uudeltamaalta olevia joilta saisi neuvoja/apuja hankintaan?
Akun vaihto kannattaa varmistaa maahantuojalta merkkiliikkeen kautta VIN-numerolla.

Moi! Kävin tuossa kaupan käynnin yhteydessä kokeilemassa abc latausta ja ihmettelin hieman latauslaitteen ilmoittamia tietoja vs auton ilmoittamiin.
Lataus laite ilmoitti akun varaukseksi 20% vaikka auto ilmoittaa rangeksi --- ? Otin n. 4 kwh ja sain n. Puoli palkkia (15km) rangeen ja lataus laite näytti 60% varausta. Moottoritie ajossa riitti kuitenkin yli 20 km.
Autona my14, 140tkm. Minulla kolmatta vuotta ajossa ja toimii muuten moitteetta. Eli kysymys kuuluu tuon 20% osalta onko normaalia ja ajo tavasta riippuva että akustossa on aina tuo 20% eikä koskaan kokonaan tyhjä vaikka range näyttää pelkkää viivaa?
Litium akku vaurioituu jos se pääsee ihan tyhjäksi myöskään ihan täyteen ladattuna pitäminen ei tee sille hyvää. Sen vuoksi Outlanderissa on isompi puskuri alapäässä ja pieni puskuri yläpäässä. Eli autoa voi ladata huoletta täyteen.

Eikös tuo ajoakku toimi auton starttiakkuna? Eli jos se menee kaput niin ei sillä bensamoottorillakaan mitään tee…
Juuri näin.
 

PeteV

Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
Ei riitä.

BMU:lla on muistipiiri mihin se tallentaa kaikki asetuksensa. Tuo muisti säilyttää tietonsa ilman sähköäkin.

BMU resetin voi tehdä monellakin tavalla, mutta mielestäni kaikissa on perusidea että saadaan tuo BMU:n muisti korruptoitua jolloin BMU huomaa asetusten olevan virheelliset ja nollaa kaiken tehdasasetuksiin.

Ei ihan helposti pitäisi tapahtua "vahingossa"..
Jonkinnäköisen resetin sain aikaan kun 12v akku tyhjeni ja kosla jäi bootlooppiin. Aikansa kun latailin 12v akkua laturilla niin lähti taas käyntiin mutta sähkörange arvausmittarissa oli joku >60km kun sitä ennen 45km. Tietenkään todellista rangea ei ollut sen enempää.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Mitäs tämmöisestä kannattaa akun kunnon lisäksi käydä läpi? Kiikarissa olevat ovat 150-220tkm ajettuja.

Toinen kysymys. Paljonko huolto veloittaa ”vaihteisto”öljyjen vaihdosta? Vielä en päässyt niin pitkälle että selvittäisin diy vaihtoehdon.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Jonkinnäköisen resetin sain aikaan kun 12v akku tyhjeni ja kosla jäi bootlooppiin. Aikansa kun latailin 12v akkua laturilla niin lähti taas käyntiin mutta sähkörange arvausmittarissa oli joku >60km kun sitä ennen 45km. Tietenkään todellista rangea ei ollut sen enempää.

Tuo kyllä nimenomaan kuulostaa BMU resetiltä. Suunnilleen noin se tehdään monessa ohjeessa. Jotain 8V kun on pikkuakussa jännitettä niin BMU sekoaa ja sotkee asetuksensa.

Silti ymmärtääkseni vaatii monta yritystä ja täsmälleen oikean jännitteen yms, olen pitänyt mahdottomana että kävisi vahingossa. Sinulla ehkä kävi tuuri.
 

mattt

New Member
Liittynyt
20 Kesäkuu 2021
Pystyykö tuon akunvaihdon todentaa jotenkin helposti? Watchdogilla?

Toinen kysymys: Onko foorumilla jotain mistä kysellä esim uudeltamaalta olevia joilta saisi neuvoja/apuja hankintaan?
Watchdogilla. Itsellänikin iPhone mutta ostin verkkokaupan outletista halvan android puhelimen (moto g8 power 78eur) sen ajamiseen. Toki tarvitsee bluetooth odb-lukijan myös.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Lukija hommattu ja testaamaankin päästy. Jos akussa on enää 60% jäljellä niin onko ostos auttamatta jo huono? Vai onko edes viisasta maksaa vaikkapa 3te enemmän että saa 70% akun?
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Lukija hommattu ja testaamaankin päästy. Jos akussa on enää 60% jäljellä niin onko ostos auttamatta jo huono? Vai onko edes viisasta maksaa vaikkapa 3te enemmän että saa 70% akun?
Riippuu onko akkutakuu voimassa vai ei. Katsoithan varmasti akun SoHia etkä esimerkiksi varaustilaa? Samoten antaa kaksi eri prosenttiarvoa, joista se alempi oikea arvo (ellei akkua jo uusittu takuuseen).
Phevin akuissa on ilmeisesti useampikin tapaus joissa 60% akku sukeltaa tuosta vielä nopeasti alaspäin ja pahimmillaan hajoaa kokonaan. En ainakaan akkutakuutonta ostaisi noilla prosenteilla.

Itse ostin tietoisesti 150tkm ajetun, jossa akkutakuu vielä voimassa ja akun kapasiteettia 65% jäljellä, jonka ajoinkin sitten lähes suoraan DBCAMiin ja sitä seuranneesee akuston vaihtoon.
 

mattt

New Member
Liittynyt
20 Kesäkuu 2021
Lukija hommattu ja testaamaankin päästy. Jos akussa on enää 60% jäljellä niin onko ostos auttamatta jo huono? Vai onko edes viisasta maksaa vaikkapa 3te enemmän että saa 70% akun?

Juurikin 70% akku vois olla hyvä jos sen saa vaihdettua - joku 79% akku taas ois huonompi kun se on jo huono mutta ei vaihdettava.

Itse ostin vuosi sitten my2016 ajettu 82,000 jossa oli kilometreihin nähden huono akku, muistaakseni 72%. watchdogista päätellen ajettu todella paljon pelkästään akulla edellisen omistajan toimesta (mutta pikalaturia ei käytetty juuri ollenkaan, jos jotain pelottaa pikalaturin vaikutus akkuun)

Käytin oston jälkeen huhtikuussa rinta-joupilla dbcamissa jossa tuomioksi tuli 71,6% eli akkua ei vaihdeta, mutta elokuussa (10,000km jälkeen ja paljon sähköajoa) tippui 69,8% jolloin sain uuden akun.

Nyt uudesta akusta watchdog sanoo 93.9% (38.0Ah:sta)..... ladattu 2184Ah hitaalla ja 200Ah nopealla
 

PeteV

Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
Tuo kyllä nimenomaan kuulostaa BMU resetiltä. Suunnilleen noin se tehdään monessa ohjeessa. Jotain 8V kun on pikkuakussa jännitettä niin BMU sekoaa ja sotkee asetuksensa.

Silti ymmärtääkseni vaatii monta yritystä ja täsmälleen oikean jännitteen yms, olen pitänyt mahdottomana että kävisi vahingossa. Sinulla ehkä kävi tuuri.
Tässä kävi tarkalleen ottaen siten, että ajoneuvokameran 'volttikatkoja' joka tarkkailee 12v akun jännitettä ja katkaisee 24/7 virran kamerasta kun tietty minimiraja saavutetaan ei sitten toiminut kuten sen piti tai sitten Outlander on super kranttu 12v jännitteelle. Katkon piti tapahtua 13.2v kohdalla mutta ei; laite lienee viallinen.
Luulin että hajoaa koko auto kun elektroniikka syttyi sammui loopissa ja releet vaan napsui. Start-napin pohjassapitäminen lopetti onneksi loopin.

Insidentin jälkeen on softat päivitetty+dbcam ilman mutinoita merkkihuollossa ja akusta elpyi hetkeksi aikaa 90% pintaan. MY2019.
 
Viimeksi muokattu

TROS

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
Itsellä auton vaihto tulee lähitulevaisuudessa ajankohtaiseksi perheenlisäyksen vuoksi. Valitettavasti 10 Honda vuoden jälkeen joudun merkkiä todennäköisesti vaihtamaan ja olen nyt tykästynyt näihin mitsun pheveihin. Ensisijaisesti olen katsellut MY19-> ja aika vähän näiden vioista tai ongelmista tuntuu löytyvän juttua. Niin onko nämä todella näin vähä vikaisia eli ylimääräisiä korjaamokäyntejä ei luultavasto ole tiedossa?

Lisäksi kiinnostaa tuo akuston lämmitin. Lähes kaikki myynnissä olevat tuntuu olevan tuonti autoja, niin löytyykö akuston lämmitintä edes ruotsista tulleista vai onko se vain Instyle varustelutason ”suomi autoissa”?

Toinen asia mikä vielä mietityttää on oma ajoprofiilini. Eli työmatka ajoa tulee yhteensä noin 55km päivässä, josta (100km/h)moottoritietä n.50km. Kotona minulla ei ainakaan toistaiseksi ole lataus mahdollisuutta, mutta työpaikalla sen pitäisi järjestyä. Mihinkään nolla kulutukseen en ole tähtäämässä, mutta sitä mietin millaisissa lukemissa mahdollisesti pyörittäisiin. Eli onko töpselihybridi minulle järkevä vai kannattaako suosiolla katsoa muita vaihtoehtoja.
 

LL)0

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
Morjesta, meilläkin olisi auton vaihtoa tiedossa ja Outlander vaikuttaisi hyvänkokoiselta. Käytiin eilen koeajaa yhtä 2015 mallista ja tykästyttiin autoon. Muutama kysymys on herännyt auton polttoaineen kulutukseen, kun olen siitä kuullut, että jopa 10l/100km korvilla pyörisi varsinkin talvella kulutus. Täältä lueskellut tätä thrediä ja aika monet on sanonut kyllä, että kulutus on 6-8 l välillä, mutta ei aina ole käynyt ilmi minkävuotisesta ajokista puhutaan. Meillä ajot on pääasiassa työmatka/kauppa-ajoja. Työmatka n. 25km suuntaansa, josta eka 7 km on 60-80 km/h aluetta ja sen jälkeen on motaria se päältä 10 km ja loput taajaman 40-60 km/h. Osaisko joku kokemuksesta sanoa voisiko ks. matkan päästä pääasiassa sähköllä (luulisi kyllä).

Toinen kysymys on, kuulin tuttavalta kommenttia, että olisiko 2017 vuoden mallissa tullut ominaisuus, jossa voi itse valita, että auto käyttää pelkästään sähköä polttoaineena? Pitikö tämä paikkaansa?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Jos ajoakku on kunnossa ja autossa on EV remote(ja käytät esilämmitystä) niin toi teidän matka menee kyllä pelkällä sähköllä.

2017 alkaen tuli EV Priority nappi joka pitää auton pelkällä sähköllä mikäli se on mahdollista. Vanhempiin on sitten asennettu esim. Zuikkiksen tekemään "pehvan lämmitintä" josta kannattaa lukea lisää käyttämällä foorumin haku toimintoa, joka löytyy oikeasta yläkulmasta.
 

erstan

New Member
Liittynyt
4 Huhtikuu 2022
Moro

Kiikarissa VM2016 PHEV Intense, jossa on ilmoitettu että lisälämmitin löytyy, auto on Ruotsissa joten ei pääse näkemään itse. Remote controllia ei ole ja "head unit" on tyyppiä karvalakki, eli siinä on se CD asema ylhäällä ja yksi nappi oikeassa reunassa keskellä. En ole löytänyt tuosta keskusyksiköstä juurikaan mitään tietoa, muuta kuin että tietysti radio ja BT siinä on. Mutta onkohan tuossa esilämmityksen ajastusmahdollisuutta tai manuaalista esilämmityksen päälle laittoa (joko valmiina autossa tai sitten avaimen nappimuokkauksella)?

Tai vaihtoehtoisesti, jos lämmitin löytyy niin onkohan sen ajastus mahdollista lisätä radio/multimedia keskusta päivittämällä?
 

LL)0

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
Masmasille vielä vertailutietona omat tilastoni Outlander PHEVin käytöistä tämän vuoden aikana. Aut ollut minulla lokakuusta ja joulukuussa sain Watchdog-sovellukselle kelpaavan OBD-mokkulan, joten viime vuodelta ei vielä ole dataa. Sen sijaan tämän vuoden puolella Watchdog on ollut logittamassa käytännössä koko ajan kun auto on liikkeessä, eli näissä tiedoissa on kaikki ajot, lukuunottamatta muutamia kilsan-parin pätkiä, kun jostain syystä sovellus ei olekaan startannut normaalisti:

Näytä liitetiedosto 21328

Ruudut ovat siis kuukausia, tammikuu alimpana ja (vajaa) huhtikuu ylimpänä. Vasemmalla alhaalla sähkökilsat/kokonaiskilsat kuukauden aikana ja oikealla olevat tiedot ylhäältä lukien:
- ajoaika
- % matkasta kun on rullailtu vapaalla
- % matkasta jolloin ollaan regeneroitu jarrulla sähköä
- kokonaissähkön (ladatun sähkön) kulutus per 100 km
- bensan kulutus per 100 km ja kokonaiskulutus kuukauden aikana litroissa
- keskinopeus/maksiminopeus kuukauden aikana.

Iso prosentti kertoo sähköajon prosenttiosuuden koko kuukauden ajoista.

Referenssinä tavallisimmat matkat mulla:
- Kotoa päiväkodin kautta aamulla töihin 10 km (helmikuun loppuun asti, nykyisin 5 km mutta koronan takia päiväkoteilu ja töissä käyminen olleet vähän tauolla) ja sama 10 km toiseen suuntaan iltapäivällä
- Kauppaan 1-5 km riippuen kaupasta
- siskolle, mutsille, anoppilaan yms. paikkoihin 3-5 km
- Mökille 30 km

Ajot koostuu pääasiassa noista edellämainituista pätkistä, helmikuuhun saakka pääosin matkoista päiväkodin kautta töihin ja kauppareissuista, maalis-huhtikuussa ei ole kauheasti töissä eikä päiväkodissa käyty; sen sijaan mökillä 1-2 kertaa viikossa. Tämän huomaa keskinopeuden kasvusta, eli tammi-helmikuu menty pääosin kaupungissa töihin, maalis-huhtikuussa enemmän maantietä mökille. Mökille menty vieläpä usein lastattu kärry perässä, mikä lisää kulutusta ja laskee sähköistä toimintamatkaa. Mökille pääsen koko matkan sähköllä ilman kärryä, mutta kärryn kanssa jää hieman vajaaksi riippuen lastistakin. Viimeksi tänään kävin mökillä ja takaisin koko matkan sähköllä, kun viihdyin paikan päällä 3h ja auto oli sukolatauksessa paikan päällä.

Helmikuun lopulta alkaen on ollut omatekoinen pehvanlämmitin käytössä, jolloin ei ole tarvinnut huolehtia siitä että polttomoottori kävisi turhaan lyhyellä matkalla vain lämmityslaitteen käytön vuoksi. Muuten tammikuu meni pipo päässä ajellessa pääosin ilman lämmitystä, helmikuun alussa sen sijaan kiusasin lämmityslaitetta oikein tahallaan ja kone kävi usein turhaan, halusin vähän testailla paljonko se tuo bensankulutusta.

Kotona auto on kylmässä tallissa ja sukolatauksessa, töissä lämpimässä tallissa ja latausasemassa, mutta tuosta työpaikan edusta en ole nyt 1,5 kuukauteen päässyt nauttimaan etätöiden vuoksi.

Eli kyllä sanoisin että masmasin matkoille Outlander PHEV sopii vain erityisen hyvin, ja sähköllä pääsee melkein kaikki ajot, kunhan latausaika ja pistorasioiden saatavuus sen mahdollistavat. Itsellä siis karvan vajaa 3000 km takana uudenvuoden jälkeen ja bensaa mennyt alle 30 litraa.
Moro, minkä vuotisella Phevillä ajelet ks. tuloksilla?
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
^MY2014 alla, ollut nyt sitten jo 2,5 vuotta ja vajaa 18 tkm. Autossa nyt mittarissa n. 144 tkm. Bensan keskikulutus asettunut koko omistusajalla 1,5 litraan. Välillä menee parikin kuukautta ilman tarvetta käyttää bensaa. Ajot väheni koronan alettua huomattavasti ja on jääneet alle sen mitä edellisellä autolla tuli ajeltua. Perinteisesti mulle on tullut 8-10 tkm/v, nyt lukema on jossain 7-8 tkm:n paikkeilla. Sinänsä tuon edellä mainitun kaltaiset ajot muodostaa edelleen mun pääasialliset ajot, paitsi että päiväkodin muuton ja etätöiden vuoksi tuo aamun ja iltapäiväin 10 km jää pois ja jo menen työpaikalle käymään, niin siitä tulee päivässä 5+5 km.

Omatekoinen pehvanlämmitin edelleen avainsana siinä että ajellaan talvikeleilläkin sähköllä lyhyet matkat, jotka lämmityslaitetta käyttäessä menisi bensalla ilman tuota modausta.

Puolilämmin talli auttanut myös asiassa, mutta tämän talven auto on seissyt taivasalla, kun talli on purettu ja uusi vasta rakenteilla. Talli auttaa siinä, että kovankin pakkasyön jälkeen akku on riittävän lämmin sähköajoon. Tänä talvena opin sen että akun ollessa kylmempi kuin -10, käyttää auto väkisin polttomoottoria ajamiseenm.
 

LL)0

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
^MY2014 alla, ollut nyt sitten jo 2,5 vuotta ja vajaa 18 tkm. Autossa nyt mittarissa n. 144 tkm. Bensan keskikulutus asettunut koko omistusajalla 1,5 litraan. Välillä menee parikin kuukautta ilman tarvetta käyttää bensaa. Ajot väheni koronan alettua huomattavasti ja on jääneet alle sen mitä edellisellä autolla tuli ajeltua. Perinteisesti mulle on tullut 8-10 tkm/v, nyt lukema on jossain 7-8 tkm:n paikkeilla. Sinänsä tuon edellä mainitun kaltaiset ajot muodostaa edelleen mun pääasialliset ajot, paitsi että päiväkodin muuton ja etätöiden vuoksi tuo aamun ja iltapäiväin 10 km jää pois ja jo menen työpaikalle käymään, niin siitä tulee päivässä 5+5 km.

Omatekoinen pehvanlämmitin edelleen avainsana siinä että ajellaan talvikeleilläkin sähköllä lyhyet matkat, jotka lämmityslaitetta käyttäessä menisi bensalla ilman tuota modausta.

Puolilämmin talli auttanut myös asiassa, mutta tämän talven auto on seissyt taivasalla, kun talli on purettu ja uusi vasta rakenteilla. Talli auttaa siinä, että kovankin pakkasyön jälkeen akku on riittävän lämmin sähköajoon. Tänä talvena opin sen että akun ollessa kylmempi kuin -10, käyttää auto väkisin polttomoottoria ajamiseenm.
okei, tosiaan kuten tuossa ylempänä kerroin, niin olen kuullut huimista polttoaineen kulutuksista jopa lähemmäs 10l/100km. Toki varmaan matka-ajossa voikin pitää paikkaansa. Meillä tulee tosiaan työajoa joku 11 000 km/v ja sitten voinee laskea ton lisäksi keskimäärin 50 km per viiikko muita ajoja nykyisessä kotikaupungissa (Kuopio, asutaan siis kuopion kupeessa maalla). Sitten siihen päälle matka-ajoa about kerran kuussa käynti kotikaupungissa vanhempien luona ja sukuloimassa joten joku 500-600 km per reissu, eli vuodessa se 6000-7000 km siitä ja sitten pari sanoisin 2000-3000 km per vuosi muita matka-ajoja.

eli koitan tässä laskeskella jahka 2015 vuosimallin Phevillä saisi hoidettua sähköllä kaiken muun paitsi matka-ajot. Ymmärtääkseni noide oikeanlaisten lämmittien avulla se onnistunee? Mikä on matka-ajossa keskikulutus, kun auto käyttänee pelkkää polttista?
 

3xx

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
okei, tosiaan kuten tuossa ylempänä kerroin, niin olen kuullut huimista polttoaineen kulutuksista jopa lähemmäs 10l/100km. Toki varmaan matka-ajossa voikin pitää paikkaansa. Meillä tulee tosiaan työajoa joku 11 000 km/v ja sitten voinee laskea ton lisäksi keskimäärin 50 km per viiikko muita ajoja nykyisessä kotikaupungissa (Kuopio, asutaan siis kuopion kupeessa maalla). Sitten siihen päälle matka-ajoa about kerran kuussa käynti kotikaupungissa vanhempien luona ja sukuloimassa joten joku 500-600 km per reissu, eli vuodessa se 6000-7000 km siitä ja sitten pari sanoisin 2000-3000 km per vuosi muita matka-ajoja.

eli koitan tässä laskeskella jahka 2015 vuosimallin Phevillä saisi hoidettua sähköllä kaiken muun paitsi matka-ajot. Ymmärtääkseni noide oikeanlaisten lämmittien avulla se onnistunee? Mikä on matka-ajossa keskikulutus, kun auto käyttänee pelkkää polttista?
PHEV on iso tuulenvastus joten talvella noin 11 l/ 100 km pitää laskea varsinkin jos kaupunkiajoa mukana ja akun sähköt käytetty.
Ei ole isoa väliä syökö 8 vai 11 l sillä rahassa ero on noin 1200 €.
Bensakulu on aika pieni kulu sillä arvoalenema on noin 5 000 € /vuosi.
Niin se on muillakin tuohintaisille autoilla joten samalla viivalla ollaan.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Toinen asia mikä vielä mietityttää on oma ajoprofiilini. Eli työmatka ajoa tulee yhteensä noin 55km päivässä, josta (100km/h)moottoritietä n.50km. Kotona minulla ei ainakaan toistaiseksi ole lataus mahdollisuutta, mutta työpaikalla sen pitäisi järjestyä. Mihinkään nolla kulutukseen en ole tähtäämässä, mutta sitä mietin millaisissa lukemissa mahdollisesti pyörittäisiin. Eli onko töpselihybridi minulle järkevä vai kannattaako suosiolla katsoa muita vaihtoehtoja.
Jos kulutus on 0,20-0,25 kwh/km niin ei kyllä pääse sähköllä varsinkin kun esilämmitys mahdollisuus puuttuu (lataus). Se tälläisessä matkassa mitä juuri ei sähköllä pääse on hulluinta, että polttomoottori käy kylmänä ne pelkät suurikulutuksiset kilometrit.
 

LL)0

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
PHEV on iso tuulenvastus joten talvella noin 11 l/ 100 km pitää laskea varsinkin jos kaupunkiajoa mukana ja akun sähköt käytetty.
Ei ole isoa väliä syökö 8 vai 11 l sillä rahassa ero on noin 1200 €.
Bensakulu on aika pieni kulu sillä arvoalenema on noin 5 000 € /vuosi.
Niin se on muillakin tuohintaisille autoilla joten samalla viivalla ollaan.
joo ajattelin tehdä ihan kunnon laskelman, että mikä on break even point kulutuksen kannalta. Vakuutukset oletan menevän aika yksi yhteen nykyisen Audi A4 2015 farkun kanssa (ainakin lähelle). Yksi mitä ihmettelin, oli, että traficomin autovero laskuri antoi tolle Mitsulle yli 400e verot, mutta täällä porukka puhuu jostain parin sadan veroista..

niin, että ei kuitenkaan arvon alenema ole hybridissä isompi ku normi bensassa? vois kuvitella, että nyky bensanhinnoilla voisi kääntyä tuokin päälaelleen, eli hybridien ja sähköautojen hinnat ei ainakaan niin nopsaan laske kuin bensoilla ja diiseleillä.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Jos katsoo nyt pyyntihintoja mun autoa vastaaville autoille, niin 2,5 vuoden aikana arvonalenema on yhteensä luokkaa tuo 5000 euroa. Mutta jos ostaa uuden ja maksaa siitä vaikka 45 t€, niin kyllähän siihen helposti tulee viisi tonnia alenemaa per vuosi alkuun. Mitään euromääräistä summaa joka pätisi kaikkiin ja kaikenikäisiin PHEVeihin ei voi antaa.

Viimeisen parin vuoden aikana on kyllä vähänkäytettyjen lataushubridien arvonalenema ollut poikkeuksellisen pientä, ja tämä polttoaineiden hintojen nousu sekä uusien autojen toimitusvaikeudet tukee tätä kehitystä edelleen.

En ole saanut omaa autoani menemään yli kympin kulutuksella oikein missään ajossa ilman peräkärryä tai kattokuormaa. Ainoa poikkeus talvella kun auto seissyt ulkona kovassa pakkasessa ja akku liian kylmä ajokäyttöön. Ajoin viisi kilsaa töihin, niin taulussa luki 10 litraa sadalle. Itselleni tämä oli poikkeusolosuhde, toki monelle pohjoisemmassa asuvalle ja tallittomalle voilla ihan arkea talvisin.

Rumimmat kulutuslukemat vetohommien lisäksi saa varmasti sillä että ajaa talvella lyhyitä pätkiä lämmityslaite päällä ilman EV-nappia tai pehvanlämmitinmodausta. Silloin bensaa poltetaan vain lämmitystarpeeseen ja lyhellä matkalla ei edes ehditä saada paikkoja lämpimiksi kun ollaan jo perillä.

Sattumoisin ei ole tulllut pidempää matkaa ajettua motarilla kesärajoituksilla, joten siitä en osaa sanoa mitään varmaa. Talvikeleillä 100 km/h todellista nopeutta, niin oma autoni vie akun loppumisen jälkeen sellainen 8 litraa sadalle. Talvioloissa taas maantievauhdeissa 80 km/h kulutus on ollut alle 7 litraa sadalle. Selvää on että vauhdin kasvaessa kulutus nousee reilusti, ihan tavallisella dieselfarkullakin tuli kyllä 40 % lisää kulutusta kun nosti vauhdin 80 km/h:sta 120 km/h:iin ja jos tykkää pitää motarilla 130 km/h vauhtia niin todennäköisesti mennään jo kympin luokkaa olevilla kulutuksilla, mikä ei ole mitenkään kohtuuton kulutus Outlanderin kokoiselle autolle noissa vauhdeissa.

Ajosyklillä, nopeuksilla, latausmahdollisuuksilla, mahdollisella autotallilla, pehvanlämmitimodauksilla, kuskin ja matkustajien lämpötoiveilla ym. seikoilla on niin paljon vaikutusta PHEVin kulutukseen, että vaikea muodostaa kuvaa muiden kokemuksien perusteella. Esimerkiksi näin kylmänä keväänä vaikuttaa jo se, onko auto seissyt päivällä varjossa vai auringossa, koska auton sisälämpötila voi heittää 20 astetta tuosta riippuen, ja tämä vaikuttaa taas tarpeeseen käyttää lämmityslaitetta, mikä vastaavasti voi vaikuttaa polttomoottorin käyttämiseen ajossa.

Mulla on ajoneuvoverot noin 140 euroa vuodessa, ei niiden PHEVissä pitäisi mitenkään olla 400 euron luokkaa.
 

LL)0

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
Jos katsoo nyt pyyntihintoja mun autoa vastaaville autoille, niin 2,5 vuoden aikana arvonalenema on yhteensä luokkaa tuo 5000 euroa. Mutta jos ostaa uuden ja maksaa siitä vaikka 45 t€, niin kyllähän siihen helposti tulee viisi tonnia alenemaa per vuosi alkuun. Mitään euromääräistä summaa joka pätisi kaikkiin ja kaikenikäisiin PHEVeihin ei voi antaa.

Viimeisen parin vuoden aikana on kyllä vähänkäytettyjen lataushubridien arvonalenema ollut poikkeuksellisen pientä, ja tämä polttoaineiden hintojen nousu sekä uusien autojen toimitusvaikeudet tukee tätä kehitystä edelleen.

En ole saanut omaa autoani menemään yli kympin kulutuksella oikein missään ajossa ilman peräkärryä tai kattokuormaa. Ainoa poikkeus talvella kun auto seissyt ulkona kovassa pakkasessa ja akku liian kylmä ajokäyttöön. Ajoin viisi kilsaa töihin, niin taulussa luki 10 litraa sadalle. Itselleni tämä oli poikkeusolosuhde, toki monelle pohjoisemmassa asuvalle ja tallittomalle voilla ihan arkea talvisin.

Rumimmat kulutuslukemat vetohommien lisäksi saa varmasti sillä että ajaa talvella lyhyitä pätkiä lämmityslaite päällä ilman EV-nappia tai pehvanlämmitinmodausta. Silloin bensaa poltetaan vain lämmitystarpeeseen ja lyhellä matkalla ei edes ehditä saada paikkoja lämpimiksi kun ollaan jo perillä.

Sattumoisin ei ole tulllut pidempää matkaa ajettua motarilla kesärajoituksilla, joten siitä en osaa sanoa mitään varmaa. Talvikeleillä 100 km/h todellista nopeutta, niin oma autoni vie akun loppumisen jälkeen sellainen 8 litraa sadalle. Talvioloissa taas maantievauhdeissa 80 km/h kulutus on ollut alle 7 litraa sadalle. Selvää on että vauhdin kasvaessa kulutus nousee reilusti, ihan tavallisella dieselfarkullakin tuli kyllä 40 % lisää kulutusta kun nosti vauhdin 80 km/h:sta 120 km/h:iin ja jos tykkää pitää motarilla 130 km/h vauhtia niin todennäköisesti mennään jo kympin luokkaa olevilla kulutuksilla, mikä ei ole mitenkään kohtuuton kulutus Outlanderin kokoiselle autolle noissa vauhdeissa.

Ajosyklillä, nopeuksilla, latausmahdollisuuksilla, mahdollisella autotallilla, pehvanlämmitimodauksilla, kuskin ja matkustajien lämpötoiveilla ym. seikoilla on niin paljon vaikutusta PHEVin kulutukseen, että vaikea muodostaa kuvaa muiden kokemuksien perusteella. Esimerkiksi näin kylmänä keväänä vaikuttaa jo se, onko auto seissyt päivällä varjossa vai auringossa, koska auton sisälämpötila voi heittää 20 astetta tuosta riippuen, ja tämä vaikuttaa taas tarpeeseen käyttää lämmityslaitetta, mikä vastaavasti voi vaikuttaa polttomoottorin käyttämiseen ajossa.

Mulla on ajoneuvoverot noin 140 euroa vuodessa, ei niiden PHEVissä pitäisi mitenkään olla 400 euron luokkaa.
Okei, kiitoksia arvokkaista kokemuksista ja tiedosta!

Mietin tässä nyt, että onko sen arvoista, että maksaa 2017vm mallista päältä 3000e enemmän, jotta siinä olisi se EV-nappi vs. 2015vm. Jos joku voisi hieman availla lisää sen EV-napin ominaisuuksia ja onko oikeesti hyötyä.
 

quuhullu

New Member
Liittynyt
6 Huhtikuu 2022
-17 mallissa taisi tulla myös sähköinen käsijarru.
Itse kun phevin ostin reilu kuukausi sitten, niin en pitänyt tuota EV nappia ja sähköistä käsijarrua 3000€ arvoisena sijoituksena. Ostin my16 mallin kun mieleisillä varusteilla ja sopivilla kilsoilla löytyi. ”Pehvanlämmitintä” olen harkinnut, mutta toistaiseksi olen pärjännyt pienillä kikkailuilla, että pääsee sähköllä :)
 

erstan

New Member
Liittynyt
4 Huhtikuu 2022
Moi MY16 120tkm ajettu kiikarissa. Tässä akkudataa. Onko tuo normaalin rajoissa, joitain poikkeavaa tai huolestuttavaa?
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20220406-134009_PHEV Watchdog Free.jpg
    Screenshot_20220406-134009_PHEV Watchdog Free.jpg
    80.3 KB · Lukukerrat 390
  • Screenshot_20220406-134611_PHEV Watchdog Free.jpg
    Screenshot_20220406-134611_PHEV Watchdog Free.jpg
    70.3 KB · Lukukerrat 397

LL)0

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
nonii tänään tein alustavan kaupan ja Oulusta saapuisi Kuopioon 2017 mallin Outlanderi. Jännää. Täältä pitääkin nyt ruveta lisää kaivelee vinkkejä ja good to know juttuja mitä ottaa huomioon, mitä softia ladata jne.. Oliko porukalla suositella jotain tiettyä kännykkä softaa, joka olisi hyvä julkisten latauspaikkojen löytämiseen?

Paljon kuluu aikaa about akun lataamiseen sillä perus latauskaapelilla normaali pistorasiasta? EIkös voimavirta latauskaapeleitakin käsittääkseni ole olemassa? Olisi autotallissa voimavirta lähde nimittäin niin siitä vois johdot vetää ulos (autotallia en tällä hetkellä käytä varsinaisesti autotallina, vaan harrastetilana, mutta toki jatkossa saatan vaikka käyttääkin Outlanderia sitten siellä)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
latauskartta.fi, Plugshare ja A Better Route Planner auttaa pitkälle.
Voimavirrasta et hyödy paljoa koska auton sisäinen laturi on teholtaan 3,6kW(1x16A). Etkä siis hyödy useammasta vaiheesta mitään.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
nonii tänään tein alustavan kaupan ja Oulusta saapuisi Kuopioon 2017 mallin Outlanderi. Jännää. Täältä pitääkin nyt ruveta lisää kaivelee vinkkejä ja good to know juttuja mitä ottaa huomioon, mitä softia ladata jne.. Oliko porukalla suositella jotain tiettyä kännykkä softaa, joka olisi hyvä julkisten latauspaikkojen löytämiseen?

Paljon kuluu aikaa about akun lataamiseen sillä perus latauskaapelilla normaali pistorasiasta? EIkös voimavirta latauskaapeleitakin käsittääkseni ole olemassa? Olisi autotallissa voimavirta lähde nimittäin niin siitä vois johdot vetää ulos (autotallia en tällä hetkellä käytä varsinaisesti autotallina, vaan harrastetilana, mutta toki jatkossa saatan vaikka käyttääkin Outlanderia sitten siellä)
Auton mukana tuleva laturi on 10A matkalaturi, itse laitoin 22kw kiinteän laturin seinään ja lataan 16A kaapelilla, latausaika pieneni 5.5h>3.5 h
Onpahan sitten jo valmiina tulevaisuutta ajatellen täys sähkö autolle, joka ottaa vastaan enemmän kuin tuon 3.6 kw
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Onkos tähän mitsuun olemassa mitään 3-vaihe syötöllä olevaa laturia mikä olisi järkevässä hinnassakin vielä..? Lähinnä se että saisi tasattua kulutusta esim 3x6A kuormaksi talon sähköjä ajatellen.
 

LL)0

New Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2022
Mitäs mieltä muuten olette, kun tuo 2017 Phev, joka nyt on tulossa meille Oulusta tiistaina, niin Automyyjän mukaan akun kunto on juuri mitattu ja kapasiteettia olisi 75,6 %, autolla ajettu 120 tkm. Takuutahan on jälellä vielä 3vuotta/40 000 km.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tuo luku ei ole vielä mikään ihan toivoton mutta parempiakin yksilöitä löytyy. Tosin toi lukema voi myös parantua hyvällä käytöllä.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Onkos tähän mitsuun olemassa mitään 3-vaihe syötöllä olevaa laturia mikä olisi järkevässä hinnassakin vielä..? Lähinnä se että saisi tasattua kulutusta esim 3x6A kuormaksi talon sähköjä ajatellen.
Kolmen vaiheen hyödyntäminen vaatii Mitsun kohdalla vaiheet yhdistävän latausaseman, koska auton laturi on yksivaiheinen. Edullisia vaiheet yhdistäviä latausasemia ei taida olla. Suomalainen Walle-latausasema tuohon ainakin kykenee, mutta ominaisuus näkyy kyllä hinnassakin.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Outlander ei hyödy useammasta vaiheesta yhtään mitenkään. Auton sisäinen laturi pystyy ottamaan maksimissaan 16A virtaa yhdestä vaiheesta. Et saa siis kaupan 22kW laturistakaan yli 3,6kW tehoa.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Hyöty tuleekin siitä jos kotona vaiheiden tasaus tuottaa ongelmia jo 16A kuormalla. Vaiheet yhdistävällä latausasemalla saa siis syötettyä auton yksivaiheselle 16A laturille virtaa siten että sitä otetaan latausasemalle kolmesta vaiheesta n. 5,3A per vaihe.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Olipas kyllä wallella hintaa… tuolla hinnalla taidan joku päivä mittailla virrat ja valita pienimmän kuormituksen vaiheen. Sitten tietty vois ajastaa latauksen alkamaan vasta yöllä niin silläkin ratkee ainakin saunomisen hetki.
 
Ylös Bottom